قیمت گذاری درست محصول، فروش بیشتر

تعیین قیمت محصول: چه عواملی را باید در نظر گرفت؟

یکی از سختترین تصمیم های یک شرکت در هنگام عرضه محصولات، تعیین قیمت آنها است. استراتژی های قیمت گذاری بسیاری در جهان کسب و کار وجود دارند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار،در دنیایی پر از مدل های قیمت گذاری باید بهترین و مناسبترین آن را برای خود برگزینید. قیمت گذاری محصولات بسیار پیچیده بوده و دائما در حال تغییر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر در حال ارائه خدمت/ محصول جدیدی هستید یا میخواهید تغییراتی در قیمت های فعلی خود ایجاد کنید، برای ایجاد حاشیه سود بالاتر به عواملی که در ادامه میاید توجه کنید.


1- اهداف قیمت گذاری محصول خود را تعیین کنید.

فرقی نمیکند که یک شرکت بزرگ دارید یا یک کسب و کار کوچک، بدون داشتن هدف کسب و کار، نمیتوانید موفق شوید. اولین گام این است که متوجه شوید میخواهید با استراتژی قیمت گذاری خود به چه چیزی برسید. میخواهید سود خود را حداکثر کنید؟ یا با محصولات خود به دنبال حداکثرسازی سهم بازارتان هستید؟ مثلا یکی از اهداف شما میتواند حداکثر ساختن سهم بازار با استفاده از محصول باشد. این هدف ممکن است موجب کاهش هزینه ها شود یا همان چیزی اقتصاددان ها به آن "اثرات شبکه" میگویند. با افزایش تعداد مصرف کنندگان محصول، ارزش آن نیز افزایش می یابد. زمانیکه اهداف خود را فهرست میکنید باید بدانید که قیمت به تنهایی موجب فروش نمیشود. به همین دلیل مهم است که از توانایی فروش خود اطمینان حاصل کرده و از اتخاذ تصمیمات نادرست در حوزه قیمت گذاری دوری کنید.

2- از هزینه های خود آگاه باشید.

بعد از اینکه همه نکات مربوط به هزینه های خود را درک کردید، قیمت گذاری محصولات آغاز میشود. اولین نکته ای که باید در زمان تعیین استراتژی قیمت گذاری به آن فکر کنید این است: ابتدا باید هزینه های خود را پوشش دهید بعد سراغ سود بروید. کمی دقیقتر میشویم و هزینه ها را به دو قسمت تقسیم میکنیم:

هزینه های ثابت: اینها هزینه هایی هستند که باید همیشه بدون توجه به میزان فروش خود در نظر بگیرید مثل اجاره، حقوق کارگران، مواد اولیه و غیره.

هزینه های متغیر: این نوع هزینه ها چیزهای اضافه را پوشش میدهند. یعنی مواد اضافی، نیروی بیشتر یا جابجایی. به همین دلیل این نوع هزینه ها در طول زمان، متفاوت خواهند بود. وقتیکه هزینه تولید کالا یا خدمت خود را محاسبه کردید باید قیمتی بالاتر از هزینه های متغیر برای آن در نظر بگیرید. این تنها راه ایجاد سود و جریان پولی است.

3- مشتریان خود را بشناسید.


یکی دیگر از بخش های مهمی که باید در هنگام تعیین قیمت در نظر داشته باشید، مشتریان هستند. اینکه متوجه شوید مشتریان میخواهند از خدمت یا کالای شما چه چیزی به دست بیاورند بسیار حائز اهمیت است. آیا آنها به خرید ارزان ترین نسخه آن علاقه دارند؟ یا تصور میکنند که قیمت بیشتر به معنی کیفیت بالاتر است؟ قیمت محصول چه نقشی در تصمیم خرید آنها ایفا میکند؟ پاسخ دادن به این سوالات دیدگاه بهتری به شما از کیستی مخاطبان و همچنین اینکه قیمت شما باید چقدر باشد، میدهد. اما چگونه میتوانید بیشتر درباره مشتریان خود یاد بگیرید؟ تحقیقات خود را میتوانید با ارسال نظرسنجی های آنلاین غیررسمی به مشتریان فعلی خود آغاز کنید. البته میتوانید یک موسسه تحقیقات بازار را نیز برای اجرای این تحقیقات به کار بگیرید. به این صورت متوجه میشید که آیا گروه درستی را هدف گرفته اید یا خیر. پس از آن میتوانید تصمیم بگیرید که بهترین استراتژی قیمت گذاری برای شما چیست.

4- موقعیت یابی در بازار

زمانی که نوبت به تصمیم گیری در خصوص موقعیت بازار میرسد، شناخت مشتریان باز هم اهمیت پیدا میکند. باید تصمیم بگیرید که آیا میخواهید گران ترین، لوکس ترین یا یک برند گران در صنعت خودتان باشید؟ یا شاید بخواهید ارزانترین باشید. البته همیشه میتوانید انتخاب کنید که جایی در میان این دو قرار بگیرید، اینها همگی نقاط قیمتی متفاوتی هستند. چرا تصمیم گیری در خصوص مسیر آنقدر اهمیت دارد؟ قیمتی که برای محصول خود تعیین میکنید درکی از برند شما در دید مشتریان بالقوه ایجاد میکند. مثلا شما میتوانید خود را یک برند کم هزینه معرفی کنید و مشتریان هم میدانند بهترین سلاح شما قیمت پایین است. راهکار price2spy برای قیمت گذاری محصول

5- ارزش محصول

محصول شما از دید مشتری تا چه حد ارزش دارد؟ آیا باعث صرفه جویی در پول یا زمان میشود؟ اگر به این صورت پیش میروید بهتر است که به جای اینکه فقط به بیشتر شدن قیمت از هزینه ساخت فکر کنید، مبنای قیمت گذاری خود را بیشتر بر روی ارزشی که برای مشتری دارد، بگذارید. در زمان تصمیم گیری در خصوص استراتژی قیمت گذاری باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید. بنابراین بد نیست که برای بهترین راهکار، کمی محاسبات تعیین قیمت انجام دهید. برای شروع میتوانید از این موارد استفاده کنید:

قیمت گذاری با هزینه: این باید حداقل قیمت شما باشد. شما باید قیمتی تعیین کنید که هزینه های تولید شما را پوشش دهد. بالاخره در نهایت هدف شما کسب سود است.

قیمت گذاری منصفانه: مهم نیست که محصول/خدمت شما چقدر خوب و مفید است اگر افراد احساس کنند قیمت منصفانه نیست، تمایلی به خریدش نخواهند داشت.

قیمت گذاری بر اساس ارزش: همانطور که پیشتر اشاره کردیم این میتواند حداکثر قیمت شما باشد.

6- تحقیقات بازار را انجام دهید.

برای اینکه بدانید چه قیمتی برای محصول خود تعیین کنید لازم است که تحقیقات بازار را انجام دهید. در مورد محصولات و خدمات که پیش از این هم در بازار بوده اند، تحقیقات بازار میتواند به شما نشان دهد آیا در مسیر صحیح هستید یا خیر. مثلا وقتیکه تحقیقات بازار را انجام میدهید میتوانید از نتایج آن برای ایجاد طرح کسب و کار استفاده کنید. راهکار دیگر این است که میزان موفقیت برنامه فعلی خود را در نظر بگیرید. جزء کلیدی دیگر تحقیقات بازار این است که دائما قیمت های خود را با رقبا مقایسه کنید به این صورت میتوانید ماهانه سوددهی خود را متوجه شوید. هر چند که بررسی سوددهی کلی شرکت به صورت ماهانه کافی نیست. شما باید به سوددهی تک تک محصولات خود بپردازید. یعنی باید محصولات خود را جداگانه تحلیل کنید.

نتیجه

بعد از بیان این موارد میرسیم به نتیجه گیری. یکی از مهمترین مواردی که باید بر آن متمرکز شوید، گوش دادن به مشتریان است. دوم اینکه حواستان به رقبا باشد. و در نهایت اینکه برنامه ای برای بودجه خود داشته باشید. به یاد داشته باشید که برای رسیدن به سوددهی باید به تعادل برسید یعنی باید قیمت بهینه خود را پیدا کنید. اگر میخواهید محصول جدیدی ارائه دهید یا به دنبال تغییر قیمت محصولات فعلی خود هستید برای قیمت گذاری بهتر است بدانید هدف شما از قیمت گذاری چیست یعنی میخواهید سود را افزایش دهید یا سهم بازار را. قیمت های شما باید منصفانه بوده و از دید مشتری متناسب با ارزش محصول باشند و از هزینه تولید نیز بالاتر باشند تا بتوانید سود کسب کنید.


برای قیمت‌گذاری چه هزینه هایی را باید در نظر بگیریم؟

هزینه های ثابت و هزینه های متغیر

چگونه میتوان مشتریان و خواسته های آنها را شناخت؟

ارسال نظرسنجی های آنلاین غیررسمی به مشتریان فعلی یا همکاری با موسسات تحقیقات بازار.

چه عواملی را در هنگام قیمت‌گذاری باید در نظر گرفت؟

قیمت گذاری با هزینه، قیمت گذاری منصفانه و قیمت گذاری بر اساس ارزش

تحقیقات بازار چه نقشی در قیمت گذاری محصول دارد؟

، تحقیقات بازار میتواند به شما نشان دهد آیا در مسیر صحیح هستید یا خیر. مثلا وقتیکه تحقیقات بازار را انجام میدهید میتوانید از نتایج آن برای ایجاد طرح کسب و کار استفاده کنید.



🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

تیم محتوا سلدان نویسنده: تیم محتوا سلدان
تاریخ انتشار: October 09, 2020 05:26
تاریخ آخرین بازنویسی: October 27, 2020 02:34







چک لیست انتخاب بهترین نرم‌افزار پایانه فروش برای کسب‌و‌کار شما

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

نرم افزارهای پایانه فروش دائما تغییر یافته و تکامل می یابند و صندوق های دریافت پول نقد به تنهایی توانایی پاسخگویی به نیازهای متغیر را ندارند.

راهکارهای عملی برای آنلاین کردن سریع فروشگاه فیزیکی

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

اگر یک فروشگاه سنتی دارید و قصد دارید وارد فضای آنلاین شوید با خواندن نکات زیر به سرعت می توانید فروش اینترنتی را آغاز کنید

انبارگردانی راحت تر: 10 توصیۀ عملی برای شمارش فیزیکی موجودی های انبار

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

اگر خرده فروش هستید، لابد شما هم از انبارگردانی بیزارید! شمردن تک تک کالاها کار عذاب آوری است که می تواند ساعت ها وقت شما را بگیرد و خیلی وقت ها هم مجبورید مغازه را موقتا برای انجام این کار تعطیل کنید.

انواع گزارش موجودی و فروش برای خرده فروشی ها

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

برای تحلیل داده ها و گزارش گیری موجودی کمک لازم دارید؟ ما اینجا شش نوع از مهم ترین گزارش ها را نام می بریم که برای هر خرده فروشی لازم هستند. در نرم افزار مدیریت انبارتان دنبال این گزارش ها بگردید.

با رعایت این نکات در نوشتن توضیح محصول، فروش خود را افزایش دهید

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

اگر تعداد بسیار زیادی محصول دارید که باید برای همه آنها توضیحاتی درج کنید، این کار میتواند به شدت کسل کننده به نظر بیاید. به همین دلیل ما نوشتن توضیحات محصول را به 8 قانون بسیار ساده تقسیم کرده ایم که به شما کمک میکند توضیحاتی درباره محصول بنویسید.

چگونه میتوانید محصول خود را بفروشید حتی اگر ذاتا ویژگی های یک فروشنده را ندارید؟

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

ما محصول فوق االعاده ای داریم اما من نمیدانم چگونه آن را بفروشم. من از فروش متنفرم. شنیدن این جملات ترسناک از صاحبان کسب و کارها خیلی رایج است. شما هم اینجوری هستید نه؟ منم همینطور! ارتقا و فروش یک محصول برای بسیاری از کسب و کارها مثل یک کابوس بزرگ است

بزرگترین مشکلات تیم فروش و راه حل آن‌ها

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

ر شرکت‌های موفق تیم‌های فروش و بازاریابی در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند و اهداف و شاخص ها و سنجه های مشترکی دارند. در ادامه میتوانید درباره چگونگی رسیدن به این ویژگی بخوانید.

چالش های که فروش آنلاین را مختل می کنند + راه حل

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

بنابر مطالعات و گزارش های سال 2020، در این مقاله به چند مسئله رایج که فروشندگان آنلاین را دچار مشکل کرده و راهکار آنها در مقابل این مسائل میپردازیم.