3 استراتژی رشد برای ایکامرس فشن شما در سال 1400


برندهای اسم و رسم دار زیادی در بازار فشن کار می کنند. اما شرکت های کوچک تر هم اگر استراتژی درستی داشته باشند می توانند تبدیل به برندهای موفق شوند. در دنیای فوق رقابتی ایکامرس، آن هم در صنعت شلوغ فشن و مد، یک چیز مسلم است و آن اینکه این صنعت با سرعت نور رشد می کند. با وجود اثرات منفی کرونا روی زنجیره های تامین در سراسر دنیا، پیش بینی شده بازار ایکامرس مد و لباس، در سه سال آینده، سالانه 5/11 درصد نرخ رشد مرکب را تجربه کند. این پیش بینی عمدتا به خاطر افزایش خریدهای اینترنتی و تنوع گزینه های پیش روی مشتری هاست. این یعنی یک فرصت بزرگ برای برندهای فشن که دست بجنبانند و در بازاریابی از دیگران پیشی بگیرند تا سال 2021 را از موضع قدرت شروع کنند.


1. یک ماموریت و چشم انداز روشن داشته باشید و روی آن متمرکز باشید

خب؛ بیایید واقع بین باشیم. آن طور که به نظر می رسد، اغلب برندهای فشن، بازار انبوه را هدف می گیرند و انواع و اقسام محصولات را تولید و عرضه می کنند تا باب طبع انواع و اقسام مشتری ها باشند. اما شکی نیست که این استراتژی فقط برای برندهای بزرگ که کانال های تولید و توزیع گسترده و باسابقه ای دارند امکانپذیر است. برای برندهای کوچک تر این استراتژی سنگ بزرگ و، احتمالا، علامت نزدن است.شرکت های تازه کار به جای این استراتژی بهتر است دنبال یک چشم انداز و رسالت منحصر به فرد و ویژه برای خودشان باشند تا در این بازار متلاطم و در هم و برهم، سری در سرها در بیاورند . 

این منظور هم، معمولا، محقق نمی شود مگر با تمرکز روی یک گوشۀ بازار و نشانه گرفتن یک هدف روشن که آرزوی شما و برندتان باشد. این هدف (ها) می تواند مربوط به کیفیت، محیط زیست، کارکنان و خلاصه خیلی از ابعاد کسب و کار و زندگی باشد. وقتی رالف هس و توماس اشتیگر می خواستند برند جدید اوسسو را راه بیندازند، با اینکه 30 سال تجربۀ مدیریتی موفق گروه بین المللی هس (مجموعه ای از شرکت های عرضه کنندۀ محصولات مصرفی و لوکس) را در کارنامه داشتند، اما تصمیم گرفتند مسیری کاملا متفاوت با اغلب برندهای جوان پوشاک در پیش بگیرند. به گفتۀ اشتیگر «این حوزه بی اندازه رقابتی است و اگر بخواهید در آن پا بگذارید، چاره ای ندارید جز اینکه بی اندازه با دیگران فرق داشته باشید. ... فرق اوسسو با بقیه این است که خیریه محور است. ... وقتی لباسی از اوسسو می خرید، در واقع آن لباس را نمی پوشید، بلکه ارزش ها و اصول اخلاقی تان را به تن می کنید. خرید از اسسو بیشتر از اینکه به خاطر لباس باشد، به خاطر نشان دادن مسئولیت پذیری جمعی و اجتماعی ماست، چون از هر خرید، درصدی صرف امور خیریه می شود.»شما هم به این فکر کنید که برندتان چطور می تواند دنیا را بهتر کند و مشتری های شما برای زندگی بهتر به چه چیزی نیاز دارند. هس معتقد است «هدف فقط جلب اعتماد، توجه به سلامتی و بازیابی قدرت اراده نیست؛ بلکه هدف نهایی این است که از شر عادت هایی که ما را عقب نگه داشته اند، خلاص شویم.»وقتی مهم ترین ارزش برندتان را پیدا کردید، وقتش است که محصولاتتان را به سمع و نظر مخاطبین درست برسانید! برای این کار باید تحقیقات گسترده ای دربارۀ گوشه های بازار و گوشه های هدف خودتان انجام بدهید و استراتژی هایی برای رسیدن به بازار هدف تنظیم کنید. با این استراتژی ها بهتر می توانید مشتری های ایده آلتان را بشناسید و بفهمید در چه نقاطی احتمالا با آن ها تماس خواهید داشت تا به این ترتیب تونل بازاریابی خودتان برای گوشۀ هدف خودتان را بسازید.

2. شبکه های ارتباطی مفید بسازید

همینکه توانستید اولین مشتری ها را جذب کنید، باید اندازۀ فعالیتتان را بزرگ تر کنید. خیلی از برندهای فشن سعی می کنند با شرکت های غیررقیب و همکار مشارکت کنند و به این صورت هر دو شرکت از منابع و مجموعۀ مشتری های یکدیگر بهره مند شوند؛ این یعنی بازی دو سر بُرد. مثلا همین آدیداس را در نظر بگیرید. گرچه آدیداس بیشتر به خاطر کفش ها و پوشاک ورزشی اش معروف است، اما توانسته با مشارکت با برندهای غیررقیبش، مثل پرادا، دراگون بال زی کولناگو و خیلی های دیگر، دامنۀ مشتری هایش را گسترش بدهد. این طوری هم آدیداس و هم شرکایش از تبلیغات و پوشش رسانه ای همدیگر سود می برند و این برای فروش و شهرت همه خیلی خوب است.خیلی وقت ها هم استارتاپ های صنعت مد و سبک زندگی، روی تامین مالی خارجی برای رشد فعالیت های بازاریابی و تولیدی خودشان حساب می کنند. الان در همه جای دنیا جذب سرمایه از شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر در ازای فروش سهام شرکت باب شده است. بعضی از این شرکت ها علاوه بر تامین مالی، در حوزه های دیگری مثل بازاریابی و فروش هم از استارتاپ ها حمایت می کنند. یکی از شرکت هایی که ترکیبی از شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر و کارگزار است، درایو است.

 طبق ادعای درایو، این شرکت بیش از 100 سرمایه گذاری مختلف در استارتاپ های ایکامرسی که عمدتا در حوزۀ سبک زندگی، مد و لباس، زیبایی و فناوری فعال هستند، انجام داده است. اما درایو به جای اینکه پول بی زبان را در حلق استارتاپ بریزد، متخصص هایی دارد که چهارچشمی مراقب استراتژی های بازاریابی پولی استارتاپ ها هستند و روزانه تا 50 هزار دلار صرف تبلیغات آنلاین مشتری هایش می کند.اولیور ماس، مدیرعامل درایو، می گوید «آمار و ارقام خیلی روشن است: از هر 5 دلار 3 دلار خرج [تبلیغ در] فیسبوک و گوگل می شود. استارتاپ ها برای اینکه از پس پرداخت این هزینه بر بیایند، خودشان را به آب و آتش می زنند و ضعیف می شوند. حالا اگر ما بتوانیم این هزینه را از روی دوششان برداریم، از جمله اینکه ریسک این نوع بازاریابی پیش پرداختی را از سر راه برداریم، آن ها می توانند نفس تازه کنند و با سرعت بیشتری رشد کنند. به علاوه، اگر بتوانند به این صورت سرمایۀ بیشتری جمع کنند، در تمام دورهای سرمایه گذاری آینده فرصت های جذب سرمایۀ خارجی بهتری نصیبشان می شود.» البته شاید شما که یک برند تازه کار هستید، نتوانید با برندهای مطرح و بزرگ مشارکت کنید، اما به هر حال، انتخاب شرکا و همکاران مناسب هم در کوتاه مدت به نفع شماست و هم اثرات استراتژیک در بلندمدت دارد. این همکاری خصوصا برای برندهای تازه وارد و جویای نام در عرصۀ فشن و مد معاملۀ پرسودی است، زیرا می تواند آن ها را یک سر و گردن از رقبا بالاتر ببرد و به سرعت جایگاهشان را در بازار تثبیت کند.

3. اینفلوئنسر خودتان باشید

ینفلوئنسر مارکتینگ دارد تبدیل به یکی از اولین روش های بازاریابی برندهای فشن و مد می شود که می خواهند برای محصولتشان بازار پیدا کنند، برندشان را بشناسانند و مشتری ها را درگیر کنند.چون تعداد برندهایی که می خواهند از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنند هر روز بیشتر می شود، بازار تقریبا اشباع شده است و سیل درخواست های برندها، خیلی از اینفلوئنسرهای موفق که نرخ درگیری و شاخص های عملکردی خوبی دارند را در خودش غرق کرده است. حتما حدس می زنید که این وضع چقدر ورود به بازار را سخت تر و پرهزینه تر کرده است. به این ها اضافه کنید تقلب اینفلوئنسرها را که رو به افزایش است و آمارها می گویند بیشتر از 60 درصد اینقلوئنسرها از روش های مصنوعی برای بالا بردن تعداد فالوئرها و شاخص های عملکردی شان استفاده می کنند. برای همین هاست که شرکت ها حالا باید خیلی زرنگ تر از قبل عمل کنند و مراقب باشند که چقدر و چطور پول صرف اینفلوئنسرها می کنند. 

البته استفاده از اینفلوئنسر برای تبلیغ حتما می تواند بازده مثبتی داشته باشد، اما یک راه به صرفه تر هم این است که خودتان اینفلوئنسر خودتان بشوید. کافی است در شبکه های اجتماعی فعال باشید و با خلق ارزش برای کاربران، آن ها را تبدیل به فالوئرهای خودتان کنید و آنقدر این کار را ادامه بدهید که خیل عظیم فالوئرهایتان شما را تبدیل به یک اینفلوئنسر کند.معمولا به دو صورت می توانید این استراتژی را پیاده کنید. اول اینکه با اکانت اختصاصی برندتان، حضور پررنگی در رسانه های اجتماعی داشته باشید تا حدی که به جایگاه یک اینفلوئنسر برسید. این طوری می توانید با مخاطب و مشتری هایتان ارتباط مستقیم برقرار کنید. به این ترتیب هم مشتری هایتان را حفظ می کنید و هم آن ها وقت بیشتری صرف بازدید از محصولاتتان می کنند. راه دومش این است که یک کانال عمومی تر بسازید که موضوعات مختلف مربوط به کارتان را پوشش می دهد، مثلا راجع به زیبایی و مد و استایل و اخبار فشن بنویسید و بعد خودتان بشوید اسپانسر آن کانال و برند و محصولات آن را که در واقع برند و محصولات خودتان است توصیه کنید. به این صورت آزادی عمل بیشتری برای نوع محتوایی که تولید می کنید دارید و دامنۀ مخاطبینتان هم بزرگ تر می شود. اما احتمالا نرخ تبدیلتان (نسبت به روش قبل) کمتر خواهد بود. 




🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

تیم محتوا سلدان نویسنده: تیم محتوا سلدان
تاریخ انتشار: April 15, 2021 06:58
تاریخ آخرین بازنویسی: April 15, 2021 06:58







5 فوت کوزه گری بازاریابی محتوایی برای اینکه برند فشن شما به چشم بیاید

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

یکی از ابعاد حیاتی برندینگ آنلاین، شناساندن برند به دیگران است که در بازاریابی به آن آگاهی از برند (brand awareness) می گویند.

چرا ریسک پذیری در دنیای مد چیزی بیش از صرفا طراحی های چشمگیر است

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

طراحان مد معمولا راجع به ریسک های کسب و کار حرف نمی زنند. فریده نجیب، بنیانگذار و مدیر خلاق برند مصری کینگز مادر، به نوآوری و خرق عادت در صنعت اشاره می کند و معتقد است که این ویژگی فرهنگ استارتاپی در صنعت فشن نادیده گرفته می شود.

سئو در صنعت مد: 5 استراتژی برای کسب رتبۀ بهتر و جلب نظر مشتری ها

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

تغییر، مشخصۀ ثابت صنعت مد است که آن را تبدیل به یک صنعت منحصر به فرد کرده است. فروشندگان پوشاک مدام با مدهای جدید، تقاضای متغیر مشتری ها و رقابت سنگین غول های صنعت و برندهای تازه وارد مواجه هستند.

50 ایدۀ خلاقانۀ کسب و کار فشن برای سال جدید

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

دوست دارید در سال جدید، کاری در حوزۀ لباس و پوشاک راه بیندازید؟ اگر اینطور است، این هم 50 تا ایدۀ جالب برای شروع کردن یک کسب و کار فشن خانگی، آن هم با کمترین هزینه و کمترین تجربه.

استارتاپ موفق در حوزۀ فناوری مد و فشن پایدار در سال پاندمی کرونا

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

هر روز، در سراسر دنیا، استارتاپ های جدید در عرصۀ مد و فشن ظهور می کنند. ایده های جذاب فناورانه معمولا روی زمین نمی مانند و شتاب دهنده هایی مثل فشن Fashion for Good ، Reshape و LVMH Innovation.

دموکراتیک کردن دسترسی برای همه؛ نگاهی عمیق به فلسفه سلدان و دلیل آنکه هر سرمایه ای نمی گیریم

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 2

چرا سلدان؟ معامله یکی از اساسی ترین تعاملات انسانی است ، اما دسترسی به ابزارهای فروش همیشه یک واقعیت چالش برانگیز و ناعادلانه برای بخش بزرگی از مردم بوده است. با ظهور خدمات تجارت الکترونیکی ، تجارت و دسترسی به ابزارهای فروش آنلاین ارزانتر و سریعتر...

روش های عملی افزایش تعامل در صفحه اینستاگرام

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

آیا می خواهید بدانید که چه طور تعامل ها با صفحه اینستاگرام تان را افزایش دهید؟ شما تنها نیستید! در این مطلب 11 روش عملی برای دیده شدن در اینستاگرام را به شما معرفی می کنم.

حل مشکل فروش در اینستاگرام؛ فروش - فروش - فروش با لذت و بی دردسر

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

با سلدان تجربه خریداران شما در سفارشات اینستاگرام میتونه مشابه یک فروشگاه اینترنتی با درگاه پرداخت و قابلیت پیگیری باشه! در یک کلام شما به روشی بسیار لذت بخشتر، تعداد فروش بیشتر و مشتریان خوشحالتر خواهید داشت.