5 فوت کوزه گری بازاریابی محتوایی برای اینکه برند فشن شما به چشم بیاید


یکی از ابعاد حیاتی برندینگ آنلاین، شناساندن برند به دیگران است که در بازاریابی به آن آگاهی از برند (brand awareness) می گویند و معنایش این است که مشتری ها نه تنها باید با هویت برند شما آشنا شوند، بلکه باید هویت برندتان طوری باشد که دوست داشته باشند با آن درگیر شوند. اما بازار مد شلوغ است؛ از برندهای بزرگ و مشهور و لوکس دنیا تا برندهای گمنامی که اسمشان را روی تی شرت ها می بینید، همه برای خودشان جایی در بازار دارند. هر لباسی که بشود آنلاین فروخت را فروشنده هایی هستند که دارند می فروشند. اما این دلیل نمی شود برندهای خرد نتوانند در بازار خودی نشان بدهند. البته محیط رقابتی هست، اما فرصت های برندینگ هم زیاد است. خب، حالا چطور یک برند فشن آنلاین باید از این فرصت ها برای متمایز کردن خودش یا برای شناساندن برند و درگیر کردن مخاطبان استفاده کند؟ این هنر بازاریابی محتواست.مشتری های امروزی، خیلی بیشتر از آن که دنبال لباس و اکسسوری های شما باشند، دنبال تجربه ای هستند که شما برایشان می سازید؛ دنبال احساس تعلق داشتن به چیزی بزرگ تر و ارزشمندتر. اگر به برندتان به عنوان موجودی فراتر از یک شرکت فروشندۀ لباس نگاه کنید، آن وقت شاید بتوانید به این نیاز مصرف کننده ها پاسخ بدهید. برای خلق چنان تجربه ای، اول از همه، باید محتوای عالی تولید کنید و در معرض دید طرفداران فعلی و آیندۀ تان قرار بدهید. 5 توصیۀ امروز فقط مختص استارتاپ های فشن نیست، بلکه در هر صنعتی که باشید، اگر در فضای مجازی حضور دارید، این راهنمایی ها به دردتان می خورد.

 1. از خاصیت اشتراک پذیری رسانه های اجتماعی استفاده کنید

رسانه های اجتماعی می توانند برای هر برندی هم نعمت باشند هم بلا. فیسبوک، اینستاگرام، پینترست و توییتر همگی صحنه های نمایشی هستند که برندتان در آن ها خودنمایی کند. اما بدی اش این است که محتوایی که تولید می کنید در اقیانوسی از محتواهای دیگران غرق می شود و به همین خاطر است که فالوئر جور کردن و مشتری پیدا کردن سخت است. اگر این مشکل شما هم هست، وقتش است که نگاهی نقادانه ای به محتواهایتان بیندازید و چاره ای برایش بیندیشید. تولید محتوای خوب برای رسانه های اجتماعی، خیلی بیشتر از کنار هم گذاشتن چند کلمه و عکس است. محتوای خوب باید مفید و معنادار و، از همه مهم تر، اشتراک پذیر باشد؛ یعنی چیزی باشد که مخاطبین شما دوست داشته باشند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. نتیجۀ این خاصیت می شود فالوئر واقعی. البته که می توانید پول بدهید و در همین رسانه ها تبلیغ کنید، اما راستش تبلیغات آن حس «سر زبان ها افتادن» را نمی دهد و برند فشن برای درخشیدن در چشم مخاطب جدید به چنین حسی نیاز دارد.

برای اینکه خاصیت اشتراک پذیری محتواهایتان را بالا ببرید، ببینید در هر

برای اینکه خاصیت اشتراک پذیری محتواهایتان را بالا ببرید، ببینید در هر پلتفرمی چه نوع محتوایی محبوب تر است و محتوای خودتان را به همان شکلی که مردم بیشتر مصرف می کنند بسازید. یک نمونه اش فیلم است. فیلم این روزها خیلی طرفدار دارد. جسارتا، بدون فیلم برندتان را مرده فرض کنید. ویدئوها انواع و اقسام مختلف دارند. شما در ویدئو می توانید محتوا و محصول را با هم ترکیب کنند. با فیلم می توانید محصولاتتان را در محیط واقعی نمایش بدهید. مثلا اگر لباس ورزشی می فروشید، صحنه های پیاده روی، دوچرخه سواری، یوگا یا هر ورزش مربوطی را در ویدئوهایتان نشان بدهید تا برندتان یک برند فعال و سلامت جلوه کند. یا از مشتری ها بخواهید وقتی لباس های برند شما را پوشیده اند از خودشان فیلم بگیرند و آن فیلم ها را از رسانه های اجتماعی تان پخش کنید. اگر از آن برندهای باحال هستید که دوست دارید بامزه به نظر برسید، از تکنیک تضاد در ویدئوها استفاده کنید. مثلا اگر کت و شلوار می فروشید، آدمی را نشان بدهید که کت و شلوار به تن دارد می رود پیاده روی. بعضی از محصولات هستند که مشتری های مختلفی دارند. 

محتوایی که برای آن محصول تهیه می کنید هم باید باب طبع مشتری های جور و واجور باشد. یکی از برندهایی که استاد این کار است، نوماتیک است. با اینکه محصول نوماتیک برای کسانی طراحی شده که اهل مسافرت دور دنیا هستند، اما کاربردهای زیاد و متنوع دیگری هم دارد که در عکس هایی که منتشر می کند نشان می دهد. اینکه چطور و کجا ویدئوهایتان (و همینطور بقیۀ محتواهایتان را) را تولید می کنید، تعیین می کند که برندتان چطوری به نظر برسد و چه کسانی با برندتان ارتباط برقرار کنند. ضمنا، محتوای خوب و مفید محتوایی است که برای مخاطبینش باارزش باشد. پس روی موضوعاتی کار کنید که برای برند و محصولات شما خیلی مهم باشند و برای مخاطبین شما خیلی مفید - مثلا توصیه هایی دربارۀ لباس پوشیدن، اطلاعات جالب دربارۀ برندتان، یا موضوعات عمومی مربوطی که فکر می کنید مشتری هایتان دوست دارند. در هر ویدئویی که می سازید می توانید محصولات و برندتان را بگنجانید بدون اینکه فیلم را تبدیل کنید به یک شوی تبلیغاتی. یادتان باشد شما قرار است برای مخاطبینتان یک محتوای باارزش و به موقع تهیه کنید که آن ها هم بتوانند راحت آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.

2. اینفلوئنسرهای خودتان را پیدا کنید

دنیای مد، دنیای دیدن و دیده شدن است. به چشم مشتری ها آمدن قلقی دارد که گاهی فقط به دست اینفلوئنسرهاست. پس اینفلوئنسرها را وارد گود کنید- همان هایی که به لطف به روز بودن و به یاری اینترنت، برای خودشان طرفدارهای زیادی دست و پا کرده اند. بهترین بلاگرها و ولاگرهای مد و فشن رگ خواب مخاطب ها را خیلی خوب می شناسند و می دانند چطور شما را به مشتری ها وصل کنند. حتی برندهای بزرگی مثل Banana Republic هم از اهمیت اینفلوئنسرها خبر دارند. با همکاری با اینفلوئنسرهای درست می توانید محتواهای اختصاصی برای برندتان بسازید تا اینفلوئنسرها آن ها را منتشر کنند و فالوئرها ببینند. محل انتشار هر کجا باشد - وبلاگ، یوتیوب، اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی - برای شما محل دیده شدن است. حواستان باشد که بازاریابی اینفلوئنسری بده - بستان است؛ یعنی محصولات شما در ازای خدمات اینفلوئنسر. پس آماده باشید که به اینفلوئنسرهایتان محصولات یا خدمات رایگان بدهید (چون آن ها قرار است برای شما محتوا بسازند) یا به مخاطب های آن ها تخفیف های ویژه بدهید. خیلی وقت ها هم یک معاملۀ سنتی است؛ یعنی در ازای خدمات اینفلوئنسر به او پول می دهید، مثل قراردادهای تبلیغاتی یا اسپانسری. به هر حال بازاریابی اینفلوئنسری هم راه دیگری برای رسیدن به مخاطب هاست. اگر اینفلوئنسر را درست انتخاب کنید، حتما به هزینه اش می ارزد.

 3. نشان بدهید لباس هایتان را چطور می شود ست کرد

در دنیای فشن، «راهنمایی» خیلی مهم است. یعنی اگر شما انواع و اقسام پوشیدنی ها و اکسسوری ها را می فروشید، حتما باید یک راهنما برای انتخاب و ست کردن داشته باشید. شاید شما هم برای نمایش محصولات فشن و مد فقط اینستاگرام به ذهنتان می آید، اما اگر کارتان را درست انجام بدهید، هر پلتفرمی می تواند به دردتان بخورد. مشتری ها نمی خواهند فقط یک سری عکس از یک تکه لباس به تن مانکن ببینند. بلکه دوست دارند ببینند لباس ها روی تن آدم ها چطوری به نظر می رسند و چه لباس هایی را می توانند با هم ست کنند تا استایل مورد نظر خودشان را پیدا کنند. راهنمای استایل فقط به انتخاب لباس کمک نمی کند، بلکه روی فروشتان هم اثر مثبت می گذارد. فرض کنید یک مشتری یکی از پولوورهای شما را دیده و پسندیده. حالا اگر یکی از کمربندهایتان را که با آن پولوور ست می شود به او پیشنهاد کنید، احتمال اینکه آن کمربند را هم بگذارد در سبد خریدش بیشتر می شود.

 یا مثلا یک کت را با لباس های مناسب موقعیت های مختلف برایش ست کنید؛ مثلا با لباس های دورهمی های خودمانی، جلسات رسمی کاری، یا لباس های مجلسی. اینطوری مشتری می تواند کت جدیدی که می خواهد بخرد را متناسب با بقیۀ لباس های کمدش انتخاب کند. البته راهنمای استایل یک محتوای سطح بالا محسوب می شود و طراحی و اجرای آن کار ساده ای نیست. اما برای این کار ابزارهای زیادی وجود دارد. مثلا اگر در Trunk Club عضو شوید، عکس هایی از ست های مختلف لباس های مردانه اش دریافت می کنید. حتی اگر با موبایل از ست های بلوز و شلوار و کفش هم عکس بگیرید، می توانید به عنوان راهنمای استایل استفاده کنید. یک سر به پینترست بزنید تا ببینید این نوع عکس ها چقدر طرفدار دارند. یا می توانید یک عکاس حرفه ای و چند تا مدل استخدام کنید تا عکس های واقعی تر و باکیفیت تر داشته باشید. اگر دوست دارید راهنمای استایلتان مدرن تر باشد، می توانید از اپلیکیشن های واقعیت افزوده در وبسایتتان استفاده کنید. اینطوری مشتری ها می توانند عکس خودشان را آپ کنند و به صورت مجازی لباس ها امتحان کنند. از این اپلیکشن ها در بازار هست، اما بد نیست با یک دیولوپر قرارداد ببندید که برایتان یک اپ اختصاصی واقعیت افزوده طراحی کند.

4. وبسایتتان را طوری بسازید که بیننده ها را درگیر کند

خیلی از برندها فکر می کنند همینکه یک فروشگاه آنلاین دارند برای حضور در فضای مجازی کافی است. البته که فروشگاه آنلاین باید هستۀ هویت اینترنتی شما را شکل بدهد، اما نباید به همین بسنده کنید. یک گوشه از وبسایتتان را اختصاص بدهید به محتوای مکمل. جایی که مخاطبین شما آنجا بیشتر با برندتان درگیر شوند. اول از همه یک وبلاگ بسازید. بلاگ ها هم برای معرفی برند و محصولاتتان به درد می خورند، هم اطلاعات مفیدی به مشتری ها می دهند. مثلا می توانید در وبلاگ توصیه هایی دربارۀ لباس پوشیدن بنویسید، یا دربارۀ مدهای روز حرف بزنید، یا محصولات جدیدتان را معرفی کنید. در پست های بلند وبلاگ می توانید دربارۀ موضوعات عمومی تر صحبت کنید. مثلا مقاله ای دربارۀ هفتۀ مد نیویورک یا پاریس بنویسید، یا مثلا اگر چمدان می فروشید، دربارۀ مقاصد مختلف گردشگری مقاله تهیه کنید. در وبلاگ، عکس ها نقش مهمی بازی می کنند. قبلا دربارۀ اهمیت ویدئو هم گفتیم.

 علاوه بر این که ویدئوها و عکس ها را در شبکه های اجتماعی تان منتشر می کنید، جایی در وبسایتتان هم آن ها را بگنجانید. ضمنا، اگر واقعا دلتان می خواهد هیچ فرصتی را از دست ندهید، می توانید یک پادکست مد هم راه بیندازید. تولید و پخش پادکست زمان بر و هزینه بر است، اما اگر از پسش بر بیایید، جواب می دهد. یک مزیت مهم محتوایی که در وبسایتتان می گذارید این است که مشتری ها می توانند پیدایتان کنند. پست های وبلاگ، ویدئوها، و متن های کوتاهی که برای هر پادکست می گذارید، همگی پر از کلیدواژه هایی هستند که مشتری ها در موتورهای جستجو سرچ می کنند و به وسیلۀ آن ها به شما می رسند. وبسایتی که پر از محتوای مفید و متنوع باشد، باید درست مدیریت شود و کلید مدیریت درست آن متمرکز ماندن و ثبات است. مثلا اگر ترجیح می دهید وبلاگ داشته باشید، مقید باشید که مطالب را در بازه های زمانی مشخص و منظم پست کنید و همیشه مطالبتان برای مخاطب هایتان مفید و ارزشمند باشد.برای جلب ترافیک به وبسایتتان، سئو تنها راه نیست. خوب است به تبلیغات همسان (native advertising) هم فکر کنید. این نوع تبلیغات را در وبسایت ها و پلتفرم هایی منتشر می کنید که مخاطب های هدفتان در آنجا حضور دارند و چون محتوای آن وبسایت ها و پلتفرم ها را مصرف می کنند، شما را هم می بینند و احتمال اینکه روی لینک های شما کلیک کنند یا شما را جستجو کنند بیشتر می شود. از این نوع تبلیغات برای ریمارکتینگ (بازاریابی مجدد) هم استفاده می شود. چون ممکن است مشتری هایی باشند که قبلا وبسایت شما را دیده اند، اما از آن گذشته اند. حالا با دیدن محتواهای مربوط به شما در وبسایت های دیگر ممکن است دوباره به شما برگردند و از وبسایت شما دیدن کنند. هر چه مشتری هایتان بیشتر می شوند، هم محصولاتتان بیشتر شناخته می شود، هم محتواهایی که تولید می کنید، و این چیزی است که شما را از دیگران سوا می کند.

 5. دم را دریاب

و توصیۀ آخر ما که در واقع دو نکته با یک هدف است - می خواهیم مشتری ها مستقیما با برندتان ارتباط برقرار کنند و درگیر شوند. اینکه با هر مشتری ارتباط مستقیم برقرار کنید برندتان را خیلی جلو می اندازد. تعامل مستقیم با مشتری ها راه های زیادی دارد. مثلا بین کسانی که روی محصولاتتان کامنت می گذارند یا با آن ها عکس می گیرند، قرعه کشی کنید یا هدیه بدهید. اگر مخاطب هدف خاصی مد نظرتان است، این کار را متناسب با نوع شبکۀ اجتماعی مد نظرتان انجام بدهید.یا دربارۀ موضوعات و مسائل باارزشی که برای شما و مشتری هایتان مهم است صحبت کنید و از آن ها بخواهید نظرشان را با شما در میان بگذارند. برای جلب مشارکت مخاطبین، این تصمیمتان را از طریق وبسایت یا پست های شبکه های اجتماعی اطلاع دهید و اجرا کنید، یا محتواهایی در این باره بسازید که کاربرها بتوانند با دیگران به اشتراک بگذارند. علاوه بر این ها، همیشه محتواهای مناسبتی تولید و منتشر کنید. مراقب باشید هیچ مناسبتی در سال را از دست ندهید، چون دنیای مد، ماهیت فصلی و مناسبتی دارد و به این صورت مشتری ها در تمام سال با برندتان درگیر می شوند. حتی اگر برند فشن هم نیستید، باز هم می توانند از این روش استفاده کنید. مثلا اگر وسایل سفر می فروشید، دربارۀ جاهایی که مسافرت به آن ها در فصل های خاصی بیشتر توصیه می شود، محتوا تولید کنید - مثلا کوه ها در زمستان، ساحل ها در تابستان - و بعد، از مخاطب ها بخواهید از مکان های محبوب خودشان هم عکس بگیرند و برای شما بفرستند. برندها با هم فرق دارند. پس ببینید مشتری های شما از چه راهی بیشتر با برند شما درگیر می شوند. تبلیغی بهتر از طرفدارهای دوآتیشه ای که با محصولات شما به دیگران پز می دهند یا با محتواهای شما درگیر می شوند، سراغ دارید؟

کلام آخر

دینای مد دنیای تصویرسازی و خلق سبک زندگی است. بازاریابی محتوایی هم در واقع نمایش دادن این نوع تفکر است و می تواند خدمت بزرگی به برندها بکند. سعی کنید خواسته ها و نیازهای مخاطبینتان را بشناسید و محتواهایی بسازید که نشان بدهند برند شما همانی است که این نیازها و خواسته ها را تامین می کند.




🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

تیم محتوا سلدان نویسنده: تیم محتوا سلدان
تاریخ انتشار: April 19, 2021 08:13
تاریخ آخرین بازنویسی: April 19, 2021 08:13







3 استراتژی رشد برای ایکامرس فشن شما در سال 1400

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

برندهای اسم و رسم دار زیادی در بازار فشن کار می کنند. اما شرکت های کوچک تر هم اگر استراتژی درستی داشته باشند می توانند تبدیل به برندهای موفق شوند.

چرا ریسک پذیری در دنیای مد چیزی بیش از صرفا طراحی های چشمگیر است

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

طراحان مد معمولا راجع به ریسک های کسب و کار حرف نمی زنند. فریده نجیب، بنیانگذار و مدیر خلاق برند مصری کینگز مادر، به نوآوری و خرق عادت در صنعت اشاره می کند و معتقد است که این ویژگی فرهنگ استارتاپی در صنعت فشن نادیده گرفته می شود.

سئو در صنعت مد: 5 استراتژی برای کسب رتبۀ بهتر و جلب نظر مشتری ها

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

تغییر، مشخصۀ ثابت صنعت مد است که آن را تبدیل به یک صنعت منحصر به فرد کرده است. فروشندگان پوشاک مدام با مدهای جدید، تقاضای متغیر مشتری ها و رقابت سنگین غول های صنعت و برندهای تازه وارد مواجه هستند.

دموکراتیک کردن دسترسی برای همه؛ نگاهی عمیق به فلسفه سلدان و دلیل آنکه هر سرمایه ای نمی گیریم

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 2

چرا سلدان؟ معامله یکی از اساسی ترین تعاملات انسانی است ، اما دسترسی به ابزارهای فروش همیشه یک واقعیت چالش برانگیز و ناعادلانه برای بخش بزرگی از مردم بوده است. با ظهور خدمات تجارت الکترونیکی ، تجارت و دسترسی به ابزارهای فروش آنلاین ارزانتر و سریعتر...

روش های عملی افزایش تعامل در صفحه اینستاگرام

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

آیا می خواهید بدانید که چه طور تعامل ها با صفحه اینستاگرام تان را افزایش دهید؟ شما تنها نیستید! در این مطلب 11 روش عملی برای دیده شدن در اینستاگرام را به شما معرفی می کنم.

حل مشکل فروش در اینستاگرام؛ فروش - فروش - فروش با لذت و بی دردسر

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

با سلدان تجربه خریداران شما در سفارشات اینستاگرام میتونه مشابه یک فروشگاه اینترنتی با درگاه پرداخت و قابلیت پیگیری باشه! در یک کلام شما به روشی بسیار لذت بخشتر، تعداد فروش بیشتر و مشتریان خوشحالتر خواهید داشت.

آنچه شب سه شنبه آخر سال 99 گذشت، هک شدن ابرآروان/دیتاسنتر آسیاتک و قطع سرویس

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

ساعت های پایانی سه شنبه شب بود که سرویس های مانیتورینگ سلدان در ایران هشدار ارسال کردن مبنی بر اینکه سرویس کند و در نهایت از دسترس خارج شده. فرض رو بر این گذاشتیم که طبق معمول سرویس آروان مشکلات همیشگی برخورده و بعد چند دقیقه رفع میشه. اما صبح لاگ سرویس ها

22 ایده تجاری پولساز برای شروع در سال 1400

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

داشتن تجارت آنلاین و حفظ آن، این آزادی را به کارآفرینان می‌ دهد که بتوانند از هر جای جهان که بخواهند درآمد کسب کنند. ایده داشتن تجارت آنلاین بسیار اغوا کننده و از هر زمان دیگری در دسترس تر و امکان پذیر است، اما بسیاری از کارآفرینان در نحوه آغاز کار خود به