مطالب مرتبط

اشتراک گذاری

چک لیست کامل سئو رایگان برای فروشگاه های تازه‌کار

تیم محتوا سلدان
نوشته شده در تاریخ March 01, 2022
آیا می‌دانستید که اولین نتیجه در گوگل تقریبا یک سوم کل کلیک‌‌ها

آیا می‌دانستید که اولین نتیجه در گوگل تقریبا یک سوم کل کلیک‌‌ها را دریافت می‌کند؟ از آن‌جایی که اکثر افراد قبل از انجام خرید، جست‌وجوی آنلاین انجام می‌دهند، برای فروشگاه‌‌های اینترنتی ضروری است که یک استراتژی سئوی موثر داشته باشند. چرا که تدوین یک استراتژی خوب برای سئو، منجر به افزایش ترافیک ارگانیک (طبیعی) می‌شود. از آن‌جایی که ترافیک ارگانیک، رایگان است می‌تواند به طور جدی نتایج شما را بهبود بخشد. اگر به دنبال این هستید که ترافیک سایت خود را بالا ببرید تا رتبه‌ی خود را در گوگل افزایش دهید، نخستین گام داشتن یک چک‌لیست جامع از اقدامات سئو است. وجود چک‌لیست در هر زمینه‌ای به بهبود نتایج آن کمک می‌کند و درصد خطاها را به حداقل می‌رساند. با وجود چک‌لیست به جای فکر کردن به انتخاب کار بعدی می‌توانید روی نحوه‌ی اجرای کار تمرکز کنید. در این مقاله چک‌لیست نهایی که برای موفقیت در هر پروژه‌ی سئو به آن نیاز است را گردآوری نمودیم تا گامی موثر در جهت افزایش موفقیت و رضایت از پروژه‌ها برداریم.

سرفصل‌های چک‌لیست ۲۰۲۲ بنا به گزارش backlinko عبارت است از:

  • چک‌‌لیست مبانی سئو
  • چک‌لیست تحقیق کلمات کلیدی
  • چک‌لیست سئوی داخلی
  • چک‌لیست سئوی تکنیکال
  • چک‌لیست محتوا
  • چک‌لیست لینک‌سازی

چک‌لیست مبانی سئو

ابتدا ابزارها و افزونه‌هایی که برای رتبه‌بندی در موتورهای جست‌وجو به آن نیاز است را بررسی می‌کنیم.

۱. راه‌اندازی گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول یک ابزار قدرتمند و رایگان برای سئوی وب‌سایت است. این ابزار جهت ردیابی عملکرد سایت طراحی شده است. از کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یافتن کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک را برای سایت می‌آورد.
  • بارگذاری سایت‌مپ
  • شناسایی خطاهای وب‌سایت
  • دانستن رتبه‌ی صفحات

و بسیاری از موارد دیگر. اگر قصد دارید به طور جدی برای سئوی سایت اقدام کنید، اولین قدم راه‌اندازی سرچ کنسول سایت است.

۲. راه‌اندازی بینگ وبمستر

اگرچه Bing به‌اندازه گوگل محبوب نیست اما با وجود ۱ میلیارد بازدیدکننده در ماه، ارزش بهینه‌سازی سایت برای آن وجود دارد.

۳. راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس بهترین راه برای این است که بفهمید که کاربران چگونه سایت شما را پیدا می‌کنند. از مهم‌ترین کاربردهای این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یافتن میزان ترافیک ورودی از گوگل
  • یافتن صفحاتی که بیشترین ترافیک را برای سایت می‌آورد.
  • شناسایی Source و Mediumهایی که برای سایت ترافیک می‌آورند.
  • میانگین نرخ پرش، بازدید صفحه و زمان حضور کاربر در سایت

نکته‌ی مهم: با اتصال گوگل آنالیتیکس به گوکل سرچ کنسول، می‌توانید اطلاعات مفیدتری از سایت خود به دست آورید.

۴. نصب افزونه‌ی یوآست سئو برای سایت‌‌های وردپرسی

یوآست محبوب‌ترین افزونه سئو در جهان است. به این دلیل که بهینه‌سازی سایت وردپرسی را برای موتورهای جست‌وجو بسیار آسان می‌کند. همچنین در ایجاد فایل robots.txt و Sitemap هم نقش بسزایی دارد.

چک‌لیست تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی اساس سئو است. در این چک‌لیست به شما نشان خواهیم داد که چگونه به سرعت کلمات کلیدی که کاربرانتان در پی آن هستند را پیدا کنید.

۱. یافتن کلمات کلیدی LongTail با Google Suggest

ابتدا یک کلمه‌ی کلیدی را در گوگل تایپ کنید. سپس بدون زدن دکمه‌ی اینتر، کلمات کلیدی که گوگل به شما پیشنهاد می‌دهد را بررسی نمایید. به این کلمات، کلمات کلیدی پیشنهادی گوگل می‌گویند. از آن‌جایی که این کلمات مستقیما از گوگل می‌آیند، می‌دانید مردم در جست‌وجوی آن‌‌ها هستند. از آن برای بهینه‌سازی سایت خود استفاده کنید.

۲. استفاده از ابزار Keyword Google Planner

این ابزار برای تبلیغات گوگل طراحی شده است. با این وجود هنوز هم برای تحقیق کلمات کلیدی سئو بسیار مفید است. علاوه‌ بر این داده‌های آن مستقیما از گوگل می‌آید و فوق‌العاده دقیق است.

۳. شرکت در انجمن‌های آنلاین

Quora، Reddit و سایر انجمن‌‌های آنلاین مکان مناسبی برای یافتن کلمات کلیدی محسوب می‌شوند.

۴. جست‌وجوی کلمات کلیدی کم‌رقابت با KWFinder

این ابزار تحقیق کلمات کلیدی freemium بوده و مقدار زیادی داده در مورد هر کلمه کلیدی در اختیار شما قرار می‌دهد.

با جست‌وجوی یک کلمه کلیدی در KWFinder می‌توانید اطلاعاتی از قبیل حجم جست‌وجو، سختی کلمه کلیدی، cpc، ترندها و میزان بازدید را به دست آورید. به این ترتیب کلمات کلیدی کم‌رقابت را می‌یابید.

۵. یافتن کلمات کلیدی با پرسش عمومی

یک ابزار مفید و موثر در این مورد Answer the public است. این کلمات کلیدی برای نوشتن پست و وبلاگ عالی هستند. چرا که به صورت رایگان سوالاتی را که مردم به صورت آنلاین جست‌وجو می‌کنند نشان می‌دهد. می‌توانید برای نوشتن محتوای خود به این سوالات پاسخ دهید.

چک‌لیست سئوی داخلی

اکنون زمان آن فرا رسیده که محتوای خود را با استفاده از تکنیک‌های سئو بهینه کنید.

۱. قرار دادن کلمه‌ی کلیدی در url

url به گوگل در فهم اینکه صفحه‌ی شما در مورد چیست کمک می‌کند. به علاوه یک url حاوی کلمه کلیدی می‌تواند نرخ CTR ارگانیک شما را بهبود بخشد.

۲. استفاده از urlهای کوتاه

تجزیه و تحلیل ۱۱.۸ میلیون نتیجه از نتایج گوگل نشان داد که urlهای کوتاه بهترین رتبه را در گوگل کسب می‌کنند.

۳. استفاده از کلمه‌ی کلیدی در عنوان

اینکه باید از کلمه‌ی کلیدی در عنوان استفاده کرد بر کسی پوشیده نیست. اما بسیاری ممکن است ندانند که کلمه‌ی کلیدی را در کجای عنوان قرار دهند. برای اثرگذاری بیشتر، بهتر است کلمه‌ی کلیدی خود را در ابتدای عنوان قرار دهید.

۴. استفاده از کلمه‌ی کلیدی در ابتدای پاراگراف اول

گوگل به ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه‌ی اول صفحه‌ی شما اهمیت بیشتری می‌دهد. پس حتما از کلمه‌ی کلیدی خود در ابتدای مقالات استفاده کنید.

۵. استفاده از کلمات کلیدی در تگ‌‌های H1، H2، H3 و غیره

۶. بهینه‌سازی مدیای صفحه

متاسفانه گوگل هنوز نتوانسته تصاویر را مثل محتوای متنی درک کند. بنابراین تصاویری که استفاده می‌کنید قرار است راجع به محتوای شما حرفی داشته باشد. برای کمک به درک گوگل از تصاویر، باید از alt tag و نام فایل مناسب استفاده کنید. برای این‌کار هنگام ذخیره‌سازی تصویر، برای نامگذاری فایل از نامی استفاده کنید که به طور خلاصه توضیح دهد تصویر چیست. پس از آن هنگامی که تصویر را به صفحه‌ی سایت خود اضافه می‌کنید از یک تگ alt توصیفی برای آن استفاده کنید.

۷. استفاده از کلمات کلیدی مترادف و LSI

در گذشته منطقی بود از یک کلمه‌ی کلیدی بارها در متن استفاده شود. اما با هوشمند شدن گوگل دیگر نیاز به استفاده‌ی چندباره از یک کلمه‌ی کلیدی نیست بلکه باید از مترادف‌ها و کلمات LSI استفاده کرد. LSI در واقع کلماتی هستند که با کلمه‌ی کلیدی اصلی همراه شده‌اند. برای روشن‌تر شدن موضوع به این مثال توجه کنید:

فرض کنید بخواهید برای «چگونه یک وبلاگ راه‌اندازی کنیم» محتوایی تولید کنید. در این صورت نیاز است از LSIهای زیر استفاده کنید.

راه‌اندازی وبلاگ

چگونه یک وبلاگ ایجاد کنیم؟

نحوه راه‌اندازی وبلاگ در وردپرس و مواردی از این قبیل.

۸. استفاده از لینک‌های خارجی

در مقالات خود به وب‌سایت‌های معتبر لینک دهید. این لینک‌ها به گوگل نشان می‌دهد که محتوای شما قابل ارجاع و استناد است.

۹. استفاده از لینک‌های داخلی

هر زمان که محتوای جدیدی منتشر می‌کنید نیاز است از این مقاله به چندین صفحه‌ی دیگر در وب‌سایت خود لینک دهید.

چک‌لیست سئوی تکنیکال

انجام سئوی تکنیکال در افزایش رتبه‌ی سایت شما نقش به‌سزایی دارد. خوشبختانه رفع مشکلات سئوی تکنیکال کار سختی نیست. به خصوص اگر موارد موجود در این چک‌لیست را دنبال کنید.

۱. شناسایی خطاهای Crawl

خطای کراولر یعنی گوگل برای مشاهده یک صفحه در سایت شما به مشکل برخورده است. چنانچه کراولر نتواند صفحه شما را مشاهده کند، هیچ رتبه‌ای نخواهید داشت. خطاهای خزیدن را می‌توانید در گزارش Coverage گوگل سرچ کنسول بیابید.

۲. نمایش صفحه‌ی وب‌سایت از دید گوگل

گاهی امکان مشاهده صفحات سایت برای گوگل وجود ندارد. به همین دلیل توصیه می‌شود از گزینه‌ی Inspect url در سرچ کنسول گوگل استفاده کنید. وقتی این کار را انجام دهید صفحه خود را از دید گوگل خواهید دید و به مشکلات آن پی می‌برید.

۳. موبایل فرندلی بودن سایت

اگر سایت شما برای موبایل بهینه نشده باشد رتبه خوبی نخواهد داشت.

۴. رفع لینک‌های شکسته

وجود لینک‌های شکسته می‌تواند به سئوی سایت آسیب جدی وارد کند. ساده‌ترین راه برای رفع لینک‌های شکسته، استفاده از ابزار رایگان DrLinkCheck.com است.

۵. ایمنی سایت با https

۶. بررسی سرعت بارگذاری سایت

ابزار رایگان PageSpeed insights کمک می‌کند تا بفهمید سایت شما با چه سرعتی برای کاربران دسکتاپ و موبایل بارگیری می‌شود. حتی اقدامات لازم برای سرعت بخشیدن به سایت را هم ارائه می‌دهد.

چک‌لیست محتوا

محتوا، پادشاه است. اگر می‌خواهید در نتایج گوگل رتبه داشته باشید باید محتوای عالی منتشر کنید. به همین دلیل است که محتوا بخش مهمی از استراتژی سئو محسوب می‌شود. در این بخش مراحل دقیق تولید یک محتوا را به شما نشان خواهیم داد.

۱. تولید محتوای شگفت‌انگیز با استفاده از تکنیک «آسمان‌خراش»

تکنیک آسمان‌خراش فرمولی قدرتمند برای تولید محتواست که یک روند ۳ مرحله‌ای به قرار زیر دارد:

  • یک موضوع محبوب در صنعت خود را شناسایی کنید.
  • شروع به تولید محتوا برای آن حتی بهتر از رقبایتان کنید.
  • در نهایت محتوای تولید شده را تبلیغ کنید.

۲. تقسیم‌بندی محتوا برای خوانایی بیشتر

پاراگراف‌بندی باعث می‌شود تا نرخ پرش، که عامل اصلی رتبه‌بندی گوگل است کاهش یابد.

۳. رعایت اصل عمق و غنای محتوایی

با بررسی ۱۱ میلیون از نتایج گوگل به این نتیجه رسیدیم محتوایی در گوگل بهترین رتبه را دارد، که بتواند یک موضوع را به طور عمیق پوشش دهد.

۴. استفاده از Schema Markup

استفاده از اسکیما به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا محتوای شما را بهتر درک کند.

۵. تولید محتوای معتبر

سعی کنید از محتوای اصیل و معتبر استفاده کنید. منظور از محتوای اصیل و معتبر محتوایی است که

  • توسط کارشناسان نوشته شده باشد.
  • در پی تحقیق و نظرسنجی‌ها و مطالعات صنعتی به دست آمده است.
  • محتوای همیشه سبز باشد.

۶. استفاده از مولتی مدیا در تولید محتوا

استفاده از مدیا و تصاویر برای محتوا به درک بهتر و رتبه‌ی بالاتر آن کمک می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود حتی الامکان تصاویر، نمودار، اینفوگرافیک، محتوای بصری، فیلم، نظرسنجی و آزمون‌های تعاملی را در محتوای خود بگنجانید.

چک‌لیست لینک‌سازی

وقتی صحبت از سئو به میان می‌آید، لینک‌سازی یک عامل کلیدی محسوب می‌شود. گوگل تایید کرده که بک‌لینک‌ها یکی از ۳ عامل مهم در رتبه‌بندی آن محسوب می‌شود. متاسفانه لینک‌سازی کار آسانی نیست. به همین دلیل است که بیشتر چک‌لیست‌های سئو از این مرحله صرف‌نظر می‌کنند. در این بخش به شما نشان خواهیم داد که چگونه این کار را انجام دهید.

۱. ایجاد بک‌لینک‌های قوی از طریق پست مهمان

پست مهمان یک استراتژی فوق‌العاده موثر برای ساخت بک‌لینک است. بهترین راه این است که پست مهمان خود را در سایت‌‌های معتبر صنعت خود منتشر کنید. به بیان دیگر پست مهمان را تنها در سایت‌هایی منتشر کنید که ترافیک هدفمند برای شما ارسال می‌کنند.

۲. بررسی بک‌لینک رقبا

برای انجام این کار می‌توانید از ابزار تجزیه تحلیل بک‌لینک همچون Ahrefs یا Link explorer استفاده کنید. فرقی نمی‌کند چه ابزاری را به‌کار می‌برید فرآیند به این صورت است که url رقیب خود را در ابزار (سایت) مورد نظر وارد کرده و تا جایی که می‌توانید بک‌لینک‌های آن‌‌ را دریافت کنید.

۳. ایجاد بک‌لینک‌های متنی

۴. اینفلوئنسرها را در پست‌‌های وبلاگ خود ذکر کنید.

ابتدا از وبلاگ‌نویسان تاثیرگذار در محتوای خود نام ببرید سپس به آن‌ها اطلاع دهید که به آن‌ها اشاره کردید. به عنوان مثال وقتی فهرست ابزارهای سئو را معرفی می‌کنید به بنیان‌گذار هر ابزار لینک دهید.

بنا به گزارش ebizondigital، در نهایت نوبت پیگیری و نظارت نتایج است تا مطمئن شوید به طور مداوم در حال بهبود استراتژی سئوی خود هستید یا خیر. راه‌های متفاوتی برای ردیابی نتایج سایت و بهبود سئوی آن وجود دارد. ابزارهایی که از آن‌ها برای کشف مسائل سئوی سایت می‌توان استفاده کرد Ubersuggest نیل پاتل و Screaming Frog است.

Google Analytics ابزار مهمی برای ردیابی میزان ترافیک و محل ورود ترافیک است. با این ابزار پی می‌برید کدام محتواها و کدام کلمات کلیدی بهترین رتبه را دارند یا کدام محتواها بیش‌ترین کلیک را دریافت کرده‌اند.

Google Search Central می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات ساختار سایت خود اعم از خطاهای ۴۰۴ را شناسایی کنید.

با بهترین فروشگاه ساز رایگان، کسب و کار خود را آنلاین کنید.

30 روز ضمانت بازگشت مبلغ

با نرخ پایین فروش آنلاین خود خداحافظی کنید!

تیم محتوا سلدان
نویسنده تیم محتوا سلدان
تاریخ انتشار: February 28, 2022 March 01, 2022

مطالب مرتبط با چک لیست کامل سئو رایگان برای فروشگاه های تازه‌کار

مطالب مرتبط با چک لیست کامل سئو رایگان برای فروشگاه های تازه‌کار