مطالب مرتبط

اشتراک گذاری

انتخاب اسم مناسب برای فروشگاه آنلاین

تیم محتوا سلدان
نوشته شده در تاریخ February 26, 2022
آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده بخواهید نامی برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب

آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده بخواهید نامی برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید اما چیزی به ذهنتان نرسیده باشد؟ یا گزینه‌های مختلفی به ذهنتان خطور کرده باشد اما هیچ‌کدام کامل و مورد پسندتان نباشد؟ گاهی انتخاب یک نام مناسب برای فروشگاه آنلاین ساده به نظر می‌رسد اما مواقعی هم وجود دارد که انجام این کار نسبتا دشوار می‌شود. انتخاب نام مناسب برای فروشگاه اینترنتی بسیار مهم است. نام صحیح از ارزشمندترین و مفیدترین دارایی‌هایی است که یک کسب‌وکار شما می‌تواند داشته باشد. در این مقاله ما نه‌تنها اهمیت یافتن یک نام خوب برای تجارت الکترونیک را یادآور می‌شویم، بلکه هر آنچه را که برای انتخاب بهترین نام به آن نیازمندید، آموزش می‌دهیم.

ضرورت انتخاب نام مناسب برای فروشگاه آنلاین

نام فروشگاه بخش بسیار مهمی از تجارت شما است زیرا عنصر اصلی در شناسایی پروژه محسوب می‌شود. یک نام مناسب، در واقع تجارت شما را تعریف می‌کند، به آن شخصیت می‌بخشد و در عین حال از رقبا متمایز می‌کند.

doofinder دلایل بیشتری برای اهمیت آن برشمرده است که در ادامه به دو مورد از آن می‌پردازیم:

تسهیل در سپردن به حافظه

نام یکی از معدود سلاح‌هایی است که با انتخاب درست آن می‌توانید به حافظه‌ی مشتریان خود نفوذ کنید. هر چه به خاطر سپردن یک نام آسان‌تر باشد، دستیابی شما به اهدافتان راحت‌‌تر خواهد بود.

ارتباط با مخاطبان هدف

با انتخاب نام مناسب در واقع ارزش برند خود را منتقل کرده و با مشتریان ارتباط عاطفی برقرار می‌کنید. مردم با انتخاب یک محصول با دنیای اطراف آن نیز ارتباط برقرار می‌کنند. از این‌رو هوشمندانه است که در انتخاب نام برای فروشگاه آنلاین خود وسواس به خرج داده و بهترین را برای خود برگزینید.

موفقیت در تجارت الکترونیک

نام فروشگاه اغلب اولین برداشتی است که مشتری از برند شما دریافت می‌کند. بنابراین قدرت برانگیختن احساسات را دارد. مثبت یا منفی بودن این احساسات می‌تواند کلید موفقیت تجارت الکترونیک شما را رقم بزند.

انواع استراتژی‌های موجود برای انتخاب نام فروشگاه اینترنتی

قبل از انتخاب نام مناسب برای فروشگاه آنلاین خود، قدم اول انتخاب یک استراتژی مناسب برای نام‌گذاری است. استراتژی‌های مختلفی برای نام‌گذاری وجود دارد که مهم‌ترین آن‌‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • انتخاب یک نام تجاری با هدف برندینگ
  • انتخاب یک نام و دامنه تجارت الکترونیک شامل کلمات کلیدی کسب‌وکار
  • ترکیبی از دو گزینه‌ی فوق
  • استراتژی بازی با کلمات

هر کدام از این موارد مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

انتخاب یک نام تجاری با هدف برندینگ

به نظر می‌رسد انتخاب این نوع نام هیچ ارتباطی با محصولی که می‌فروشید نداشته باشد. در واقع هدف آن ایجاد یک هویت و برند بدون در نظر گرفتن خدمات یا محصولات ارائه شده است.

از مزایای این استراتژی می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • منحصربه‌فرد بودن آن
  • دسترسی آسان به دامنه و پروفایل شبکه‌های اجتماعی مختلف
  • نماینده شما و برند شما

از معایب این استراتژی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشخص نمی‌کند که کسب‌وکار مورد نظر چیست.
  • به زمان بیشتری نیاز دارد تا در ذهن مردم بماند.
  • از نظر سئویی رتبه گرفتن آن در کوتاه‌مدت دشوار است.

انتخاب نام شامل کلمه‌ی کلیدی حوزه‌ی کسب‌وکار (EDM)

این مورد زمانی رخ می‌دهد که نامی که انتخاب می‌کنید با کلمه‌ی کلیدی اصلی کسب‌وکار شما یکسان باشد یا شامل آن باشد.

از مزایای این استراتژی می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • وجود یک کلمه‌ی کلیدی در دامنه موجب می‌شود تا از نظر سئویی بهتر بتواند رتبه بگیرد.
  • نیازی به هیچ توضیحی ندارد زیرا نام منتخب نشان‌ می‌دهد تجارت از چه چیزی سخن می‌گوید.

معایب این استراتژی شامل موارد زیر می‌شود:

  • یافتن این قبیل نام‌ها دشوار است. زیرا بیشتر دامنه‌هایی که کلمات کلیدی رایج دارند رایگان نیستند.
  • الزاما نشان دهنده‌ی شما و برند شما نیست بنابراین می‌تواند به تجارت الکترونیک شما یا هر تجارت دیگری اشاره کند.

چنانچه قصد دارید یک برند واقعی برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید پیشنهاد می‌شود از این گزینه استفاده نکنید. این استراتژی بیشتر زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که اقدامات سئویی در اولویت باشد.

ترکیب دو مورد فوق

این مورد یک استراتژی بسیار رایج است که هدف آن ترکیب کلمه‌ی کلیدی با سایر لغات یا اصطلاحات است به گونه‌ای که بتوان ریشه‌ی آن را تشخیص داد. در این استراتژی معایب یک نام سئو محور با انتخاب نام دیگر که خود برند است مرتفع می‌گردد.

این سه مورد از رایج‌ترین استراتژی‌های نام‌گذاری فروشگاه آنلاین به حساب می‌آیند. اما یک استراتژی دیگر برای نام‌گذاری وجود دارد که بیش از آنچه تصور می‌شود کاربرد دارد.

استراتژی بازی با کلمات

این استراتژی را می‌توان مانند همان استراتژی نام تجاری در نظر گرفت که کمی خلاقیت چاشنی آن شده است. مثال زیر به روشن‌تر شدن موضوع کمک می‌کند.

پیکسل: پیکسل تداعی‌کننده‌ی عکس یا تصویر در ذهن مخاطب است که در حال حاضر نام یک سایت فروش دوربین است.

آپارات: تداعی‌کننده‌ی دستگاه‌های قدیمی ساخت ویدیو در ذهن مخاطب است که امروزه نام یک سایت اشتراک‌گذاری ویدیو است.

نکات مهم در انتخاب نام برای فروشگاه آنلاین

در ادامه نکاتی وجود دارد که به شما در انتخاب یک نام جذاب برای راه‌اندازی کسب‌وکاری که از رقبای خود متمایز شوید کمک می‌کند. این نکات عبارتند از:

برند شما کدام ارزش‌ها را منتقل می‌کند

در قدم اول لازم است بدانید می‌‌خواهید چه پیامی را به مخاطب برسانید؟ بنابراین باید شناخت کافی از مخاطب و جامعه‌ی هدف خود داشته باشید. شناخت مشتری ایده‌آل و ارزش‌ها و نگرانی‌های او به شما کمک شایانی در این زمینه می‌کند. به‌عنوان مثال چنانچه بخواهید پیام جدیت و حرفه‌ای بودن را منتقل کنید، نام شما نباید شبیه برندی باشد که می‌خواهد خلاقیت را منعکس کند.

نام را تا جای ممکن کوتاه و ساده انتخاب کنید

نام‌‌های کوتاه هم به‌راحتی قابل تلفظ و یادآوری هستند و هم به‌راحتی به خاطر سپرده می‌شوند. همچنین به دلیل حجم کمی که اشغال می‌کنند این مزیت را دارند که در هدر صفحه‌ی اصلی فروشگاه آنلاین قرار گیرند.

یک نام منحصر‌به‌فرد را برگزینید

پس از انجام تحقیقات بازار و جستجوی رقبا سعی کنید نامتان را منحصربه‌فرد از آن‌‌ها برگزینید. نام باید منعکس‌کننده‌ی محصولاتی باشد که می‌فروشید. حتی‌الامکان سعی کنید از به‌کار بردن کلمات رایجی مانند فناوری، ارتباطات و الکترونیک اجتناب کنید.

نامی انتخاب کنید که در همه جا قابل استفاده باشد

امروزه رسانه‌‌های اجتماعی ابزارهای بسیار محبوبی شده‌اند و شما باید در رسانه‌های اجتماعی حضور فعالی داشته باشید. بنابراین نام شرکت شما باید برای همه‌ی سایت‌‌های اجتماعی مناسب و قابل استفاده باشد.

توصیفی باشد اما نه خیلی کلی یا مبهم

یکی از نکات مهمی که در انتخاب نام برای کسب‌وکار خود باید در نظر داشته باشید این است که اطمینان حاصل کنید که خیلی مبهم یا عمومی نباشد. داشتن چنین نام تجاری باعث برجسته شدن کسب‌وکار شما نمی‌شود و مردم به راحتی آن را فراموش می‌کنند.

مراحل انتخاب یک نام مناسب برای فروشگاه آنلاین

اگر در انتخاب یک نام منحصربه‌فرد برای فروشگاه آنلاین خود دچار سردرگمی شدید پیشنهاد می‌شود ادامه‌ی مقاله را مطالعه کنید. طبق اقدامات پیشنهاد شده در rksoftwaresolutions می‌توانید خلاقیت خود را به‌کار گیرید و بهترین ایده‌ها را برای نام‌گذاری فروشگاه آنلاین خود پیاده سازید.

در مورد حوزه‌ی کسب‌وکار و رقبایتان تحقیق کنید

در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید اصطلاحات و مفاهیم خاصی وجود دارد که می‌تواند به شما در انتخاب یک نام عالی کمک کند. رقبای خود را بررسی کنید و ببینید از چه استراتژی برای نام‌گذاری استفاده کردند. یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که در این مرحله رخ می‌دهد این است که خود را با بازیکنان بزرگی که در بازار حضور دارند مقایسه کنید. زیرا نام آن‌ها به قدری متداول شده که هر چه باشد خوب به نظر می‌رسد.

طوفان فکری راه بیندازید

هر چیزی را که به ذهنتان می‌رسد یادداشت کنید و هیچ چیز را از قلم نیندازید. هدف از طوفان فکری ایجاد تداعی‌هایی است که شما را به بهترین ایده‌ها می‌رساند. هنگام انجام طوفان فکری نیاز به تجزیه و تحلیل چیزی ندارید. فقط کافی‌ست روی اضافه کردن ایده‌ها تمرکز کنید، حتی اگر احمقانه به نظر برسد.

از دوستان و خانواده کمک بگیرید

از خانواده و دوستان بخواهید در طوفان فکری شرکت کنند. هر کلمه یا عبارت ممکن است معانی بسیار بیشتری از آنچه متصور می‌شوید داشته باشد یا تداعی‌های متفاوتی در ذهن افراد ایجاد کند.

شبکه‌‌های اجتماعی را بررسی کنید

در این مرحله لازم است بررسی کنید تا هیچ پروفایلی مشابه پروفایل شما وجود نداشته باشد. چنانچه نام کاملی انتخاب کردید که برای برخی از شبکه‌های اجتماعی انتخاب شده است می‌توانید یک پسوند یا پیشوند برای شناسایی خود به آن اضافه کنید.

موارد قانونی را بررسی کنید

هنگامی که نام فروشگاه خود را انتخاب کردید بررسی کنید که این نام به صورت قانونی قابل استفاده است یا خیر. همچنین وقتی نامی را انتخاب کردید آن را در گوگل جست‌وجو کنید و ببینید چه نتایجی برایش نمایش داده می‌شود. نتایج را تجزیه و تحلیل نموده و به یاد داشته باشید استفاده از نام‌های عمومی کار شما را در رتبه‌بندی گوگل سخت‌تر می‌کند.

از نام رقیب کپی نکنید

مطمئن باشید نامی که انتخاب کرده‌اید مشابه رقبای شما نیست. از آنجایی که رقبای شما تجربه‌ی بسیار بیشتری نسبت به شما دارند مهم است در انتخاب یک نام منحصربه‌فرد دقت کنید.

مطمئن شوید که دامنه در دسترس است

پس از بررسی نام وقت آن رسیده که در دسترس بودن دامنه را بررسی کنید. داشتن یک دامنه‌ی سفارشی برای کسب‌وکار شما بسیار مهم است. حتی اگر مورد دلخواه را به‌دست نیاوردید می‌توانید تغییرات کوچکی برای به دست آوردن نام مناسب برند خود ایجاد کنید.

از به‌کاربردن کاراکتر‌های خاص خودداری کنید

به‌کاربردن کاراکتر در دامنه مجاز نیست زیرا از کاراکتر در url به منظور عملکردهای خاص استفاده می‌شود.

جمع بندی

انتخاب یک نام منحصربه‌فرد و درخشان می‌تواند ارتقادهنده‌ی برند شما در درازمدت باشد و از آن محافظت کند. سعی کنید نامی را در نظر بگیرید که به جایگاه تجاری شما نزدیک باشد. در نظر داشته باشید که یک نام خوب می‌تواند راهگشای بازاریابی دهان به دهان به صورت کاملا رایگان باشد.

با بهترین فروشگاه ساز رایگان، کسب و کار خود را آنلاین کنید.

30 روز ضمانت بازگشت مبلغ

با نرخ پایین فروش آنلاین خود خداحافظی کنید!

تیم محتوا سلدان
نویسنده تیم محتوا سلدان
تاریخ انتشار: February 23, 2022 February 26, 2022

مطالب مرتبط با انتخاب اسم مناسب برای فروشگاه آنلاین

مطالب مرتبط با انتخاب اسم مناسب برای فروشگاه آنلاین