از ابتدا حرفه ای شروع کنید، 8 گام اساسی برای راه اندازی کسب وکار آنلاین موفق

این مقاله، قسمتی از راهنمای آغاز کسب و کار ماست. این راهنما در واقع فهرست کاملی از مقالات ماست که می توانید از طریق آن خیلی سریع همۀ مقالات ما را برای شروع کسب و کار ببینید و بخوانید.

مردم معمولا از ما می پرسند برای شروع کسب و کار خودشان باید دقیقا چه قدم هایی بردارند. خب، موضوعات زیادی هستند که باید دربارۀ شان تصمیم بگیرید؛ از نوع کسب وکارتان تا مدل کسب و کار تا محل فیزیکی کارتان. در این بین، مراحلی هستند که برای راه انداختن هر کسب و کاری باید آن ها را طی کنید. در این قسمت، 8 مرحلۀ اصلی برای شروع کسب و کار را برایتان فهرست کرده ایم. یادتان باشد انعطاف پذیر باشید؛ هر کسب و کاری شرایط خاص خودش را دارد و شاید لازم باشد این گام ها را کمی تغییر دهید و متناسب با نوع کسب و کارتان حرکت کنید. می خواهید همۀ مراحل شروع یک کسب و کار را بدانید؟ در چک لیست شروع کسب و کار 80 قدم را برای آغاز یک کسب و کار فهرست کرده ایم.

قدم اول- خودتان را ارزیابی کنید.

«خودتان را بشناسید. شغلی را انتخاب کنید که با نقاط قوت شما سازگار باشد. شناخت شما از خودتان و نقاط قوتتان باعث می شود از کارتان راضی تر و در زندگی خوشحال تر باشید.»
- سابرینا پارسونز

اول خودتان و شرایط کلی تان را ارزیابی کنید. از خودتان بپرسید:

  • چرا می خواهید یک کسب و کار راه بیندازید؟ به خاطر پول؟ به خاطر آزادی عمل و انعطاف پذیری؟ برای حل یک مساله؟ یا چه؟
  • چه مهارت هایی دارید؟
  • چه صنایعی را می شناسید؟
  • می خواهید خدمتی ارائه کنید یا محصولی تولید کنید؟
  • دوست دارید چه کار کنید؟
  • چقدر سرمایه دارید؟ چقدر می توانید روی این سرمایه ریسک کنید؟
  • می خواهید یک کار تمام وقت راه بیندازید یا یک شغل نیمه وقت؟

جوابی که به این سوالات می دهید پراکندگی ذهن شما را کمتر می کند و باعث می شود روی ایده های خاصی متمرکز شوید.
قرار نیست این مرحله و این سوالات، شما را از شروع کسب و کار خودتان منصرف کند. بلکه هدف این است که دربارۀ خودتان و کاری که می خواهید شروع کنید فکر و برنامه ریزی کنید. یادتان باشد برای راه انداختن یک کسب و کار موفق، شور و شوق و علاقه کافی نیست.
شما به برنامه نیاز دارید، نیاز دارید هدف تعیین کنید و از همه مهم تر، نیاز دارید خودتان را بشناسید. چه نقاط قوتی دارید؟ چه نقاط ضعفی دارید؟ نقاط قوت و ضعف و ویژگی هایتان چه اثری روی فعالیت های روزمرۀ کسب و کار آیندۀ تان دارند؟ خوب است برای خودتان یک تحلیل سوآت (SWOT) انجام بدهید تا جواب دقیق تری به این سوالات بدهید.
وقتی کار خودتان را راه بیندازید، احتمالا کارتان تمام زندگی تان را اشغال می کند. پس باید از همین حالا مطمئن شوید که کاری که می کنید انگیزه بخش و چالشی است و آن قدرها هم از تخصص و توان شما دور نیست. قرار است مدت زیادی در این کار باشید، پس وقتی تحلیل سوآت انجام می دهید، فقط به اینکه از کسب و کارتان چه می خواهید فکر نکنید، بلکه به این فکر کنید که دوست دارید کل زندگی تان چه شکلی باشد.
خوب است از خودتان بپرسید:

  • اگر پول برایتان مساله نبود، چه شغلی داشتید؟ مشغول چه کاری بودید؟
  • آیا پول واقعا برایتان مهم است؟ یا آیا «پول زیاد» واقعا برایتان مهم است؟ اگر اینطور است، احتمالا باید بعضی از گزینه ها را از روی میز بردارید!
  • واقعا چی برایتان مهم است؟
  • آیا خانواده از شما حمایت می کند؟ خصوصا خانوادۀ درجه یک؟ شاید لازم شود اوایل کار خیلی از خودگذشتگی کنند، پس مهم است که بدانید پشتتان هستند یا نه.
  •  چه چیزی در کسب و کار برایتان تحسین برانگیز است؟ شاید کسانی در صنعت مورد نظرتان هستند که از آن ها خوشتان می آید. چرا؟ چرا آن ها را تحسین می کنید؟ چه ویژگی هایی دارند که برایتان جالب است؟ از آن ها چه یاد می گیرید؟

پاسخ به این سوالات و خیلی سوالات دیگر دربارۀ خودتان و توانایی هایتان الزاما ضامن موفقیت شما نیست، اما شما را وادار می کند به اهداف و انگیزه هایتان فکر کنید و ببینید واقعا چه چیزی الهام بخش شما برای شروع کسب و کار خودتان است.
خلاصه اینکه در این مرحله باید مطمئن شوید کاری که می خواهید شروع کنید با انگیزه ها و توانایی های شما همسو و سازگار است. پیشنهاد می کنیم در آزمون کارآفرینی ما هم شرکت کنید تا ببینید آیا هرچه یک کارآفرین لازم دارد را دارید.

قدم دوم- صنعت را تحلیل کنید.

«هر چه بیشتر دربارۀ صنعتی که می خواهید وارد آن شوید بدانید، مزیت بیشتری در کارتان دارید و بعدا بهتر می توانید از کسب و کارتان مراقبت کنید.»
- تیم بری

بعد از اینکه مطمئن شدید کاری که می خواهید شروع کنید متناسب با اهداف و سبک زندگی شماست، ایدۀ اصلی تان را ارزیابی کنید. چه کسانی محصول یا خدمت شما را می خرند؟ چه کسانی رقیب شما خواهند بود؟ در این مرحله، باید تخمین بزنید که برای شروع کار، چقدر سرمایه لازم دارید. در مرحلۀ قبل، خودتان را ارزیابی کردید تا از شرایط موجود و واقعی خودتان آگاه شوید. همین کار را باید این بار برای کسب و کار و صنعتی که می خواهید به آن وارد شوید انجام دهید. برای ارزیابی صنعت، روش های مختلفی وجود دارند. می توانید از جستجو در گوگل شروع کنید، با کسانی که در صنعت مورد نظر شما کار می کنند صحبت کنید، کتاب های کسانی که در صنعت مورد نظرتان کار کرده اند را بخوانید، از افراد صاحب نظر و متخصص راجع به صنعت بپرسید، اخبار و مجله های صنعتی را مطالعه کنید و حتی در کلاس های آموزشی شرکت کنید.
اگر فرصت ندارید که چنین تحقیق کاملی انجام دهید یا راه حل دیگری می خواهید، کسانی هستند که بتوانند به شما کمک کنند، مثلا سازمان ها و نهادهای دولتی یا مراکز توسعۀ کسب و کارهای کوچک.  منابع دیگری هم وجود دارند که بد نیست امتحان کنید مثل:

  •  آژانس هاس تبلیغاتی: این آژانس ها آمار و ارقامی دارند که برای شناخت رقبا یا صنعت به طور کلی می تواند مفید باشد.
  • واسطه های فروش اطلاعات: کسانی که فهرست ایمیل یا آی دی یا حتی نشانی پستی می فروشند. در ایران بیشتر به نام بانک ایمیل شناخته می شوند. معمولا این فهرست ها (همان بانک های ایمیل) بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی تهیه می شوند. مثلا اگر فکر می کنید مشتریان هدف شما ساکنین شمال تهران با درآمد بالا هستند، فهرست‌فروش ها می توانند به شما بگویند این جامعۀ هدف چند نفر است. به این صورت اندازۀ بازارتان تا حدودی دستتان می آید.
  • تأمین کنندگان: از شرکت هایی که تأمین کننده در صنعت هستند می توانید برای تخمین تقاضا و دریافت اطلاعات دربارۀ بازار کمک بگیرید.
  • دانشجویان: دانشجوها معمولا خوشحال می شوند با دستمزدی که زیاد هم نیست، برای شما تحقیق کنند.

قدم سوم- مخاطب هدفتان را ارزیابی کنید.

برای اینکه ببینید آیا جامعۀ هدفتان از ایدۀ شما استقبال می کند یا نه (در بازاریابی به آن اعتبارسنجی می گوییم) می توانید یک طرح کسب و کار تک صفحه ای بسازید.  اگر می خواهید جذابیت واقعی بازار هدفتان را بسنجید (خیال پردازی ها و آرزوهایتان را فعلا کنار بگذارید) پیشنهاد می کنیم تحلیل بازار انجام دهید.  تحلیل بازار به شما کمک می کند هدفمندتر تحقیق کنید. برای تحلیل بازار، به این سوالات فکر کنید:

  1. مردم الان چقدر به محصول یا خدمت شما احتیاج دارند؟ چقدر نیازشان فوری است؟
  2. اندازۀ بازار چقدر است؟ آیا محصولات یا خدماتی که مشابه محصول/خدمت مورد نظر شما هستند، الان مشتری زیادی دارند؟ آیا با دقت به مشتری های هدفتان فکر کرده اید؟ دربارۀ آن ها تحقیق کرده اید؟ دقیق و باجزئیات فکر کردن باعث می شود پیام های بازاریابی و سرمایه گذاری تان متمرکز و هدفمند باشد.
  3. پیدا کردن یک مشتری چقدر سخت است؟ چقدر هزینه دارد؟ احتمالا پیدا کردن مشتری برای، مثلا، یک نرم افزار سازمانی خیلی سخت تر و پرهزینه تر از پیدا کردن مشتری برای یک کافی شاپ است.
  4. ارزشی که می خواهید به مشتری ارائه بدهید، چقدر پول و تلاش نیاز دارد؟
  5. وارد شدن به بازار چقدر زمان می برد؟ یک ماه؟ یک سال؟ سه سال؟
  6.  قبل از شروع کار، چقدر سرمایۀ اولیه نیاز دارید؟
  7.  در آینده، کسب و کارتان ارزش وجودی اش را از دست نمی دهد؟ مثلا کسی که صفحه نمایش iPhone X تعمیر می کند فقط تا زمانی وجودش معنا و ارزش دارد که iPhone X وجود داشته باشد. اگر کسب و کار شما طوری است که فقط در یک دورۀ زمانی خاص مفید و معنادار است، باید برای آینده برنامه داشته باشید.

اگر دوست داشته باشید، می توانید یک قدم جلوتر بروید و به نیازهایی فکر کنید که در حال حاضر در صنعت بی جواب مانده و کسب و کاری نیست که آن نیازها را تأمین کند. خوب است به رقبای بالقوه هم فکر کنید. یادتان باشد؛ حضور رقبا معمولا نشانۀ خوبی است و معنی اش این است که برای محصول و خدمت شما بازاری وجود دارد، پس مشتری هایی هم وجود دارند که حاضرند برای محصول/خدمت شما پول بدهند. در هر فرصتی که به دست آوردید، تا آن جا که می توانید دربارۀ رقبا اطلاعات پیدا کنید و آن ها را بشناسید؛ بدانید چه می فروشند؛ برای مشتری ها چه کار می کنند؛ چطور نظر مشتری ها را جلب می کنند و آیا مشتری ها از آن ها راضی هستند یا نه. اگر قبل از شروع کار خودتان، بتوانید بفهمید رقبا چه موضوعی را از قلم انداخته اند یا به آن توجه نمی کنند، کارتان راحت تر خواهد بود.

قدم چهارم - کسب و کارتان را راه بیندازید.

عملا اولین قدم راه اندازی یک کسب و کار واقعی، ثبت شرکت است. اما اینجا هم باید قبل از هر اقدامی، اول انواع کسب و کارها و مزایا و معایبشان را بشناسید. اگر می توانید با یک وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنید و دربارۀ جزئیات بیشتر بدانید. ثبت شرکت مرحلۀ حساسی است و جای خطا و اشتباه نیست. باید مجوزها و پروانه های لازم را هم از نهادهای مربوطه بگیرید. تازه، بسته به نوع کسب و کارتان، ممکن است قوانین و مقررات شهری و استانی و کشوری مختلفی وجود داشته باشند که باید همه را رعایت کنید. به فکر بیمه و یک حسابدار خوب هم باشید.
بعضی از اشکال کسب و کارها عبارتند از:

  • تک مالکی (مالکیت انفرادی یا خویش فرمایی)
  • شراکت
  •  بنگاه های حقوقی (شرکت ها)
  •  شرکت با مسئولیت محدود
ساخت فروشگاه آنلاین با فروشگاه ساز سلدان - پنل مدیریت محصولات

حتما انواع کسب و کارها را بشناسید و با مزایا و معایب آن ها آشنا شوید. مقالۀ اشخاص حقوقی، مجوزها و پروانه های کسب و کار هم می تواند به شما کمک کند.  ثبت رسمی شرکت شاید پرهزینه باشد، اما ارزشش را دارد. شرکتی که ثبت می شود یک موجود مستقل می شود که قانونا مسئول کسب و کار است و اگر اتفاقی بیفتد یا مشکلی پیش بیاید، مسئولیت شخصی شما کمتر خواهد بود.  انتخاب اسم هم کار دیگری است که برای ثبت شرکت باید انجام بدهید. باید مطمئن شوید که از نظر قانونی و حقوقی می توانید آن اسم را روی کسب و کارتان بگذارید.

قدم پنجم - برنامه ریزی را شروع کنید.

«ما فقط با یک برنامۀ مشخص که قلبا به آن اعتقاد داشته باشیم و کاملا طبق آن عمل کنیم می توانیم به هدف هایمان برسیم. راه دیگری برای موفقیت وجود ندارد.»
- پابلو پیکاسو

اگر دنبال تأمین مالی از منابع بیرونی هستید، حتما باید یک طرح کسب و کار داشته باشید. حتی اگر خودتان سرمایۀ اولیه را دارید، باز هم یک طرح کسب و کار مدون به شما کمک می کند مقدار سرمایۀ مورد نیاز برای شروع کار را بهتر برآورد کنید؛ کمک می کند راه های سودآوری کسب و کارتان را پیدا کنید؛ کمک می کند کارهایی که باید انجام شوند و زمان انجام آن ها را مشخص کنید و خلاصه کمک می کند جهت حرکتتان را پیدا کنید. لب کلام این که طرح کسب و کار نقشۀ راه است؛ چیزی که کمک می کند پیشرفتتان را ببینید و کارهایی که باید انجام دهید تا به اهدافتان برسید را نشان می دهد. به جای اینکه طرح کسب و کار را یک تکه کاغذ یا جزوۀ اضافی بدانید که فقط یک بار به زور آماده کرده اید تا، مثلا، از بانک وام بگیرید، به آن به چشم یک ابزار مدیریتی برای رشد کسب و کار و رسیدن به هدف هایتان نگاه کنید.
شما می توانید از طرح کسب و کار به عنوان بخشی از ارائۀ ایدۀ تان به بانک ها و سرمایه گذارها برای جلب سرمایه استفاده کنید. می توانید برای جذب شرکا و اعضای هیئت مدیره هم از آن استفاده کنید. اما مهم ترین کاربرد طرح کسب و کار، تعریف استراتژی ها، تاکتیک ها و فعالیت های عملیاتی شماست، به علاوۀ تعیین مهم ترین نقاط و اهداف، تاریخ های سررسید، بودجه و جریانات نقدی. اگر قصد ندارید کسب و کارتان را برای دیگران شرح بدهید، نیازی نیست طرح کسب و کارتان یک سند رسمی و مکتوب و شسته و رُفته باشد. کافی است از فرایند برنامه ریزی ناب استفاده کنید؛ یک طرح یک صفحه ای جمع و جور بسازید، اعداد و ارقام کلیدی را تخمین بزنید، مهم ترین نقاط عطف و اهدافی که امیدوارید به آن ها برسید را مشخص کنید و مدام پیشرفتتان را رصد کنید و طرحتان را بازبینی کنید.
اگر نمی خواهید طرحتان را به سرمایه گذارها ارائه کنید، به آن به چشم متن یک ارائۀ رسمی نگاه نکنید، بلکه آن را راهنمایی بدانید که بر اساسش تعیین می کنید که کسب و کار شما چیست و چه کار می کند، چه مساله ای را حل می کند، چه راه حلی برای مساله دارد، بازار هدفتان چیست و مهم ترین تاکتیک های شما برای رسیدن به هدف هایتان کدام ها هستند.
حتی اگر فکر می کنید به یک طرح کسب و کار رسمی احتیاج ندارید، باز هم باید وارد فرایند برنامه ریزی بشوید، چون در فرایند برنامه ریزی است که به چاله چوله ها بر می خورید و می فهمید چه مشکلات و مسائلی وجود دارند که قبلا به آن ها فکر نکرده اید. اما اگر می خواهید یک طرح کسب و کار رسمی بنویسید، بدانید که یک طرح کسب و کار استاندارد معمولا نه بخش کلی دارد:

  1.  خلاصۀ مدیریتی
  2. بازار هدف
  3. محصولات و خدمات
  4. طرح بازاریابی و فروش
  5. رویدادهای کلیدی و اهداف مهم و معیارهای اندازه گیری
  6. آشنایی با شرکت
  7.  تیم مدیریتی
  8. طرح مالی
  9. پیوست ها

اینترنت پر از منابعی است که برای نوشتن یک طرح کسب و کار رسمی برای ارائه به بانک یا سرمایه گذار، اطلاعات مفید و دقیقی در اختیار شما قرار می دهند. می توانید راهنمای جامع ما را هم مطالعه کنید. صدها نمونه طرح کسب و کار برای صنایع مختلف هم می توانید در وبسایت ها پیدا کنید. از آن ها الگو بگیرید، اما یادتان باشد باید آن ها را متناسب با نیاز و کسب و کار خودتان تغییر دهید؛ هیچ دو کسب و کاری عینا مثل هم نیستند.

انواع طرح کسب و کار

اگر فقط برای صحبت با شرکا و همکاران احتمالی تان به طرح نیاز دارید، شاید یک «طرح راه اندازی» که به آن «طرح امکان سنجی» هم می گویند، کفایت کند. به مرور زمان که کسب و کارتان رشد می کند می توانید بخش های جدیدی به طرح اضافه کنید و آن را کامل تر کنید. بر خلاف طرح استاندارد و طرح شروع، یک طرح عملیاتی یا طرح سالانه هم هست که برای اهداف داخلی به کار می رود و نیازهای اعضای شرکت را نشان می دهد. این طرح برای بانک یا سرمایه گذارها نوشته نمی شود. از این طرح برای رشد یا توسعۀ شرکت یا تعیین اولویت های شرکت استفاده می شود. اگر می خواهید از طرحتان برای هدایت استراتژی داخلی کسب وکار استفاده کنید، باید یک طرح استراتژیک بنویسید. در این طرح، استراتژی های کلی و مبانی تاکتیکی استراتژی شرکت، مسئولیت ها، فعالیت ها، تاریخ های مهم و سررسیدها، بودجه ها و طرح مالی شرکت مشخص می شود.

قدم ششم- برنامه ای برای تأمین مالی داشته باشید.

بسته به اندازه و اهداف کسب و کارتان، احتمالا نیاز به سرمایه گذاری از طرف «فرشته ها» یا «شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر» خواهید داشت. اما اغلب شرکت های کوچک کارشان را با وام، کارت های اعتباری، قرض گرفتن از اقوام و دوست و آشنا و این طور روش ها شروع می کنند.
روش های تأمین مالی عبارتند از:

  • سرمایه گذاری خطرپذیر
  • فرشته های سرمایه گذار
  • بانک های تجاری
  •  وام های ادارۀ کسب و کارهای کوچک
  •  متخصصین حساب های دریافتنی
  •  خانواده و دوستان
  •  کارت های اعتباری

برای دریافت اطلاعات بیشتر دربارۀ تأمین مالی، راهنمای کامل روش های تأمین مالی کسب و کار ما را بخوانید. در این راهنما شرح کاملی از تمام روش ها را خواهید دید.
توجه توجه: طرح کسب و کار دقیق و شیک تضمین نمی کند که سرمایه جذب کنید! حتی گای کاوازاکی معتقد است وقتی پای پول دادن و سرمایه گذاری در میان است، طرح کسب و کار یکی از کم اهمیت ترین عوامل است.
اگر می خواهید شانس واقعی جلب سرمایه را داشته باشید، بهتر است روی ارائۀ ایده کار کنید. کار کردن روی ارائۀ طرح هم راحت تر است چون کوتاه تر است، هم می توانید در لحظه از مخاطبانتان بازخور بگیرید. راستش اغلب سرمایه گذارها اصلا به خودشان زحمت خواندن کل طرح کسب و کار را نمی دهند، هر چند از شما انتظار دارند حتما یک طرح کسب و کار کامل داشته باشید! خیلی راحت تر است که ارائۀ تان را تبدیل به یک طرح کسب و کار کنید، تا اینکه بخواهید طرح کسب و کارتان را در یک ارائه خلاصه کنید.

قدم هفتم- محلتان را مشخص کنید.

طرح کسب و کارتان را که آماده کردید و پولتان را که جور کردید، وقت شروع کار است. اگر کسب و کارتان آنلاین است و نیاز به مغازه و فضای فیزیکی ندارید، معمولا باید یک وبسایت برای خودتان راه بیندازید که امکان خرید آنلاین هم داشته باشد. در این صورت، شاید بتوانید به جای اینکه دفتری بخرید یا اجاره کنید، در خانه کار کنید یا در یک فضای کاری مشترک. اما اگر کسب و کارتان طوری است که حتما نیاز به یک فضای فیزیکی دارد، دربارۀ مسائل زیادی باید فکر کنید و تصمیم بگیرید. دقت کنید؛ محل کارتان تعیین می کند چه مشتری هایی سراغتان بیایند، چه نوع تبلیغاتی می توانید اجرا کنید، و چقدر طول بکشد که رشد کنید. گرچه محل خوب ضامن موفقیت شما نیست، اما محل بد حتما به شکست شما کمک می کند! وقتی به محل کسب و کارتان فکر می کنید، این موضوعات را هم در نظر بگیرید:
• قیمت: آیا عملا می توانید هزینۀ محلی که انتخاب کرده اید را پرداخت کنید؟ اگر نمی توانید، یا اگر احتمالش کم است که بتوانید، بیشتر بگردید.

  •  در معرض دید بودن: آیا مردم می توانند راحت شما را پیدا کنند؟ آیا تبلیغات و پیشنهادهای ویژۀ شما را می بینند؟ در مرکز شهر هستید یا در حاشیه؟ محلتان چه اثری روی دیده شدنتان دارد؟
  •  دسترسی به پارکینگ یا حمل و نقل عمومی: آیا مردم می توانند راحت به محل شما برسند؟ از طریق پارکینگ ها و مسیرهای حمل و نقل؟ اگر مجبور باشند خیلی دنبال شما بگردند، ممکن است عطای دیدنتان را به لقایش ببخشند!
  •  پراکندگی رقبا: آیا رقبای زیادی اطرافتان هستند؟ اگر اینطور است، این یعنی محلی که انتخاب کرده اید جای خیلی خوبی برای جذب مشتری است. از طرف دیگر، این معنایش این است که ممکن است شما مگس بپرانید، چون مشتری ها می روند سراغ رقبا! پس به این موضوع خیلی دقت کنید و تصمیم درستی برای چنین شرایطی بگیرید.
  • قوانین و مقررات: به مقررات منطقه ای که در آن کار می کنید دقت کنید. بعضی از مناطق شاید قوانین سخت گیرانه ای داشته باشند. حتما مطمئن شوید که هیچ محدودیتی که مانع کار شما یا مانع فروشگاه شما باشد وجود ندارد.

بازاریابی شما عرصه را برای کسب و کار شما هموار می کند. بازاریابی شماست که انتظارات مشتری ها را شکل می دهد، شما را سر زبان ها می اندازد، پای مشتری ها را به کسب و کارتان باز می کند و کاری می کند که مشتری ها بدانند شما کجا هستید و باید چه توقعی از شما داشته باشند.  چیدمان فروشگاه (یا کلا محل کارتان) و طراحی و چینش محصولات نه تنها جو کلی فروشگاهتان را شکل می دهد، بلکه تعیین می کند که مردم چطور و کدام محصول را ببینند و بخرند. به نورپردازی هم دقت کنید؛ به شیوۀ نمایش محصولات؛ به رنگ ها و احساس مردم نسبت به آن ها و به شیوۀ حرکت مردم درون فروشگاهتان.  دربارۀ اینکه ما چرا خرید می کنیم و چه می خریم و چرا رفتار خرید خاصی را انجام می دهیم، آن قدر مطلب علمی و غیرعلمی نوشته شده که گفتنش در این مقال نمی گنجد! اغلبشان هم جذاب و مفید هستند. اما شما اول به شیوۀ خرید کردن خودتان فکر کنید؛ این طوری بهتر می توانید به فروشگاه خودتان نگاه عمیق تر و انتقادی داشته باشید.
توجه توجه: اگر محصولی را در قفسه های پایین بگذارید، مردم احتمالا آن را نمی بینند و بنابراین احتمالا آن را نمی خرند. اگر آن را جلوی چشم بگذارید دیده می شود و بیشتر احتمال دارد که خریده شود.
نوع محصولات و قیمتی که برایشان تعیین می کنید، روی شهرت شما بین مشتریان اثر می گذارد. به جای اینکه فقط از یکی دو کاتالوگ محصولاتی که قیمت مشابهی دارند را انتخاب کنید و بفروشید، سعی کنید محصولاتی را برای فروش انتخاب کنید که تصویری که دوست دارید از شما در ذهن مشتری ها بسازند. اگر کسب و کارتان خدماتی است هم همین کار را بکنید. اگر خدمات خیلی ارزان تصویر برند شما را خراب می کند، آن ها را حذف کنید. اگر خدمات گران تر، مشتری های شما را کم می کند، می توانید کمی از قیمت بعضی از خدمات کم کنید. به مشتریان مختلف فکر کنید و ببینید به هر گروه از آن ها چه ارزشی ارائه می کنید.

قدم هشتم- برای آزمون و خطا آماده باشید.

چه این اولین کسب و کاری باشد که راه می اندازید چه سومین یا دهمینشان، انتظار نداشته باشید هیچ خطایی نکنید! اشتباه طبیعی است و تا وقتی که از اشتباهاتتان درس بگیرید، اتفاقا مفید هم هست. اگر اشتباه نکنید، بایدها و نبایدها را یاد نمی گیرید. ذهنتان را باز کنید و خلاق باشید؛ خودتان را با شرایط سازگار کنید؛ دنبال فرصت ها بگردید و از همه مهم تر، لذت ببرید! یک مزیت بزرگ کارآفرینی برای خودتان این است که خودتان تصمیم می گیرید که چه کار کنید و چطور رشد کنید.

%7B%22original%22%3A%22https%3A%2F%2Fselldone.ir%2Fcdn-shop-images-1%2Fcontents_articles_selldoneshopproductsfajpg686655b2499a0ca027fb4214f49e3336.jpg%22%2C%22compare%22%3A%22https%3A%2F%2Fselldone.ir%2Fcdn-shop-images-1%2Fcontents_articles_selldoneadminproductsfajpgb61371e8e24ba7b0dcd9c1d25451cf23.jpg%22%2C%22max_width%22%3A46%7D


نتیجه گیری

برای راه اندازی یک کسب و کار علاوه بر پیش نیازهای اولیه، قدم های حیاتی باید طی شود که احتمال شکست های در پیش رو را کاهش دهد. امروزه در فضای رقابتی، کسب و کارها می توانند با وارد شدن به فضای اینترنت و فروش آنلاین محصولات خود به بازار به مراتب بزرگتری نسبت به فروش حضوری یا فیزیکی دسترسی پیدا کنند. داشتن یک فروشگاه مدرن، حرفه ای و کاربرپسند کلید ورود به دنیای فرصت های فروش بیشتر و برند محبوب تر نزد مخاطب است. سلدان به عنوان یک فروشگاه ساز کاملا رایگان در کنار شما خواهد بود تا دغدغه های فروش آنلاین را به فراموشی سپرده و بر روی پیاده سازی استراتژی های بازاریابی و فروش خود تمرکز کنید.


هنگام تحلیل نقاط ضعف و قوت خود چه نکاتی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

دانستن این جوابها کمک شایانی به شناخت بهتر خود میکند. سوالاتی مانند : اگر پول برایتان مساله نبود، چه شغلی داشتید؟ مشغول چه کاری بودید؟ آیا پول واقعا برایتان مهم است؟ یا آیا «پول زیاد» واقعا برایتان مهم است؟

برای تحلیل صنعت کسب و کار خود از چه منابعی استفاده کنم ؟

سازمان ها و نهادهای دولتی یا مراکز توسعۀ کسب و کارهای کوچک منابع معتبری هستند.همچنین منابع دیگری هم وجود دارند که بد نیست امتحان کنید مانند : آژانس هاس تبلیغاتی، تأمین کنندگان، دانشجویان ، واسطه های فروشنده اطلاعات

چرا داشتن طرح کسب و کار برای صنعت من اهمیت دارد؟

حتی اگر فکر می کنید به یک طرح کسب و کار رسمی احتیاج ندارید، باز هم باید وارد فرایند برنامه ریزی طرح کسب و کار بشوید، چون در فرایند برنامه ریزی است که به چاله چوله ها بر می خورید و می فهمید چه مشکلات و مسائلی وجود دارند که قبلا به آن ها فکر نکرده اید

برای تامین منابع مالی مورد نیاز، چه گزینه هایی برای من مناسب است؟

بسته به اندازه و اهداف کسب و کارتان، احتمالا نیاز به سرمایه گذاری از طرف «فرشته ها» یا «شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر» خواهید داشت. اما اغلب شرکت های کوچک کارشان را با وام، کارت های اعتباری، قرض گرفتن از اقوام و دوست و آشنا و این طور روش ها شروع می کنند.



🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

علیرضا شیردل نویسنده: علیرضا شیردل
تاریخ انتشار: July 02, 2020 09:58
تاریخ آخرین بازنویسی: July 20, 2020 11:02







کاوشی در بازار، 45 ایده سودآور برای راه اندازی کسب و کار ورزشی

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

میخواهید یک کسب‌و‌کار ورزشی را آغاز کنید و به دنبال ایده هستید؟ در این مقاله میتوانید لیستی از سودآورترین فرصت‌ها و کسب‌و‌کار های ورزشی را مشاهده کنید.

افیلیت مارکتینگ کلید شهر طلایی فروش

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

سرویس مشارکت در فروش یا افیلیت مارکتینگ در واقع یکی از بهترین راه هایی است که شما می توانید توسط آن درآمد اینترنتی کسب کنید.

کرونا، بحرانی که رشد بازار آنلاین را چندین سال به جلو انداخت! می خواهید جا نمانید؟

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

در این مقاله به بررسی 15 روش پیشنهادی به منظور افزایش فروش کسب و کارها در شرایط کرونا می پردازیم.

برترین تکنیک های فروش آنلاین که قطعا درآمدتان را چند برابر می کند!

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

گر واقعا دلتان می خواهد بهتر بفروشید، دیگر دنبال تکنیک نگردید؛ در همین مقاله ای که روبریتان است، مجموعه ای از بهترین تکنیک های فروش B2B را برایتان جمع کرده ایم که همگی بر اساس تحقیقات انتخاب شده اند

چگونه با سرمایه‌ای اندک، فروشگاه آنلاین راه اندازی کنیم؟

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

امروزه دیگر تاسیس یک فروشگاه آنلاین جمع و جور کار سختی محسوب نمی‌شود. فناوری تجارت الکترونیک پیشرفت بسیاری داشته است

افزایش درامد خرده فروشان با عبور از کرونا، رفتار مشتریانتان تغییر کرده است!

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

پاندمی و همه گیری ویروس کرونا، یکی از اتفاقات تعیین کننده در زمان ما خواهد بود که عواقب اقتصادی آن تا سال ها و برای همیشه بر روی رفتار و ذائقه ی مشتری ها تاثیر می گذارد.

اهمیت ارزش طول عمر مشتری (CLTV) در فروشگاه های اینترنتی

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

اهمیت ارزش طول عمر مشتری در جذب و افزایش کاربران و مشتریان سایت یا نتورک اینترنتی است، مخصوصا برای افزایش درآمد از فروش اینترنتی.

اَبَر چالش های کسب و کارهای آنلاین که باید آنها را بدانید!

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

در این مقاله به بررسی مهم ترین چالش هایی که کسب و کارهای کوچک و متوسط در فضای آنلاین با آنها دست و پنجه نرم می کنند می پردازیم