اعتبار دامنه در MOZ و نحوه بهبود آن

اعتبار دامنه MOZ چیست و چگونه میتوانید برای بهبود وبسایت خود از آن بهره ببرید


اعتبار دامنه یک شاخص عددی است که میزان اعتبار یک دامنه را نشان میدهد و هر چقدر ارزش عددی آن بالاتر باشد، احتمال نمایان شدن سایت در قسمت بالاتر صفحه نتایج جستجو، بالاتر خواهد بود و در نتیجه ترافیک بیشتری هم در سایت ایجاد میشود(حداقل این هدف سازنده آن است). این شاخص را شرکت MOZ توسعه داده اما شرکت های دیگری هم شاخص های مشابهی ایجاد کرده اند که دامنه ها را بر اساس چندین عامل رتبه بندی کرده و به آنها رتبه ای بین 0 تا 100 اختصاص میدهند. ایده طبقه بندی دامنه ها بر اساس اعتبار آنها، به تقلید از سیستم رتبه‌بندی صفحه یا پیج رنک ایجاد شده است، پیج رنک الگوریتمی است که لری پیج یکی از موسسین گوگل معرفی کرد و هنوز هم برای ارزیابی اهمیت و موقعیت صفحات و وبسایت ها مورد استفاده قرار میگیرد.

فهرست مطالب:

اعتبار دامنه چیست؟

اعتبار دامنه چگونه محاسبه میشود؟

اعتبار صفحه چیست؟

چگونه اعتبار دامنه را افزایش و بهبود دهیم؟

نتیجه گیری درباره اعتبار دامنه

اعتبار دامنه چیست؟

اعتبار دامنه MOZ عددی بین 0 تا 100 است که حدود رتبه یک دامنه در موتورهای جستجو را نشان میدهد. بنابراین میتوان اعتبار دامنه را با پیج رنک یا رتبه صفحه مقایسه کرد، با این تفاوت که رتبه صفحه میتواند بر جایگاه سایت در گوگل موثر باشد زیرا که اعتبار دامنه به اطلاعاتی که MOZ از وبسایت شما دارد، وابسته است و این اطلاعات به اندازه اطلاعات گوگل معتبر نیستند، زیرا گوگل طبیعتا اطلاعات بیشتری را جمع آوری و تحلیل میکند. مثلا اینکه دامنه ای با اعتبار پایین، در موتورهای جستجو رتبه خوبی به دست بیاورد، کاملا عادی است.

موارد دیگری که باید درباره اعتبار دامنه بدانید:

1. اعتبار دامنه هیچگونه جریمه ای در نظر نمیگیرد. دامنه ای که در گوگل دچار افت سطح میشود و رتبه خود و ترافیک قبلی اش را از دست میدهد اما لزوما این افت رتبه در moz انعکاس نمی یابد. بنابراین اعتبار دامنه سایتی که متحمل جریمه شده است ممکن است همچنان بالا باشد.

2. رتبه بندی های گوگل هزاران عامل را در نظر میگیرند(که البته هیچکس هم اطلاع دقیقی از آنها ندارد)، در حالیکه اعتبار دامنه تنها 40 عامل را در نظر میگیرد.

3. تغییر امتیاز اعتبار دامنه اصلا کار راحتی نیست. ساز و کار اعتبار دامنه به این صورت نیست که مثلا امروز یک سری عنصر را در سایت خود تغییر دهید و فردا ببینید اعتبار دامنه شما افزایش یافته است.

4. اعتبار دامنه بر مبنای مقیاس لگاریتمی بنا شده است. به این معنی که افزایش اعتبار دامنه از 20 به 30 بسیار آسانتر از ارتقای آن از 70 به 80 است. هر چقدر که در این پیشتر بروید، افزایش امتیاز نیز سختتر خواهد شد.

5. اعتبار دامنه معیاری برای سنجش میزان پیشرفت کمپین های سئو نیست بلکه هدف آن مقایسه دامنه هاست.

اعتبار دامنه چگونه محاسبه میشود؟

با توجه به مستندات moz، اعتبار دامنه با در نظر گرفتن چندین عنصر (در مجموع 40 عامل) محاسبه میشود، برخی از این عوامل عبارتند از:

  • تعداد لینک های ورودی مربوط به وبسایت شما
  • کیفیت و مرتبط بودن لینک های ورودی
  • کیفیت محتوای مطالب موجود در صفحات وبسایت شما
  • سوشیال سیگنال ها یعنی محبوبیت دامنه شما در شبکه های اجتماعی
  • عملکرد کلی سئوی سایت شما

چگونه اعتبار دامنه وبسایتم را بررسی کنم؟

برای اینکه متوجه شوید اعتبار دامنه وبسایت شما چقدر است:

  1. بر روی این لینک کلیک کنید: https://moz.com/link-explorer
  2. یک حساب کاربری رایگان یا آزمایشی بسازید
  3. نام دامنه خود را تایپ کرده و نتیجه را مشاهده کنید.

البته اگر میخواهید اعتبار چندین دامنه را متوجه شوید باید از ابزارهایی استفاده کنید که به شما اجازه میدهند از شاخص moz به صورت دسته جمعی و گروهی بهره ببرید(یکی از این ابزارها Scrapebox است)

اعتبار صفحه چیست؟

اعتبار صفحه moz، امتیازی بین 1 تا 100 است که احتمال نمایش یک صفحه در نتایج موتورهای جستجو را نشان میدهد. هر چقدر امتیاز اعتبار صفحه بالاتر باشد احتمال نمایان شدن آن در جایگاه های بالاتر موتورهای جستجو بیشتر است. اعتبار صفحه شبیه به اعتبار دامنه است با این تفاوت که در اعتبار صفحه به جای در نظر گرفتن عوامل سطح دامنه، از سیگنال های خاصی برای بررسی اعتبار یک صفحه خاصِ سایت استفاده میشود. معمولا سایتی با اعتبار صفحه بالا ، امتیاز اعتبار دامنه بالایی نیز دارد.

چگونه اعتبار دامنه را افزایش و بهبود دهیم؟

پس از بیان معنای اعتبار دامنه و چگونگی محاسبه آن بهتر است به سراغ چگونگی افزایش آن برویم. برای افزایش امتیاز اعتبار دامنه باید این مراحل را دنبال کنید:

  • پروفایل لینک و سئوی خارجی
  • جنبه های فنی سئو
  • سازگاری با دستگاه های موبایل
  • سرعت بارگذاری صفحه

پروفایل لینک و سئوی خارجی

موثرترین عامل بر اعتبار دامنه پروفایل لینک سایت است. سایت هایی که پروفایل قدرتمندی داشته و از لینک هایی با دامنه های معتبر، بهره میبرند، امتیاز اعتبار دامنه بالاتری خواهند داشت و جایگاه آنها از سایت هایی با بک لینک هایی از دامنه هایی نه چندان معتبر، بالاتر است.

چگونه میتوان متوجه شد که یک سایت پروفایل لینک قوی ای دارد؟

برای اینکه کیفیت پروفایل لینک یک دامنه را متوجه شوید باید از عوامل را در نظر بگیرید:

  • حضور بک لینک هایی از دامنه های معتبر
  • بک لینک هایی که از وبسایت هایی با موضوعات مشابه هستند
  • نبودن بک لینک های sitewide
  • دریافت نکردن بک لینک هایی با متون تبلیغاتی
  • اگر با نکاتی در بالا به آنها اشاره شد آشنایی ندارید به شما پیشنهاد میکنم دوره های اولیه سئو را بگذرانید.

چگونه میتوانید پروفایل لینک خود را بهبود دهید؟

برای اینکه بتوانید پروفایل لینک خود را بهبود دهید باید بر روی سئوی خارجی و همچنین بر روی فنون ساخت لینکی که به شما در کسب بک لینک ها کمک میکنند، سرمایه گذاری کنید. برای بهبود پروفایل لینک و اعتبار دامنه خود میتوانید در این مسیر حرکت کنید:

1. بک لینک های با اعتبار پایین را حذف کنید: این فرایند دربردارنده آنالیز دستی هر بک لینک و یا استفاده از ابزارهای حرفه ای مثل Link Detox یا Kerboo است. زمانیکه بک لینک های مضر را شناختید باید صاحب سایت هایی که آنها را پیدا کنید و از آنها بخواهید آن را حذف کنند یا یک اصلاحیه “nofollow” برای آن اضافه کنند. اگر از صاحب سایت پاسخی دریافت نکردید میتوانید از ابزار Google’s Disavow برای ریپورت کردن لینک های مخرب استفاده کنید.

2. بک لینک ها را از سایت هایی بگیرید که مرتبط به شما هستند و موضوع یکسانی دارند، این قسمت سختترین و چالشی ترین بخش کمپین ساخت لینک است. اگر سئو را در سطح حرفه ای انجام نمیدهید من به شدت به شما پیشنهاد میکنم دوره پیشرفته سئو را بگذرانید من در آن دوره استراتژی ها و فنون پیشرفته سئو برای ساخت لینک را توضیح میدهم. فعلا برای اینکه ایده کلی داشته باشید دو روش اولیه برای به دست آوردن بک لینک های با کیفیت به شما آموزش میدهم:

کسب کردن لینک: این تکنیک به این صورت است که اگر فردی سایت شما را پیدا کند و فکر کند که مقالات شما جالب و مفید هستند میتواند بی درنگ سایت شما را به سایت خودش لینک کند. البته که موفقیت در این روش به کیفیت محتوای شما بستگی دارد و همچنین اینکه با تبلیغ کردن و اسپانسر گرفتن، آنها را به بقیه معرفی کنید. یک مثال خوب از کسب لینک همین مقاله ای است که الان در حال مطالعه آن هستید. مقالات من توسط دیگر وبسایت های این صنعت بسیار لینک میشوند. این فرایند بسیار موثر است اما با توجه به اینکه افراد زیادی باید مقالات شما را مطالعه کنند تا تصمیم به لینک کردن آن بگیرند، کمی زمانبر است.

روش دومی که برای به دست آوردن لینک های باکیفیت به کار میرود به این صورت است که شما با دیگر سایت هایی که در حوزه شما فعالیت میکنند ارتباط برقرار میکنید و به آنها پیشنهاد میدهید که به شما لینک شوند. البته که باید بسیار قانع کننده با آنها صحبت کنید و دقیقا توضیح دهید چرا باید به شما لینک بدهند.

بهینه سازی سئوی داخلی

گام بعدی برای بهبود اعتبار دامنه تمرکز بر روی سئوی داخلی است. مهمترین عوامل عبارتند از:

  • بهینه سازی عنوان و تگ های توضیحات متا(متا دیسکریپشن)؛
  • استفاده صحیح از تگ header در داخل متن(به ویژه H1 و H2)
  • ساختار URL متناسب با سئو
  • بهینه سازی تصاویر، ویدئوها و دیگر عناصر چندرسانه ای
  • قرار دادن کلمات کلیدی به صورت کاملا طبیعی در متن(متن را از لغات کلیدی پر نکنید)
  • اضافه کردن لینک های داخلی به دیگر صفحات سایت

بهتر است بدانید که مهمترین عامل در رتبه بندی، کیفیت محتوا است و همچنین اینکه شما باید محتوای جدید تولید کرده و در عین حال اطلاعات محتواهای قدیمی تر را هم به روزرسانی کنید.


جنبه های فنی سئو

بهتر است که در همان ابتدای کمپین سئو یا حتی در مسیر توسعه سایت، به جنبه های فنی سئوی سایت بپردازید تا در آخر کار مجبور نشوید از اول این کارها را انجام دهید. مشکلات فنی سئوی وبسایت، بر روی اعتبار دامنه و محل قرارگیری و قابلیت مشاهده آن در صفحه نتایج جستجو تاثیرگذار هستند.

تنظیمات ابتدایی از این قرارند:

  • وبسایت خود را در Google Search Console و Bing Webmaster Tools تائید کنید.
  • یک نقشه سایت با فرمت xml ایجاد و بهینه سازی کنید.
  • راهنمای robots.txt را بررسی کنید و برای اطمینان از اینکه خزنده های وب(کراولر) به راحتی میتوانند در آن حرکت کنند از امکاناتی همچون GSC’s URL Inspection Tool استفاده کنید.
  • تغییر وبسایت خود به پروتکل https را در نظر داشته باشید.
  • برای اینکه موتورهای جستجو به راحتی مفهوم متن شما را متوجه شوند، داده ها را منظم قرار دهید.
  • در همه صفحات سایت خود از بردکرام یا خرده نشانه استفاده کنید
  • اگر سایتی چندزبانه دارید hreflangs را به دقت اجرا کنید.

سازگاری با دستگاه های موبایل

داشتن وبسایتی که با دستگاه های موبایل نیز همخوانی داشته باشد واقعا ضروری بوده و دیگر یک گزینه اختیاری محسوب نمیشود. اگر وبسایت شما برای سازگاری با نسخه موبایل بهینه سازی نشده است بهترین راه برای شروع رفتن به Mobile Optimization Test و بررسی همه صفحات وبسایت و نه فقط صفحه ابتدایی، است. اگر این کار را هم انجام ندهید گوگل برای سازگار ساختن سایت با نسخه موبایل، یک گزارش کامل به همراه نکاتی را به شما ارائه میدهد.

سرعت بارگذاری صفحه

یکی از مهمترین ویژگی های یک سایت سرعت بارگذاری یا لود شدن صفحات آن است. بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت نه تنها رتبه بندی آنها و اعتبار دامنه را افزایش میدهد بلکه تجربه کاربران از سایت شما را ارتقا داده و این موجب میشود فروش، بازگشت سرمایه و سود نیز افرایش یابند. مشکلات بسیاری در بهبود سرعت بارگذاری صفحه وجود دارد و اگر توسعه دهنده ای ماهر نباشید اجرای تغییرات بسیار سخت خواهد بود. در هر صورت اگر بر این مهارت ها مسلط نیستید و توان استخدام یک توسعه دهنده را هم ندارید میتوانید با این نکات شروع کنید:

  • پلاگین های(افزونه ها) غیرضروری را حذف کنید،
  • سیستم مدیریت محتوا (CMS) و افزونه های آن را به جدیدترین نسخه به روز رسانی کنید
  • تصاویر وبسایت را با کیفیت lossless فشرده سازی کنید.
  • برای پخش ویدئوها از سرویس هایی مثل یوتیوب استفاده کنید
  • از هاستینگ های ارزان اجتناب کنید

نتیجه‌گیری درباره اعتبار دامنه

ممکن نیست به سرعت بتوانید اعتبار دامنه را افزایش دهید. بعد از اعمال تغییرات ذکر شده، کمی زمان میبرد تا کراولرهای (خزنده ها) moz سایت شما را ارزیابی کنند. پس باید صبور باشید و به صورت کاملا برنامه ریزی شده بر روی ارتقای وبسایت خود کار کنید تا بر تبلیغات(AD) نیز تاثیر مثبتی بگذارید.  خلاصه اینکه من پیشنهاد میکنم آنچنان هم بر روی اعتبار دامنه و دیگر پارامترهای اعتباری تمرکز نکنید زیرا این ها فقط یک سری امتیاز هستند که نشان میدهند وبسایت شما در مقایسه با دیگر وبسایت های موجود در moz و نه گوگل، چقدر قدرتمند است. پایین بودن امتیاز اعتبار دامنه وبسایت به این معنی نیست که شما بازدیدی نخواهید داشت و من به شما اطمینان میدهم که معمولا وبسایت هایی با اعتبار دامنه پایین از وبسایت هایی با امتیاز بالا، بازدید بیشتری دریافت میکنند. مثلا با اینکه سایت من اعتبار دامنه ای در حد بالاتر از متوسط دارد اما یکی از برترین وبسایت های ایتالیا در سئو است. با این وجود اعتبار دامنه بالا به این معنی است که شما در مسیر صحیحی هستید اما این یک پیشگویی نیست و تضمین نمیکند که رتبه و ترافیک بهتری خواهید داشت. به جای این، سعی کنید به تصویر بزرگ و کلی دقت کنید و فعالیت های سئوی خود را به انجام یک سری فعالیت خاص برای کسب یک امتیاز محدود نکنید.


چه عواملی را برای بهبود رتبه اعتبار دامنه باید درنظر بگیرم؟

جنبه های فنی سئو-سازگاری با دستگاه های موبایل-سرعت بارگذاری صفحه

چگونه متوجه شوم اعتبار دامنه سایتم چقدر است؟

بر روی این لینک کلیک کنید: https://moz.com/link-explorer و نام دامنه را جستجو کنید

چگونه میتوانم بدون نیاز به توسعه دهنده خودم سرعت بارگذاری صفحه را افزایش دهم؟

پلاگین های(افزونه ها) غیرضروری را حذف کنید- سیستم مدیریت محتوا (CMS) و افزونه های آن را به جدیدترین نسخه به روز رسانی کنید

چگونه میتوانم پروفایل لینک خودم را بهبود دهم؟

بک لینک های با اعتبار پایین را حذف کنید- بک لینک ها را از سایت هایی بگیرید که مرتبط به شما هستند و موضوع یکسانی دارند



🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

تیم محتوا سلدان نویسنده: تیم محتوا سلدان
تاریخ انتشار: October 31, 2020 06:28
تاریخ آخرین بازنویسی: October 31, 2020 06:28







8 قانون ساده برای نوشتن توضیح محصولی که منجر به فروش میشود

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

وقتی سخن از تبدیل مخاطب به مشتری به میان میاید، توضیحات محصول بخش بسیار مهمی از فروشگاه آنلاین شماست. اما، با وجود قدرت تاثیر بالای این بخش، نوشتن یک توضیح خوب برای محصول میتواند به شدت سخت باشد

بک لینک، شاه کلید دیجیتال مارکتینگ

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

اگر میخواهید بدانید بک لینک ها چه تاثیری بر سئوی سایت میگذراند به خواندن این نوشتار ادامه دهید

قیمت گذاری درست محصول، فروش بیشتر

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

یکی از سختترین تصمیم های یک شرکت در هنگام عرضه محصولات، تعیین قیمت آنها است. استراتژی های قیمت گذاری بسیاری در جهان کسب و کار وجود دارند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار،در دنیایی پر از مدل های قیمت گذاری باید بهترین و مناسبترین آن را برای خود برگزینید.

چک لیست انتخاب بهترین نرم‌افزار پایانه فروش برای کسب‌و‌کار شما

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

نرم افزارهای پایانه فروش دائما تغییر یافته و تکامل می یابند و صندوق های دریافت پول نقد به تنهایی توانایی پاسخگویی به نیازهای متغیر را ندارند.

راهکارهای عملی برای آنلاین کردن سریع فروشگاه فیزیکی

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

اگر یک فروشگاه سنتی دارید و قصد دارید وارد فضای آنلاین شوید با خواندن نکات زیر به سرعت می توانید فروش اینترنتی را آغاز کنید

انبارگردانی راحت تر: 10 توصیۀ عملی برای شمارش فیزیکی موجودی های انبار

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

اگر خرده فروش هستید، لابد شما هم از انبارگردانی بیزارید! شمردن تک تک کالاها کار عذاب آوری است که می تواند ساعت ها وقت شما را بگیرد و خیلی وقت ها هم مجبورید مغازه را موقتا برای انجام این کار تعطیل کنید.

انواع گزارش موجودی و فروش برای خرده فروشی ها

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

برای تحلیل داده ها و گزارش گیری موجودی کمک لازم دارید؟ ما اینجا شش نوع از مهم ترین گزارش ها را نام می بریم که برای هر خرده فروشی لازم هستند. در نرم افزار مدیریت انبارتان دنبال این گزارش ها بگردید.

با رعایت این نکات در نوشتن توضیح محصول، فروش خود را افزایش دهید

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

اگر تعداد بسیار زیادی محصول دارید که باید برای همه آنها توضیحاتی درج کنید، این کار میتواند به شدت کسل کننده به نظر بیاید. به همین دلیل ما نوشتن توضیحات محصول را به 8 قانون بسیار ساده تقسیم کرده ایم که به شما کمک میکند توضیحاتی درباره محصول بنویسید.