ترکیب شبکههای اجتماعی و برنامههای ارجاعی (دهان به دهان) در کنار هم مثل کره بادام زمینی و ژله جذاب است. در ادامه به تعدادی راهکار برای ایجاد برنامه ارجاعی در شبکههای اجتماعی میپردازیم. بازاریابی ارجاعی خود به خود اتفاق نمی افتد، همچون دیگر برنامههای بازاریابی، برنامه ارجاعی نیز باید ارتقا داده شده و به کانال های بازاریابی تزریق شود. یکی از قدرتمندترین کانال های بازاریابی، شبکههای اجتماعی هستند. ترکیب قدرت بازاریابی ارجاعی و شبکههای اجتماعی میتواند نتایج خارقالعاده ای را رقم بزند. درست است که بازاریابی ارجاعی از طریق بیان شفاهی رخ میدهد اما خود نقل قول شفاهی چگونه شکل میگیرد؟ بله دقیقا، شبکههای اجتماعی! راحت ترین روش ارتباطی یک مصرف کننده با دوستانش در جهان موبایلی امروز و بازاریابی شفاهی موجود در آن، شبکههای اجتماعی هستند. همانطور که میدانید اجرای یک برنامه ارجاعی که متناسب با شبکههای اجتماعی باشد به این معنی است که شما شانس موفقیت بالاتری دارید. اجرای برنامه بازاریابی ارجاعی برای کسب و کاری هایی دارای مشتریانی که در این کانال ها درباره آنان صحبت میکنند، راحتتر است. همانطور که تا الان متوجه شده اید شبکههای اجتماعی در کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
لیست موضوعاتی که در این مقاله به آنها میپردازیم:
فهرست مطالب
https://selldone.ir/blog/50
احتمالا میدانید که در کنار یکدیگر بودن شبکههای اجتماعی و بازاریابی ارجاعی تا چه حد مهم است. برای تاکید بیشتر بر این ترکیب به مثالهایی که در ادامه آمده است توجه کنید.
1. مشتریان شما در شبکههای اجتماعی حضور دارند.
به احتمال زیاد بسیاری از مشتریان شما در این شبکه ها حضور دارند. حتی شاید تعدادی از آنها صفحه شما را دنبال هم بکنند. با توجه به اینکه افراد زیادی در شبکههای اجتماعی وقت میگذرانند شما به راحتی میتوانید در این شبکهها با صدها فرد جدید ارتباط بگیرید. از این ویژگی به عنوان یک مزیت بهره ببرید.
2. تائید اجتماعی افزایش مییابد.
مردم رفتارهای دیگران را تقلید میکنند. یعنی مردم وقتی میبینند دوست آنها در مورد یک برند خاص صحبت میکند آنها هم ترغیب میشوند که سری به آن بزنند. بنابراین ارائه گزینه ای که مردم از طریق آن بتوانند شما را در شبکههای اجتماعی به دیگران معرفی کنند راه خوبی برای افزایش سطح تائید جمعی مشتریان نیز هست. برای اینکه به اشتراک گذاری برندتان را از این هم ساده تر کنید عکس هایی را در محتوای به اشتراک گذاری شده توسط مشتریان قرار دهید. با استفاده از تصاویر، تائید اجتماعی افزایش می یابد.
3. به اشتراک گذاری دنباله دار خواهد بود.
همانطور که میدانید وایرال شدن یک موضوع در شبکههای اجتماعی بسیار ساده است. اگر امکان به اشتراک گذاری را در شبکههای اجتماعی فعال کنید این اتفاق خوب برای شما هم می افتد. قراردادن چند دکمه مخصوص در داشبورد کاربران میتواند اشتراک گذاری (در اینجا ارجاع و معرفی) را سبب شود. مردم در شبکههای اجتماعی همه چیز را ریتوئیت و کپی کرده و به اشتراک میگذراند و بی شک برنامه دهان به دهان شما نیز باید جزئی از اینها باشد.
4. ارتقای برنامه، ساده شده است.
با چند شاخه شدن به اشتراک گذاری، ارتقا بسیار ساده تر شده است. میدانید که مشتریان به راحتی چیزی که پست کرده اید را میبینند. پس وقتی برنامه دهان به دهان تان را پست میکنید مشتریان آن را در تایم لاین خود میبینند. به علاوه وقتی فردی شما را منشن میکند همه دوستان او میتوانند آن را ببیند. این ویژگی شبکههای اجتماعی باعث میشود همه مردم متوجه شوند شما که هستید، حوزه کاریتان چیست و درباره برنامه تان اطلاعات کسب کنند.
5. همه شبکههای اجتماعی ماهیت و جنس یکسانی دارند.
هدف شبکههای اجتماعی مرتبط کردن افراد است. بیشتر افرادی که با هم ارتباط میگیرند علایق و ویژگی های دموگرافیک مشابهی دارند. این امر به این معنی است به احتمال زیاد مشتری فعلی شما اطلاعات را با مشتری ایدهآل تان به اشتراک میگذارد. در حالت عادی انقدر نزدیک شدن به هدف واقعا سخت است!
6. تاثیرات به اشتراک گذاری برند
به اشتراک گذاری یک برند توسط مشتری، پتانسیل بازدید توسط شبکه وسیعی را دارد. این موضوع مثل یک تبلیغات کوچک برای شما عمل میکند. اگر افرادی که برند شما را میبینند امروز خرید نکنند حداقل این تبلیغ کوچک بر آنها تاثیری گذاشته است و صد البته که این تبلیغات کاملا رایگان است.
عالیه! تا الان استراتژی ارتقای خود را متوجه شده اید. الان باید ببینید که چگونه به بهترین شکل ممکن از شبکههای اجتماعی بهره ببرید. شبکه اجتماعی شما بخشی از برند شماست به همین جهت لازم است که تعدادی از این راهکارها را در آن اجرا کنید. بعد از اینکه از کیفیت خوب شبکه اجتماعی خود اطمینان حاصل کردید میتوانید استراتژی های بازاریابی دهان به دهان خود را بیشتر ارتقا دهید. نگاهی به نکاتی که در ادامه میاید، بیندازید.
1. کسانی که محتوای نامناسب پست میکنند را آنفالو کنید.
این کار اصلا احتیاجی به فکر کردن و شک و تردید ندارد. اما برای تاکید بیشتر بهتر است بدانید که اگر در تمام پست های صفحه خود، نظرات بد و اسپم مانند دارید، اعتماد به برند شما بی شک کاهش می یابد.
2. از شبکههای اجتماعی مناسب استفاده کنید.
مشتریان شما بیشتر در کدام شبکههای اجتماعی عضو هستند؟ به احتمال زیاد بیشتر افراد در توئیتر و فیسبوک عضو هستند.البته دیگر شبکههای اجتماعی مثل پینترست، اینستاگرام و حتی لینکدین را دست کم نگیرید. پروفایلی بسازید که معنی دار باشد. برخی از کسب و کارها ممکن است با اینکه بسیاری از مشتریان آنها در اینستاگرام هستند، نظرات و مشارکت زیادی در این شبکه اجتماعی دریافت نکنند. دقت کنید که باید بر شبکه اجتماعی تمرکز کنید که بهترین بازدهی را برای شما دارد.
3. تصاویر پروفایل خود را به روز نگه دارید.
آیا اخیرا لوگوی خود را تغییر داده اید؟ اگر آن را عوض کرده اید مطمئن شوید که در همه شبکههای اجتماعی که عضو هستید این تغییر نمایان باشد. اگر یک نفر به صفحه شما سر بزند و ببیند همه محتوا و پست ها قدیمی هستند ممکن است فکر کند شما دیگر در بازار فعالیت نمیکنید. عکس پروفایل و کاور را همیشه به روز نگهدارید. به اشتراک گذاری هر چند وقت یکبارِ تصاویر جالب و بامزه نیز ایده بدی به نظر نمیرسد.
4. فعال باشید.
مردم معمولا برای کسب اطلاعات در خصوص کسب وکارها به اینترنت سر میزنند. چند بار پیش آمده است که اسم یک رستوران محلی را جستجو کرده باشید و تنها یک صفحه فیسبوک در صفحه جستجو نمایان شده؟ معمولا این اتفاق زیاد رخ میدهد. متاسفانه اگر این صفحات دنبال کننده ای نداشته باشند و متروکه به نظر برسند مردم تصور میکنند کسبوکارهم دیگر فعال نیست. پس هر چند وقت یکبار چیزی در صفحه خود به اشتراک بگذارید. برای حضور در این بازار لازم است که کمی فعال باشید. مهم نیست که پستی جالب و خنده دار میگذارید یا یک محتوای کاربردی، برای اینکه افراد به صفحه شما سر بزنند باید به آنها دلایل قانع کننده ای بدهید.
5. پاسخگو باشید.
ممکن است مشتریان در شبکههای اجتماعی برای شما پیام بفرستند، این فرصت مناسبی برای حرف زدن با آنهاست. پاسخ دادن به نگرانی ها و سوالات مشتری و یا داشتن یک گفتگوی ساده باعث میشود پیگیری و پاسخگویی شما به چشم بیاید. مردم دوست دارند که شنیده شوند پس به آنها اطمینان دهید که گوش میکنید.
6. به روزرسانی های کسبوکاررا به اشتراک بگذارید.
بسیاری از برندها با پست کردن اطلاعاتی درباره به روزرسانی های جدیدشان مشارکت و نظر دریافت میکنند. مطمئن شوید که پست های جدید وبلاگ، تغییرات نرم افزاری و .. را در صفحه خود منتشر میکنید. البته حواستان باشد بیش از حد پست نگذارید(مخصوصا در فیسبوک). پست ها روی هم جمع میشوند و وقتی شما پست های زیادی میگذارید به احتمال زیاد مردم از صفحه شما میروند یا شما را میوت میکنند.
7. از تبلیغات استفاده کنید.
شما میتوانید به بعضی افراد مبلغی را بپردازید تا پست های خاصی در صفحه شما را پروموت کنند. اگر محتوای واقعا خوبی دارید یا موضوع با ارزشی را به اشتراک گذاشته اید برای دریافت بازدیدها و مشارکت های بیشتر از تبلیغات استفاده کنید.
احتمالا با شنیدن دلایلی که مردم به برنامههای ارجاعی ملحق نمیشوند متعجب خواهید شد، یکی از آنها شبکه اجتماعی بد و نامناسب است. حالا که ظاهر صفحه خود در شبکههای اجتماعی را مشخص کرده اید بهتر است درباره ایجاد برنامه ارجاعی در شبکههای اجتماعی صحبت کنیم. در ابتدا بیایید بر شرکت کنندگان این برنامه تمرکز کنیم. بالاخره برنامه برای آنها ساخته شده است. در ادامه تعدادی نکته کلیدی برای استفاده هر چه بهتر مشتریان از برنامه شما در شبکههای اجتماعی ارائه شده است.
1. مطمئن شوید که به اشتراک گذاری برای کاربران راحت است.
بیاید با واقعیت روبرو بشیم. مردم ابتدا میزان سختی یک کار را میسنجند و بعد تصمیم میگیرند که آیا این کار ارزش وقت گذاشتن را دارد یا خیر. در ابتدا باید کمی مردم را راهنمایی کنید تا پس از آن بتوانند خودشان به راحتی کار را انجام دهند. با قرار دادن دکمه های به اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی در صفحه پروفایل مشتری این مسیر را بسیار ساده تر و جذابتر میکنید.
2. پیام هایی که مشتریان میفرستند را ویژه سازی کنید.
مطمئن شوید که پیام رسانی ساده و شفاف بوده و بازاریابی در حدی سخت و سنگین نیست که اعتماد به برند شما را تحت تاثیر قرار دهد.
3. از معرفی کنندگان برتر تقدیر و تشکر به عمل آورید.
(این کار اختیاری است اما واقعا ارزشمند است) اگر میخواهید مردم شما را حمایت کنند شما هم باید مشارکت و حمایت خود را نشان دهید. اگر تقدیر و تشکر به عمل میاورید و افراد را شات میکنید دیگر مشتریان هم ترغیب میشوند که به این برنامه وارد شوند. همه مردم کمی شناخت عمومی را دوست دارند. این کار میتواند به عنوان راهی برای نشان دادن تشکر و قدردانی شما باشد و منجر به شکل گیری ارجاع های دیگر شود.
4. از تصویر سازی استفاده کنید.
تصاویر بسیار جالبتر و جذابتر از چند خط متن هستند. استفاده از تصاویر ممکن است مشتریان را بیشتر به معرفی ترغیب کند. پس اگر دکمه اشتراک در شبکههای اجتماعی قرار داده اید حتما در اطلاعاتی که قرار است مشتری به اشتراک بگذارد از تصاویری مثل لوگو یا تصویری که برنامه شما را توضیح میدهد، بهره ببرید. تصاویر باعث میشود مردم صبر کنند، دقت بیشتری به خرج دهند و اطلاعات را بهتر متوجه شوند و همچنین از نظر بصری نیز زیباتر و چشم نوازترند. همه اینها ترکیبی برنده را به شما ارائه میکند.
5. اشتراک گذاری مثل توجه است.
با استفاده از پاداش هایی دوسویه از خوب جلوه کردن مشتری هایتان اطمینان حاصل کنید. این موضوع واقعا مردم را ترغیب میکند که محتوا را به اشتراک بگذارند. چرا؟ خب اگر برای دو طرف مشوق های مناسبی در نظر گرفته باشید، این به اشتراک گذاری خیلی کمتر خودخواهانه و فقط به نفع ارجاع دهنده به نظر میاید. این موضوع همچنین باعث میشود فردی که معرفی شده به مشتری تبدیل شود. همه یک معامله خوب را دوست دارند.
حالا که به این نقطه رسیده اید بیایید شبکه اجتماعی تان را یک سطح بالاتر ببریم تا برنامه دهان به دهان شما به یک موضوع مهم ذهنی تبدیل شود. موفقیت یک برنامه ارجاعی بسته به توان شما در پروموت کردن آن است. تا الان حتما متوجه میزان اهمیت شبکههای اجتماعی شده اید. اما دقت داشته باشید که مشتریان شما به احتمال زیاد در این شبکههای اجتماعی حضور دارند و یعنی کار ارتقای برنامه بسیار برای شما راحتتر است. در ادامه توجه شما را به مثال هایی درباره چگونگی به کارگیری شبکههای اجتماعی و برنامههای ارجاعی در کنار یکدیگر، جلب میکنیم.
1. حتما از قسمت بیو استفاده کنید.
خب یک مشتری میتواند از طریق صفحه اجتماعی شما اطلاعات بسیاری درباره کسب و کارتان پیدا کند. یکی از بخش های کوچک ولی تاثیرگذار در صفحات اجتماعی، بیو است. در فیسبوک میتوانید یک صفحه کامل درباره خودتان بنویسید اما در توییتر فضای بیو بسیار کوچک و کم است. خوشبختانه شما فقط به یک لینک و چند کلمه احتیاج دارید: ما را به دوستان خود معرفی کنید. با قرار دادن یک لینک شما یک راه دسترسی آسان برای بازگشت دوباره افراد به صفحه ومعرفی آن فراهم میکنید.
2. ارتباطات نقطه کلیدی شبکههای اجتماعی و بازاریابی ارجاعی است.
اگر دائما به پروفایل خود در شبکههای اجتماعی سر میزنید به احتمال زیاد به بازخوردهای مشتریان نیز پاسخ به موقعی خواهید داد. از این موقعیت ها برای درخواست معرفی استفاده کنید. افرادی که بیان میکنند خیلی خدمات شما را دوست دارند یا همیشه در صفحه شما مشارکت فعال دارند، عموما راحتتر شما را به دیگران معرفی میکنند. ارتباطات فقط به معنی پاسخگویی نیست بلکه بیشتر به با کیفیت بودن و حفظ کیفیت برندتان بستگی دارد. پس از عالی بودن کیفیت خدمات خود مطمئن شوید تا افراد هم ترغیب شوند شما را به دیگران معرفی کنند.
3. دائما درباره برنامههای خود اطلاعات به اشتراک بگذارید.
خب اگر شما درباره برنامه دهان به دهان خود صحبت نکنید، انتظار دارید مشتریان از کجا درباره آن اطلاعات کسب کنند؟ البته لازم نیست همیشه درباره برنامه ارجاعی خود پست بگذارید اما هر چند وقت یکبار اشاره ای به آن بکنید. یکی از ویژگی های مثبت پست کردن درباره برنامه ارجاعی این است که افرادی که قبلا نتوانسته بودند از خدمات شما بازدید کنند حالا با پیدا کردن لینک میتوانند با شما و کسب و کارتان آشنا شوند. لازم نیست هفته ای یک پست درباره برنامه ارجاعی خود بگذارید اما هر چند هفته یکبار آن را یادآوری کنید تا در ذهن مردم ماندگار شود.
4. خاص باشید.
مردم دوست دارند که در جمع دوستان خود "باحال" به نظر برسند. پس این فرصت را به آنها بدهید. خب ممکن است که برنامه شما خیلی خاص و ویژه نباشد اما میتوانید آن را شبیه به یک کلوپ کنید تا مردم بیشتر هیجان زده شوند. مثلا میتوانید با اشاره به اینکه فقط افراد خاصی به برنامه ارجاعی شما دعوت میشوند آن ها را هیجانزده کنید.
قبل از اینکه این برنامه ها و نکات را اجرایی کنید باید توجه داشته باشید که اولین کار مهم در این زمینه ساخت یک شبکه ارتباطی مستحکم است. یک برنامه دهان به دهان در صورتی موثر واقع میشود که مشتریان، کسبوکارشما را باور داشته باشند و/یا محصولات شما را بپسندند. با اینکه شبکههای اجتماعی آسانترین روش پیاده سازی برنامه ارجاعی هستند اما نباید تنها کانال مورد استفاده شما باشند. ممکن است برخی مشتریان به ایمیل های خصوصی پاسخ بهتری بدهند. این موضوع در مواقعی که کسبوکارشما به یک مسئله شخصی و راز مانند مربوط است، نمود مییابد. مثلا ممکن است مردم دوست نداشته باشند همه دوستان آنها بدانند که یک عمل جراحی خاص انجام داده اند یا یک محصول خاص را خریداری کرده اند. با این حال اگر مشتریانی دارید که شما را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند یا اگر تعداد زیادی از افراد در صفحات خود درباره شما حرف میزنند، شبکههای اجتماعی کانال ارتباطی خوبی برای برنامه ارجاعی محسوب میشوند. در آخر این را متنذکر شویم که ترکیب شبکههای اجتماعی و برنامههای ارجاعی مثل کره بادام زمینی و ژله ترکیب لذت بخشی خواهد بود.
رای اینکه به اشتراک گذاری برندتان را از این هم ساده تر کنید عکس هایی را در محتوای به اشتراک گذاری شده توسط مشتریان قرار دهید. با استفاده از تصاویر، تائید اجتماعی افزایش می یابد.
🧡 پسندیده: 0
💡 تشویق: 1