مطالب مرتبط

اشتراک گذاری

میکرو‌اینفلوئنسر‌ها: زمانی که کوچک بودن، بهتر است

تیم محتوا سلدان
نوشته شده در تاریخ March 28, 2022
هر کسی که بتواند بر عقیده، رفتار و باورهای دیگران تاثیر بگذارد،

هر کسی که بتواند بر عقیده، رفتار و باورهای دیگران تاثیر بگذارد، اینفلوئنسر نامیده می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که اینفلوئنسر‌ها، افرادی با مجموعه‌ای از مخاطبان وفادار و البته تاثیر‌پذیر هستند. طی سال‌های اخیر، صنعت اینفلوئنسر مارکتینگ به سرعت رشد و تکامل پیدا کرده به گونه‌ای که توجه همگان را به خود جلب نموده است. اینفلوئنسر مارکتینگ، پتانسیل بسیاری برای افزایش بازدید برند شما دارد و کسب‌و‌کارهای زیادی از آن برای افزایش دنبال‌کنندگان خود استفاده می‌کنند.

بسیاری از کسب‌و‌کارها و افراد فکر می‌کنند که اینفلوئنسرهای پرمخاطب گزینه بهتری برای بازاریابی و تبلیغات هستند، در حالی که این موضوع همیشه صادق نیست. هر اینفلوئنسر با هر تعداد دنبال‌کننده و فالوئر دارای مزایا و معایبی می‌باشد که نیاز به تحلیل و بررسی دارد. بنابراین بهتر است که کسب‌و‌کارها بر اساس تعداد فالوورهای اینفلوئنسر، میزان تاثیر‌گذاری و نحوه تبلیغات و بازاریابی آن‌ها، انتظار نتیجه متفاوتی را داشته باشد.

اینستاگرام یکی از اصلی‌ترین شبکه‌های اجتماعی است که توده‌ی مردم از اصطلاحاتی مانند میکرو‌اینفلوئنسر، ماکرو‌اینفلوئنسر، نرخ تعامل در آن استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی هر یک از این اصلاحات می‌پردازیم.

میکرو‌اینفلوئنسر به چه کسانی گفته می‌شود؟

به طور کلی دسته‌بندی اینفلوئنسرها بر اساس تعداد فالوورهای آنان انجام می‌گیرد. طبق گفته MediaKix، میکرو‌اینفلوئنسر (Micro-Influencer) به افرادی گفته می‌شود که دنبال‌کنندگانی بین ۱۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر دارند. ماکرو‌اینفلوئنسرها (Macro-Influencer) به افرادی گفته می‌شود که ۵۰‌ هزار تا ۱ میلیون دنبال‌کننده دارند.

همان‌طور که از نام میکرو‌اینفلوئنسرها پیداست، طرفداران کمتری دارند، کوچک و متمرکز هستند اما قدرتمند عمل می‌کنند. میکرو‌اینفلوئنسرها با مخاطبان خاص بیشتری در ارتباط‌‌‌اند که می‌توانند برای برند و کسب‌و‌کار شما بسیار مفید باشند. چرا که آن‌ها به مجموعه‌ی کوچکتری از افراد با علاقه‌مندی و هدف خاص دسترسی دارند و روابط عمیق‌تری را نیز با آن‌ها ساخته‌اند.

بررسی مزایا و دلایل اصلی کار با میکرواینفلوئنسرها

در این بخش به بررسی فواید همکاری با میکرو‌اینفلوئنسرها یا همان اینفلوئنسرهای کوچک می‌پردازیم که امروزه به عنوان روش جدید و موفق‌تری شناخته شده است.

اصالت و اعتبار

ویژگی و خصیصه‌ی اعتبار و اصالت، یک ویژگی ضروری برای اینفلوئنسر‌ها است. طبق گفته Morning Consult، هشتاد درصد از مردم به اعتبار و اصالت یک اینفلوئنسر و این که تا چه میزان با فالوورهای خود صادقانه رفتار می‌کنند، اهمیت می‌دهند. از طرفی به دلیل دارا بودن دنبال‌کننده‌های کمتر، اغلب آن‌ها تمایل دارند با سایر برند‌ها همکاری داشته باشند. به خصوص برندهایی که واقعا محصولات و خدمات آن‌ها را دوست دارند. از این رو از آن‌ها حمایت می‌کنند و صادقانه با مخاطبین خود به اشتراک می‌گذارند.

مشارکت زیاد مخاطبین

مشارکت زیاد مخاطبین

یکی از دغدغه‌های هر روزه‌ی اینفلوئنسر‌ها این است که " نرخ تعاملشان با مخاطبان " چقدر است. الگوریتم اینستاگرام بر اساس میزان مشارکت مخاطب با صفحات اینفلوئنسرها چیده شده است. نرخ تعامل نیز به میزان فعال بودن فالوور بستگی دارد. بنابراین فالوورهای فعال داشتن به معنای لایک، کامنت‌گذاری و اشتراک‌گذاری پست‌های بیشتر است. در این صورت است که صفحه موردنظر رشد می‌کند. در مجموع می‌توان گفت که میکرو‌اینفلوئنسرها نرخ تعامل بالایی دارند که برای کسب‌و‌کارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آن‌ها ارتباط عمیق‌تری با دنبال‌کنندگان خود برقرار می‌کنند، از این رو فالوورها، تمایل بیشتری برای بیان نظر و کامنت گذاشتن دارند.

هزینه‌ی کمتر

مقدار هزینه‌ای که اینفلوئنسرها برای تبلیغات و بازاریابی دریافت می‌کنند، به تعداد دنبال‌کنندگان آنان بستگی دارد. بنابراین به طور کلی هر چه تعداد فالوور یک اینفلوئنسر کمتر باشد، احتمال این که هزینه مقرون به صرفه‌تری را برای تبلیغات در نظر بگیرند، بیشتر است. از آن‌جایی که میکرو‌اینفلوئنسرها همیشه به دنبال افزایش تعداد دنبال‌کنندگان خود هستند، تلاش بیشتری می‌کنند تا شما را تحت تاثیر قرار دهند تا بتوانند یک رابطه بلندمدت و عمیق‌تری را ایجاد کنند.

دسترسی به چندین بازار مستقل (Multi Marketing reach)

به دلیل کم‌هزینه و ارزان بودن میکرو‌اینفلوئنسرها، فرصتی برای کسب‌و‌کارها ایجاد می‌شود که بتوانند با تعداد بیشتری از آن‌ها ارتباط برقرار کنند و تبلیغات را به آن‌ها واگذار کنند. کسب‌و‌کارها در این شرایط به مخاطبین بیشتری دسترسی پیدا می‌کنند که سبب شناساندن برند خود به افراد بیشتری می‌شوند. با همکاری و مشارکت با میکرو‌اینفلوئنسرهای متعدد و مختلف، می‌توانید به طیف وسیع و بسیار متفاوتی از مخاطبین دست یابید که این ویژگی در همکاری با اینفلوئنسرهای بزرگ و یا ماکرو وجود ندارد.

بزرگتر بودن همیشه بهتر نیست

بسیاری از افراد بر این باورند، صفحات و حساب‌های کاربری با دنبال‌کنندگان زیاد، قابلیت این را دارند که آن‌ها را به اهدافشان برسانند. در صورتی که چندین جنبه‌ی منفی و بزرگی وجود دارند که باید مورد بررسی قرار گیرد.

پرداخت هزینه بیشتر

پرداخت هزینه بیشتر

هر چه تعداد فالوورهای یک اینفلوئنسر بیشتر باشد، هزینه همکاری و نرخ تبلیغات به مراتب بیشتر خواهد بود. در این حالت، شرایطی ایجاد می‌گردد که برندها برای صرفه‌جویی در هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی، به ناچار باید متن یا تیزر تبلیغاتی خود را در قالب یک تک محتوا تنها به عنوان پست یا استوری به کار ببرند.

عدم دسترسی آسان

اغلب اوقات ماکرو‌اینفلوئنسرها یا اینفلوئنسرهای بزرگ به دلیل مخاطبان زیادی که دارند، تقاضا برای تبلیغات بیشتری نیز خواهند داشت. کسب‌و‌کارها به دنبال افزایش و جذب کاربران جدید هستند، به همین خاطر به ماکرو‌اینفلوئنسرها روی می‌آورند تا به یکباره مخاطب زیادی را دریافت کنند. در این حالت افزایش تقاضا برای همکاری با اینفلوئنسرها، منجر به تبلیغات با شرایط پیچیده و طولانی‌تری می‌شود و قطعا نیاز به صرف زمان بیشتری برای هماهنگی‌های لازم دارد. اما این شرایط، نتایج خوبی برای برخی از برندهایی که نیاز به بزرگ شدن و گسترش در کمترین زمان ممکن دارند، ندارد.

احتمال خدشه‌دار شدن اعتبار

با افزایش روز به روز دنبال‌کنندگان یک اینفلوئنسر، بالطبع افراد و برندهای بیشتری می‌خواهند که با آن‌ها همکاری داشته باشند. در این شرایط حفظ اعتبار و اصالت برای آن‌ها اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. اگر یک اینفلوئنسر بیش از اندازه پست‌های تبلیغاتی در صفحه‌ی خود بارگذاری کند، احتمال بی‌اعتمادی کاربران را به خود افزایش می‌دهد. چرا که با این روند، این حس را در مخاطب تداعی می‌کند که تنها به دنبال دریافت پول بیشتر است و کیفیت و البته علاقه و رضایت مخاطب برای آن اهمیتی ندارد.

بنابراین لازم است تا کلیه کسب‌و‌کارها در مورد میزان تاثیرگذاری، آمار پست‌ها، تعداد لایک و کامنت و البته میزان اعتبار اینفلوئنسر به خوبی تحقیق کنند. برای دریافت این اطلاعات لازم است تا مدت زمانی پیج اینفلوئنسر مورد نظر را دنبال کنند و با نحوه تبلیغات و تعامل او با مخاطبینش به درستی آشنایی پیدا کنند. سپس تصمیم به مشارکت و همکاری بگیرند.

بررسی ارتباط سگمنت مارکتینگ و میکرواینفلوئنسر‌

میکرو‌اینفلوئنسر‌ها اغلب در حوزه‌ای که علاقه‌مند به آن هستند، متخصص می‌باشند. از این رو افرادی را با علاقه‌مندی‌های مشترک به صفحه کاربری خود جذب می‌کنند. در این صورت کسب‌و‌کارها می‌توانند بر روی میکرو‌اینفلوئنسر‌هایی با زمینه کاری و بازار هدف مرتبط تمرکز کنند و با همکاری و تبلیغات اصولی از این مخاطبان به بهترین شکل ممکن بهره ببرند.

مدت‌ها از زمانی که برندهای مختلف به صورت انحصاری و تنها بر اساس تعداد دنبال‌کننده تصمیم‌گیری می‌کردند، گذشته است. امروزه گزینه و فاکتورهای بیشتری وجود دارد که در زمان تصمیم‌گیری باید به آن توجه کرد.

از آن‌جایی که اهداف و برنامه‌های میکرو‌اینفلوئنسر‌ها تنها بر روی بخش مشخصی از بازار متمرکز است، تداعی‌کننده مفهومی در دنیای بازاریابی به نام سگمنت مارکتینگ (Market Segmentation) است. قسمت‌های کوچکی از بازار وجود دارد که تنها بر روی بخشی از افراد با ویژگی‌های مشترک متمرکز است که معمولا با هدف بهینه‌سازی تبلیغات، بازاریابی و البته فروش تقسیم می‌شود.

بنابراین شما با در نظر گرفتن بازار هدف کسب‌و‌کار خود و شناسایی میکرو‌اینفلوئنسر‌های مرتبط، می‌توانید به راحتی گوشه‌ای از بازار را انتخاب کنید. پس از انتخاب هوشمندانه گوشه‌ای از بازار، سعی کنید تا با تولید و عرضه محصول، نیاز مشتریان خود را برطرف کنید و آنان را به مشتریان وفادار تبدیل کنید.

نحوه برقراری ارتباط با میکرو‌اینفلوئنسرها

تا به اینجا به بررسی مزایا و معایب انواع اینفلوئنسر پرداختیم و شما را با برخی از مهم‌ترین مفاهیم اولیه نیز آشنا کردیم. حال باید به پاسخ این سوال برسیم که چطور می‌توان با میکرو‌اینفلوئنسر‌ها همکاری مفید و سودمندی داشت؟

حتما تا به حال با میکرو‌اینفلوئنسر‌هایی که در حوزه‌های مختلف به فعالیت مشغول هستند، برخورد کرده‌اید. شما می‌توانید میکرو‌اینفلوئنسر‌های متعددی را در زمینه‌های گوناگونی اعم از سبک زندگی، سفر، تکنولوژی، آرایش و زیبایی، مد و فشن و غیره بیابید. در این مرحله باید کسانی را انتخاب کنید که بیشترین هماهنگی و ارتباط را با کسب‌و‌کار شما دارند.

پس از انتخاب اولیه‌ی تعدادی از آن‌ها ، نوبت به تحقیق و بررسی میزان واقعی بودن، تاثیرگذاری، کیفیت تبلیغات و نرخ تعامل اینفلوئنسر مدنظر می‌رسد. هر چه یک اینفلوئنسر نرخ تعامل و مشارکت بیشتری با مخاطبان خود داشته باشد، احتمال این که خروجی تبلیغات مفیدتر باشد، بیشتر است.

محتوای تبلیغاتی مناسب خود را آماده کنید و در عین حال با میکرو‌اینفلوئنسر انتخابی خود، تماس برقرار کنید. هزینه‌ها و شرایط همکاری را بررسی کنید و بسته به شرایط کسب‌و‌کار خود در آن زمان یکی از آن‌ها را برگزینید. در ادامه بر نحوه‌ی اجرای برنامه‌ی تبلیغاتی خود نظارت کنید، تمامی ضعف‌ها و اشتباهات را یادداشت کنید تا برای تبلیغات آینده‌ی کسب‌و‌کار خود، اصلاحات لازم را انجام دهید.

با رعایت تمامی این نکات و چند بار آزمون و خطا و البته مطالعه روزمره به جهت آشنایی بیشتر با ابزارها و شیوه‌های نوین تبلیغات، می‌توانید افراد بیشتری را جذب کنید و طیف وسیع‌تری از مردم جامعه را به استفاده از محصولات خود ترغیب کنید.

با بهترین فروشگاه ساز رایگان، کسب و کار خود را آنلاین کنید.

30 روز ضمانت بازگشت مبلغ

با نرخ پایین فروش آنلاین خود خداحافظی کنید!

تیم محتوا سلدان
نویسنده تیم محتوا سلدان
تاریخ انتشار: March 28, 2022 March 28, 2022

مطالب مرتبط با میکرو‌اینفلوئنسر‌ها: زمانی که کوچک بودن، بهتر است

مطالب مرتبط با میکرو‌اینفلوئنسر‌ها: زمانی که کوچک بودن، بهتر است