مطالب مرتبط

اشتراک گذاری

فاکتور‌های حیاتی در راه‌اندازی کسب‌و‌کار آنلاین

تیم محتوا سلدان
نوشته شده در تاریخ April 14, 2022
اگر ۱۰ سال پیش به کسی می‌گفتید که قصد راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار

اگر ۱۰ سال پیش به کسی می‌گفتید که قصد راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار اینترنتی را دارید، او قطعا شما را دیوانه می‌پنداشت. در حالی که امروزه بسیاری از کسب‌وکارها آنلاین هستند و برخی از این مشاغل آنلاین به قدری موفق هستند که حتی برنامه‌ای برای افتتاح یک فروشگاه فیزیکی به منظور رشد و توسعه‌ی فعالیت تجاری خود ندارند. طبق آمار منتشر شده در وب‌سایت business2community از هر ۵ بیزینس آنلاین، ۱ شرکت رشد حداقل ۴۰ درصدی داشته است. بنابراین به جرات می‌توان گفت کسب‌و‌کارهای آنلاین در سال‌های اخیر با رشد چشم‌گیری مواجه بوده‌اند. در واقع شبکه‌ی جهانی عظیم ایجاد شده توسط اینترنت، زمینه را برای رشد تجارت الکترونیک و کسب‌و‌کار‌های آنلاین فراهم کرد. به طوری که امروزه روند راه‌اندازی کسب‌و‌کار آنلاین بسیار ارزان، آسان و سریع می‌باشد.

چگونه وارد کسب‌و‌کار اینترنتی شویم؟

هرکسی می‌تواند یک کسب‌‌و‌کار اینترنتی را شروع کند. اما نکته‌ی مهم این است که چگونه در آن رشد کند تا به موفقیت برسد. برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی ابتدا باید ایده‌ی خود را در این زمینه مشخص کنید. مرحله‌ی بعد این است که شما به عنوان صاحب یک کسب‌و‌کار اینترنتی، باید بدانید چگونه محتوا بنویسید زیرا تحقیقات نشان داده است که کسب‌وکارهای آنلاین ۸۰ درصد موفقیت‌ خود را مدیون محتوانویسی خوب هستند. به طور خلاصه مراحل راه اندازی یک کسب‌و کار آنلاین به شرح زیر می‌باشد:

  1. مشخص کردن جایگاه و ایده‌ی کسب‌و‌کار
  2. انجام تحقیقات در مورد محصول
  3. آشنایی با قوانین کسب‌و‌کارهای آنلاین
  4. انجام تحقیقات در بازار
  5. مشخص کردن مخاطبین هدف
  6. مشخص کردن منبع محصولات برای فروش آنلاین
  7. ارزیابی دوام محصول در بازار
  8. مشخص کردن برند خود
  9. راه‌اندازی سایت فروش آنلاین خود
  10. توسعه‌ی کسب‌وکار فروشگاه آنلاین

راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی چه منفعت و مزایایی دارد؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد کسب‌وکارهای اینترنتی امروزه بسیار رونق یافته است و تقریبا تمامی مشاغل به آن روی آورده‌اند. اما آیا صاحبان مشاغل فقط به علت موج ایجاد شده در کسب‌و‌کارهای اینترنتی وارد این راه شدند یا عوامل دیگری نیز در آن دخیل بوده است؟ در پاسخ باید بگوییم اگرچه بسیاری از صاحبان مشاغل با موج کسب‌و‌کار آنلاین همراه شدند و این کار را شروع کردند. اما به‌طور کلی مشاغل آنلاین مزایا و منفعت‌هایی نیز دارند که باعث شده تا بسیاری از کسب‌وکارها به آن ورود کنند. این مزایا و منفعت‌ها عبارتند از:

  • مدیریت راحت و آسان
  • فروش مستقیم و بی‌واسطه به مشتری
  • کاهش هزینه‌های اجاره‌ی فروشگاه، نگهداری محصولات و غیره
  • کنترل بیشتر و راحت‌تر ارتباط با مشتریان از طریق فروش آنلاین
  • سود بیشتر در فروش آنلاین بی واسطه
  • دسترسی جهانی
  • گسترش سریع و آسان فروشگاه آنلاین
  • عدم وجود ازدحام و شلوغی برای فروش محصولات

فاکتورهای مهم در راه‌اندازی کسب‌و‌کار اینترنتی چیست؟

در عصر تکنولوژی، خرید برای افراد از همیشه آسان‌تر شده است. به طوری که تنها با چند کلیک می‌توانند خرید خود را انجام دهند. با اینکه تقریبا بیش از نیمی از مشاغل اینترنتی شده‌اند اما خیلی از آن‌ها نه تنها در این کار موفق نشدند، بلکه شکست خوردند و آن را رها کردند و به فروشگاه‌های فیزیکی روی آوردند. شما به عنوان صاحب یک کسب‌و‌کار آنلاین باید بدانید که مهارت‌های فنی نقش مهمی در موفقیت شما در کسب‌و‌کار دارد، اما حضور چندین عامل مهم دیگر نیز در کنار مهارت فنی برای حفظ این موفقیت و ادامه‌ی آن لازم است. برخی از این فاکتورهای مهم که در مقاله‌ی small business مورد بررسی قرار گرفته است به شرح زیر می‌باشد:

معرفی محصول یا خدمات

اگر شما قصد راه‌اندازی کسب‌و‌کار اینترنتی جدیدی را دارید باید به عنوان صاحب کسب‌وکار در مورد محصول یا خدماتی که قرار است در سایت شما قرار بگیرند، تحقیقات فراوانی انجام دهید. محصولات فراوانی را می‌توان از طریق اینترنت به فروش رساند و یا خدمات بسیاری را می‌توان به راحتی از این طریق ارائه داد. اما نکته‌ی مهم این است که محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید مورد نیاز مخاطبان باشد تا نیازشان را رفع کند. برای یافتن محصول مناسب برای کسب‌و‌کار در ابتدا به سراغ علاقه‌ی شخصی خودتان بروید.

آیا ایده‌ای که برای نوع محصول و یا خدمات کسب‌و‌کار خود دارید

آیا ایده‌ای که برای نوع محصول و یا خدمات کسب‌و‌کار خود دارید به خوبی با تجارت آنلاین هماهنگ است؟ این موضوعی است که باید در مورد آن به خوبی تحقیق کنید. به‌ طور مثال بررسی کنید که محصول شما در کدام رده‌ی سنی بیشتر مورد پسند است و بعد از یافتن رده‌ی سنی مناسب محصولی که ارائه می‌دهید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید آن‌ها را متقاعد کنید که از سایت شما خریداری کنند. سپس بعد از تحقیق در مورد محصولات مورد نیاز مخاطبان، تخصص و تجربه‌‌ی خود را در نظر بگیرید و کسب‌و‌کار خود را طبق آن شروع کنید.

طراحی برنامه و اهداف برای کسب‌و‌کار

یک برنامه‌ی تجاری برای کسب‌و‌کار خود طراحی کنید تا چهارچوب کاری برای شما روشن و واضح باشد. درایده‌های خود سردرگم نشوید. در این برنامه‌ی تجاری اهداف و ارزش‌های سایت خود را مشخص کنید. در مورد تجارت خود توضیحاتی مدنظر داشته باشید. بازار را تجزیه و تحلیل کنید. مهم‌ترین فاکتوری که در این برنامه باید درنظر بگیرید، برنامه‌ی بازاریابی و بودجه‌ی راه‌اندازی آن است.

جمع‌آوری اطلاعات ابتدایی در زمینه‌ی طراحی وب‌سایت

شما برای موفقیت در کسب‌و‌کار آنلاین، باید دانش ابتدایی در زمینه‌ی طراحی وب‌سایت و نگهداری از آن را داشته باشید. سایت‌های مختلفی در اینترنت هستند و در قبال هزینه‌ای که می‌گیرند، کار طراحی وب را برای شما انجام می‌دهند. اما اگر خودتان دانشی در این‌باره داشته باشید و بخواهید برای کسب‌وکار خود وب‌سایت طراحی کنید می‌توانید تا حد زیادی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. قالب‌های رایگان زیادی هم در سایت‌ها موجود است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اما این امکان وجود دارد که در صورت استفاده از آن‌ها نتیجه‌ی مطلوبی حاصل نشود.

ایجاد یک وب‌سایت قانونی، جذاب و کاربردی

قبل از هر چیزی باید توجه داشته باشید که کسب‌وکار شما باید قانونی باشد. شما برای کسب‌و‌کار خود می‌توانید کارمندانی را استخدام کنید یا خودتان به تنهایی کسب‌و‌کار را پیش ببرید. در هر دو صورت باید مجوز‌هایی را که کشور برای کسب‌و‌کار‌های آنلاین مشخص کرد، در نظر بگیرید. بعد از تعیین و اخذ مجوز‌های لازم برای وب‌سایت، سعی کنید سایتی راه‌اندازی کنید که علاوه بر جذاب بودن، کاربردی هم باشد. به این معنی که مخاطب بتواند راحت در سایت حرکت کند و محصولات و خدمات مورد نیاز خود را بیابد. سعی کنید سایت مورد نظر را ساده و کاربردی طراحی کنید.

انتخاب استراتژی فروش مناسب با کسب‌و‌کار شما

راه‌های مناسب برای فروش محصولات و یا ارائه‌ی خدمات در تجارت خود را بیابید و آن‌ها را دنبال کنید. این موضوع به این معنی است که شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار آنلاین باید بدانید چه راهی برای تجارت شما مناسب‌تر است. استراتژی‌های فروش شما به طور مستقیم روی نتایج فروش شما تاثیر می‌گذارد. شما به عنوان یک برند می‌توانید از دانش و اطلاعات خود در مورد مشتریان، برای انتخاب استراتژی‌هایی که به بهترین وجه با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، استفاده کنید.

مشتریان تمایل به برقراری ارتباطاتی دارند که به خوبی پاسخگوی سوالات و نیازهای آن‌ها باشد. به همین علت اینکه بدانید کدام استراتژی باعث می‌شود برند شما دیده شود بسیار مهم است. استراتژی‌های فروش می‌توانند مستقیم یا غیر‌مستقیم باشند. در استراتژی غیرمستقیم، شما از یک کانال سوم استفاده می‌کنید تا محصول خود را توزیع کنید و به تجارت این فرصت را می‌دهید که فراتر از موقعیت جغرافیایی خود و بدون صرف هزینه برای ایجاد نمایندگی فروش، گسترش پیدا کند. استراتژی فروش مستقیم، شما بدون واسطه به توزیع و فروش محصول خود می‌پردازید. یکی از مزایای فروش مستقیم این است که بین کسب‌و‌کار و مشتری ارتباطی مستقیم برقرار است و فروشند‌ه می‌تواند بر مشتریان خود تاثیر بگذارد.

بازاریابی صحیح

طراحی و تولید محصول، بخشی از مسیر راه‌اندازی کسب‌و‌کار آنلاین است که به تنهایی کافی نیست. قسمت بزرگی از این مسیر پس از عرضه و تولید محصول و یا ارائه‌ خدمت، بازاریابی صحیح و اصولی است. لازمه‌ی بازاریابی و تبلیغات پربازده، تحلیل و بررسی مخاطب هدف و نیازهای آنان می باشد. شما برای داشتن یک کسب‌و‌کار موفق باید تجارت خود را در اینترنت تبلیغ کنید تا در صفحه‌ی گوگل توسط کاربران دیده شوید. SEO یا بهینه‌ سازی موتورهای جستجو یکی‌ از راه‌های دیده شدن سایت شما توسط کاربران است. در این بهینه‌سازی شما باید برای تمام صفحات سایت، کلمات کلیدی که مخاطبان شما آن را سرچ می‌کنند تا سایت شما را پیدا کنند، در نظر بگیرید. این‌ کار در قرارگیری سایت شما در رتبه‌های بالای موتورهای جستجو و افزایش تعداد کاربرانی که از سایت شما بازدید می‌کنند، تاثیرات مثبتی دارد. بعد از اینکه سایت شما توسط کاربران دیده شد، لازم است به یک عامل کلیدی دیگر توجه کنید و آن، یافتن راه‌هایی برای برقراری ارتباط با مصرف‌کننده یا همان مشتری است.

تنها محدودیتی که در کسب‌و‌کارهای اینترنتی برای‌ ارتباط با کاربران جهت جذب مشتری جدید و یا متقاعد کردن مشتریان قدیمی وجود دارد، عدم حضور فیزیک مشتری است. شما راه‌های فراوانی برای برقراری ارتباط با مشتریان خود دارید که می توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید. خبرنامه‌های ایمیلی و پیام‌های متنی دو گزینه از میان گزینه‌های زیادی هستند که به شما این امکان را می‌دهند که با مشتریان خود به طور موثر ارتباط برقرار کنید. استفاده از برنامه‌ی گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای مشاهده‌ی عملکرد کاربران سایت شما نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

با بهترین فروشگاه ساز رایگان، کسب و کار خود را آنلاین کنید.

30 روز ضمانت بازگشت مبلغ

با نرخ پایین فروش آنلاین خود خداحافظی کنید!

تیم محتوا سلدان
نویسنده تیم محتوا سلدان
تاریخ انتشار: April 14, 2022 April 14, 2022

مطالب مرتبط با فاکتور‌های حیاتی در راه‌اندازی کسب‌و‌کار آنلاین

مطالب مرتبط با فاکتور‌های حیاتی در راه‌اندازی کسب‌و‌کار آنلاین