افزایش درامد از طریق بازاریابی دهان به دهان

افزایش میزان بازاریابی شفاهی- 23 راه اثبات شده



شما چگونه از نقل قول شفاهی استفاده میکنید؟ در این مقاله به انواع راه های افزایش بازاریابی شفاهی میپردازیم. خب شما بازاریابی شفاهی خود را آغاز کرده‌اید و میخواهید روش هایی برای افزایش میزان این نوع بازاریابی به کار بگیرید. نیمی از توصیه های شفاهی عامل اصلی بسیاری از خریدها از شما هستند و 92% مصرف کنندگان به پیشنهادها و توصیه های افرادی که میشناسند اعتماد میکنند.  در ادامه میتوانید ببینید که چگونه و چرا بازاریابی شفاهی در مقایسه با دیگر کانال‌های بازاریابی موثرتر است:
آماده اید یاد بگیرید چگونه بازاریابی شفاهی را افزایش دهید؟ در اینجا ما ایده هایی جمع آوری کرده ایم که به شما کمک میکند حجم تبلیغات شفاهی خود را افزایش داده و در نتیجه به رشد کسب و کار برسید. (آمارهای زیادی در حوزه نقل قول شفاهی وجود دارد که کارکرد و بازدهی آنها اثبات میکند.)
فهرست مطالب:

  1. سعی کنید جالب و جذاب باشید.
  2. محرک ایجاد کنید.
  3. ارزشمند باشید.
  4. احساسات را تحریک کنید.
  5. مشتری خود را راضی کنید.
  6. غافلگیر کنید.
  7. خلاق و نوآور باشید.
  8. داستان تان را تعریف کنید.
  9. یک نقطه مقایسه در صنعت خودتان باشید.
  10. 1شفافیت داشته باشید.
  11. مشتریان خود را تشویق کنید.
  12. از مشتریان خود تشکر کنید.
  13. مشتریان خود را در یک حلقه نگه دارید.
  14. سعی کنید وایرال شوید.
  15. برند خود را ترویج دهید.
  16. هر چیزی که میکارید را درو کنید.
  17. یک سری جوامع و کلوپ ها درست کنید.
  18. تبلیغات شفاهی را به یک ویژگی مثبت تبدیل کنید.
  19. به بازخوردهای منفی اهمیت دهید.
  20. از افراد بازخورد بخواهید.
  21. از اینفلوئنسرها کمک بگیرید.
  22. مشوق هایی را برای مشتریان خود ارائه دهید.
  23. برنامه ارجاعی را آغاز کنید.

1. سعی کنید جالب و جذاب باشید.

اعتبار یا وجهه اجتماعی را در نظر بگیرید و با توجه به آن چیزهایی را به اشتراک بگذارید که شما را بامزه/خوب/ جالب نشان میدهند. این کار باعث میشود افراد ترغیب شوند شما را به دیگران معرفی کنند. مصرف کننده به چیزهایی که به اشتراک میگذارد اعتماد دارد و در کاری مشارکت میکند که ارزش صحبت و بحث را دارد.

2. محرک ایجاد کنید.

آیا میتوانید خودتان را مجبور کنید کارهایی را انجام دهید که مشتریان شما انجام میدهند؟ LiveChat میگوید: شما میتوانید محصولاتی طراحی کنید که محرک آنها محیط است و با ارتباط دادن محصولات و ایده های خود به سرنخ های موجود در آن محیط، محرک های جدیدی ایجاد کنید. اگر مردم شما را به یاد بیاورند همواره درباره‌تان صحبت خواهند کرد. به نظر میرسد این راه بسیار خوبی برای آغاز یک برنامه ارجاعی موفق است.

3. ارزش داشته باشید.

اگر تعدادی از افراد شما را بشناسند به احتمال زیاد تجربه خود را با دوستان شان نیز به اشتراک میگذارند. احتمالا آخرین باری که تجربه یک رستوران معمولی را با بقیه به اشتراک گذاشتید به خاطر ندارید. اما حتما یک تجربه فوق العاده در یک رستوران ژاپنی را به یاد میاورید. خب مثلا یکی از همکارنتان هم عاشق سوشی است. به آن همکار درباره این تجربه اطلاعات میدهید زیرا میدانید این فرد برای این اطلاعات ارزش قائل است. شما هم میدانید که به اشتراک گذاشتن اطلاعات ارزشمند، به شما نیز ارزش خاصی میبخشد. خدمات مشتریان عالی و کالای با کیفیت، تنها دو تا از روش های افزایش ارزش هستند.


4. احساسات را تحریک کنید.

ایجاد احساسات در کنار ایجاد ارزش قرار میگیرد. احتمال اینکه مردم چیزهایی که از نظر احساسی آنها را تحریک کرده به اشتراک بگذارند، بسیار زیاد است. مردم اصولا تجربیاتی که باعث شده کمی احساسی شوند را به اشتراک میگذارند. هیچکس یک تجربه عادی و معمولی را به دیگران نمیگوید و چیزهایی را به اشتراک میگذارد که آنها را خوشحال یا غمگین کرده است. به برنامه Yelp نگاه کنید، همه نظرات در دو سر طیف قرار دارند یا بسیار مثبت هستند یا بسیار منفی. معمولا اگر تجربه ای متوسط باشد فرد وقتش را صرف نقد و بررسی آن نمیکند.

5. مشتری خود را راضی کنید.

مردم تنها چیزهایی را ستایش کرده یا به دیگران توصیه میکنند که به آن علاقمند باشند. بنابراین سعی کنید مشتریان فعلی خود را کاملا راضی نگه دارید زیرا این رضایت باعث میشود آنها شما را به دیگران معرفی کنند. به دنبال راه‌هایی باشید که نشان دهید، به آنها اهمیت میدهید، توجه میکنید و نگران موفقیت آنها هستید.
البته بعضی از مسائل مربوط به مشتریان اجتناب ناپذیر هستند، وقتی چنین مشکلاتی بروز می یابند به سرعت آنها را حل کنید تا جلوی نارضایتی مشتریان را بگیرید زیرا این نارضایتی ممکن است منجر به این شود که محصولات، خدمات و برند شما وجهه بدی پیدا کنند. یاد بگیرید که چگونه بازاریابی رابطه‌ای را وارد بازاریابی خود کنید تا مشتریانی مشارکت کننده و راضی داشته باشید.

آغاز راه یک بازاریابی دهان به دهان موفق، داشتن مشتریانی خشنود و راضی است.

6. غافلگیر کنید.

در مسیر اجرای استراتژی‌های بازاریابی شفاهی، تجربه مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است. مردم دوست دارند با دریافت توجهات بیشتر از حد معمول، یک تقدیر یا یک تشکر ناگهانی غافلگیر شوند. ارائه خدماتی بیشتر یا حتی یک غافلگیری کوچک راهی فوق العاده برای تشویق کردن مشتریان به صحبت های مثبت درباره برند شماست.

7. خلاق و نوآور باشید.

در بخش خود نوآور باشید ، ایده های اصیل و ناب ارائه دهید، این ویژگی را میتوان در خصوص یک محصول خاص یا یک ایده بازاریابی غیرمعمول مثل یک رستوران پاپ آپ، یا در فرهنگ سازمانی خود پیاده کنید. خاص بودن میتواند توجهات را به سمت شما جلب کند، مهم است که از این استراتژی برای ایجاد تمایز استفاده کنید.

8. داستان‌تان را تعریف کنید.

انسان ها ذاتا اهل قصه گویی هستند و به گوش کردن داستان های جالب علاقه دارند. اگر میخواهید برندتان نقل محافل باشد سعی کنید قصه گویی را یاد بگیرید. قصه گو بودن باعث میشود راحتتر افراد را هیجان زده کنید و در مقابل آنها هم شما را به دیگران توصیه میکنند.  مثلا برای دوستان خود داستان تعریف کنید، تا جایی که میتوانید کتاب بخوانید و برای غلبه بر استرس میتوانید با استراتژی های سخنرانی آشنا شوید.

9. یک نقطه مقایسه در صنعت خودتان باشید.

حس اعتماد مشتریان خود ایجاد کنید. شما میتوانید این اعتماد را با داشتن دانش کافی در یک حوزه خاص نشان دهید. برای انجام این کار باید کمی تلاش و کوشش لازم است اما مطمئن باشید در بلند مدت نتایج تلاش خود را میبینید. وقتی که برند شما در حوزه فعالیت خود به یک رهبر تبدیل شود، بازاریابی شفاهی نیز خیلی سریع شکل میگیرد.

10. شفافیت داشته باشید.

مردم برای شرکت هایی که صداقت و شفافیت در آنها موج میزند ارزش بسیاری قائلند، این ویژگی ها، اعتماد به نفس بالاتری به مشتریان میدهد. با مشتریان خوب برخورد کنید، به آنان احترام بگذارید و مطمئن باشید آنها هم به خوبی پاسخ شما را میدهند.

11. مشتریان خود را تشویق کنید.

استراتژی هایی انتخاب کنید که شکل گیری بازاریابی شفاهی را تشویق میکنند. شما میتوانید مشتریان خود را ترغیب و تشویق نمایید تا فعالیت های مختلفی را برای معرفی شما انجام دهند از جمله: میتوانید آنها را دعوت کنید که محتوای شما را به اشتراک بگذارند، عکس محصولات شما را در شبکه های اجتماعی پست کنند، محتوای مربوط به برند شما تولید کنند، در فعالیت ها مشارکت کنند و درباره شما نقد و بررسی بنویسند. همه موارد گفته شده نقل قول شفاهی را تحریک میکنند.

12. از مشتریان خود تشکر کنید.

اینکه از مشتریان خود تشکر کنید از اهمیت بالایی برخوردار است. این تشکر را میتوانید به روش های مختلفی به عمل آورید مثلا یک تشکر ساده با یک کادو یا مزیت خاص، یک ایمیل یا یک تشکر عمومی در یک صفحه اجتماعی. مهم این است که از مشتریانی که درباره برند شما صحبت میکنند تقدیر و تشکر به عمل آورید و اعمال آنها را قدر بدانید. این تشکر و دیده شدن از طرف شما، باعث میشود مردم قدر شما و کسب و کارتان را بیشتر بدانند. حتی ممکن است شما آنها را به بیشتر معرفی کردن تشویق کرده و دیگران را نیز برای کسب این مزایا تحریک کنید. مردم از احساس قدر دیده شدن خوششان میآید.

13. مشتریان خود را در یک حلقه لوپ نگه دارید.

به مشتریان خود درباره تخفیف ها یا طرح های ویژه اطلاعات دهید تا همیشه با آنها در تماس باشید. این کار را میتوانید هر چند وقت یکبار با ارسال بن تخفیف یا بروشور انجام دهید. این باعث میشود آنها بیشتر به کسب و کار شما سر بزنند.  علاوه بر این میتوانید درباره تغییرات و به روزرسانی های کسب وکار خود نیز به آنان اطلاعات دهید. مردم معمولا کنجکاو هستند و دوست دارند همه چیز را بدانند. مخصوصا وقتی موضوع درباره محصولات جدید و چشم انداز آینده شماست. حفظ ارتباط آنلاین با مشتریان راهکاری عالی و ساده به شمار میرود. شما میتوانید به روز رسانی های سریع ارائه دهید و برای همه ارسال کنید تا بخش مورد علاقه خودشان را ببینند.

14. سعی کنید وایرال شوید.

کمپین های وایرال و همه گیر بازاریابی آنهایی هستند که با استفاده از سرگرم سازی، افراد را به صحبت درباره یک برند یا محصول خاص تشویق میکنند. احتمالا قدیمی ترین و موفق ترین مثال بازاریابی وایرال، کمپین بازاریابی فیلم Blair Witch بوده است. تهیه کننده فیلم یک سری یادداشت منتشر کرد که باعث شد هزاران بیننده در دنیای دیجیتال هفته ها درباره آن صحبت کنند. این یادداشت ها درباره واقعی بودن وقایع و اتفاقات داخل فیلم بود.

15. برند خود را ترویج دهید.

فرایند ترویج برند دربردارنده یافتن افرادی است که به صورت ناخودآگاه و طبیعی در نقش سفیر برند شما ظاهر شده و آن را ارتقا میدهند. مطمئن باشید میتوانید چنین افرادی را پیدا کنید. این افراد کسانی هستند که محصولات و خدمات شما را تحسین میکنند و در طول دوره عمر آن محصول، به راحتی اطلاعاتی درباره آن به بقیه میدهند.

16. هر چیزی که میکارید را درو کنید.

اینکه دریابید چه کسانی در بازار محصول شما اثرگذارند از اهمیت بالایی برخوردار است. یعنی افرادی که قدرت متقاعدسازی بالایی دارند و قادرند با جمعیت دیالوگ هایی قدرتمند رد و بدل کنند.  از این طریق است که شما باید محصول و خدمت خود را ارائه دهید. کل فرایند معرفی و ارائه تمایزات برند خود را برعهده این افراد بگذارید و به این شکل تجربه ای خاص و مثبت برای مشتریان رقم بزنید. چرا؟ چون با این کار میتوانید مخاطبان بسیاری به دست آورید.

17. یک سری جوامع و کلوپ ها درست کنید.

یک راه موثر برای افزایش دیده شدن و دسترسی به برند این است که جوامعی متشکل از کاربرانی که علایق مشترک دارند، ایجاد کنید تا در این جوامع درباره محصولات حرف بزنند، درباره نحوه مصرف آنها به تبادل نظر بپردازند، وجوه اصلی تمایز و بهبودهای احتمالی را بیان کنند. ممکن است در شبکه های اجتماعی گروه هایی در این حوزه ببینید که پیش از این وجود داشته اند. میتوانید به این گروه ها ملحق شوید یا یک گروه اجتماعی مخصوص به خودتان را بسازید.

18. تبلیغات شفاهی را به یک ویژگی مثبت تبدیل کنید.

بدون توجه به حوزه فعالیت، اندازه سازمان یا موقعیت فعلی، نقل قول شفاهی باید استراتژی اساسی شما برای دریافت نتایج بهتر باشد. باید بدانید کاربرانی که درباره شما صحبت میکنند نقش یک سری ابزار را دارند و از قدرت قانع کنندگی بالایی برخوردارند. به همین دلیل است که باید توجه و وقت بسیاری به نقل قول شفاهی تخصیص داد. شما میتوانید از کامنت های مثبت به عنوان شاهدی برای خوب بودنتان استفاده کنید و برای افزایش توجهات مثبت به خود میتوانید از آنها قدردانی کنید(آنها را شات کنید).

19. به بازخوردهای منفی اهمیت دهید.

کل فرایند بازاریابی شفاهی مبتنی بر توزیع اطلاعات مثبت، جالب و مرتبط درباره برند است. تجربه کاربران دیگر ، نقد و بررسی کردن ، میتواند مشتریان بالقوه را تشویق به خرید بکند. اینکه بدانید چگونه نظرات منفی را تغییر دهید و به مزیتی برای برندتان تبدیل کنید بسیار حائز اهمیت است. اولین نکته این است که نسبت به انتقاد و نظرات گشاده رو باشید. به خاطر داشته باشید که کاربران شما تجربه خاصی داشته اند و دوست دارند نظر و تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. خب اگر تجربه آنها منفی باشد، به کارگیری استراتژی تغییر موقعیت به نفع خودتان، بسیار مهم میشود. در این قسمت بیشتر بخوانید: راهنمای مدیریت شهرت برند.

20. از افراد بازخورد بخواهید.

شما به عنوان یک فروشنده باید راهی را پیدا کنید که مشتری احساس کند بخشی از شرکت شماست. مثلا از آنها نظر بخواهید. با جدی گرفتن بازخوردهای آنها میتوانید برند بهتری ایجاد کنید(همان چیزی که مورد نظر مشتری است.) این باعث میشود مکالمه و مباحثه خوبی با یکدیگر داشته باشید.

21. از اینفلوئنسرها کمک بگیرید.

شما همچنین میتوانید یک فوروم به راه بیندازید تا یک سری اینفلوئنسر در آنجا درباره شما صحبت کنند به این صورت بازاریابی شفاهی انجام داده اید. اینفلوئنسرها و بازاریابی با کمک اینفلوئنسر بسیار جذاب بوده و رونق بسیاری هم گرفته است. پس اگر قادر هستید یک اینلوئنسر را برای صحبت درباره برند خودتان جذب کنید مطمئن باشید نتیجه آن را به زودی خواهید دید.

22. مشوق هایی را برای مشتریان خود ارائه دهید.

استفاده از مشوق‌های ارزشمند زمانی که میخواهید مشتریان خود را به معرفی کردنتان یعنی همان بازاریابی شفاهی ترغیب کنید، بسیار کمک کننده است زیرا این مشوق ها باعث میشوند آنها درباره شما صحبت کنند. بعضی از مشتریان بدون اینکه کسی از آنها بپرسد شروع به صحبت میکنند و برخی هم وقتی سوالی از آنان پرسیده میشود جواب میدهند. ارائه مشوق های با ارزش باعث میشود دیگران راحتتر شما را به دوستان شان معرفی کنند. پاداش های تشویقی انواع مختلفی دارند همچون لباس، ماگ، پول نقد، تخفیف، محصولات جدید، کارت هدیه، کارت خرید، فلش USB و.. . مشوق ها عوامل تحریک کننده و هدایتگری هستند به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارها به نوعی برنامه پاداش ها را به کار میبندند.

23. برنامه ارجاعی را آغاز کنید.

در ادامه مطلب قبلی یعنی تشویق کردن مشتریان باید بگوییم که ساده ترین راه برای جذب بازاریابی شفاهی بیشتر، برنامه ارجاعی است. مردم معمولا از کمک کردن به دیگران لذت میبرند بنابراین درخواست ارجاع و معرفی بی‌معنی به نظر نمی آید. آخرین استراتژی بازاریابی شفاهی ایجاد فرصتی برای مشتریان است که درباره محصولات یا خدمات شما حرف بزنند. در واقع، 81% از مشتریان تحت تاثیر پست های شبکه های اجتماعی دوستان خود قرار میگیرند. در این مورد به این مقاله را مطالعه کنید: بهترین راهکارهای بازاریابی ارجاعی در شبکه های اجتماعی.

نتیجه گیری

این مقاله را با یک سوال به پایان میرسانم.. چگونه شکل گیری بازاریابی شفاهی را ترغیب کنیم؟ عوامل ضروری که باید تحلیل، ارزیابی، اجرا و برنامه ریزی کنید به این شرحند:
• در راستای دیدگاه مشتریان حرکت کنید- شما باید نیازهای خاص و ویژه مشتریان را بشناسید و برای سود خودتان در تطابق با آن گام بردارید.
• بازخورد مراجع- این بازخوردها به ارزیابی محصول و خدمت شما کمک شایانی میکند و به شما اجازه میدهد محصول و خدمتی را ارائه دهید که مورد علاقه مشتری است.
• با کمک تجربیات خود محصولاتی فوق العاده ارائه دهید- معمولامشتریان تمایل دارند از محصولات و خدمات کسب و کاری خرید کنند که خاص است، پس کاری کنید که در بازار بدرخشید.
ساده و سریع بودن فرایند ارجاعی باعث میشود مردم در عین معرفی شما به دیگران، تجربه خوبی از برندتان کسب کنند (و برای معرفی شما هم یک پاداش تشویقی دریافت کنند.) مهم نیست که کسب و کارتان بزرگ است یا کوچک، سعی کنید همیشه فعال باشید و مطمئن باشید نتیجه آن را خواهید دید.




🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

علیرضا شیردل نویسنده: علیرضا شیردل
تاریخ انتشار: August 17, 2020 09:50
تاریخ آخرین بازنویسی: August 18, 2020 05:02







بازاریابی دهان به دهان در شبکه‌های اجتماعی

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

ترکیب شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های ارجاعی در کنار هم مثل کره بادام زمینی و ژله جذاب است. در این مطلب به تعدادی راهکار برای ایجاد برنامه ارجاعی در شبکه‌های اجتماعی میپردازیم.

با جدیدترین استراتژی های بازاریابی فروشگاه های آنلاین آشنا شوید

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

در این مقاله 13 استراتژی موثر برای بازاریابی تجارت الکترونیکی را پیدا کردیم که هر فروشنده مجازی می تواند برای بهبود فروش خود در سال 2020 و درآینده از آنها استفاده کند.

با رعایت این نکات فروش آنلاین خود را افزایش دهید

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

در دنیای تجارت الکترونیک، فروش آنلاین میتواند همچون غولی عجیب و غریب به نظر برسد، ترفندهای بسیاری در حوزه فروش و بازاریابی آنلاین وجود دارد که میتوانید آنها را امتحان کنید. اینجاست که ما میتوانیم به کمک شما بیاییم،

معجزه معرفی دهان به دهان در فروش اینترنتی

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

بازاریابی ارجاعی روشی فوق‌العاده برای بهبود وضعیت جذب مشتری است. در واقع امروزه در دنیای بازاریابی بسیار مرسوم است که افراد به جای استفاده از انواع دیگر تبلیغات به پیشنهادات آشنایان توجه می‌کنند.

چالش های که فروش آنلاین را مختل می کنند + راه حل

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

بنابر مطالعات و گزارش های سال 2020، در این مقاله به چند مسئله رایج که فروشندگان آنلاین را دچار مشکل کرده و راهکار آنها در مقابل این مسائل میپردازیم.

موثرترین روش ارسال ایمیل برای ترغیب مشتریانتان به خرید

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

دوست دارید کاری کنید که مشتری دستش را طرف دکمۀ «دیلیت» نبرد و ایمیل هایتان را پاک نکند؟ امروز چند استراتژی خلاقانه بهتان معرفی می کنم که با استفاده از آن ها می توانید آن هایی که مشترک ایمیلتان شده اند را با برندتان همراه کنید.

بزرگترین مشکلات تیم فروش و راه حل آن‌ها

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

ر شرکت‌های موفق تیم‌های فروش و بازاریابی در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند و اهداف و شاخص ها و سنجه های مشترکی دارند. در ادامه میتوانید درباره چگونگی رسیدن به این ویژگی بخوانید.

برترین استراتژی بازاریابی ایمیلی که اوباما را هم رئیس جمهور کرد

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

• استراتژی بازاریابی ایمیلی چیزی ورای تاکتیک های ایمیل نویسی است. در این مقاله 5 استراتژی را به همراه نمونه های واقعی برایتان شرح دادیم و از موفقیت آمازون، هاب اسپات و باراک اوباما در استفاده از بازاریابی ایمیلی گفتیم.