انواع گزارش موجودی و فروش برای خرده فروشی ها



مهمترین گزارش های موجودی کالا و فروش محصولات برای فروشگاه های انلاین

برای هر خرده فروشی، تحلیل داده ها و گزارش آن ها از اوجب واجبات است چون همین تحلیل ها هستند که وضعیت دقیق کسب و کارتان را به شما نشان می دهند. با تحلیل درست داده ها، می توانید دربارۀ موضوعات مختلف کسب و کارتان تصمیم های درست بگیرید؛ مثلا دربارۀ سفارش موجودی، پروموشن ها، نیروی انسانی و بسیاری مسائل دیگر. اما وقتی داده ها خیلی زیاد می شوند (و بدتر از آن، وقتی اطلاعات غلط به دستتان می رسد) سرگیجه می گیرید، بین داده ها سردرگم می شوید و کلی دردسر برای کسب و کارتان درست می شود! به همین خاطر است که گزارش های درست و واقعی خیلی مهم هستند. برای تحلیل داده ها و گزارش گیری کمک لازم دارید؟ ما اینجا شش نوع از مهم ترین گزارش ها را نام می بریم که برای هر خرده فروشی لازم هستند. در نرم افزار مدیریت انبارتان دنبال این گزارش ها بگردید.

انواع گزارش های انبار

هر خرده فروشی که می خواهد فروشگاهش سر پا باقی بماند، باید ترکیب و تنوع محصولاتش کافی، مناسب و به روز باشد. پس مثل عقاب بالای سر انبارتان باشید و وضعیت موجودی هایتان را دقیق کنترل کنید. برای این کار می توانید از این گزارش ها استفاده کنید:

1- گزارش کالاهای موجود

همیشه باید بدانید دقیقا چه محصولاتی در مغازه دارید. اگر فقط یک گزارش باشد که بخواهید منظم و مستمر آماده کنید، همین گزارش است. گزارش موجودی باید تعداد و ارزش کالاهای موجودتان را (در تک تک فروشگاه هایتان) نشان بدهد. اطلاعات این گزارش به شما می گوید چقدر سرمایه در انبارتان خوابیده. این اطلاعات در برنامه ریزی و پیش بینی های مالی به شما کمک می کند. مثلا وقتی بدانید چقدر سرمایه در انبارتان دارید (یعنی ارزش فعلی موجودی های انبار) بهتر می توانید برای فصل بعد بودجه بندی کنید.

2- موجودی رو به اتمام

از ما به شما نصحیت: در یک خرده فروشی هیچ وقت نباید کالایی تمام شود. اگر به مشتری بگویید «تمام کردیم»، نه تنها یک فرصت فروش را از دست داده اید، رضایت و اعتماد مشتری را هم از دست می دهید و او را مستقیم هل می دهید سمت رقبا.  پس به صورت منظم گزارش موجودی بگیرید و ببینید چه کالاهایی رو به اتمام هستند. در نرم افزار مدیریت موجودی تان، یک سطح مشخص برای سفارش موجودی تعیین کنید تا هر زمان مقدار موجودی کالایی به آن میزان رسید، باخبر شوید و سریع بتوانید کالا را سفارش بدهید و قفسه ها را شارژ کنید. اگر این گزارش را به صورت منظم تهیه کنید، متوجه الگوی مصرف موجودی ها هم می شوید و می فهمید که چه محصولاتی سریع تمام می شوند. اگر دیدید محصول خاصی زود به زود تمام می شود، مثلا شاید لازم باشد هر بار بیشتر از آن محصول سفارش بدهید.

تریستام اریکسون، مدیر توسعۀ کسب و کار فروشگاه های ویپوریز (فروشندۀ سیگار برقی) و تیمش مرتب سطح سفارش مجدد را بازبینی می کنند تا مطمئن شوند که محصولات «همیشه در در دسترس» هستند. این شرکت «همیشه از گزارش موجودی منفی و گزارش محصولات کُندفروش پلتفرم Selldone استفاده می کند» تا از ترکیب درست و کافی موجودی هایش مطمئن باشد.

3- گزارش عملکرد محصول

کالاهای مختلف با چه سرعتی فروش می روند؟ بیشترین درآمد از کدام محصولات به دست می آید؟ جواب این سوال ها را می توانید در گزارش عملکرد محصول پیدا کنید. در حالت ایده ال، این گزارش باید به شما بگوید در هر بازۀ زمانی معین، چقدر فروخته اید. خلاصۀ فروش ماهانه یا هفتگی هم باید در این گزارش بیاید. به کمک گزارش عملکرد محصول، می توانید تصمیم بگیرید که کدام کالاها ارزش سرمایه گذاری بیشتر دارند و کدام ها را نباید دوباره سفارش بدهید. در یک گزارش عملکرد خوب، تاریخ اولین و آخرین فروش یک محصول باید مشخص باشد. اگر فاصلۀ بین این دو تاریخ زیاد بود، می تواند نشان دهندۀ این باشد که سرعت فروش آن محصول به اندازۀ انتظار است.

کریسمس الوز یک فروشگاه لوازم و تزئینات جشن سال نو است که از گزارش علمکرد محصول به وفور استفاده می کند. به گفتۀ جیسون مک اینتایر، مالک فروشگاه، آن ها همیشه از روی گزارش های عملکرد محصول، سرعت فروش هفتگی محصولات را بررسی می کنند و بر اساس آن تصمیم می گیرند که کدام محصولات را سفارش بدهند. جیسون و تیمش بر اساس زمان اوج فروش و محصولاتی که بیشترین فروش را دارند، دربارۀ تعداد کالاهایی که باید سفارش بدهند بهتر تصمیم می گیرند. جیسون گزارش سرعت فروش محصولات خاص و طبقات مختلف محصولات را نیز بررسی می کند تا بداند بهتر است کدام دسته محصولات مرتبط به هم را بفروشد.

گزارش های فروش

بدیهی است که فروش برای موفقیت هر خرده فروشی حیاتی است. به همین خاطر است که همیشه باید بدانید دقیقا چقدر درآمد دارید. مهم ترین گزارش های فروش عبارتند از:

4- خلاصۀ فروش

در این گزارش، خلاصه ای از فروش در یک بازۀ زمانی معین را می بینید. بهای محصولاتی که فروخته اید، سود ناخالص، حاشیه سود و مالیات نیز از جمله مهم ترین اطلاعات این گزارش هستند. به این ترتیب بهتر می فهمید که واقعا چقدر پول دارید. خلاصۀ فروش تصویری کلی از فروش به شما می دهد. ماه قبل یا در طول یک ماه گذشته چقدر پول به دست آورده اید؟ پارسال یا در یک سال اخیر چقدر؟ اعداد و ارقام این گزارش دربارۀ وضعیت فعلی کسب و کارتان بینش کلی به شما می دهند که می توانید در تصمیم گیری های میان مدت یا بلندمدت از آن استفاده کنید.

5- گزارش فروش هر محصول و هر نوع محصول

خیلی خوب است که به طور کلی بدانید فروشتان در چه وضعی است، اما نباید از جزئیات غافل شوید. اینجاست که گزارش فروش هر محصول به کارتان می آید.  با این نوع گزارش می فهمید بهترین و بدترین محصولاتتان از نظر فروش کدام ها هستند و بر اساس این اطلاعات تصمیم لازم را می گیرید. اگر محصولی خوب می فروشد، می توانید بیشتر سفارش بدهید. اگر محصولی خوب نمی فروشد، هرچه زودتر باخبر شوید بهتر است؛ مثلا شاید بخواهید قبل از اینکه فصل فروش تمام شود، تخفیف های فصلی در نظر بگیرید. در گزارش فروش هر نوع محصول، درآمدهای ناشی از طبقات محصولات اعلام می شوند. به کمک این گزارش از روند فروش انواع محصولات آگاه می شوید.

فرض کنید فروشندۀ کفش هستید و بر اساس گزارش نوع محصول، می فهمید که مشتری یک برند یا یک سبک خاص به سرعت دارد زیاد می شود، یا مثلا سایز خاصی بیشتر می فروشد. بر اساس این اطلاعات، می توانید تصمیم بگیرید که کدام کفش ها را بیشتر سفارش بدهید و برای فعالیت های بازاریابی تان در فصل فروش برنامه ریزی کنید. بل شوز که یک خرده فروش کفش در بریتانیا است دقیقا همین کار را می کند. گزارش های جزء به جزء محصولات کمک زیادی به آن ها کرده است. به گفتۀ تیم بل شوز:

«یک ویژگی ساده اما به درد بخور Selldone این است که می توانید بر اساس نوع محصول و همینطور بر اساس شناسۀ اختصاصی هر محصول، فروش و موجودی ها را ببینید. برای ما که فروشندۀ کفش هستیم این یعنی می توانیم بر اساس نوع کفش، سایز کفش، رنگ کفش و هر ویژگی دیگری، گزارش موجودی و فروش بگیریم. قابلیتی که قبلا نداشتیم.»

6- گزارش فروش به هر مشتری یا گروه مشتریان

به نظر ما خیلی خوب است که بتوانیم گزارش محصولاتی که به هر مشتری یا گروهی از مشتریان فروخته ایم را هم داشته باشیم. این گزارش ها باعث می شوند هم مشتری های VIP و هم آن هایی که چندان مهم نیستند یا با برند درگیر نمی شوند را بشناسیم. به این ترتیب متناسب با هر مشتری فعالیت های بازاریابی و ارتباطی را طراحی و اجرا می کنیم. وقتی بدانید بهترین مشتری هایتان چه کسانی هستند، می توانید رویدادهای ویژه برای آن ها برگزار کنید یا طرح های وفاداری مشتریان اجرا کنید. از طرف دیگر، اگر بخواهید مشتریانی که زیاد سراغتان نمی آیند را بشناسید، می توانید از همین گزارش ها کمک بگیرید.

اما چند توصیۀ کلی برای شما داریم که خوب است به کار بگیرید:

سیستم پایانۀ فروش و مدیریت انبارتان را هماهنگ نگه دارید. داده هایتان نباید پراکنده و بی نظم باشند. حواستان باشد که سیستم های فروش و موجودیتان همیشه هماهنگ باشند. بهترین کار این است که از سیستمی استفاده کنید که قابلیت های پایانۀ فروش و مدیریت انبار را در یک پلتفرم یکجا در اختیارتان بگذارد تا داده هایتان در یک سیستم یکپارچه ذخیره شوند. اگر به هر دلیلی چنین سیستمی ندارید، باید خودتان مراقبت کنید که نرم افزارهای پایانۀ فروش و مدیریت انبارتان یکپارچه و کاملا هماهنگ باشند. باید جریان ورود و خروج داده ها در سیستم ها روان باشد تا بشود به سادگی و به سرعت گزارش های به روز و صحیح تهیه کرد.

فرایند و کیفیت تهیۀ گزارش ها بستگی به این دارد که از چه سیستم هایی برای مدیریت خرده فروشی و پایانۀ فروشتان استفاده می کنید.

حتما یک نرم افزار انعطاف پذیر تهیه کنید. نرم افزار تحلیل داده های خرده فروشی شما باید این امکان را داشته باشد که گزارش های جزئی و کلی و در سطوح مختلف مورد نیاز شما را تهیه کند. اگر می خواهید بهترین استفاده را از داده ها ببرید، باید از سیستمی استفاده کنید که اجازۀ فیلتر کردن اطلاعات بر اساس معیارهای مختلف و دیدن گزارش ها به شیوه های مختلف را به شما بدهد. مثلا سیستم شما نباید فقط به گزارش های کلی فروش بسنده کند. بلکه باید بتوانید داده ها را بر اساس شاخص های مختلف، مثل نوع محصول، طبقۀ محصول، گروه مشتری و ...، فیلتر کنید.

یک سیستم ابری انتخاب کنید. سیستم ابری به شما این امکان را می دهد که از هر جای دنیا که باشید، تا وقتی که به اینترنت دسترسی دارید، کسب و کارتان را مدیریت کنید. این ویژگی زمانی که چند فروشگاه دارید یا خودتان همیشه در سفر هستید خیلی مفید است چون می توانید حتی وقتی در فروشگاه حضور ندارید، همه چیز را کنترل کنید و بر اساس داده ها تصمیم بگیرید.  تصور کنید رفته اید به یک نمایشگاه تجاری و می خواهید تصمیم بگیرید که چه محصولی برای فروشگاهتان بخرید. به جای اینکه از روی حدس و قضاوت ذهنی خودتان تصمیم بگیرید، می توانید همانجا وارد سیستم پایانۀ فروش یا مدیریت انبارتان شوید و ببینید کدام محصولات به اندازۀ کافی در فروشگاهتان وجود ندارد.

حالا نوبت شماست

آیا شما هم از این گزارش ها در کسب و کارتان استفاده می کنید؟ به جز معیارهایی که ما گفتیم، چه شاخص های دیگری را بررسی می کنید؟ چه داده های دیگری را جمع آوری می کنید؟


ناموجود بودن محصول چه اثری بر مشتریان می گذارد؟

در یک خرده فروشی هیچ وقت نباید کالایی تمام شود. اگر به مشتری بگویید «تمام کردیم»، نه تنها یک فرصت فروش را از دست داده اید، رضایت و اعتماد مشتری را هم از دست می دهید و او را مستقیم هل می دهید سمت رقب

گزارش موجودی کالا چه اطلاعاتی را به من می دهد؟

گزارش موجودی باید تعداد و ارزش کالاهای موجودتان را (در تک تک فروشگاه هایتان) نشان بدهد. اطلاعات این گزارش به شما می گوید چقدر سرمایه در انبارتان خوابیده.

فواید گزارش عملکرد محصول چیست؟

در حالت ایده ال، این گزارش باید به شما بگوید در هر بازۀ زمانی معین، چقدر فروخته اید. خلاصۀ فروش ماهانه یا هفتگی هم باید در این گزارش بیاید.

برای داشتن یک سیستم گزارش گیری چه نکاتی اهمیت دارد؟

سیستم پایانۀ فروش و مدیریت انبارتان را هماهنگ نگه دارید/حتما یک نرم افزار انعطاف پذیر تهیه کنید/یک سیستم ابری انتخاب کنی



🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

تیم محتوا سلدان نویسنده: تیم محتوا سلدان
تاریخ انتشار: September 21, 2020 08:38
تاریخ آخرین بازنویسی: October 27, 2020 02:07







با رعایت این نکات در نوشتن توضیح محصول، فروش خود را افزایش دهید

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

اگر تعداد بسیار زیادی محصول دارید که باید برای همه آنها توضیحاتی درج کنید، این کار میتواند به شدت کسل کننده به نظر بیاید. به همین دلیل ما نوشتن توضیحات محصول را به 8 قانون بسیار ساده تقسیم کرده ایم که به شما کمک میکند توضیحاتی درباره محصول بنویسید.

انبارگردانی راحت تر: 10 توصیۀ عملی برای شمارش فیزیکی موجودی های انبار

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

اگر خرده فروش هستید، لابد شما هم از انبارگردانی بیزارید! شمردن تک تک کالاها کار عذاب آوری است که می تواند ساعت ها وقت شما را بگیرد و خیلی وقت ها هم مجبورید مغازه را موقتا برای انجام این کار تعطیل کنید.

راهکارهای عملی برای آنلاین کردن سریع فروشگاه فیزیکی

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

اگر یک فروشگاه سنتی دارید و قصد دارید وارد فضای آنلاین شوید با خواندن نکات زیر به سرعت می توانید فروش اینترنتی را آغاز کنید

چک لیست انتخاب بهترین نرم‌افزار پایانه فروش برای کسب‌و‌کار شما

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

نرم افزارهای پایانه فروش دائما تغییر یافته و تکامل می یابند و صندوق های دریافت پول نقد به تنهایی توانایی پاسخگویی به نیازهای متغیر را ندارند.

چگونه میتوانید محصول خود را بفروشید حتی اگر ذاتا ویژگی های یک فروشنده را ندارید؟

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

ما محصول فوق االعاده ای داریم اما من نمیدانم چگونه آن را بفروشم. من از فروش متنفرم. شنیدن این جملات ترسناک از صاحبان کسب و کارها خیلی رایج است. شما هم اینجوری هستید نه؟ منم همینطور! ارتقا و فروش یک محصول برای بسیاری از کسب و کارها مثل یک کابوس بزرگ است

قیمت گذاری درست محصول، فروش بیشتر

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

یکی از سختترین تصمیم های یک شرکت در هنگام عرضه محصولات، تعیین قیمت آنها است. استراتژی های قیمت گذاری بسیاری در جهان کسب و کار وجود دارند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار،در دنیایی پر از مدل های قیمت گذاری باید بهترین و مناسبترین آن را برای خود برگزینید.

بزرگترین مشکلات تیم فروش و راه حل آن‌ها

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

ر شرکت‌های موفق تیم‌های فروش و بازاریابی در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند و اهداف و شاخص ها و سنجه های مشترکی دارند. در ادامه میتوانید درباره چگونگی رسیدن به این ویژگی بخوانید.

چالش های که فروش آنلاین را مختل می کنند + راه حل

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

بنابر مطالعات و گزارش های سال 2020، در این مقاله به چند مسئله رایج که فروشندگان آنلاین را دچار مشکل کرده و راهکار آنها در مقابل این مسائل میپردازیم.