چرا ریسک پذیری در دنیای مد چیزی بیش از صرفا طراحی های چشمگیر است

تیم محتوا سلدان
نوشته شده در تاریخ April 25, 2021

طراحان مد معمولا راجع به ریسک های کسب و کار حرف نمی زنند. فریده نجیب، بنیانگذار و مدیر خلاق برند مصری کینگز مادر، به نوآوری و خرق عادت در صنعت اشاره می کند و معتقد است که این ویژگی فرهنگ استارتاپی در صنعت فشن نادیده گرفته می شود. تاسیس یک کسب و کار در صنعت مد یک تصمیم بزرگ است که مسئولیت های بی شماری به همراه دارد و نیازمند احساسات و اشتیاق فراوان نسبت به هنر، مد و فشن است. از طرف دیگر، ادارۀ یک کسب و کار مستلزم ریسک پذیری در تصمیمات هر روزه است و بنابراین مدیریت آن فراتر از صرفا طراحی های چشمگیر است. شما به عنوان مالک یک کسب و کار باید در هر تصمیم خود به موضوعاتی مثل پیشنهاد منحصر به فرد فروش (USP)، عرضۀ محصولات جدید و بی سابقه، آگاهی از میزان سرمایۀ مورد نیاز برای تحقق اهداف و بسیاری دیگر از مسائل مهم و سرنوشت ساز فکر کنید و در عین حال باید همواره خلاق و مشتاق به موفقیت کسب و کار خود باشید. برقراری تعادل بین این عوامل برای قرار گرفتن در مسیر موفقیت الزامی است.

ریسک پذیری در صنعت مد تنها طراحی های چشم نواز و خارق

ریسک پذیری در صنعت مد تنها طراحی های چشم نواز و خارق العاده نیست؛ بدون آگاهی از روش های مناسب جلب سرمایه برای کسب و کار، بدون تدوین استراتژی های قدرتمند و بدون آشنایی با روش های درست بازاریابی برای برند، که هر یک از این ها خود نیاز به ریسک پذیری دارد، به سختی می توانید در صنعت مد دوام بیاورید. راه اندازی یک کسب و کار در صنعت مد به معنای بیرون آمدن از دنیای آرام خود و ورود به جهانی پرخطر است که اولین آن ها ریسک مالی است. شما باید بدانید برای رسیدن به هدف های کوتاه و بلند خود به چه میزان سرمایه نیاز دارید و باید بتوانید سرمایۀ اولیه برای کسب و کار خود را فراهم کنید.
اگر فکر می کنید شجاعت راه اندازی یک کسب و کار تازه را دارید، باید بدانید شما نه فقط به طرح های خلاقانه نیاز دارید، بلکه باید بتوانید هر روز ریسک های مختلفی را تحمل کنید. به علاوه، عوامل کلان محیطی، مانند شرایط اقتصادی و سیاسی، نیز پیش روی شما قرار دارند که می توانند خطری برای کسب و کارتان محسوب شوند. خصوصا اگر کسب و کار شما در یک کشور در حال توسعه فعالیت می کند که معمولا دچار بی ثباتی سیاسی و اقتصادی است. به علاوه، اگر در جایی آغاز به کار می کنید که در آن صنایع بسیاری، از جمله صنعت مد، هنوز نوپا و نوظهور هستند، مشکل دیگری که با آن مواجه می شوید جلب حمایت و آموزش و آشنایی مصرف کنندگان با برند و محصولاتتان است.
خلق طرح های منحصر به فرد نیاز به اطمینان از همراهی بی وقفه و یکدست زنجیرۀ تامین دارد که در صنعت مد بسیار حیاتی است. تصمیم گیری دربارۀ برون سپاری محصولات یا تولید آن ها در شرکت ساده نیست و هر دو گزینه، ریسک های خاص خود را دارد. استقرار و هماهنگی زنجیرۀ تامین زمان زیادی می برد و گاهی چاره ای جز آزمون و خطا وجود ندارد تا بتوانید بهترین تامین کنندگان و تولیدکنندگان قابل اعتماد را برای تولید محصولاتی با کیفیت مد نظر خود و با قیمت مناسب پیدا کنید که طبق برنامۀ زمانی و بدون تاخیر تولیدات را آمادۀ تحویل کنند. در حقیقت تولید یکی از مهم ترین و چالش بر انگیزترین وظایف در صنعت مد است. تولیدکنندگان معمولا هر فصل هزینه های تولید را افزایش می دهند، به تامین کنندگان نامناسب اعتماد می کنند، محصولات معیوب یا بی کیفیت تولید می کنند و در تحویل محصولات به خرده فروش ها تاخیر می کنند. از طرف دیگر، اگر قصد داشته باشید تمام محصولات را خودتان تولید کنید، مدیریت تیم کار پرهزینه و سختی خواهد بود و نیاز به صبر و حوصله و مهارت های رهبری قوی دارد.
هر ایدۀ خوبی که به ذهن طراح می رسد، علاوه بر ریسک هایی که در طراحی وجود دارد، ریسک عدم استقبال مصرف کنندگان و خرده فروشان را نیز به همراه دارد. اعتماد و وفاداری مشتریان و فروشندگان به مرور زمان جلب می شود و نباید انتظار داشته باشید که به سرعت بتوانید نگاه آن ها را به برند خود تغییر دهید و آن ها را متقاعد به مصرف محصولات خود کنید. اما به محض اینکه موفق شدید اولین محصول را به آن ها بفروشید، باید تمام تلاش خود را برای خلق یک تجربۀ ارزشمند و خوشایند برای آن ها صرف کنید تا آن ها را مجاب کند باز هم برند شما را امتحان کنند. همواره باید در جهت تحقق چشم اندازتان حرکت کنید و در این مسیر با خطر شکست روبرو شوید. اینجاست که اشتیاق و انگیزه نقش اساسی ایفا می کند و شما را روی اهداف و مقاومت در مسیر دستیابی به آن ها متمرکز نگه می دارد.
با رشد کسب و کار، احتمالا تصمیم می گیرید با دیگران مشارکت کنید. این شراکت می تواند برای افزایش کارایی در یک حوزه و حفظ تمرکز خودتان روی دیگر حوزه های کسب و کارتان باشد، یا به دلیل برون سپاری کارهایی باشد که شما تخصص کافی در آن زمینه ندارید. به هر ترتیب، با ریسک تازه ای مواجه می شوید و آن انتخاب شریک مناسب و سرمایه گذاری روی خدماتی است که به آن ها نیاز دارید.
بنابراین در تمامی مراحل کسب و کار در صنعت مد، ناچار به پذیرش ریسک هستید. شما باید هر روز، هر ماه و هر سال تصمیمات مهمی بگیرید. راه اندازی یک کسب و کار در این صنعت، تنها به معنای داشتن ایده ها و طرح های نو و بی نظیر نیست. بلکه به معنای خروج از دنیای بی دغدغۀ خود و مواجهۀ درست با ریسک هایی است که هر روز با آن ها روبرو می شوید. اما اولین ریسک پیش روی شما این است که آیا گزینۀ بی دردسر را انتخاب کنید و به عنوان یک کارمند در کسب و کاری که متعلق به فرد دیگری است کار کنید و یک شغل ثابت و یکنواخت داشته باشید، یا کارمندی را رها کنید و سفر کسب و کار خود را آغاز کنید. برقراری تعادل میان ایده های بزرگ، مدیریت استراتژیک و مقاومت متمرکز بر اهداف، بی تردید به شما کمک خواهد کرد که در مسیر تحقق رویاهای خود گام بردارید و همۀ خطراتی که به آن ها اشاره شد را به جان بخرید.


تاریخ انتشار: April 25, 2021
تاریخ آخرین بازنویسی: April 25, 2021







مطالب مرتبط با چرا ریسک پذیری در دنیای مد چیزی بیش از صرفا طراحی های چشمگیر است

مطالب مرتبط با چرا ریسک پذیری در دنیای مد چیزی بیش از صرفا طراحی های چشمگیر است