مطالب مرتبط

اشتراک گذاری

راهنمای کامل فروش آنلاین محتواهای آموزشی

تیم محتوا سلدان
نوشته شده در تاریخ March 30, 2022
آیا شما هم تا به حال به فروش آنلاین محتواهای آموزشی خود

آیا شما هم تا به حال به فروش آنلاین محتواهای آموزشی خود فکر کرده‌اید؟ آیا با نحوه کسب درآمد از فروش محصولات دیجیتالی خود آشنایی دارید؟

در سال‌های اخیر فروش محتواهای آموزشی دیجیتالی رشد چشمگیری داشت به گونه‌ای که افراد زیادی را به این سمت‌و‌سو کشانده است. طبق آمار ارائه شده از وب‌سایت learnwords، آموزش دیجیتال در سال ۲۰۱۸ بیش از ۴۶ میلیارد فروش داشته است و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۳۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

مراحلساخت و فروش آنلاین محتواهای آموزشی

در این مقاله سعی داریم تا راهنمای کاملی را در مورد فروش دوره‌های آنلاین در اختیار شما قرار دهیم.

بنابراین این فرصت فوق‌العاده را از دست ندهید و از آموزش و فروش دوره‌های آنلاین خود به چشم یک ابزار بازاریابی و تقویت ارتباط با مشتریان نگاه کنید. از این طریق شما می‌توانید برند خود را به افراد بی‌شماری معرفی کنید و شاهد رشد و حمایت آنان از دوره‌های آموزشی خود باشید.

موضوعی راانتخاب کنید که زمینه‌ی فروش برای آن وجود دارد

طبق مطالعات انجام شده و به نقل از وب‌سایت kajabi تقریبا ۴۲ درصد از کارآفرینان در حوزه انتخابی خود شکست می‌خورند چرا که بازاری برای فروش محصول آن‌ها وجود ندارد. از این جهت برای ایده گرفتن، بهتر است به مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایلی که مردم دوره‌ها را خریداری می‌کنند، نگاهی بیندازید. جالب است بدانید که پرفروش‌ترین دوره‌ها به نوعی با مشاغل در ارتباط هستند. در ادامه به معرفی برخی از سودآورترین و پرطرفدارترین موضوعات دوره آنلاین می‌پردازیم که عبارتند از:

  • کامپیوتر و تکنولوژی
  • آرایشی و زیبایی
  • سرگرمی
  • تحصیلات
  • هنر و صنایع دستی
  • علوم اجتماعی
  • توسعه فردی
  • ورزش و سلامتی

موارد ذکر شده موضوعات بسیار گسترده‌ای می‌باشند که باید از میان آن‌ها موضوع خاص‌تری را پیدا کنید و بر روی تولید محتوای آن تمرکز کنید.

دوره‌هایآنلاین خود را بسازید

حال باید به فکر ساخت و تولید دوره‌های آموزشی خود به روش‌های اصولی باشید که به ۳ بخش مختلف تقسیم می‌گردند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

در مورد یک موضوع خاص و مشخص صحبت کنید

اولین گام در زمان ایجاد دوره‌های آنلاین این است که بدانید دقیقا چه سرفصل‌هایی را می‌خواهید تدریس کنید. برای انتخاب یک موضوع خاص به نکات زیر توجه کنید:

۱. یک موضوع متمرکز و خاص‌تری را انتخاب کنید، چرا که انتقال تخصص و مهارت به مراتب آسان‌تر خواهد بود. اغلب انتخاب یک موضوع گسترده به معنای رقابت بیشتر است.

۲. مخاطبان خود را بشناسید و بدانید که مشکلات آن‌ها چیست و چگونه می‌توانید در جهت رفع مشکل به آن‌ها کمک کنید.

۳. به دانش و علم خود اعتماد داشته باشید و بدانید که متخصص بودن در یک موضوع به معنای داشتن علمی بهتر از متوسط است. نیازی نیست که حتما در مورد موضوعی نابغه باشید تا آن را تدریس کنید.

ابزارهای مناسب و لازم را تهیه کنید

پس از انتخاب موضوع، نوبت به ساخت و ضبط دوره آنلاین می‌رسد. به خاطر داشته باشید که مردم برای دریافت و استفاده از دوره‌های آنلاین حاضر به پرداخت پول خوبی هستند، بنابراین دوره‌های آموزشی شما باید از کیفیت قابل قبول و خوبی برخوردار باشند. برای شروع ضبط و ساخت دوره لازم است ابزارهای زیر را تهیه کنید:

  • دوربین فیلم‌برداری HD خوب
  • نورپردازی قوی و صحیح
  • نرم‌افزار‌های ویرایش مانند final cut pro
  • پس زمینه مشخص مانند پرده سبز
اگر شرایط خرید و تهیه کلیه این ابزارها را ندارید، با هر

اگر شرایط خرید و تهیه کلیه این ابزارها را ندارید، با هر وسیله‌ای که می‌توانید شروع کنید. اما تلاش کنید که در کمترین زمان ممکن بر روی ابزارهای خویش سرمایه‌گذاری کنید.

شروع ضبط ویدئو آموزشی

اکنون با در اختیار داشتن موضوع خاص و تجهیزات مناسب، وقت آن است تا به ضبط ویدئو بپردازید. در ابتدا چیدمان موردنظر را انجام دهید و مطمئن باشید که ایرادی در پس‌زمینه وجود ندارد تا زمان کمتری را برای ویرایش آن صرف کنید. حال یک ضبط آزمایشی را انجام دهید تا ضعف‌های فیلمبرداری را هنگام اجرا ببینید. ضبط یک ویدئو به طور تقریبی ۳ بار انجام می‌شود تا به نتیجه نهایی برسد.

یک پلتفرمی برای ارائهدوره‌های آنلاین خود برگزینید

پس از ضبط و ویرایش نهایی محتواهای آموزشی خود، لازم است تا از محیطی آنلاین برای بارگذاری آن‌ها استفاده کنید. برای این کار شما باید یک محیطی را انتخاب کنید تا دسترسی به دوره‌ها برای خریداران آسان باشد. به این منظور شما می‌توانید از دو روش مختلف استفاده کنید که عبارتند از:

فروش دوره‌ها در وب‌سایت شخصی خودتان

می‌توانید با اجاره سرور و خرید هاست، وب‌سایت شخصی خود را راه‌اندازی کنید و از این طریق دوره‌های خود را بفروشید. راه‌اندازی وب‌سایت ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد اما از لحاظ فنی، نتایج بهتری نیز خواهد داشت. چرا که میزبانی فروش و برگزاری دوره‌ها در دست شماست.

فروش در پلتفرم‌های آموزش آنلاین

روش دیگر برای به فروش رساندن دوره‌های آموزشی، استفاده از پلتفرم‌های آموزش آنلاین است که نیازی به صرف زمان و هزینه برای راه‌اندازی سایت ندارد. فروش دوره‌ها از این طریق، اغلب سریع‌تر است و با هزینه کمتری نیز انجام می‌شود.

برای دوره‌هایخود قیمت‌گذاری کنید

لازم است بدانید که تا چه حد باید برای دوره‌های خود هزینه کنید تا قیمت‌گذاری را اصولی انجام دهید. قیمت‌گذاری در ابتدا، کار سختی است و برای تعیین قیمت دقیق و عالی لازم است مقداری آزمون و خطا کنید. به طور کلی در زمان قیمت‌گذاری باید به چندین فاکتور مختلف توجه داشته باشید که به مهم‌ترین آن‌ها در زیر اشاره می‌کنیم:

  • مقدار هزینه‌ای که برای تولید و ساخت دوره آموزشی انجام داده‌اید
  • استراتژی قیمت‌گذاری
  • سطح درآمد مخاطبان شما و این که تا چه اندازه حاضر به پرداخت هستند؟
  • قیمت‌گذاری رقبا
  • طول دوره

بررسی انواع استراتژی قیمت‌گذاری دوره‌های آموزشی آنلاین

در هنگام فروش دوره‌های آنلاین، شما می‌توانید از شیوه‌های مختلفی برای قیمت‌گذاری دوره‌های خود استفاده کنید که شامل این موارد می‌باشد:

  • پرداخت یکباره (One-Off Payment) برای دسترسی مادام‌العمر به دوره
  • خرید اشتراک (Subscriptions) که با عضویت کوتاه مدت انجام می‌گیرد، به عنوان مثال پرداخت ماهانه
  • پریمیوم (Premium) برای محتواهای اختصاصی با مزایای بیشتر از دوره‌های معمولی
این شما هستید که باید مخاطبان و بازار هدف خود را ارزیابی

این شما هستید که باید مخاطبان و بازار هدف خود را ارزیابی کنید تا استراتژی مناسبی را برای قیمت‌گذاری انتخاب کنید.

ارزش و قیمت دوره‌های آنلاینخود را افزایش دهید

یکی از راه‌های افزایش قیمت دوره، افزودن ارزش به آن است. شما می‌توانید این کار را با استفاده از رو‌ش‌های گوناگونی مانند کد تخفیف یا کوپن برای خرید دوره‌های بعدی انجام دهید. حتی شما می‌توانید محتوای خود را مدت‌دار و گروه‌بندی کنید و به این صورت، مشتریان خود را ترغیب به خرید کنید. توجه کنید که جایزه و پاداش تنها برای مشتریان وفادار است. در مجموع با ارزش افزوده‌ای که برای دوره‌های خود در نظر گرفتید، می‌توانید فروش خود را در کوتاه‌مدت افزایش دهید و همچنین کاربران جدیدی را نیز جذب کنید.

دورهآنلاین خود را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کنید

با اتمام ضبط و ساخت دوره آموزشی آنلاین خود، زمان تست آن فرا رسیده است. برای این کار، بهتر است دوره‌ی خود را در پلتفر‌های آنلاین به صورت موقت قرار دهید و بازخورد آن را بررسی کنید. در این مرحله لازم است تا دقیق‌تر بازار هدف خود را بررسی نمایید و در صورت نیاز آن را اصلاح کنید. مهم‌ترین سوالات و نیازهای مخاطبین خود را کشف کنید و به فکر راه‌حل باشید. در نهایت مشخص کنید که واقعا بازار به چه چیزی نیاز دارد و مخاطبان شما مایل به پرداخت چه سرفصل‌هایی از دوره هستند.

به طور کلی برای راه‌اندازی و اجرای اولیه، نیازی نیست که یک بازاریابی کاملی را انجام دهید. بنابراین می‌توانید از اطرافیان خود شروع کنید و به آن‌ها پیشنهاد استفاده از یک دوره آزمایشی و رایگان را بدهید. در اجرای این دوره آزمایشی، احتمال فروش پایین است، اما جای نگرانی وجود ندارد. چرا که در این مرحله، هدف اصلی شما تست و بررسی علاقه مخاطبان خودتان است که به نتیجه برسید آیا اصلا این ایده قابل اجرا و ارزشمند است یا خیر؟

در نهایت تلاش کنید تا تمام اطلاعات حاصل شده از راه‌اندازی اولیه را تحلیل و بررسی کنید، جزئیات آن را یاد بگیرید و در بازاریابی کلی دور‌ه‌های آنلاین خود بگنجانید.

برای فروشدوره‌های آنلاین خود باید بازاریابی کنید

تولید دوره‌های آموزشی آنلاین به معنای فروش آن‌ها نیست. لذا شما باید برای فروش دوره‌های خود، بازاریابی را شروع کنید. در واقع بازاریابی به معنای ایجاد رابطه با مشتریان با هدف ترغیب آن‌ها به خرید است. روش‌‌های متفاوتی برای بازاریابی و فروش دوره‌های آنلاین وجود دارد که به برخی از مهم‌ترین موارد آن اشاره می‌کنیم:

۱. وب‌سایت خود را طراحی کنید و دوره‌های آنلاین خود را از این طریق به فروش برسانید. به خاطر داشته باشید که حتما باید فروشگاه و یا صفحه فروش مشخصی را به دوره‌ها اختصاص بدهید تا مشتریان به آسانی از جزئیات دوره‌ها مطلع و برای خرید ترغیب شوند.

۲. هر روز هزاران نفر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند که این فرصت خوبی برای جذب آنان است. بنابراین حضور خود را در شبکه‌های اجتماعی تا جای ممکن تقویت کنید.

۳. ایمیل همچنان یکی از ابزار‌های بازاریابی قدرتمند است که شما می‌توانید با استفاده از فرم‌هایی در وب‌سایت خود، یک لیست از ایمیل مشتریان بسازید. سپس از طریق ایمیل برای اطلاع‌رسانی و معرفی دوره‌های جدید به مخاطبان خود استفاده کنید.

۴. سعی کنید با سایر همکاران خود شریک شوید و تجربه همکاری با یکدیگر داشته باشید. شما می‌توانید با سایر کارآفرینان که آن‌ها را تحسین می‌کنید، ارتباط برقرار کنید و ببینید که چگونه می‌توانید با هم در زمینه فروش دوره‌ها همکاری سودمند و دوطرفه داشته باشید.

خرید دوره‌هایآینده را به مخاطبان خود پیشنهاد دهید

تا به اینجا شما موفق شدید دوره‌های خود را به نحو احسنت ضبط و آماده کنید و آن‌ها را به فروش برسانید. تبریک می‌گوییم. بخش زیادی از مسیر را طی کردید. اما آیا تا به حال فکر کردید که در ادامه باید چه برنامه‌ای داشته باشید؟

شما در این مرحله باید به این اطمینان برسید که هنرجو‌ها و دانش‌آموزانتان تا حد امکان به موفقیت دست پیدا کردند. زمانی که آن‌ها احساس کنند با خرید و استفاده از دوره‌های شما به دستاورد خاصی رسیده‌اند، به یقین دوباره از شما خرید می‌کنند. در این هنگام در صورت رضایت از دوره‌ی خریداری شده، علاوه بر خرید دوباره شروع به صحبت در مورد آن با اطرافیان و دوست و آشنایان خود می‌کنند. با صحبت و تعریف‌های آنان، بازاریابی دهان به دهان اتفاق می‌افتد که هنوز یکی از موثرترین راه‌ها برای فروش دوره‌های آنلاین است. چرا که هیچ هزینه تبلیغاتی را برای شما در پی ندارد.

جمع‌بندی

در این مقاله به ارزش و اهمیت روزافزون دوره‌های آموزشی آنلاین پی بردیم و می‌دانیم که بهترین آموزش‌ها در قالب ویدئو است زیرا مفهوم را بهتر انتقال می‌دهد. جالب است بدانید که فروش محتوای آموزشی آنلاین یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن درآمد غیرفعال است. درآمد غیرفعال به این معناست که بدون نیاز به حضور شما گردش مالی اتفاق می‌افتد. بنابراین بهتر است برای یک بار هم که شده به فروش محصولات دیجیتال خود فکر کنید.

با بهترین فروشگاه ساز رایگان، کسب و کار خود را آنلاین کنید.

30 روز ضمانت بازگشت مبلغ

با نرخ پایین فروش آنلاین خود خداحافظی کنید!

تیم محتوا سلدان
نویسنده تیم محتوا سلدان
تاریخ انتشار: March 30, 2022 March 30, 2022

مطالب مرتبط با راهنمای کامل فروش آنلاین محتواهای آموزشی

مطالب مرتبط با راهنمای کامل فروش آنلاین محتواهای آموزشی