چگونه میتوانید محصول خود را بفروشید حتی اگر ذاتا ویژگی های یک فروشنده را ندارید؟

ما محصول فوق االعاده ای داریم اما من نمیدانم چگونه آن را بفروشم. من از فروش متنفرم. شنیدن این جملات ترسناک از صاحبان کسب و کارها خیلی رایج است. شما هم اینجوری هستید نه؟ منم همینطور! ارتقا و فروش یک محصول برای بسیاری از کسب و کارها مثل یک کابوس بزرگ است. با این وجود، فروش امری ضروری در یک کسب و کار است. در غیر این صورت این کسب و کار از بین میرود. اما چه کسی گفته که برای فروش موثر محصولات خود باید جلوی تعداد کثیری از خریداران احتمالی بایستید و تلاش کنید با استرس زیاد یک خودکار را بفروشید. خبر خوب اینکه، اصلا مجبور نیستید. خوشبختانه در دوران خوبی زندگی میکنیم. یک تاجر فرصت های بسیاری در اختیار دارد تا محصول خود را ، بدون هیچگونه تماس فیزیکی و چهره به چهره ای، در دید فرشندگان احتمالی قرار دهد. این خریداران هستند که به سمت شما میایند. بسیار هم علاقمند به پرداختند. این شما نیستید که باید درهای بسته را بزنید. اینجوری خیلی بهتره نه؟ من چندین ایده دارم که برای من و مراجعانم بسیار کارآمد بوده اند(بخش داستان های موفقیت را چک کنید)

فروش یک محصول به صورت آنلاین: انتخاب میلیاردها نفر

بر اساس پیش بینی Statista ، انتظار میرود در سال 2021، بیش از 2.14 میلیارد نفر در سرتاسر جهان محصولات فیزیکی، کالاهای دیجیتال و خدمات را به صورت آنلاین بخرند یعنی بسیار بالاتر از رقم 1.66 میلیاردی سال 2016.

در این مقاله به موارد زیر میپردازیم:

  • فروشگاه های تجارت الکترونیک
  • بازارهای چندمنظوره با چندین تامین کننده مثل آمازون، ای بِی، اتسی، علی بابا و غیره.
  • فروش کالاها در شبکه های اجتماعی: صفحات فیسبوک، اینستاگرام، پینترست و توییتر

خریدارانی هستند که پول اضافی دارند و به دنبال محصولات آنلاین میگردند. اینجا جاییه که شما میتونید محصولات خود را فهرست کرده و بفروشید. بالاخره این یک دلیل برای شماست که کسب و کار خود را وارد فضای آنلاین کنید.

یک محصول را با چه قیمتی بفروشید

بیایید با یک مثال شروع کنیم. قیمت یک آیفون 7 چقدر است؟ از 549 دلار. هزینه تولید آیفون برای اپل چقدر است؟ 224.80 دلار. یعنی اپل محصول خود را تقریبا دو برابر هزینه تولید آن میفروشد. یک مثال دیگر تویوتا موتور با سود حدود 8 درصد است. اپل و تویوتا هر دو برندهای شناخته شده و خوبی هستند که میلیون ها نفر خریدار دارند. پس چرا اعداد سود آنها این همه تفاوت دارد؟ پاسخ این سوال هم ساده است و هم پیچیده. شما باید در نظر بگیرید که تولید محصول شما چقدر هزینه دارد( علاوه بر بسته بندی، ارسال و خدمات). اما هزینه های شما مشخص کننده بهترین قیمت نیست. قیمت صحیح مقداری است که بازار علاقمند به پرداخت آن است و ارزش درک شده از سوی مشتریان این قیمت را مشخص میکند. شما به عنوان یک تولید کننده، بر ارزش کارکردی و مالی محصولات متمرکز میشوید. اما باید توجه داشت که ارزش های اجتماعی و روانشناختی نیز منجر به خرید مشتری میشوند. نسبت این چهار ارزش بر مبنای محصول، خاص بودن و مخاطبان هدف شما تغییر میکند. بنابراین هیچ فرمول جهانی برای محاسبه قیمت یک محصول وجود ندارد.
بهترین رویکرد این است که داده های تحقیقات بازار را به طور کامل بررسی کنید، مهارت های تحلیلی خوبی داشته باشید و آمار و ارقام را به طور دقیق متوجه شوید. اما من شک دارم که چنین آدم هایی مقاله ما را بخوانند. ما به محتوایی قابل فهم تر و همگانی تر احتیاج داریم یعنی روشی سریع برای اینکه بفهمید کالاهای شما چقدر ارزش دارند. ببینید که دیگران اجناس مشابه شما را با چه قیمتی میفروشند. رقبای خود را در گوگل یا ای بِی چک کنید و یا هر جایی که کالای خود را میفروشند. (یه چیزی رو همینجا به خاطر بسپارید و به یاد داشته باشید که شما نیز میتوانید هر جایی آنها کالای خود را میفروشند، به فروش بپردازید.) در هر صورت لازم است که برای تعیین میزان پول مورد نیاز برای فعالیت در بازار، رقبای خود را بررسی کنید. قیمت های رقبا نقطه شروعی برای سنجش قیمت شما هستند. چطور، چرا و چه زمانی قیمت ها را تغییر دهیم؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه چه زمانی قیمت را تغییر داده و نحوه صحیح انجام آن، لطفا این مقاله را بخوانید. فعلا بیاید بریم جلوتر من یک سری اطلاعات ضروری برای فروشنده های آنلاین آینده دارم.

بازار هدف- دقیقا به چه معنی است و کجا میتوان آن را پیدا کرد؟

این مقاله به قلمِ Marc Andreessen ،برای کارآفرین های تازه کار تجارت الکترونیک بسیار جذاب به نظر میرسد اما نکته اصلی آن این است که اولین و مهمترین نابودکننده یک شرکت، عدم وجود بازار است. بازار هدف گروهی از مشتریان بالقوه هستند که تلاش های بازاریابی شما معطوف به آنهاست. آنها ویژگی های جغرافیایی، دموگرافیک و روانشناختی مشترکی دارند که مشخص کننده استراتژی بازاریابی شماست: کجا و چگونه تبلیغات کنیم، چه لحن و پیامی داشته باشیم و همانند این سوالات.

بهترین راه برای یافتن بازار هدف، یافتن و حل مشکلاتی است که مردم (کسب و کار به مشتری) یا کسب و کارها(کسب و کار به کسب و کار) با آن مواجه میشوند.

مردم محصولات و خدمات را میخرند که تا نیازهای خود، در سطوح مختلف را پاسخ گویند(از نیازهای سطح پایین مثل گرسنگی گرفته تا نیازهای سطح بالای سلسله مراتب نیازهای مازلو مثل خلاقیت و احترام.) کسب و کارها چیزهایی را میخرند تا هزینه های خود را کاهش دهند یا درآمد خود را افزایش دهند. لازم نیست که این مشکل، مسئله بسیار بزرگی باشد. دقیقا بر عکس این است یعنی شما میتوانید بخشی از مشتریان بالقوه خود را برای به دست آوردن بازار بزرگتر خط بزنید. این موضوع میتواند به پیشنهاد ویژه فروش شما تبدیل شود. مثلا فکر کنید بازارها و مخاطبان زیادی وجود دارند اما فقط افتتاح یک شعبه مخصوص بازدیدکنندگان سایز بزرگ توانسته موفقیت خوبی را به دست بیاورد.

خب اگر شما آنقدر باهوش نباشید که فرصت های کسب و کار را درک کنید چه؟ برای موفقیت در بازار لازم نیست که یک محصول خاص بفروشید. حتی اگر فرد دیگری هم دارد همان مشکل را حل میکند شما هم میتوانید. هزاران فرصت خاص در بازار وجود دارد که هنوز اشباع نشده است. این مقاله یک فرصت تحقیقاتی برای بررسی بهترین ایده های تجارت الکترونیک است، در آن میتوانید امتیاز ترندهای گوگل، مسائل و فرصت های مربوط به سئو و پرداخت به ازای هر کلیک و قیمت ها و سود را بخوانید. مطالعه این مقاله به کسانی که تصمیم دارند یک فروشگاه آنلاین باز کنند اما نمیدانند چه چیزی بفروشند، پیشنهاد میشود. علاوه بر این در این بخش میتوانید تعدادی ایده ساده برای فروش محصولات آنلاین سودده پیدا کنید و از اشتباهات رایج در امان بمانید.

یک محصول خوب میتواند تقاضای بالایی نیز در بازار ایجاد کند. اما این اتفاق فقط در حالت ایده آل رخ میدهد. هیچکس نمیتواند تضمین کند که این اتفاق در کسب و کار شما نیز به وقوع میپیوندد. پس بهتر است روی این موضوع که محصول شما یک بازار جدید ایجاد کند، اصلا حساب نکنید. به جای آن بهتر است بازار را به بهترین شکل بررسی کرده و محصول مناسب بازار را ارائه کنید.

تناسب بین بازار و محصول- نشانه های یافتن این تناسب چیست؟

مارک آندرسین میگوید: تناسب بین محصول و بازار یعنی حضور در بازار مناسبی که در آن بتوانید با یک محصول مناسب بازار را راضی نگهدارید.

از کجا متوجه میشویم که به این تناسب رسیده ایم؟
• مشتریان کالای شما را به محض اینکه تولید میشود میخرند.
• شما به سرعت در حال استخدام نیرو برای تکمیل تیم فروش، پشتیبانی مشتریان، توسعه دهنده های نرم افزار یا جمع کننده های محصول هستید تا بتوانید با توجه به نیاز بازار بیشتر تولید کرده و بفروشید.
• شما لقب کارآفرین سال را میگیرید.
• سرمایه گذاران دور شما جمع میشوند، خبرنگارن تماس میگیرند و نقل قول شفاهی گسترس می یابد.
• وقتی که به نتایج نگاه میکنید رضایت کاملی دارید.
اگر زمان بگذرد و متوجه شوید که نتوانسته اید به امتیاز مورد نظر برسید به این معنی است که شما باید استراتژی خود را تغییر دهید، بازار جدیدی پیدا کنید یا محصول متفاوتی بسازید. این یعنی یک بار دیگر باید همه مراحل را از ابتدا انجام دهید که کاری بسیار هزینه بر است. به همین دلیل است که باید درک صحیحی از چیستی مخاطبان هدف خود داشته باشید(ایجاد شخصیت برای خریداران همانطوری که در راهنماها آمده است.) اندازه بازار خود را تخمین بزنید، تقاضا را بررسی کنید و همه این کارها را باید پیش از تولید عمده محصول خود انجام دهید. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید، رفتار خریدار است. درک اینکه مردم چگونه به صورت آنلاین خرید میکنند و چه چیزی بین آنها رایج است به فروش بیشتر، بسیار کمک میکند.

روانشناسی خریدار: حقایقی که باید در نظر گرفت

زمانی که برای نوشتن این مقاله تحقیق میکردم به مطلب بسیار مفیدی برخوردم. "واقعیتی درباره مصرف کنندگان آنلاین" که یک گزارش تحقیقی درباره خریداران آنلاینِ سرتاسر جهان، در سال 2017 است و توسط KMPG منتشر شده است. میخواهم در ادامه به تعدادی از یافته های آنها اشاره کنم. این یافته ها بر مبنای مطالعه ای است که با همکاری بیش از هجده هزار مشتری انجام شده است. مشتریان چگونه جایی که میخواهند از آن خرید کنند را انتخاب میکنند؟ ابتدا نگاهی به عوامل زیر بیندازید، این عوامل تعیین کننده محل خرید مشتریان هستند
کمترین قیمت: 57% - گزینه های ارسال مختلف: 43% - خط مشی آسان مرجوع کردن محصول: 40% - گزینه های پرداخت راضی کننده و قابل اعتماد: 34% - امکان مشاهده موجودی کالا: 33% - اطلاعات درباره مواد اولیه یا منابع محصول: 26% - مزایا و پاداش ها برای مشتریان وفادار: 21% - تجربه خرید یکپارچه و مناسب: 23% - تبلیغات شخصی سازی شده: 21%- توان خرید و انتخاب به صورت آنلاین: 20% - احساس فوریت ایجاد شده به وسیله تبلیغات 16% - بازاریابی در شبکه های اجتماعی: 10%. بنا بر این لیست ما میتوانیم بهترین راهکارهای فروش آنلاین، در سال 2017 را به دست بیاوریم.
• خط مشی های شرکت
1. بهترین قیمت ضمانت را ارائه دهید این قیمت به اندازه باشد که توسط قیمت های رقبای خود کنار زده نشوید.
2. مطمئن شوید که خط مشی های بازگرداندن و تعویض، قابل فهم است. هر چه متن کوتاهتر باشد و بندهای کمتری داشته باشد بهتر است. هیچ سوالی باقی نگذارید.
3. برای مشتریان وفادار یا معرفی دوستان به کسب و کار خود، برنامه های پاداش در نظر بگیرید. مثلا برنامه های یکی بخر دو تا ببر یا انقدر(قیمت) بخرید و یک بن این قیمتی دریافت کنید، همگی زیر مجموعه این برنامه هستند. مردم کالاهای رایگان را دوست دارند و این کادوها آنها را تحریک میکند تا بیشتر خرید کنند.
• حمل و نقل
نکات کاربردی این بخش در ادامه میایند:
1. اگر میتوانید ارسال رایگان ارائه دهید، حتما آن را پیشنهاد کنید و مطمئن شوید که در صفحه اصلی شما خریدار به راحتی میتواند چنین پیشنهادی را مشاهده کند.
2. پیشنهادات ارسال متعدد، با هزینه ها و زمان های متفاوتی ارائه دهید. برخی از خریداران برای اینکه ارسال رایگان باشد میتوانند مدت زیادی منتظر بمانند. اما به فردی فکر کنید که تازه امروز متوجه شده تا سالگرد عروسی اش یک روز مانده. دریافت کردن یک کادو برای او امری ضروری و حیاتی است و چنین فردی از پرداخت هزینه ارسال، هر اندازه ای که باشد کاملا راضی است.
• تجربه خرید رضایت بخش
در این قسمت میخواهم کلام بون آنگوس از Paypal را نقل کنم:
1. روش های پرداخت متفاوتی ارائه دهید. برترین وبسایت های تجارت الکترونیک کارت اعتباری میپذیرند، اما برای اینکه بتوانید موفق باشید لازم است که قدمی فراتر از پذیرش کارت های اعتباری بردارید. روش هایی مثل Apple Pay، Samsung pay و PayPal را ارائه کنید.
2. به مشتریان خود زمان بیشتری برای پرداخت بدهید. اعتبار PayPal یا پرداخت از طریق Klarna’s Smooth به مشتریان شما اجازه میدهد که الان خرید کنند و بعدا پرداخت کنند.
3. از سریع و بهینه بودن فرایند پرداخت خود، برای نسخه های موبایل و وبسایت اطمینان حاصل کنید. فرایند را متنوع کنید تا هیچ یک از مشتریان شما، به خاطر نبود روش مناسب پرداخت، سبد خرید خود را رها نکنند.
• اطلاعات کامل درباره محصول
بر اساس نوشته های بالا در این بخش میتوان نتیجه گرفت:
1. توضیحات کامل و خوب درباره محصول، عاملی کلیدی به شمار میرود. با توصیفات کاملی از محصول، ویژگی ها و مزایای آن بیان کنید.
2. تعدادی تصویر چشم نواز از محصول قرار دهید که همه بخش های محصول آنلاین شما را پوشش دهد.
3. موجودی کالا را در صفحه آن قرار دهید و همچنین اگر امکانش را دارید، اعلانی برای موجودی مجدد محصولات کم تعداد طراحی کنید. این اعلان به شما کمک میکند مشتریان بالقوه را به سایت برگردانید.

• تبلیغات هوشمند
در ادامه تعدادی ایده برای تبلیغات ارائه میکنیم:
1. جمعه سیاه، دوشنبه سایبری(مربوط به اولین دوشنبه بعد از تعطیلات شکرگزاری که در این روز فروشگاه های آنلاین، محصولات خود را با تخفیف بزرگی به مشتریان خود ارائه می دهند-م.) و فروش ویژه کریسمس، کمپین های بازاریابی سنتی ای هستند که مردم همیشه چشم به راه آنها هستند تا تخفیفات خوبی به دست بیاورند. عدم فعالیت در این روزها ممکن است باعث شود هیچوقت فروش خوبی را تجربه نکنید.
2. تبلیغات شخصی سازی شده تنها مربوط به محصولات رایگان، کوپن ها و تخفیف ها نیستند بلکه برای فروش با قیمت بالاتر کالاها، نیز میتوان از آنها بهره برد. اگر یک سبد خرید آیفون ایکس دارد سعی کنید حتما ساعت اپل و قاب و ابزار دیگر را نیز به این فرد پیشنهاد کنید. به احتمال زیاد قیمت کل این سفارش دو برابر میشود.

مشتریان چگونه انتخاب میکنند چه چیزی بخرند

آمار و ارقام زیر همگی یک موضوع را نشان میدهند- تصمیم خرید. اما بخش بالایی نشان دهنده این است که خرید کجا انجام میشود و نمودار دایره ای نشان دهنده این است که چه چیزهایی خریداری میشوند.




اولین مورد، برای خرده فروش هایی که کالاهایی را توزیع میکنند که بسیاری از فروشگاه های آنلاین دیگر نیز ارائه میکنند، باید جالب باشد. این بخش احتمالا برای برندهایی که کالاهای خاصی را میفروشند، مناسب است. خب چه چیزی منجر به یک تصمیم خرید مثبت میشود؟ توجه کنید که ویژگی های محصول تنها 23% تاثیر دارند و نام برند شما 22% دیگر نیز اضافه میکند. باقی موارد مربوط به تبلیغات، نقد و بررسی های آنلاین، روندها(ترند) و پیشنهادات دوستان و اینفلوئنسرها میباشد. ممکن است کلمه "هجمه" نیز به ذهن شما بیاید. مثال خوبی از هجمه تبلیغاتی را میتوان در محبوبیت اسپینرهایی که این بهار مرسوم شده بودند، مشاهده کرد: این اسپینرها در همه کلاس های درس وجود داشتند و باعث میشدند که معلم ها آنها را از دانش آموزان بگیرند. این اسپینرها به لیست پرفروش ترین های آمازون هم راه یافتند و در همه مغازه ها فروخته میشدند. شما هم یکی داشتید درسته؟ اما اسپینرها به همان سرعتی که مد شدند به همان سرعت هم از بین رفتند دقیقا مثل پوکمون و تاماگاچی. شما که نمیخواهید فروش بالایتان با یک ریزش نابهنگام مواجه شود؟ بلکه به دنبال رشدی پایدار هستید. چگونه به رشد فروش پایدار برسید؟ عواملی که منجر به خرید میشوند را در ذهن داشته باشید.

­ مشتریان را ترغیب کنید تا درباره محصول شما نظر بگذارند.

هرجا و هر زمانی که میتوانند: در وبسایت، شبکه های اجتماعی یا آمازون. تحقیقات نشان داده اند که بیشتر از 91% مردم نظرات آنلاین را میخوانند و 84% از آنها اعتمادی به اندازه پیشنهادات فردی به این نظرات دارند.

  1. بعد از خرید برای مشتریان نظرسنجی سنجش رضایت مشتری بفرستید.
  2. به ازای هر نقد و بررسی یک کوپن بدهید.
  3. برای بیان تجربیات موفق یک مسابقه راه بیندازید.
  4. محتوای تولید شده توسط کاربران را پست کنید(در این قسمت بخوانید: راهنمای کاملی برای فروش در اینستاگرام)
  5. به مشتریان وفادار خود رجوع کنید و از آنها بخواهید محصولات شما را با خوش قلبی خود نقد کنند. حتی در این دنیای سرمایه گرا هم هنوز افرادی هستند که به همه چیز دید تجاری ندارند.
مثلا بنویسید نظر هانا در بخش G2 Crowd یک امتیاز 5 ستاره گرفت(البته که این اسامی به صورت خودکار نوشته میشوند اما تاثیر فوق العاده ای دارند) 

­ فرصت های موجود در فضای بازاریابی اینفلوئنسرها را بررسی کنید.

اگر بتوانید بازاریابی اینفلئونسرها را به درستی به کار ببرید استراتژی بسیار خوبی است. برای اینکه اطلاعاتی درباره اینکه اینفلئونسر کیست، چگونه یک اینفلئونسر مناسب پیدا کنیم، هزینه کار با اینفلوئنسرهای سطح بالا چقدر است و چرا میکرو اینفلوئنسرها بهتر از سلبریتی ها هستند، به دست بیاورید متن اخیر من درباره بازاریابی مبتنی بر اینفلوئنسرها در اینستاگرام را مطالعه کنید.

­ بدون هزینه زیاد تبلیغات انجام دهید.

تبلیغات پولی. وقتی که نام آنها را میشنویم کمی صورتمان در هم میرود و به نظر میرسد که این تبلیغات هزینه بسیار بالایی داشته باشند و کسی نتواند از پس آنها بربیاید. اما بهتر است بدانید که شما میتوانید به راحتی و با هزینه معقولی تبلیغات انجام دهید.

طرز تهیه یک تبلیغ آنلاین فوق العاده:
یک پیام فروش قوی داشته باشید.
مخاطبان خود را تناسب با ویژگی های برند خود محدود نمایید.
به جای اصطلاحات کلی،از کلمات کلیدی خاص تر که رقابت کمتری هم برای آنها وجود دارد استفاده کنید.
زمان خاصی را برای نشان دادن پیام به مشتریان انتخاب کنید.
قبل از پیاده سازی اصلی سعی کنید تبلیغات را آزمایش کنید تا بتوانید متوجه شوید کدام یک بهترین هستند.

نکته این است که هر چقدر تبلیغ شما بهتر و خاصتر باشد هزینه کمتری هم خواهد داشت. این اتفاق به 2 دلیل رخ میدهد اول اینکه زمانی که رقابت کم است، سیستم پیشنهاد محور (مزایده) ارزانتر است و دو اینکه پلتفرم های تبلیغاتی دوست دارند تبلیغات با کیفیت بیشتری را نشان دهند زیرا این تبلیغات به معنی کلیک های بیشتر و در نهایت کسب سود بیشتر است.

­ اگر آنلاین میفروشید کجا باید تبلیغات انجام دهید؟

  1. در اینستاگرام، فیسبوک و توییتر تبلغات انجام دهید.
  2. حتی اگر از ابتدا در صفحه اول نمایش داده نمیشوید، برای اینکه در صفحه اول نتایج جستجو نشان داده شوید بهتر است که با لغات تبلیغاتی گوگل کمپینی راه بیندازید.
  3.  از روش های اثبات شده برای تبلیغ کالا و پیشنهادات خود به مشتریان و مشتریان بالقوه استفاده کنید.
  4. راهنمای بازاریابی ایمیلی با راهنماهای گام به گام و عملی به شما کمک میکند.
  5. یک لیست اسپانسردار هم بر روی آمازون و ای بِی داشته باشید.

کدام یک برای شما بهتر هستند؟ خودتان بهتر میدانید هر جایی مشتریان شما بیشتر وقت میگذرانند تبلیغ کنید.

­ مدت خرید- عامل مهمی که باید در نظر گرفت.

گزارشی که از سوی KMPG منتشر شده است سوالی با همین عنوان را پاسخ میدهد که مدت زمان خرید بسته به دسته های متفاوت، متغیر است. مطمئن باشید که قیمت نقش کوچکی در خرید ندارد. احتمال اینکه مردم یک ریمل دیور را به قیمت 28 و نیم دلار، بدون تصمیم قبلی بخرند خیلی بیشتر از احتمال خرید یک تلویزیون ال ای دی سامسونگ به قیمت 3497 دلار است. پیچیدگی محصول نیز بسیار مهم است. هر چه ویژگی ها و امکانات بیشتری داشته باشد زمان بیشتری برای بررسی همه نظرات لازم است و همچنین اینکه فرد تصمیم بگیرد آیا این محصول در مقایسه با رقبا ارزش خرید دارد یا خیر. زمانی که برای امور زیر برنامه ریزی میکنید لازم است که مدت زمان خرید را نیز در نظر بگیرید:

  • پیشنهادات با زمان محدود: حتی اگر تخفیف 40% هم ارائه دهید، اما بین زمان اعلام آن و زمان اتمام این تخفیف، فاصله کوتاهی باشد نمیتوانید انتظار داشته باشید مردم از شما خرید کنند.
  • دوره آزمایشی: اگر خدمات یا نرم افزار میفروشید.
  • یادآورِ سبد خرید رها شده: اگر محصولات ساده ای میفروشید مثل کتاب که آنقدر هم گران نیستند، ارسال ایمیلی یک یا دو روز بعد از آن، با عنوان از سر گیری خرید به همراه یک کوپن، میتواند نتایج خوبی در پی داشته باشد. اما اگر کالاهای گران قیمتی مثل محصولات الکترونیکی میفروشید بهتر است که اندکی دیرتر به مشتریان خود ایمیل بزنید.

فروش یک محصول به صورت آنلاین چقدر هزینه دارد؟

انتظار ندارید که فروش آنلاین هیچ هزینه ای برای شما نداشته باشد؟ اگر اینطور فکر میکنید باید بگویم کاملا در اشتباهید. فروش آنلاین محصولات، کسب و کار کاملا جدی ای است و به شما کمک میکند پول به دست بیاورید. اینکه انتظار داشته باشید دیگر شرکت ها از سر دلسوزی به شما کمک کنند کاملا غیر منطقی است. بالاخره آنها هم یک کسب و کار هستند و باید حقوق کارمندان را بدهند و مالیات بپردازند، زیربناهای خود را حفظ کنند و از سویی هزینه های بسیاری دارند و باید در این بازار، سودده باقی بمانند.

  • اگر از یک هاست رایگان استفاده میکنید باید خودتان را برای به نمایش درآمدن تعداد زیادی تبلیغ در صفحه سایت خود، آماده کنید یا اینکه اصلا این الزامات وبسایت تجارت الکترونیک را نپذیرید.
  • اگر به یک گزینه رایگان روی آورده اید باید آماده باشید که برای همه گزینه هایی که در طرح اولیه نبودند پول بپردازید.
  • اگر بر روی ای بِی یک لیست بندی رایگان را انتخاب کرده اید از اینکه سفارشات زیادی نمیگیرید تعجب نکنید زیرا رقابت در این دسته بسیار شدید است و فهرست بندی هایی که اسپانسر دارند بیشتر مورد توجه خریداران قرار میگیرند.

اما آیا این امر به این معناست که شما همیشه و همه جا باید پول بپردازید؟ خیر.
اگر یک کسب و کار کوچک و تازه کار دارید برنامه هایی که هزینه های کمی هم دارند برای شروع بد به نظر نمیایند.

  • برای مثال استفاده از یک برنامه هاست X Cart هزینه ای حدود 29.95 دلار در ماه خواهد داشت(نصب رایگان، هاست VPS کاملا منظم و مدیریت شده، گواهی معتبر SSL) در این طرح شما میتوانید تعداد نامحدودی محصول و تعداد بسیار زیادی کاربر داشته باشید و همچنین به جز هزینه پردازشگر کارت های اعتباری، هیچگونه هزینه ی تغییر طرحی نمیپردازید. در اینجا بیشتر در این مورد بخوانید. X Cart as Saas.
  • شاپیفای سطح اولیه نیز هزینه ماهیانه ای حدود 29 دلار دارد البته به علاوه 2% از قیمت کل سفارش های شما(به غیر از اینها باید هزینه ی پردازشگر پرداخت را نیز بپردازید مثل PayPal، Authorize.Net، Chase Paymentech).
  • فروش در آمازون هزینه ای حدود 99 سنت به ازای آیتم های فروش دارد به علاوه 15% از قیمت معرفی کردن.
  • eBay حدود 9 تا 10% از هر فروش را دریافت میکند. این درصد برای کالاهایی که در دسته بندی های لباس کودک، باربی، ساعت مچی و غذای گربه هستند و قیمتی حدود 20 دلار دارند، صدق میکند. این درصد برای کالاهایی که هیچ دسته بندی ای ندارند و یا در دسته لوازم ضروری هستند هم محاسبه شده است.

به محض اینکه متوجه شوید کسب و کار تجارت الکترونیک شما در حال کسب درآمد است و فقط سرمایه گذاری خود شما تامین کننده پروژه نیست میتوانید بیشتر سرمایه گذاری کرده و طرح ها و حساب های خود را ارتقا دهید. اگر هنوز هم نگاهی طمع کارانه دارید، اینگونه به مسئله نگاه کنید که هزینه ها در هر صورت وجود دارند. فرقی ندارد که کالای خود را در یک بازار آنلاین معروف میفروشید یا در یک مغازه سنتی و بدون اینترنت، هزینه ها همه جا وجود دارند. در هر صورت خرید آنلاین بسیار رایج شده و همچنان در حال رشد است. به گزارش فاکس نیوز در جمعه سیاه سال 2017، مشتریان در هر دقیقه یک میلیون دلار برای خرید آنلاین میپرداختند اگر همین الان دست به کار شوید و فروشگاه آنلاین خود را راه بیندازید شاید یکی از یک میلیون ها برای شما باشد. خب بیایید نگاه دقیقتری بیندازیم به اینکه کجا میتوانید محصول خود را به صورت آنلاین بفروشید.
گزینه 1: افتتاح فروشگاه آنلاینی مخصوص به خودتان
بهترین نکته ی این گزینه این است که همه چیز برای خود شماست. طراحی، نظر شما درباره بهترین فرایند خرید، قوانین و همچنین کالاها، هر چقدر هم که عجیب و غریب باشند، همگی برای خود شما هستند. به ویژه اگر از یک هاست خودگردان مثل X Cart, Magento, PrestaShop را به کار بگیرید. خدمات نرم افزاری ای مثل Shopify یا BigCommerce هم به شما آزادی عمل خوبی میدهند. در اینجا شما میتوانید نحوه برقراری ارتباط و گزینه های پرداخت را انتخاب کنید. میتوانید رویه های جدید صنعت را نظارت کرده و تصمیم بگیرید آیا میخواهید به آنها بپیوندید یا خیر. اما خیلی زود متوجه خواهید شد که :

  1. الگوریتم های گوگل با شما شوخی ندارند.
  2. برای اینکه در این صنعت موفق باشید باید مسیر طولانی ای را طی کنید.
  3. گواهی SSL فقط یک برگه کاغذ نیست.
  4. CDN یک کانال اخبار نیست.

اینکه وبسایت خودتان را بچرخانید باعث میشود تقریبا همه کاره و هیچ کاره باشید. مدیریت وبسایت را از صفر تا صد، تولید محتوای متناسب با سئو، تبلیغ در گوگل و بینگ و یاهو و همچنین دور نگهداشتن هکرها از وبسایت. و سختترین بخش اداره یک فروشگاه اینترنتی، جذب مشتری را باید به تنهایی انجام دهید. اگر به تازگی فروشگاه آنلاین خود را راه اندازی کرده اید باید بدانید که برای جذب اولین مخاطبان با مشکلاتی روبرو خواهید شد. اگر هم کسب و کارتان مدتی است به راه افتاده، مطمئنا به دنبال مشتریان بیشتر ی هستید. این کار کاملا شدنی و قابل انجام است مهم نیست که اهل فن نیستید یا به کلی از فضای تجارت الکترونیک دور هستید حتی اگر سه تا بچه دارید هم میتوانید این کار را انجام دهید. دیگر چه بهانه ای میاورید؟ این بهانه ها را کنار بگذارید و داستان آنه اهل پیتیمانا را بخوانید. او وبسایت Pitimana.fr را به راه انداخته که بزرگترین بازار محصولات دست ساز در فرانسه است و بهترین و روان ترین فروشگاه آنلاینی است که من دیده ام. اگر واقعا دوستش دارید هیچوقت دیر نیست، زود هم نیست. بهترین زمان، حالا است. سوال درست این است که بپرسیم چگونه نه چه زمانی. برای کسانی که سوال درست را میپرسند، ما یک راهنمای جامع درباره چگونگی راه اندازی یک فروشگاه آنلاین از صفر، طراحی کرده ایم.
گزینه 2: فروش در وبسایت های خرده فروشی بزرگ
اگر در حال حاضر آماده راه اندازی و قبول مسئولیت وبسایت تجارت الکترونیک مخصوص به خودتان نیستید، راه دیگری هم وجود دارد، میتوانید در یک بازار آنلاین به عنوان توزیع کننده یا فروشنده ثبت نام کنید. این بازارها جایی هستند که تولیدکنندگان و توزیع کنندگان، محصولات خود را برای فروش به میلیون ها مخاطب عرضه میکنند. بزرگترین مشکل صاحب وبسایت بودن خاطرتان هست؟ خب اینجا دیگر شما مسئول سایت نیستید و هدایت مشتری به وبسایت، وظیفه صاحب وبسایت است نه شما. مسائل مربوط به تبلیغات و سئو وظیفه شما نیست. مشکلات فنی وبسایت شما را آزار نمیدهند و همچنین استرس مربوط به جمعه سیاه یا حملات هکرها دیگر بخشی از نگرانی های شما نخواهند بود. بر روی تحویل درست سفارشات تمرکز کنید، موجودی انبار را چک کنید و لوازم را ارسال نمایید و در نهایت ستاره های بیشتری از نظرات مشتریان کسب کنید تا بیشتر بفروشید. عالیه نه؟! البته باید توجه داشت که با فروش در آمازون و امثال آن باید کمی کمیسیون بدهید که مقداری از قیمت فروش میکاهد.
گزینه 3: فروش در شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی روز به روز ارتقا یافته و تجارت در شبکه های اجتماعی نیز رونق می یابد. بر اساس تحقیقی که اخیرا انجام داده ایم، تلاش های بازاریابی شما در اینستاگرام، فیسبوک و پینترست بیشترین بازگشت سرمایه را خواهند داشت. شرکت ها از بازاریابی شبکه های اجتماعی برای تعامل با مشتریان وفادار و مشتریان بالقوه خود بهره میبرند. در شبکه های اجتماعی برندها میتوانند به راحتی و به یک روش مناسب اطلاعات و پیام خود را به مخاطبان ارائه دهند و همه اطلاعاتی که مشتری برای مقایسه و تصمیم گیری نیاز دارد را به وی بدهند، از سویی اعتماد ایجاد کرده و محتوای تولید شده توسط کاربران را نیز به اشتراک بگذارند.
اما زمانیکه یک مجموعه خوب و کامل از اعضا و فالورها داشتید میتوانید از این کانال ها برای فروش استفاده کنید. دکمه خرید در توییتر، مغازه های فیسبوک، تبلیغات قابل خرید اینستاگرام و لینک موجود در بیو باعث میشوند این شبکه ها از فضایی صرفا شامل فالو و لایک، به محیطی مناسب برای خریداران و فروشندگان تبدیل شود. فروش در اینستاگرام آنقدر موضوع بزرگی است که نتوانستم آن را در این قسمت قرار دهم و آن را در یک راهنمای کامل و جداگانه نوشتم. در این مقاله اطلاعاتی درباره چگونگی جذب فالور و لایک، تبلیغات و اینکه چگونه اینستاگرام خود را قابل خرید کنید، با مثال و اعداد موجود است. این بخش را در یک صفحه جداگانه باز کنید و به خواندن این مقاله ادامه دهید، هنوز چند سوال برای پاسخدهی باقی مانده است.

یه ضد حال! هنوزم به کمی مهارت فروش نیاز دارید.

یادمه که قول دادم هیچ تماس چهره به چهره ای با خریدار نخواهید داشت. اما مشتریان به شما زنگ میزنند یا ایمیل میدهند و سوالاتی درباره محصول، نحوه ارسال، قوانین بازگشت وجه و انواع سوالات دیگر میپرسند. حتی اگر همه این مطالب را به صورت کامل در صفحات مختلفی مثل اطلاعات محصول، سوالات پرتکرار، خط مشی شرکت، نوشته باشید. منم خیلی بدم میاد! اما هیچکس با دقت کامل اینارو نمیخونه. شاید فقط گوگل برای ایندکس کردن صفحات اینارو بخونه. اما مشتریان شما هرگز نمیخوننش. خب وقتی که به سوالات آنها پاسخ میدهید لازم است که آنها قانع کنید که:

  • • خرید از شما کاملا امن است.
  • • محصول شما به بهترین نحو برای آنها کار میکند.
  • • اگر امروز بخرند خیلی بهتر از هفته بعد است.

اما این موضوع کلا متفاوت است. این مشتریان هستند که شما را در اینترنت پیدا میکنند و به شما علاقه نشان میدهند این امر خیلی کار شما را راحتتر میکند. اما قانونِ چگونه هر چیزی را به هر کسی بفروشیم، در اینجا نیز صدق میکند. وقتی که تلفن را برمیدارید و میبینید پیام دیگری از بخش ارتباط به فروشنده دریافت کرده اید، اگر نکات زیر را رعایت کنید، به سرانجام رساندن فروش قطعی تر خواهد بود:

  1. مشتری خود را درک کنید. در همان لحظات اول شروع به تعریف از محصول خود نکنید. از آنها سوال بپرسید تا نیازهایشان را بهتر متوجه شوید. به پاسخ های آنها گوش کنید.
  2. همه جوره محصول خود را بشناسید. اگر ممکن است غذای سگ خود را امتحان کنید. این کار به شما کمک میکند نیازهای مشتری را بهتر درک کرده و محصول را نیز خیلی بهتر ارتقا دهید. مثلا برای بازار ادد وان از X Cart Multivendor استفاده کرده اید و در نتیجه بستر سایت شما ویژگی ها و امکانات جدیدی پیدا کرده است. خب ما الان داریم رشد پایداری در فروش میبینیم. این رشد تصادفیه؟ اصلا.
  3. درباره محصول خود صادق باشید. اگر فکر میکنید محصول شما، مشکل مشتری را حل نمیکند یا یک جایگزین بهتر پیشنهاد دهید یا بهترین جایگزین خود در رقبا را پیشنهاد کنید. صداقت، بهترین خط مشی است. شهرت و محبوبیت بسیار مهم است.
  4. زمانی که لازم است، به خاطر مشتری خود مسیر طولانی تری را طی کنید. همیشه یک سری استثنا وجود دارد: مثلا به این استان کالا ارسال نمیکنید. یا به خارج از کشور فروش ندارید. موجودی انبارتان کافی نیست. برندهای بزرگ میتوانند به خاطر "قوانین" یک فروش را از دست بدهند اما بهتر است کسب و کارهای کوچکتر از فرصت ها استفاده کنند و اجازه ندهند مشتریان آینده از دست آنها بروند. حداقل میتوانید گزینه های دیگری را به آنها پیشنهاد دهید، حتی اگر کمی هزینه ی بیشتری دارند.
  5. چند کاناله باشید. کوتاه بگم، شما باید مشتریان خود را در قلب استراتژی های بازاریابی خود قرار دهید و طوری به آنها توجه کنید که یک دکتر خوب از بیمارش مراقبت میکند. این دیدگاه به خرده فروشی، به شدت بازاریابی را تغییر داده است و همچنان در حال تغییر دادن کسب و کارهای تجارت الکترونیک موجود است. ما یک مقاله جداگانه درباره این موضوع داریم. مطمئنم که میتوانید نکات خوبی از آن بیاموزید.

تا اینجا را کامل خوندین؟
تبریک میگم الان حتی اگر ذاتا فروشنده نباشید، اطلاعات کاملی برای تبدیل شدن به یک فروشنده قوی رو دارید. به یادگیری ادامه دهید. ازتون دعوت میکنم دیگر بخش های این راهنما رو بخونید اما تا الان هم خیلی خوب تونستید یاد بگیرید. دیگه وقت یه قهوه گرمه، صفحه رو بوکمارک کنید و برید حسابی خستگی در کنید.

نتیجه‌گیری

شاید فکر کنید چون ویژگی‌های خاص یک فروشنده را ندارید هیچوقت نمیتوانید محصول خود را بفروشید. اشتباه نکنید فروش بخش اصلی کار شماست. ما راهکاری به شما میدهیم که اصلا نیازی به برخورد و تعامل رو در رو با مشتری ندارد. فروش آنلاین، راه فوق العاده ای برای فروش محصولات شماست. برای اینکه بتوانید سود خوبی از فروش به دست بیاورید باید بتوانید قیمت صحیحی برای محصول خود ارائه کنید، بازار هدف خود را به درستی تشخیص دهید و از همه مهمتر به ویژگی های خریداران خود نیز توجه کنید.


چگونه میتوانیم قیمت صحیحی برای محصول خود ارائه دهم؟

قیمت صحیح آن چیزی است که بازار و در حقیقت مشتریان مایل به پرداخت آن هستند و ارزش درک شده از سوی آنان بر این قیمت تاثیر بسیاری دارد. علاوه بر این چهار عامل هزینه های مالی، کارکرد محصول، ارزش اجتماعی و روانشناختی نیز تاثیر به سزایی بر قیمت دارند.

چگونه میتوانم تبلیغاتی موثر انجام دهم؟

پیام دقیقی برای فروش به مشتری بدهید، گاهی اوقات بازار خود را محدود کنید، برنامه ها را قبل از پیاده سازی نهایی، آزمایش کنید.

در چه جاهایی میتوانم کالای خود را به صورت آنلاین بفروشم؟

فروش در سایتی که خودتان طراحی کرده اید، فروش در آمازون و سایت هایی مثل آن و فروش در شبکه های اجتماعی.

چطور مشتریان من را برای خرید انتخاب میکنند؟

تبلیغات موثر با کمک اینفلوئنسرها انجام دهید، از افراد بخواهید برای شما نظر بگذارند و در مورد مدت زمان خرید و ارائه تخفیف ها هم دقت داشته باشید.



🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

تیم محتوا سلدان نویسنده: تیم محتوا سلدان
تاریخ انتشار: August 27, 2020 03:04
تاریخ آخرین بازنویسی: September 05, 2020 03:51







بزرگترین مشکلات تیم فروش و راه حل آن‌ها

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

ر شرکت‌های موفق تیم‌های فروش و بازاریابی در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند و اهداف و شاخص ها و سنجه های مشترکی دارند. در ادامه میتوانید درباره چگونگی رسیدن به این ویژگی بخوانید.

چالش های که فروش آنلاین را مختل می کنند + راه حل

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

بنابر مطالعات و گزارش های سال 2020، در این مقاله به چند مسئله رایج که فروشندگان آنلاین را دچار مشکل کرده و راهکار آنها در مقابل این مسائل میپردازیم.

با رعایت این نکات در نوشتن توضیح محصول، فروش خود را افزایش دهید

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

اگر تعداد بسیار زیادی محصول دارید که باید برای همه آنها توضیحاتی درج کنید، این کار میتواند به شدت کسل کننده به نظر بیاید. به همین دلیل ما نوشتن توضیحات محصول را به 8 قانون بسیار ساده تقسیم کرده ایم که به شما کمک میکند توضیحاتی درباره محصول بنویسید.

با رعایت این نکات فروش آنلاین خود را افزایش دهید

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

در دنیای تجارت الکترونیک، فروش آنلاین میتواند همچون غولی عجیب و غریب به نظر برسد، ترفندهای بسیاری در حوزه فروش و بازاریابی آنلاین وجود دارد که میتوانید آنها را امتحان کنید. اینجاست که ما میتوانیم به کمک شما بیاییم،

انواع گزارش موجودی و فروش برای خرده فروشی ها

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

برای تحلیل داده ها و گزارش گیری موجودی کمک لازم دارید؟ ما اینجا شش نوع از مهم ترین گزارش ها را نام می بریم که برای هر خرده فروشی لازم هستند. در نرم افزار مدیریت انبارتان دنبال این گزارش ها بگردید.

افزایش درامد از طریق بازاریابی دهان به دهان

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

در اینجا ما ایده هایی جمع آوری کرده ایم که به شما کمک میکند حجم تبلیغات شفاهی خود را افزایش داده و در نتیجه به رشد کسب و کار برسید

بازاریابی دهان به دهان در شبکه‌های اجتماعی

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

ترکیب شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های ارجاعی در کنار هم مثل کره بادام زمینی و ژله جذاب است. در این مطلب به تعدادی راهکار برای ایجاد برنامه ارجاعی در شبکه‌های اجتماعی میپردازیم.

با جدیدترین استراتژی های بازاریابی فروشگاه های آنلاین آشنا شوید

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

در این مقاله 13 استراتژی موثر برای بازاریابی تجارت الکترونیکی را پیدا کردیم که هر فروشنده مجازی می تواند برای بهبود فروش خود در سال 2020 و درآینده از آنها استفاده کند.