تاثیر داشتن فروشگاه اینترنتی در موفقیت کسب و کارها

چرا کسب و کار اینترنتی امروزه رونق بیشتری دارد؟ استفاده آسان و فراگیر از اینترنت و افزایش روزافزون کاربران آن یکی از مهم‌ترین دلایل رواج خرید و فروش اینترنتی است. کسب و کارهای قدیمی با روزآمد کردن خود و احداث سایت و فروش اینترنتی به جمع کسب و کارهایی می‌پیوندند که سودآوری خود را از طریق تجارت در بستر اینترنت به دست می‌‎آورند. با تحلیل تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول کسب و کارها و نگاهی کلی به نمونه‌های موفق در زمینه کسب و کار اینترنتی اهمیت تجارت الکترونیک در جهان امروز کسب و کار مشاهده می‌شود. از مهم‌ترین مزیت‌های تجارت مبتنی بر فناوری اطلاعات می‌توان به افزایش فروش، حذف محدودیت‌ های زمانی و مکانی، امکان سفارشی‌سازی محصولات، حذف واسطه‌ها، کاهش هزینه‌ها، افزایش ارتباطات بین‌المللی و ارائه محصولات در سطح جهان اشاره کرد. چنانچه افراد بتوانند مهارت‌های فناوری اطلاعات در زمینه کسب و کار و تجارت الکترونیک را به درستی بیاموزند، احتمال موفقیت آن‌ها در این عرصه افزایش می‌یابد.

صرف‌نظر از نوع فعالیت، با نگاهی به عملکرد کارآفرینان موفق در حوزه تجارت الکترونیک می‌توان دریافت که همه آن‌ها مسیری مشابه هم و در راستای تأمین نیازهای مشتری را طی کرده‌اند. آن‌ها با قرار دادن کسب و کار بر محور تجارت الکترونیک و به‌کارگیری عنصر خلاقیت، به رؤیاهای خود جامه عمل پوشاندند. به‌ بیان‌دیگر، همگام نشدن با این سیر تحول، نتیجه‌ای جز منزوی شدن در عرصه اقتصاد جهانی نخواهد داشت. مدل کسب و کار، ایده‌هایی برای پول‌سازی است که تمامی آن‌ها در یک چارچوب کلی، روش‌های دستیابی به ثروت را نشان می‌دهند. این مدل با پاسخ به سؤالاتی که شرکت و سازمان‌ها را به ‌سوی هدف مشخص خود سوق می‌دهد، به کسب سود و در نتیجه رضایتمندی مشتری کمک خواهد کرد.

کسب و کار های کوچک و متوسط با چه خطراتی مواجه هستند؟

در جهانی که فروشگاه‌های بزرگ، کمپانی‌های چند ملیتی و هایپرمارکت‌ها بخش زیادی از کالاهای خود را در فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسانند لزوم احداث یک فروشگاه اینترنتی برای هر کسب و کاری ضروری است زیرا بدون پیوستن به جرگه فروشندگان اینترنتی ممکن است میزان فروش شما به شدت کاهش یابد. رفتارهای خریداران در حال تغییر بوده و مزایای خرید اینترنتی که سرعت، دقت بیشتر و سهولت است آنها را به این نوع از خرید ترغیب می‌کند. هر کسب و کاری که دارید از تعمیر وسایل الکترونیکی، فروش پارچه، خرده فروشی خواروبار یا اتوشویی وقت آن رسیده که تغییری در ارائه کالاها و خدمات خود دهید و شیوه‌های جدید بازاریابی و فروش را از طریق اینترنت دنبال کنید؛ زیرا شیوه‌های سنتی فروش به مرور کمرنگ‌تر شده و در آینده بخش عمده‌ای از بازار فروش خود را از دست می‌دهید.

چطور یک فروشگاه اینترنتی داشته باشیم؟

برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی چند گام اساسی لازم است. ولی پیش از آن لازم است این گزینه را نیز در نظر داشته باشید که می توانید از بستر سایر فروشگاه های اینترنتی برای فروش کالاها و خدمات خود استفاده کنید. برای مثال اگر شما چمدان می فروشید و سایت بزرگ و پرمخاطبی در ایران وجود دارد که همه فروشندگان کیف و چمدان در آن کالاهای خود را عرضه می کنند پس شما هم می توانید کالاهای خود را در این سایت بفروشید، در این صورت نیز نیاز به انجام چند گام دارید ولی کار شما ساده تر می شود در عوض بخشی از سود را به سایتی واگذاری می کنید که بستر اولیه را برای شما مهیا کرده است. بهتر است هزینه های احداث سایت و فروش از طریق آن را با فروش از طریق سایت های موجود و کم شدن درصدی از مبلغ فروش مقایسه کنید. این که کدام روش برای شما مناسب است به نوع کالاهای شما نتیجه این بررسی نهایی وابسته است.

از کدام فروشگاه اینترنتی استفاده کنیم؟

چه فروشگاه هایی در ایران امکان فروش اجناس فروشگاه های دیگر را فراهم کرده اند؟ فروشگاه های کوچک و بزرگ اینترنتی هستند که امکان فروش فروشندگان دیگر در آن میسر است مانند دیجی کالا و ایمالز و فینال، تاچ مارت و ... . هر کدام از این فروشگاه ها شرایط ویژه خود را برای ایجاد بستر فروش دارند و امکانات متفاوتی را به شما ارائه می‌دهند. اگر شما خدمات خاصی را برای مشتریان خود عرضه می کنید می توانید از فروشگاه های اینترنتی دیگری استفاده کنید که در آن مشتریان به دنبال خدمات می گردند. اوستا تاپ، سنجاق، پونیشا، دورکار و بسیاری دیگر از سایت ها امکان بازاریابی برای خدمات شما را فراهم می آورند و یا امکانات بیشتری در اختیارتان قرار می دهند. بسته به نوع خدماتی که شما توانایی انجام آن را دارید سایت هایی که میتوانید با آن همکاری کنید نیز تغییر می کند.

گام اول احداث سایت اینترنتی- طراحی سایت

اگر نیاز به احداث سایت اختصاصی دارید لازم است برنامه نویس، گرافیست و تولید کننده محتوا یا گروه تخصصی تولید سایت داشته باشید، استخدام برنامه نویس برای سایت ضروری بوده و اگر شما اپلیکیشن موبایلی نیز نیاز دارید استخدام برنامه نویس برای سیستم عامل موبایل اولین گام است. برای برنامه نویسی سایت شما تصاویری نیز نیاز است، این بخش را گرافیست انجام می دهد، برای یک پروژه تولید سایت گرافیست خود را نیز استخدام کنید، در ایجاد سایت های بزرگ، گروهی با نام ui-ux وجود دارند که بهترین شیوه چینش سایت را برای راحتی استفاده کاربر پیشنهاد می دهند در صورتی که مایل هستید سایت شما حرفه ای تر باشد از متخصصی گرافیست که با حوزه آشنا است استفاده کنید.

قالب های آماده فروشگاه اینترنتی

روش های دیگری هم برای ایجاد یک سایت وجود دارد، استفاده از قالب های آماده سایت که دیگر نیازی به کدنویسی یا تهیه تصاویر گرافیگی اختصاصی ندارد روشی سریع تر و کم هزینه تر برای تولید یک سایت اینترنتی است و با سفارش یکی از قالب ها که محیط آن با سلیقه شما هماهنگ است کار آغاز می شود. شاید در این مرحله استخدام یک برنامه نویس برای ایجاد تغییرات اندک در سایت لازم باشد ولی هزینه این کار از تهیه اختصاصی و برنامه نویسی سایت کمتر است.

طراحی سایت

به کلیه اقداماتی که برای ایجاد یک وب سایت اینترنتی صورت می‌‌‌گیرد، طراحی سایت گفته می‌‌‌شود. به طور کلی یک فرایند طراحی سایت شامل سه بخش برنامه‌‌‌ریزی، ساخت و راه‌‌‌اندازی است. وب سایت‌‌‌ها را می‌‌‌توان از لحاظ فنی به دو دسته ایستا (استاتیک) و پویا (داینامیک) تقسیم‌‌‌بندی کرد. هرگونه به روز رسانی و تغییر در سایت‌‌‌های استاتیک صرفاً توسط تیم طراح صورت می‌‌‌گیرد ولی در وب سایت‌‌‌های داینامیک، این امر توسط مدیر سایت امکان پذیر است. امروزه یکی از مهم‌‌‌ترین استانداردهایی که باید مورد توجه قرار گیرد، طراحی سایت‌‌‌های واکنش گرا (Responsive) است. این روش به دلیل رشد روز افزون استفاده از گوشی‌‌‌های هوشمند، یک امر مهم تلقی می‌‌‌شود و هدف از آن، نمایش مطلوب صفحات سایت در دستگاه‌‌‌های مختلف و با رزولوشن‌‌‌های (کیفیت تصویر) متفاوت است. طراحی سایت به صورت واکنش گرا مزایایی نظیر کاهش هزینه، صرفه‌‌‌جویی در زمان، افزایش بازدیدکنندگان سایت را به دنبال دارد.

توجه به کاربر در طراحی سایت

امروزه به دلیل گسترش اینترنت، سایت‌‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌‌ترین عناصر ارتباطی، خبری و تجاری شناخته می‌‌شوند. کاربران زیادی در سراسر دنیا به‌صورت شبانه‌روزی از مزایا و امکانات سایت‌‌های مختلف استفاده می‌‌کنند؛ ازاین‌رو کاربران را می‌‌توان لازمه بقای یک وب‌‌سایت دانست. به همین دلیل در طراحی یک سایت، باید مخاطبان و نیازهای آن‌‌ها را شناسایی و بررسی کرد. توجه به کاربران در طراحی سایت، تأثیر بسزایی در تبدیل آن‌‌ها به مشتریانی وفادار و همچنین بقا و رشد وب‌‌سایت دارد. درواقع باید در کاربر احساس مهم بودن، امنیت و داشتن حق انتخاب را به وجود آورد. معمولاً اقدامات متعددی برای انجام این امر صورت می‌‌گیرد که در این زمینه می‌‌توان از دانش افراد متخصص در زمینه طراحی سایت نیز بهره برد.

گام دوم احداث سایت اینترنتی – نام، هاست و دامین

فروشگاه اینترنتی شما نیاز به یک نام دارد که بهتر است با موضوع کسب و کار کوچک یا متوسط شما متناسب بوده و راحت تلفظ شود و در خاطر بماند. می‌توانید از نام فروشگاه خود استفاده کنید تا مشتریان حضوری نیز فروشگاه شما را به یاد بیاورند و از روش خرید اینترنتی استفاده کنند و سابقه و اعتبار خود را نیز به فضای مجازی انتقال دهید. مطلوب‌تر آن است که این نام در دامین شما نیز مورد استفاده قرار گیرد. دامین نام اینترنتی فروشگاه شما و آدرسی است که مشتریان به آن مراجعه می‌کنند. هر فروشگاه اینترنتی و در واقع هر سایت نیازمند یک دامین است. خرید دامین از سایت‌های مختلفی انجام می‌شود که یکی از رایج‌ترین روش‌های برای خرید آن ثبت در سایت ایرنیک است، سایت‌های متنوع دیگری نیز چنین خدماتی ارائه می‌دهند، پس از ثبت‌نام در این سایت ابتدا نام مورد نظر خود را جستجو کنید. در واقع آدرس انحصاری که مایل هستید در فضای اینترنت به شما تعلق گیرد را جستجو کنید و اگر کسی قبل از شما آن را به نام خود ثبت نکرده بود می‌توانید این دامین را برای خود بخرید. برای مثال فروشگاه آمازون از دامین Amazon.com استفاده می‌کند و این سایت از پسوند یا در اصطلاح zone دات کام (.com) بهره گرفته است. اگر از آدرس منتهی شده به دات آی آر (.ir) استفاده کنید یعنی سایت شما در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای دریافت درگاه پرداخت بهتر است این دامنه را داشته باشید. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی چند دامنه را با یک نام خریداری می‌کنند و محتوای خود را به یک دامین که مورد نظر آن‌هاست ریدایرکت می‌کنند. (انتقال می‌دهند).

چرا فروشگاه‌های اینترنتی چند دامین را می‌خرند؟

اگر دامنه منتهی به دات کام متعلق به شما بوده ولی دامنه دات آی آر همان اسم را فرد یا شرکت دیگری خریداری کرده باشد و کسب و کار شما در اینترنت مشهور شود و یا مشتریان نام و برند شما را جستجو کنند ممکن است به دامنه مورد نظر دیگران برسند. در ایران معمول است که دو zone دات کام (.com) و دات آی آر (.ir) خریداری می‌شود تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود. البته این کار ضروری نیست و با خرید یک دامنه نیز شما می‌توانید کسب و کار اینترنتی خود را در معرض مشاهده مشتریان قرار دهید.نکته مهم در خرید دامین این است که زمان تمدید آن را که اصولاً به صورت سالیانه است در یاد داشته باشید که بتوانید به موقع آن را تمدید کنید و آدرس خود را از دست ندهید.

خرید هاست سایت

هاست فضای مورد استفاده شما برای احداث سایت است، برای مثال اگر شما قصد ساخت خانه‌ای داشته باشید علاوه بر مصالح ساختمانی زمینی را نیز نیاز دارید، آن زمین در فرآیند طراحی و ساخت سایت در واقع همان هاست است. هاست فضایی است که سایت شما در اینترنت اشغال می‌کند و میزان آن بستگی به حجم مورد استفاده شما داد. اگر سایت شما در اصطلاح سنگین باشد و اطلاعات بسیاری در آن قرار دهید یا از طراحی‌های گرافیکی فراوان و سنگین در آن استفاده کنید به میزان هاست بیشتری نیاز دارید. در هر صورت برای خرید هاست لازم است به شرکت‌های فروش هاست مراجعه کنید، این شرکت‌ها که معمولاً به صورت اینترنتی خدمات خود را ارائه می‌دهند بسته به نیاز شما هاست مورد نظر را در اختیارتان قرار می‌دهند.

گام سوم احداث فروشگاه اینترنتی – دریافت درگاه پرداخت

برخی از کسب و کارها فروش خود را اینترنتی کرده ولی دریافت وجه را به صورت سنتی انجام می‌دهند و در محل خریدار مبلغی را دریافت کرده و یا از او می‌خواهند پیش از ارسال فیش واریزی مبلغ خرید را برایشان ارسال کند. این نوع کسب و کار اینترنتی چند مشکل دارد که شامل موارد زیر است:

  1. اعتماد کردن مشتری به فروشنده مشکل است
  2. روند خرید را کند می‌کند (سرعت از مزایای خرید اینترنتی محسوب می‌گردد)
  3. احتمال اشتباه را افزایش می‌دهد (در پرداخت از طریق درگاه اشتباهی در وارد کردن رقم وجود ندارد)

در ابتدای قصد برای احداث سایت فکری به حال درگاه پرداخت بکنید، زیرا این کار اعتماد مشتریان را به شما افزایش داده و درعین‌حال بخش زیادی از مشکلات حسابرسی شما را نیز سامان می‌دهد، امکان گزارش دهی در سایت‌هایی که فروش از طریق سایت انجام می‌شود وجود دارد و سرعت خرید در این سایت‌ها افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. برای دریافت درگاه بانکی کافی است مدارک خود شامل پروانه کسب و کار و مجوز را به بانک مورد نظر نشان داده و در زمان نسبتا کوتاهی درگاه اینترنتی خود را دریافت کنید. روند دریافت این خدمات از سوی بانک پیچیده نیست ولی لازم است اقدام برای دریافت آن را در اولویت بگذارید تا در طراحی سایت خود از این درگاه استفاده کنید.

گام چهارم احداث فروشگاه اینترنتی – ورود اطلاعات

برای آنکه بتوانید محصولات خود را به مخاطبان نمایش داده و آن‌ها را برای خرید اقناع کنید لازم است اطلاعات کافی از کالاها ارائه دهید. شاید به دقت میزان کالاهای موجود در انبار یا فروشگاه خود را ندانید، پس در قدم اول لازم است که سامانی به موجودی انبار خود داده و محصولات خود را طبقه‌بندی کنید.

سازمان‌دهی انبار محصولات

با ساماندهی موجودی انبار، ثبت دقیق قیمت‌ها، تعداد مشخص هر محصول و محل نگهداری هر کالا، ورود اطلاعات درست در سایت به سهولت انجام شده و از مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری می‌شود سایت‌های بزرگ به کلیه این مراحل و حمل‌ونقل و ارسال کالا به محل مشتری را لجستیک می‌گویند و فرآیندهای استانداری نیز برای آن تعریف‌شده است.

ورود اطلاعات کالاها در سایت


احداث سایت و التزامات آن

در دنیای امروز با توجه به توسعه و پیشرفت تکنولوژی، استفاده از اینترنت به امری فراگیر تبدیل‌شده است. افزایش تعداد وب‌سایت‌‌ها در شبکه جهانی، بستری برای تبلیغات، اطلاع‌‌رسانی و درآمدزایی بهتر را فراهم کرده است. ناگفته نماند که بهره‌‌مندی از کلیه مزایای وب‌سایت، وابسته به طراحی استاندارد و با کیفیت به همراه پشتیبانی مناسب است. پشتیبانی سایت با انجام اقداماتی همچون تأمین امنیت، بهبود سرعت بارگذاری، تولید محتوای مناسب و درج به موقع مطالب (به‌روزرسانی نرم‌‌افزاری) در پیشرفت و تداوم سایت تأثیر بسزایی دارد. به دلیل استفاده اکثر کاربران از موتورهای جستجوگر، تکنیک‌های بهینه‌سازی (سئو) از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار شده‌‌اند که محبوبیت سایت مورد نظر را در پی خواهند داشت. در واقع رتبه‌‌بندی موتورهای جستجو (گوگل، یاهو، بینگ و ...) مدیران و سازمان‌‌ها را بر آن داشت تا با بهره‌‌گیری از تکنیک‌‌ها و روش‌‌های لازم، همواره وب‌سایت خود را به صفحه اول موتورهای جستجو برسانند. برای طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود باید به تمامی این موراد توجه لازم را داشته باشیم. با توجه به مزایا و معایب روشهای اشاره شده ورود به فضای آنلاین فروش محصولات، پلتفرم فروشگاهی ثمین، علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه های اداری و انسانی، یک محیط کاملا امن با کاربری آسان و منعطف، می تواند به حضور پررنگ تر کسب و کارها در فضای تجارت الکترونیک کمک شایانی کند. برای شروع کار با ثمین می توانید کاملا رایگان از اینجا شروع کنید.




🧡 پسندیده: 1

💡 تشویق: 2

حسین سوادکوهی نویسنده: حسین سوادکوهی
تاریخ انتشار: August 25, 2019 05:30
تاریخ آخرین بازنویسی: June 10, 2020 12:52







برنامه توسعه سلدان ، می توانید شریک سلدان باشید!

🧡 پسندیده: 1

💡 تشویق: 2

قصد دارم در این مطلب در رابطه با اهداف و برنامه آتی سلدان مطالبی رو بنویسم. هدف از این مطلب جلب نظر افراد متخصص در حوزه دیجیتال مارکتینگ، طراحی، نویسندگی و هر فردی است که علاقه به مشارکت در رشد سلدان دارد.

۱۵ نکته اثبات شده برای دریافت لایک بیشتر در اینستاگرام

🧡 پسندیده: 1

💡 تشویق: 3

هر روز سوالات زیادی در رابطه با اینستاگرام از من پرسیده می شود؛ اما معمولاً عمده آن ها به یک سوال اساسی برمی گردد که "چگونه لایک بیشتری در اینستاگرام دریافت کنیم"؟! و بنظر من هم سوال خوبی است بدلیل اینکه همه دوست دارند تا مطالبشان توجه بیشتری را به خود جذب

کار در خانه و نیاز به فروشگاه اینترنتی

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

به لطف اینترنت و امکانات نامحدود آن، این روزها برای راه‌اندازی کسب‌وکار نیازی به سرمایه‌های کلان نیست. زمانه‌ای است که در آن می‌توانید با داشتن یک ایده درخشان و البته پشتکار و صبر، یک تجارت موفق به راه بیاندازید.

6 راه برای بالا بردن ویو ی کلیپ ها در اینستاگرام

🧡 پسندیده: 1

💡 تشویق: 2

آیا می خواهید تبلیغاتتان جهانی شود و درهمه جا پخش گردد؟خیلی از مردمی که کلیپ هایشان ویو ی جهانی می خورند، از قبل برای آن برنامه ریزی نکرده ند.لحظات خجالت آور و دوربین های روشن پنهان دست به دست هم میدهند و این کلیپ ها را میسازند. نتیجه اش 15 دقیقه ای است که

اهمیت نقد و نظر دیگران راجع به محصول و روشِ افزایش تعداد نظرات

🧡 پسندیده: 1

💡 تشویق: 2

آمازون، وال مارت و تارگت، فقط به عنوان یک سری خرده فروشِ بزرگ در جهان شناخته نمی شوند. این وب سایت ها، در حقیقت به عنوان یک منبع آگاهی نیز در اختیار مشتریان قرار می گیرند.

11 اشتباه متعارف که در بازار اینفلوئنسرها مرتکب میشویم

🧡 پسندیده: 2

💡 تشویق: 3

در سالهای اخیر شاهد افزایش محبوبیت اینفلوئنسرها و به طور کلی، عمر اینفلوئنسینگ در سراسر جهان بوده ایم. برخی از مدیرعامل های شرکت های بزرگ معتقدند که بهترین راه برای ساختن یک برند قدرتمند، استفاده از اینفلوئنسر است. با توجه به آماری که توسط سایت اد ویک منتش

10 مورد از بهترین فواید بازاریابی از طریق ایمیل

🧡 پسندیده: 1

💡 تشویق: 2

در تحقیقی که از سمت شرکت Adobe انجام شده، نشان می دهد که در طول روز میلیون ها نفر به طور میانگین هر 6.4 ساعت یک بار ایمیل هایشان را بررسی می کنند. این آمار تنها مربوط به شرکت ها و کارمندان نیست.

چگونه محصولات خود را آنلاین بفروشیم؟

🧡 پسندیده: 2

💡 تشویق: 3

خرده ‌فروشی آنلاین با سرعت سرسام ‌آوری در حال رشد است و فروش اینترنتی محصولات اکنون یک چهارم حجم فروش کل خرده‌ فروشی ‌های دنیا را از آن خود کرده است. فروشندگان کالا و خدماتی که فروش آنلاین را نادیده می‌گیرند شاهد کاهش درآمد خود خواهند بود.