اَبَر چالش های کسب و کارهای آنلاین که باید آنها را بدانید!

از مهم ترین چالش هایی که کسب و کارهای کوچک و متوسط در فضای آنلاین با آنها دست و پنجه نرم می کنند به موارد زیر می توان اشاره نمود:

  • امنیت سایبری، رقابت و سفارش گردانی سه چالش اصلی کسب و کارهای تجارت الکترونیک هستند.
  • میانگین نرخ تبدیل سایت های تجارت الکترونیک کمتر از 3% است. بنابراین ایجاد ترافیک مناسب برای سایت یکی از اقدامات حیاتی برای تمام کسب و کارهایی است که در زمینۀ تجارت الکترونیکی کار می کند.
  • تجارت الکترونیک رشد سرسام آوری را تجربه کرده و رقابت در این حوزه بیش از هر زمان دیگری سخت و نفس گیر شده است.

شما به عنوان یک کسب و کار آنلاین حتما احساس کرده اید که اوضاع برای شما «جنگی» تر از یک فروشگاه فیزیکی است؛ احساستان درست است. قوانین و مقررات کسب و کارهای آنلاین با کسب و کارهای فیزیکی فرق دارد. ضمنا مسالۀ امنیت سایبری خیلی برای شما مهم تر است، هم برای عملکرد کسب و کارتان و هم بقایش.  ما با چند نفر از متخصصان این صنعت دربارۀ چالش هایی که کسب و کارهای کوچک با آن ها دست و پنجه نرم می کنند و نحوۀ عبور از این موانع، گپی زده ایم. این مقاله گزارش این گفتگوهاست. از خبرگان صنعت پرسیدیم: چالش های بزرگ کسب و کارهای کوچک و متوسط در حوزۀ تجارت الکترونیک چیست؟
پاسخ آنها:

1- امنیت سایبری

ویکتور کانجیانتی، مدیر ارشد اطلاعات و همبنیانگذار پروون دیتا، می داند که ایکامرس های کوچک نیاز دارند با ابزارها و روش های مناسب، امنیت سایبری سایت خود را تأمین کنند:

کسب و کارهای کوچکی که در حوزۀ ایکامرس کار می کنند باید سیاست ها و روش های درستی برای ایجاد یک چارچوب قدرتمند امنیت سایبری برای سازمان داشته باشند. اگر این وبسایت ها هدف حملۀ سایبری قرار بگیرند، توان مالی و منابع کافی برای تعلیق فعالیت ها و فروششان را ندارند چون برای موفقیت مالی، به تک تک تراکنش هایشان وابسته اند.

 کانجیانتی معتقد است چون کسب و کارهای کوچک به درآمدشان خیلی وابسته اند، صاحبانشان باید چارچوب امنیت سایبری خوبی فراهم کنند تا از امنیت داده ها محافظت کند و همزمان کارکنان شرکت هم احساس امنیت کنند و قادر باشند سیاست های شرکت را اجرا کنند و متخصصان فنی هم بتوانند با حمله های سایبری مقابله کنند.  به علاوه، او معتقد است این کسب و کارها نیاز به یک برنامۀ مشخص پاسخگویی در حوادث سایبری دارند که در آن تعیین شود در صورت وقوع یک حملۀ سایبری باید چه کار کرد.

وقتی یک حملۀ باج افزاری اتفاق می افتد، سازمان به فایل ها و داده های مورد نیاز برای خدمت رسانی به مشتریان دسترسی ندارد (مثلا به گزارش وضعیت انبار). پس داشتن یک برنامۀ واکنش در این شرایط کمک می کند که زمان اختلال در عملیات کمتر شود و شرکت بتواند از سایر روش ها به مشتریان خدمت رسانی کند.

2- رقابت

رقابت برای کسب و کارهای کوچک، خصوصا در فضای ایکامرس، اشکال مختلفی دارد. شما به عنوان یک ایکامرس باید با قیمت های رقابتی، محصولات رقابتی و خدمات رقابتی، رقابت کنید!

به عنوان یک کسب و کار کوچک، اگر پیشنهاد ارزش کاملا روشنی برای مشتری داشته باشید که مشتری نتواند جای دیگری آن را پیدا کند، آن وقت می توانید در جنگ قیمت برنده شوید.

این را کالووی کوک بنیانگذار ایلومینیت لب می گوید. فضای ایکامرس به حدی اشباع شده که متمایز بودن از رقبا واقعا کار سختی است و این تقصیر شما نیست!
هارشا ردی، هم بنیانگذار اسمال بیز جینیس توصیه می کند:

برای به چشم آمدن و جلب نظر مشتری های جدید باید خودتان را از رقبا متمایز کنید. برای این کار، باید کاری کنید که وبسایتتان حرفه ای به نظر برسد و کاملا متناسب با الگوریتم های جدید گوگل باشد. ضمنا باید محصول یا خدمتتان منحصر به فرد باشد. می توانید روی جامعۀ هدف محدودتر و خاص تری تمرکز کنید و به این صورت، قدرتتان را در محدودۀ هدفتان تقویت کنید.

بازار فروش آنلاین بسیار رقابتیست! با انتخاب های اشتباه پولتان را دور نریزید.

3- سفارش گردانی

قرار نیست همۀ کارها را خودتان انجام بدهید. شاید سفارش هایی که می گیرید خیلی بیشتر از آنی باشد که خودتان را برایش آماده کرده بودید.  کانجیانتی می گوید «هر وقت کارآیی اقتضا کند، باید انجام سفارش ها را به یک شرکت طرف سوم برون سپاری کرد.»

4- تجربۀ مشتری

چه اساسا یک کسب و کار ایکامرس باشید، چه کسب و کاری که یک وبسایت ایکامرس هم برای فروش محصولاتتان دارید، ساختن تجربه ای مثل تجربۀ یک فروشگاه فیزیکی کار سختی است.
جورج دانم، مدیرعامل اپاکیوب معتقد است

یکی از حوزه های تجربۀ مشتری در ایکامرس که خیلی به آن بی توجهی شده، مسالۀ قیمت گذاری و بخش بندی بازار است. وقتی می خواهید یک ایکامرس راه بیندازید، تجربۀ مشتری خیلی مهم تر می شود چون مشتری ها انتظار دارند در محیط آنلاین، نسبت به محیط فیزیکی و چهره به چهره، تجربۀ بهتر یا دست کم یکسانی داشته باشند.

دانم می گوید شرکت ها برای اینکه این خواستۀ جدید مشتری ها را برآورده کنند سخت تلاش می کنند چون برای این کار باید بتوانند قیمت گذاری ها، تحلیل داده ها و بخش بندی مشتریان را با دقت بالایی انجام دهند. تجربۀ موفق در فضای ایکامرس به اندازۀ فضای چهره به چهره نیاز به شفافیت دارد، اگر نگوییم بیشتر از آن!

در دنیایی که همه چیز آنلاین انجام می شود، مشتری ها توقع بیشتری دارند. آن ها دربارۀ محصولات، خدمات، قیمت ها و رقبا اطلاعات بیشتری دارند. آن ها انتظار دارند تجربۀ آنلاینشان مثل تجربۀ آفلاین باشد. پس اگر محصولی را بتوانند از یک فروشگاه فیزیکی به قیمتی بخرند، اما نتوانند همان قیمت را در فروشگاه های آنلاین پیدا کنند، دلزده می شوند و از جای دیگری خرید می کنند.

امروزه، قیمت گذاری باثبات و سودآور یکی از الزامات موفقیت هر ایکامرسی است.

5- ترافیک باکیفیت و نرخ تبدیل

از نظر لیزا چو، مالک بلک ان بیانکو، طراحی، ساخت و اجرای یک وبسایت ایکامرس کار سختی است، اما جذب ترافیک باکیفیت که تبدیل به مشتری شود سخت تر است. به گفتۀ فیلیپ مک کلاسکی، مدیر تجاری وان ارث، میانگین نرخ تبدیل وبسایت های ایکامرس در دنیا کمتر از 3% است. این یعنی ترافیک باکیفیت برای وبسایت یک گلوگاه محسوب می شود.
به اعتقاد چو برای اینکه بازدیدکننده های سایت تبدیل به مشتری شوند، باید وبسایتتان مدرن، مرتب و واضح، کاربرپسند، قابل اعتماد، بدون ویروس و امن باشد. شرایط صنایع مختلف با هم متفاوت است و شما باید قبل از طراحی وبسایت، مخاطبین خودتان را خوب بشناسید.طراحی یک سایت جذاب تازه اول راه است. مرحلۀ بعد این است که محتوای وبسایتتان را با استفاده از سئو بهینه کنید. این شاید مهم ترین مرحله هم باشد. آن طور که مک کلاسکی می گوید:

برای اینکه صفحات سایتتان در جستجوهای مربوطه نمایش داده شود، باید تحقیق کلمات کلیدی کوتاه انجام دهید. احتمال دارد زمانی که کلمۀ کوتاهی تازه باب می شود، به خاطر رقابت زیادی که برای آن وجود دارد، ترافیک زیادی به سایت نیاورد. به همین خاطر باید تحقیق کلمات کلیدی طولانی هم انجام دهید تا بدانید درون گوشۀ بازار مورد نظر شما، چه کسانی، کجا، چطور، دنبال چه هستند.

شیرلی تن، مدیر شراکت یاهو اسمال بیزنس می گوید خیلی از کسب و کارها عادت کرده اند که فکر کنند «وقتی فروشگاه آنلاینم را بسازم، مشتری ها خودشان یک طوری پیدایش می کنند. دیگر از این خبرها نیست! یک زمانی، وقتی فروشگاه های ایکامرس کم بودند، شاید می شد روی «برخورد اتفاقی» با سایت حساب کرد. اما امروزه اینترنت پر است از انواع فروشگاه ها و انواع کمپین های بازاریابی. به همین خاطر درگیر کردن مشتری و جلب توجه او خیلی مهم تر و اثرگذارتر شده است.» تن معتقد است برای برنده شدن در این فضای شلوغ ایکامرسی، شرکت های کوچک و متوسط باید اول مشتریان هدف خود را بشناسند تا بتوانند گروهی از آن ها را انتخاب کنند که منبع دائمی درآمد کسب و کار و خریداران وفادار آن باشند.

تیم فروشگاه ساز سلدان برای هر مشکل شما راه حلی آسان آماده کرده است!


6- دیده شدن

اگر مردم نتوانند سایت شما را پیدا کنند، چطور توقع دارید ترافیک باکیفیت جذب کنید و نرخ تبدیل بالایی داشته باشید؟! دیده شدن مسالۀ حیاتی ایکامرس هاست که می تواند موفقیت یا شکستشان را رقم بزند. به عقیدۀ مایکل اندرسن، متخصص بازاریابی و سئوی جئوجانگ مپز، «شرکتی که در صفحۀ اول نتایج جستجوی گوگل ظاهر نشود، شانسی ندارد که مشتری های احتمالی پیدایش کنند. بهترین راه برای پیروزی در این چالش، سرمایه گذاری در سئو است. شرکت های ایکامرس باید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهند، بهترین روش های سئوی داخلی را به کار بگیرند و روی ساختن لینک های معتبر و باکیفیت به سایتشان کار کنند.» اندرسون در ادامه تأیید می کند که اگر همۀ این کارها درست انجام شود، دست آخر باعث می شود در جستجوها بهتر دیده شوید و لیدهای باکیفیت تر ایجاد کنید.  به گفتۀ نیکولاس رابرایت، متخصص بازاریابی دیجیتال در شرکت تحقیقات بازار ایکامرس زیک آنالیتیکز، «برای برندهای لباس، اینفلوئنسر مارکتینگ خوب جواب می دهد. اما برای کسب و کار آنلاینی که محصولش یک مسئله را حل می کند، بهترین راه موفقیت این است که وبسایتتان با استفاده از سئو در نتایج جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با آن مسئله در رتبۀ بالای گوگل قرار بگیرد. شناخت مخاطب، کلید انتخاب بهترین کانال بازاریابی برای تولید ترافیک باکیفیت و تبدیل بازدیدکننده ها به مشتری است.»

7- سیاست های مرجوعی/ بازگرداندن وجه

سیاست درست مرجوعی و جبران خسارت، می تواند عامل تعیین کنندۀ موفقیت یا شکستتان باشد. شاید این حرف به نظرتان اغراق آمیز بیاید، اما واقعیت دارد. سید علی حسن، مدیر بازاریابی دیجیتال فیلم جکتز، می گوید

اگر می خواهید یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشید، باید رضایت مشتری اولویت اولتان باشد و چیزی که می فروشید همان چیزی باشد که تبلیغش را می کنید.

در حالت ایده ال، بله؛ محصولی که می فروشید هیچ وقت هیچ مشکلی ندارد. اما همیشه اوضاع ایدئال نیست. گاهی خریدار پشیمان می شود، گاهی هم چیزی که می خرد همانی نیست که انتظارش را داشته.  حسن توصیه می کند «شفاف باشید و یک سیاست نرم، سریع و ساده برای مرجوعی ها داشته باشید. سیاست مرجوعی نباید بیش از حد سختگیرانه باشد و فهمش برای مشتری باید بسیار ساده باشد تا مشتری محبور نشود برای برگرداندن یک محصول، هفت خان رستم را طی کند.» رابرایت معتقد است اگر سیاست درستی برای مرجوعی ها نداشته باشید، مردم به شما اعتماد نمی کنند و فکر می کنند چیزی که می فروشید به قیمتش نمی ارزد. «وقتی سایتی اعلام می کند «کالای فروخته شده پس گرفته نمی شود»، احتمال اینکه مشتری احساس کند خرید از آن سایت خطرناک یا حتی کلاهبرداری است، بیشتر است. چون در محیط آنلاین کسب و کارها را نمی توان دقیق تر شناخت.»

8- پیدا کردن بازار مناسب

رابرایت معتقد است «اولین قدم در هر کسب و کاری، پیدا کردن بازار متناسب با محصول است. ایکامرس هم از این قاعده مستثنا نیست. تناسب محصول - بازار، میزان برآوردن تقاضای بازار توسط یک محصول است. راحت ترین و سریع ترین راه برای رسیدن به این تناسب این است که محصولی تولید کنید که مشکلتان را حل کند.» البته پیدا کردن بازار مناسب برای محصول، کار ساده ای نیست. رابرایت برای انجام این کار توصیه می کند:
«اگر هنوز نمی دانید مشتری ایدئالتان کیست، اول بعضی از ویژگی های بازار هدفتان را حدس بزنید و بعد برای مخاطبی که تصور کردید، چند تبلیغ در فیسبوک منتشر کنید. اگر بالاخره از طریق این تبلیغات، محصولتان را فروختید، هر چه می توانید دربارۀ کسانی که محصولتان را خریدند اطلاعات کسب کنید و آن ها را بشناسید. بعد سعی کنید تا می توانید کسانی که شبیه این افراد هستند را از هر طریق ممکن پیدا کنید. وقتی بازار متناسب با محصولتان را پیدا کردید، می توانید بهترین راه برای رسیدن به مشتری های ایدئالتان را هم پیدا کنید.»

9- فروش و افزایش فروش

وقتی محصولتان را تولید کردید، وبسایتتان را ساختید و بازاریابی کردید، قدم بعدی این است که بفروشید!
- این که بدیهی است!
- نه، به این سادگی ها هم نیست.
به نظر تن، «برای بیشتر فروختن، باید محصول مناسب را به قیمت مناسب بدهید و کاری کنید که وقتی مشتری می خواهد خرید کند، شما جلوی ذهنش باشید. جلب ترافیک به سایت کار سختی است. برای فروختن، باید برند خودش را برای مشتری عزیز کند.» جدای از اینکه باید در زمان نیاز، در ذهن مشتریان باشید و آن ها حس مثبتی به محصول شما داشته باشند، وبسایتتان هم نقش بسیار مهمی در فروش ایفا می کند. تن توصیه می کند برای ارزیابی کارامدی وبسایتتان از خودتان بپرسید:

  • آیا در وبسایتتان راحت می شود گشت و جستجو کرد؟
  • آیا پرداخت و تسویه حساب در وبسایتتان راحت و ساده است؟
  • آیا تخفیف می دهید؟ آیا کوپن یا کد تخفیف برای مشتری ها دارید؟

تن معتقد است «ویژگی هایی مثل این در وبسایت، اثر زیادی بر نرخ تبدیل دارند و تجربۀ لذتبخش تری برای مشتری می سازند.»

نتیجه گیری

چالش هایی که رشد و توسعه کسب و کارهای آنلاین را مورد هدف قرار می دهند همگی در یک پارامتر مشترک هستند و آن تمرکز بیش از حد بر روی مسائلی نه چندان حیاطی ولی غیرقابل اجتناب است. از امنیت کسب و کار در فضای آنلاین گرفته تا فرایندهای مدیریت سفارشات مرجوعی مصرف زمان و انرژی زیادی را متوجه کسب و کارهای آنلاین می کند. فروشگار ساز رایگان سلدان، با ایجاد بستری به منظور ساخت فروشگاه های اختصاصی هر کسب و کار، می تواند راهگشای موانعی باشد که چالش های گفته شده بر سر راه پیشرفت و افزایش فروش و محبوبیت کسب و کارها  ایجاد کرده اند. هر کسب و کاری که قصد حضور در فضای انلاین و فروش کالا یا خدمات خود را در اینترنت دارد، بدون نگرانی از مسائل فنی و امنیتی با قراردادن محصولات خود بر روی فروشگاه ساز سلدان و استفاده از ابزارهای پیشرفته بازاریابی و سئو، فروش خود را چند برابر نماید.


برند چه اهمیتی در افزایش فروش محصولاتم دارد؟

برای بیشتر فروختن، باید محصول مناسب را به قیمت مناسب بدهید و کاری کنید که وقتی مشتری می خواهد خرید کند، شما جلوی ذهنش باشید. جلب ترافیک به سایت کار سختی است. برای فروختن، باید برند خودش را برای مشتری عزیز کند.

رضایت مشتری در فروش چه نقشی ایفا می کند؟

اگر می خواهید یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشید، باید رضایت مشتری اولویت اولتان باشد و چیزی که می فروشید همان چیزی باشد که تبلیغش را می کنید.

بهترین راه از نظر سئو برای ظاهر شدن در صفحه اول گوگل چیست؟

شرکت های ایکامرس باید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهند، بهترین روش های سئوی داخلی را به کار بگیرند و روی ساختن لینک های معتبر و باکیفیت به سایتشان کار کنند.

توقع مشتری در فروش آنلاین محصولات چه فرقی با خرید حضوری دارد؟

وقتی می خواهید یک ایکامرس راه بیندازید، تجربۀ مشتری خیلی مهم تر می شود چون مشتری ها انتظار دارند در محیط آنلاین، نسبت به محیط فیزیکی و چهره به چهره، تجربۀ بهتر یا دست کم یکسانی داشته باشند.



🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

علیرضا شیردل نویسنده: علیرضا شیردل
تاریخ انتشار: July 18, 2020 09:11
تاریخ آخرین بازنویسی: July 20, 2020 10:52







اهمیت ارزش طول عمر مشتری (CLTV) در فروشگاه های اینترنتی

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

اهمیت ارزش طول عمر مشتری در جذب و افزایش کاربران و مشتریان سایت یا نتورک اینترنتی است، مخصوصا برای افزایش درآمد از فروش اینترنتی.

چگونه فروشگاه اینترنتی برای صفحه اینستاگرام خودم بسازید؟

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

در این مقاله قصد داریم بهترین روش ساخت وبسایت فروشگاهی برای صفحه اینستا را به شما معرفی کنیم. با خواندن این مقاله شما نیز دقیقا مسیر افرادی را طی خواهید کرد که همین الان فروش بسیار بالایی دارند.

افزایش درامد خرده فروشان با عبور از کرونا، رفتار مشتریانتان تغییر کرده است!

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

پاندمی و همه گیری ویروس کرونا، یکی از اتفاقات تعیین کننده در زمان ما خواهد بود که عواقب اقتصادی آن تا سال ها و برای همیشه بر روی رفتار و ذائقه ی مشتری ها تاثیر می گذارد.

چگونه با سرمایه‌ای اندک، فروشگاه آنلاین راه اندازی کنیم؟

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

امروزه دیگر تاسیس یک فروشگاه آنلاین جمع و جور کار سختی محسوب نمی‌شود. فناوری تجارت الکترونیک پیشرفت بسیاری داشته است

برترین تکنیک های فروش آنلاین که قطعا درآمدتان را چند برابر می کند!

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

گر واقعا دلتان می خواهد بهتر بفروشید، دیگر دنبال تکنیک نگردید؛ در همین مقاله ای که روبریتان است، مجموعه ای از بهترین تکنیک های فروش B2B را برایتان جمع کرده ایم که همگی بر اساس تحقیقات انتخاب شده اند

بهترین ایده های مشتری مداری در سال 2020

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

در این جهان بزرگ که مشتریان گزینه های بی نهایتی برای خرید دارند، صادقانه باید اظهار کنیم که بابت حضورشان در فروشگاه مان از آن ها بسیار صمیمانه تشکر می نماییم. ما عاشق مشتریانمان هستیم.

برترین استراتژی بازاریابی ایمیلی که اوباما را هم رئیس جمهور کرد

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

• استراتژی بازاریابی ایمیلی چیزی ورای تاکتیک های ایمیل نویسی است. در این مقاله 5 استراتژی را به همراه نمونه های واقعی برایتان شرح دادیم و از موفقیت آمازون، هاب اسپات و باراک اوباما در استفاده از بازاریابی ایمیلی گفتیم.

موثرترین روش ارسال ایمیل برای ترغیب مشتریانتان به خرید

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

دوست دارید کاری کنید که مشتری دستش را طرف دکمۀ «دیلیت» نبرد و ایمیل هایتان را پاک نکند؟ امروز چند استراتژی خلاقانه بهتان معرفی می کنم که با استفاده از آن ها می توانید آن هایی که مشترک ایمیلتان شده اند را با برندتان همراه کنید.