استارتاپ موفق در حوزۀ فناوری مد و فشن پایدار در سال پاندمی کرونا


هر روز، در سراسر دنیا، استارتاپ های جدید در عرصۀ مد و فشن ظهور می کنند. ایده های جذاب فناورانه معمولا روی زمین نمی مانند و شتاب دهنده هایی مثل فشن Fashion for Good ، Reshape و LVMH Innovation. از آن ها حمایت می کنند. بعد از اینکه ایده ها و مدل های کسب و کارشان به مرحلۀ بازدهی اولیه رسیدند، شرکت های بزرگ تری مثل Kering Group ، Adidas ، Target ، Zalando ، C&A ، Galeries Lafayette و PVH Corp ، وارد میدان می شوند و به اشکال مختلف در استارتاپ ها مشارکت می کنند. در این مقاله می خواهم 15 نمونه از باارزش ترین استارتاپ های 2021 - 2020 را به شما معرفی کنم که در زمینۀ فناوری و پایداری در عرصۀ مد کار می کنند. بعضی از این استارتاپ ها در حوزۀ واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی، طراحی ابزار و مواد اولیه و طراحی استایل فعال هستند. بعضی هم در زمینۀ طراحی مدل های کسب و کار در خرده فروشی، زنجیره های تامین دورانی (circular)، تبلیغات خلاق و حتی کارمندیابی فعالیت می کنند. خب، بدون فوت وقت، برویم سراغ لیست استارتاپ های برترمان.


15. Holition

مکان: لندن
بنیانگذار(ان): Johnathan Chippindale
محصول: آژانس خرده فروشی دیجیتال
وبسایت: www.holition.com
هلیشن یک شرکت فناوری است که به برندها و فروشنده های صنعت مد کمک می کند. این شرکت فناوری های سه بعدی و واقعیت افزوده عرضه می کند. جدیدترین محصول هلیشن هم دل مشتری ها را برده و هم سرمایه گذارها را! با استفاده از اپلیکیشن هلیشن به نام «فیس »، مشتری ها می توانند انواع محصولات آرایشی را روی خودشان امتحان کنند بدون اینکه هیچ کدامشان را بخرند یا مصرف کنند.

14. Intelistyle

مکان: لندن
بنیانگذار(ان): Kostas Koukoravas and Michael Michelis
محصول: پلتفرم طراحی استایل مبتنی بر هوش مصنوعی
وبسایت: www.intelistyle.com
اینتلیستایل در بریتانیا شروع به کار کرده و در سال 2017 یک اپ جالب را روانۀ بازار کرده است. با این اپ می توانید لباس ها را به صورت آنلاین ببینید و با هم ست کنید. هوش مصنوعی به کار رفته در این اپ هم بهترین ست را مطابق معیارهای خودتان، بهتان پیشنهاد می دهد. حتی می تواند لباس های موجود خرده فروش های همکارش را با لباس های مشتری تطبیق بدهد و برای ست شدن، لباس پیشنهاد بدهد.

13. Snap Tech

مکان: لندن
بنیانگذار(ان): Jenny Griffiths
محصول: جستجوی بصری
وبسایت: www.snap.vision
این استارتاپ، با نام سابق اسنپ فشن، اولش یک پلتفرم خرید بود که مشتری ها از طرق آن می توانستند بر اساس شکل بدن و رنگ مورد نظرشان، لباس پیدا کنند. اما حالا وارد حوزۀ جستجوی دیداری شده و ابزارهای فناورانۀ خاصی به خرده فروش ها و مجلات فشن عرضه می کند که می توانند روی وبسایتشان نصب کنند.

12. Pocket High Street

مکان: لندن
بنیانگذار(ان): Alex Schlagman
محصول: رسانه های دیجیتال
وبسایت: www.pockethighstreet.com
هدف از تاسیس پاکت های استریت کمک به خرده فروشی های کوچک است که بتوانند با غول های ایکامرس در صنعت مد رقابت کنند. ایده این بود که یک پلتفرم آنلاین برای هر خریدار ایجاد شود که بتواند از طریق آن بین خرده فروشی های کوچک بگردد و لباس پیدا کند. حالا این استارتاپ یک پلتفرم باز عرضه کرده که خرده فروش ها از همه جای دنیا می توانند از طریق آن به مشتری ها در همه جای دنیا دسترسی داشته باشند.

11. Genostyle

مکان: شهر نیویورک
بنیانگذار(ان): Veronica Cabezas, Ricardo Cuervo
محصول: تحلیل داده ها برای طراحی استایل
وبسایت: www.genostyle.com
این استارتاپ می خواهد مشکل «چی بپوشم؟» را با استفاده از یادگیری ماشین در فرایند خرید حل کند.
برای این کار، 5 میلیون محصول از 6500 برند را بررسی و آن ها را در 15 دسته «ژنوم استایل» دسته بندی کرده است.
کابزاس خودش این ژنوم ها را به پنج دستۀ گِلَم (فانتزی و لوکس)، اسپرت، فعال، بوهمی و گوتیک تقسیم می کند.
مشتری ها از طریق پلتفرم های مد و لباس، یک کد استایل دریافت می کنند که نشان می دهد چقدر استایلشان به هر یک از ژنوم ها نزدیک است یا از آن ها دور است. موقع جستجو و خرید لباس، فروشنده ها می توانند طبق داده هایی که پلتفرم از مشتری ها جمع می کند و در اختیارشان می گذارد، به هر مشتری پیشنهادهای اختصاصی بدهند.
ژنواستایل می تواند انبار خرده فروش ها را هم بررسی کند و ببیند کدام محصولات بیشترین فروش را داشته اند و هر فروشنده بهتر است چه محصولاتی را در انبارش نگه دارد.
مثلا اگر شما فروشندۀ لباس باشید و نصف لباس هایتان در مغازه و انبار از نوع گلم باشد، اما فقط 5درصد درآمدتان از فروش لباس های گلم به دست بیاید، ژنواستایل این را تشخیص می دهد و بهتان کمک می کند که جنس هایتان را طوری جور کنید که درآمد نهایی تان بهتر شود.

10. Smartzer

مکان: لندن
بنیانگذار(ان): Karoline Gross
محصول: پلتفرم تگ کردن محتوا
وبسایت: www.smartzer.com
درست است که استخدام مدل و اجارۀ مکان و ساخت فیلم تبلیغاتی خیلی گران است، اما هر سرمایه گذاری ای کلا سخت به بازدهی می رسد و البته سخت تر هم می شود اگر سرمایۀ تان صرف ساخت و انتشار ویدئوهای تبلیغاتی در سایتتان کرده باشید، آن هم با هدف خرید مستقیم از سایت.
از نظر سوزان هیدر ، مدیر ارشد بازاریابی هالستون ، «راز موفقیت در محتوایی که به نام برند شماست این است که باید تا جای ممکن از قِبَلش سود کنید» و این همان جایی است که اسمارتزر به کار می آید.
اسماتزر در واقع یک نوع پخش کنندۀ دیجیتال تعاملی فیلم است. بیننده ها می توانند روی فیلم در حال پخش کلیک کنند و ببینند افرادی که در فیلم حضور دارند چه پوشیده اند. آن ها می توانند از طریق همین پلیر، دربارۀ لباس ها و زیورآلات به کار رفته در ویدئو جستجو کنند و اطلاعات بیشتری به دست بیاورند و در صورت تمایل، آن ها را به صورت آنلاین بخرند.
این استارتاپ با برندهای بزرگی مثل باربر ، پوما و کیو وی سی همکاری می کند. ظاهرا این برندها هم قصد دارند سود بیشتری از ویدئوهایشان به دست بیاورند.
به گفتۀ کارولین گراس، دستاوردهای اسماتزر برای برندها خارق العاده بوده: دست کم 19 برابر درگیری بیشتر، 9 برابر نرخ کلیک بیشتر از ویدئوهای معمولی و، از همه مهم تر، 5 برابر نرخ تبدیل بیشتر از تبلیغات ویدئوی سنتی به صورت پری-رل (Pre-roll).

9. Same But Different (Thursday Finest)

مکان: بروکلین
بنیانگذار(ان): Veronika Harbick, Michael Carlson
محصول: تکنولوژی سه بعدی در دوخت لباس اختصاصی برای مشتری ها
وبسایت: www.wearesamebutdifferent.com
یکی از روندهای اصلی در صنعت مد، شخصی سازی است. استارتاپ ترزدی فاینست با همکاری مکیز به مشتری ها اجازه می دهد اکسسوری ها را مطابق با علاقه و نیاز خودشان طراحی کنند.
از میان استارتاپ هایی که در این مقاله به آن ها اشاره کرده ایم، این تنها استارتاپی است که یک فروشگاه پاپ آپ در منطقۀ سوهو در شهر لندن دارد.
در این فروشگاه، با استفاده از پرینترهای سه بعدی، کراوات مردانه و شال های زنانه دوخته می شود.
طبق توضیحات ورونیکا هاربیک، در این فروشگاه، نه تنها طرح و الگو طبق خواست مشتری تهیه می شود، بلکه در عرض چند دقیقه محصول حاضر و آمادۀ استفاده می شود.
لزلی رویت ، معاول استراتژی و نوآوری مکیز، معتقد است این چاپ سه بعدی در محل به معنای مشتری مداری است؛ یعنی مشتری ها را کاملا در مرکز تصمیم گیری قرار بدهیم و مطابق خواسته های آن ها محصول تولید کنیم.
« ترزدی فاینست نمونۀ بسیار خوبی از اثر تولید تقاضامحور بر آیندۀ صنعت مد است.»

8. Thread

مکان: لندن
بنیانگذار(ان): Ben Kucsan, Ben Phillips, Kieran O’Neill
محصول: پلتفرم طراحی استایل شخصی
وبسایت: www.thread.com
ترد در سال 2012 با این هدف که در انتخاب لباس به آقایان (و حالا به خانم ها هم) کمک کند، تاسیس شد. ترد طراحی استایل را با هوش مصنوعی و بیگ دیتا (کلان داده) ترکیب می کند.
شما وارد پلتفرم می شوید و سبک های مورد علاقه، اندازه، برندهای محبوب و نوع لباسی که می خواهید و مقدار بودجه ای که دارید را به سایت اطلاع می دهید. طراحان سایت مطابق با شرایط شما به شما لباس ها و ست هایی که مناسبتان هستند را پیشنهاد می دهند.

7. Hurr Collective

مکان: لندن
بنیانگذار(ان): Victoria Prew and Matthew Geleta
محصول: پلتفرم اجارۀ لباس
وبسایت: www.hurrcollective.com
هر کالکتیو یکی از استارتاپ های موفق مستقر در لندن است که بستر امن و مطمئنی را برای اجارۀ لباس و ملزومات فراهم کرده است. در این پلتفرم از تکنولوژی تایید هویت آنی، تگ جغرافیایی و هوش مصنوعی برای طراحی استایل استفاده می شود.
هوش مصنوعی به مشتری ها کمک می کند لباس هایشان را به سریع ترین و مطئمن ترین روش ممکن با دیگران به اشتراک بگذارند. طریق این پلتفرم راحت می توان لباس اجاره کرد. ضمنا، به مشتری ها کمک می کند در مدیریت کمد لباس هایشان به محیط زیست هم بیشتر فکر کنند. به علاوه، این پلتفرم کارآفریننان صنعت مد را دور هم جمع کرده و کمک می کند با هزینه ای خیلی کمتر از خرده فروشی هم به لباس های جدید دسترسی داشته باشند و هم از لباس های خودشان پول در بیاورند.
خودمانیم؛ در دنیایی که هر روز یک چیزی مد می شود، چقدر کیف دارد درِ یک کمد بی نهایت بزرگ همیشه به رویمان باز باشد؟

6. The Fabricant

مکان: آمستردام
بنیانگذار(ان): Kerry Murphy
محصول: خانۀ مد دیجیتال
وبسایت: www.thefabricant.com
فابریکنت یک خانۀ مد دیجیتال و پیشگام حوزۀ جدیدی در صنعت مد است که فرقش با بقیه این است که فقط دیجیتال است؛ یعنی فقط داده صرف می کنید و فقط تخیل مصرف می کنید!
فابریکنت متخصص عکس و انیمیشن سه بعدی در صنعت مد است که به درد تولید محتوای دیجتیال در این صنعت می خورد.

5. LoveCrafts

مکان: لندن
بنیانگذار(ان): Nigel Whiteoak, Cherry Freeman, Edward Griffith
محصول: بازارگاه (همان مارکت پلیس) اجتماعی برای تهیۀ ابزارهای ساخت محصولات دست دوز
وبسایت: www.lovecrafts.com
لاوکرفتز یک بازار آنلاین برای تهیۀ ابزار برای تولید محصولات دست دوز است.
در حال حاضر این استارتاپ دارد روی طراحی محصولات جدید، رشد در سطح بین المللی و راه اندازی وبسایت جدید لاوکروشِی (مارکت پلیس اختصاصی برای قلاب بافی) سرمایه گذاری می کند. همچنین قصد دارد در آیندۀ نزدیک مارکت پلیس هایی برای شاخه های دیگر هنرهای دست دوز افتتاح کند.
لاوکرفتز دنیایی برای سازنده هاست. آدم هایی که دوست ندارند لباس هایشان را بخرند، می توانند ابزار و لوازم بافتنی، خیاطی و قلاب بافی را از طریق این بازار تهیه کنند و خودشان دست به کار دوخت لباس بشوند.

4. Wardrobe of Tomorrow

مکان: لندن
بنیانگذار(ان): Laurenti Arnault, Ru Amiri
محصول: بازارگاه مد پایدار
وبسایت: www.wardrobeoftomorrow.com
این مارکت پلیس آنلاین، بازار اختصاصی فروش محصولات برندهای پایدار در صنعت مد است که با دقت تک تک محصولات را از برندهای سراسر دنیا شناسایی و عرضه می کند. این بازارگاه فقط با برندهایی کار می کند که نسبت به انسان ها، حیوانات و کرۀ زمین دغدغه داشته باشند.
پرهیز از ظلم در حق دیگر موجودات، زندگی سبز، پایدار و اخلاقی ارزش ها و معیارهای این استارتاپ هستند.
به علاوه، این استارتاپ قصد دارد یک مدل کسب و کار دورانی را به دنیای مد معرفی کند که در آن مشتری ها بتوانند لباس هایشان را دوباره بفروشند، اجاره بدهند یا با هم عوض کنند.

3. Reflaunt

مکان: سنگاپور
بنیانگذار(ان): Stephanie Crespin
محصول: خدمات لباس دست دوم
وبسایت: www.reflaunt.com
هیچ وقت شده بخواهید مشتری ها لباس هایی که از شما می خرند و دیگر به کارشان نمی آید را از طریق خود شما دوباره بفروشند؟
رفلانت برای برندهای لوکس یک پلتفرم برای چنین کاری تهیه کرده است. بازار لباس دست دوم که اتفاقا رو به رشد است، فرصت خیلی خوبی برای برندهای بزرگ است که درگیری مشتری با برند و درآمد خودشان را افزایش بدهند و اثرات مخرب محیطی کمتری هم از خودشان به جا بگذارند.
این استارتاپ که در سنگاپور و لندن آغاز به کار کرده، به برندهای بزرگ و قدیمی نشان داده که هیچ وقت برای حفاظت از محیط زیست دیر نیست و ابزار این کار را هم در اختیارشان قرار داده است.

2. Lyst

مکان: لندن
بنیانگذار(ان): Sebastjan Trepca, Devin Hunt, Chris Morton
محصول: موتور جستجوی فشن
وبسایت: www.lyst.com
لیست یک بازارگاه مد و لباس اختصاصی است و هدفش این است که گزینه های بیشتری مطابق سلیقه و خواست مشتری ها در اختیارشان بگذارد. شما می توانید هزاران فروشگاه فشن آنلاین را در آن واحد بگردید و از بین 5 میلیون محصول از 12000 برند و فروشنده، محصولات دلخواهتان را پیدا کنید.

1. Depop

مکان: لندن
بنیانگذار(ان): Simon Beckerman
محصول: اپلیکیشن اجتماعی خرید و فروش
وبسایت: www.depop.com
دیپاپ که از درون یک شبکۀ اجتماعی شکل گرفت، یک بازارگاه معتبر برای بیش از 10 میلیون کاربر است که در آن لباس، زیورآلات و هر چیزی که مد است را جستجو می کنند، می خرند و می فروشند. این جامعۀ طراحان خلاق، اینفلوئنسرها، فروشنده ها و مشتری ها را می توان پدیدۀ دنیای مد دانست که چهرۀ بازار را تغییر داده است.
دیپاپ به آدم های خلاق این امکان را می دهد که هر چیزی که شیک و منحصر به فرد است را بخرند و بفروشند. خصوصا میکرو اینفلوئنسرها و فروشنده های خرد دیپاپ را خیلی خوب می شناسند. در دیپاپ می توانید بفهمید مردم چی دوست دارند، چی می خرند و چی می فروشند.




🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

تیم محتوا سلدان نویسنده: تیم محتوا سلدان
تاریخ انتشار: May 21, 2021 06:59
تاریخ آخرین بازنویسی: May 21, 2021 06:59







50 ایدۀ خلاقانۀ کسب و کار فشن برای سال جدید

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

دوست دارید در سال جدید، کاری در حوزۀ لباس و پوشاک راه بیندازید؟ اگر اینطور است، این هم 50 تا ایدۀ جالب برای شروع کردن یک کسب و کار فشن خانگی، آن هم با کمترین هزینه و کمترین تجربه.

سئو در صنعت مد: 5 استراتژی برای کسب رتبۀ بهتر و جلب نظر مشتری ها

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

تغییر، مشخصۀ ثابت صنعت مد است که آن را تبدیل به یک صنعت منحصر به فرد کرده است. فروشندگان پوشاک مدام با مدهای جدید، تقاضای متغیر مشتری ها و رقابت سنگین غول های صنعت و برندهای تازه وارد مواجه هستند.

چرا ریسک پذیری در دنیای مد چیزی بیش از صرفا طراحی های چشمگیر است

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

طراحان مد معمولا راجع به ریسک های کسب و کار حرف نمی زنند. فریده نجیب، بنیانگذار و مدیر خلاق برند مصری کینگز مادر، به نوآوری و خرق عادت در صنعت اشاره می کند و معتقد است که این ویژگی فرهنگ استارتاپی در صنعت فشن نادیده گرفته می شود.

5 فوت کوزه گری بازاریابی محتوایی برای اینکه برند فشن شما به چشم بیاید

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

یکی از ابعاد حیاتی برندینگ آنلاین، شناساندن برند به دیگران است که در بازاریابی به آن آگاهی از برند (brand awareness) می گویند.

3 استراتژی رشد برای ایکامرس فشن شما در سال 1400

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

برندهای اسم و رسم دار زیادی در بازار فشن کار می کنند. اما شرکت های کوچک تر هم اگر استراتژی درستی داشته باشند می توانند تبدیل به برندهای موفق شوند.

دموکراتیک کردن دسترسی برای همه؛ نگاهی عمیق به فلسفه سلدان و دلیل آنکه هر سرمایه ای نمی گیریم

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 2

چرا سلدان؟ معامله یکی از اساسی ترین تعاملات انسانی است ، اما دسترسی به ابزارهای فروش همیشه یک واقعیت چالش برانگیز و ناعادلانه برای بخش بزرگی از مردم بوده است. با ظهور خدمات تجارت الکترونیکی ، تجارت و دسترسی به ابزارهای فروش آنلاین ارزانتر و سریعتر...

روش های عملی افزایش تعامل در صفحه اینستاگرام

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

آیا می خواهید بدانید که چه طور تعامل ها با صفحه اینستاگرام تان را افزایش دهید؟ شما تنها نیستید! در این مطلب 11 روش عملی برای دیده شدن در اینستاگرام را به شما معرفی می کنم.

حل مشکل فروش در اینستاگرام؛ فروش - فروش - فروش با لذت و بی دردسر

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

با سلدان تجربه خریداران شما در سفارشات اینستاگرام میتونه مشابه یک فروشگاه اینترنتی با درگاه پرداخت و قابلیت پیگیری باشه! در یک کلام شما به روشی بسیار لذت بخشتر، تعداد فروش بیشتر و مشتریان خوشحالتر خواهید داشت.