افیلیت مارکتینگ: ایجاد کانال فروش بیپایان برای برندها

افزایش هزینهی تبلیغات آنلاین موجب شده تا صاحبان کسبوکار به روشهای نوآورانهای روی آورند که ضمن اینکه هزینهها را به حداقل میرساند، مشتریان را نیز افزایش دهد. در حالی که بیشتر کسبوکارها میدانند که صرف هزینه برای تبلیغات امری ضروری است، ایدهآل این است که هزینههایشان را محدود به مشتریانی کنند که دقیقا مخاطب هدفشان است. چنین بود که ایدهی افیلیت مارکتینگ متولد شد. افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing) که به آن بازاریابی وابسته هم میگویند، یکی از شناخته شدهترین و قدیمیترین انواع بازاریابی دیجیتال است. فرایندی است که طی آن، فرد با تبلیغ یا بازاریابی محصول یک فرد یا شرکت دیگر، کمیسیون دریافت میکند. به بیان سادهتر، وقتی یک بازاریاب محصولی را توصیه میکند و مشتری محصول را بر اساس توصیههای او خریداری میکند، پس از هر فروشی که انجام میشود، در نهایت مبلغی به حساب او واریز میگردد. برای برندهایی که محصول دارند و میخواهند فروش بیشتری را تجربه کنند یا برندهایی که هیچ محصولی ندارند و میخواهند به درآمد برسند، بازاریابی وابسته یکی از بهترین گزینههاست. در این مقاله ضمن معرفی افیلیت مارکتینگ، چگونگی عملکرد و نحوهی کسب درآمد از آن را به استناد از contentfly مورد بررسی قرار میدهیم:
بازاریابی وابسته چگونه کار میکند؟
افیلیت مارکتینگ، نوعی توزیع مسئولیت است که طی آن صاحبان کسبوکار، با واگذاری مسئولیت تبلیغ به بازاریابان، قادرند استراتژیهای کارآمدتری بچینند. در نهایت سهمی از سود به دست آمده را به این بازاریابان و شرکتهای وابسته اختصاص میدهند. در ادامه یک مرور کلی بر نحوهی عملکرد بازاریابی وابسته خواهیم داشت:
۱. ابتدا لینک افیلیت در وبسایت، وبلاگ یا پستهای رسانههای اجتماعی خود به اشتراک میگذارید.
۲. مشتری روی لینک شما کلیک میکند.
۳. مشتری به وبسایت تبلیغکننده هدایت میشود.
۴. برای اینکه مشخص شود مشتری از طریق کدام بازاریاب جذب شده، باید توسط یک کوکی ردیابی شود.
۵. مشتری خرید خود را انجام میدهد.
۶. شبکه افیلیت، خرید مشتری را به شما نسبت میدهد و کمیسیون را صادر میکند.
۷. کمیسیون در داشبورد قرار میگیرد و شما سود خود را دریافت میکنید.
برای کسب درآمد به عنوان یک بازاریاب، لازم است تا با بازیگرانی که در یک افیلیت مارکتینگ ایفای نقش میکنند آشنایی داشته باشید. این بازیگران عبارتند از:
تاجر: تاجر در افیلیت مارکتینگ میتواند تولیدکنندهی محصول، خردهفروش، صاحب برند یا یک کارآفرین باشد که خدمات مختلفی مانند دورههای آنلاین یا مشاوره ارائه میدهد. اساسا تاجر یا تبلیغکننده میتواند هر کسی باشد که محصولی برای فروش یا خدمتی برای ارائه دارد.
شبکه: شبکه به عنوان پلی بین بازاریاب و تاجر عمل میکند. شبکه به عنوان پایگاه داده برای انواع محصولات است و به شرکتهای وابسته کمک میکند تا یک محصول را بیشتر و کارآمدتر تبلیغ کند. در این پایگاه داده از میان همهی محصولات موجود، شرکتهای وابسته میتوانند به انتخاب خود محصولی را که میخواهند برگزینند و تبلیغ کنند.
بازاریاب یا شرکتهای وابسته: شرکتهای وابسته میتوانند ناشران، تبلیغکنندگان یا توزیعکنندگان باشند. یک فرد به تنهایی یا یک سازمان بزرگ میتواند در این جایگاه قرار گیرد. وظیفهی بازاریاب این است که محصولات یا خدمات ارائه شده توسط تاجر را به نحوی تبلیغ کند تا مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل تبدیل شوند. شرکت وابسته میتواند سایتی باشد که خدمات تاجر را برای مشتریان تبلیغ میکند. در این صورت بازاریاب باید محتوایی منتشر کند که مشتری را متقاعد به خرید نماید.
مصرفکننده یا مشتری: بدون وجود مشتری، هیچ کمیسیون یا درآمدی وجود نخواهد داشت. مصرفکننده تنها در صورتی از وجود محصول آگاه خواهد شد که شما به عنوان بازاریاب بتوانید در میان انبوه تبلیغات، به شیوهای جذاب و اثربخش محصول پیشنهادی خود را ارائه کنید. مصرفکنندگان از طریق کانالهای مختلفی اعم از رسانههای اجتماعی، کانالهای بازاریابی محتوا، موتورهای جستوجو یا بیلبوردهای دیجیتال بازاریابی میشوند.
چگونه افیلیت مارکتینگ را شروع کنیم؟
به نقل از affilimate برای شروع بازاریابی وابسته چند مرحلهی ساده وجود دارد که در ادامه به آن میپردازیم:
جایگاه خود را انتخاب کنید:
موفقترین بازاریابهای وابسته آنهایی هستند که بر روی یک جایگاه خاص تمرکز میکنند. تمرکز روی یک جایگاه خاص به شما کمک کند تا به مخاطب هدفمندتری برسید و در نهایت روابطی ایجاد کنید که برایتان پولسازتر است.
به یک جریان و برنامهی افیلیت مناسب بپیوندید:
برنامهی مناسب شما به مهارتها و حوزهی مورد علاقهی شما بستگی دارد. میتوانید سراغ تاجرانی بروید که اقلام کم اما با قیمت بالا دارند یا به سراغ آنهایی بروید که اقلام فراوان اما با قیمت پایینتری عرضه میکنند.
پلتفرم خود را انتخاب کنید:
اساسا هر پلتفرمی که بتوانید با آن تصاویر، ویدئو یا متن خود ارسال کنید، میتواند به عنوان پلتفرم بازاریابی عمل کند.
وبلاگ، پست الکترونیک، یوتیوب، اینستاگرام، اسنپچت و تیکتاک از جمله پلتفرمهای مناسب برای افیلیت مارکتینگ محسوب میشوند.
محتوای عالی ایجاد کنید:
محتوا مهمترین بخش در افیلیت مارکتینگ است که میتواند دلیل موفقیت یا شکست شما باشد. مهم نیست که محصول مورد نظر تا چه حد عالی به نظر میرسد، هر چه هست باید از طریق محتوای باکیفیت مخاطبان را جذب و متحول نمایید.
ترافیک را به سایت خود هدایت کنید:
در دنیای امروز، موفقیت یک شرکت افیلیت به شدت به توانایی آنها در جذب مخاطب و جذب ترافیک مناسب بستگی دارد. برای اینکه این کار را انجام دهید باید محتوای باکیفیت بسازید.
یک قیف بازاریابی وابسته ساده بسازید:
اهمیت قیفهای بازاریابی به این دلیل است که به شما نشان میدهد استراتژی و برنامههای خود را کجا باید تنظیم کنید و بهبود ببخشید. با استفاده از قیف میتوانید دقیقا مرحلهای که افراد، کانال را ترک میکنند مشخص کنید. وقتی از این موضوع مطلع باشید آن را بهینهسازی میکنید تا برنامهای بهتری برای مراحل بعد آماده کنید.
مشتری را ردیابی کنید تا میزان فروش خود را افزایش دهید:
مشتریانی که از قیف بازاریابی عبور کردهاند این فرصت را برای شما فراهم میکنند تا با فرستادن یک ایمیل، آنها را به مسیر جدیدی هدایت کنید و از طریق یک قیف دیگر برای فروش محصولات بعدی خود اقدام نمایید.
برای کسب درآمد از طریق افیلیت مارکتینگ میتوان از دو راه زیر اقدام کرد.
۱. هزینهی به ازای هر اقدام (CPA): هر بار که فردی از مخاطبان شما اقدامی انجام میدهد، شما کمیسیون دریافت میکنید. بسته به برنامهای که تنظیم نمودهاید اقدام میتواند شامل خرید مشتری، مشاهدهی ویدیوی دورهی آموزشی رایگان یا پر کردن فرمی با اطلاعات تماس باشد.
۲. هزینه به ازای هر کلیک (CPC): به ازای هر کلیک که بازدیدکننده انجام میدهد، تبلیغکننده مقداری کمیسیون دریافت میکند.

چگونه در افیلیت مارکتینگ موفق باشیم؟
بازاریابی وابسته میتواند راهی عالی برای کسب درآمد باشد، اما به همان اندازه بسیار رقابتی است. برای اینکه بدانید چگونه محصولات مختلف را تبلیغ کنید، باید وضعیت فعلی بازار را بدانید. اگر میخواهید یک بازاریاب وابستهی موفق شوید چه به عنوان یک وبلاگنویس، چه یوتیوبر یا یک اینفلوئنسر شبکههای اجتماعی، به نکاتی که در ادامه آمده است توجه کنید:
مخاطب خود را بشناسید:
شما باید تا حد امکان دربارهی مخاطبین خود بدانید و نسبت به آنها حساس باشید. به این فکر کنید که چرا آنها از سایت شما بازدید میکنند یا شما را در رسانههای اجتماعی دنبال میکنند. دنبال نیاز مخاطب باشید و دقت کنید محصولاتی را که تبلیغ میکنید به حل مشکل مخاطب شما کمک میکند. با تقویت ارتباطات خود به مخاطب دلیلی میدهید که به محتوای شما بازگردد که به نوبهی خود باعث افزایش نرخ فروش و سود میشود. شناخت مخاطب نهتنها باعث میشود با موفقیت محصولاتتان را به فروش برسانید بلکه به شما امکان میدهد تا بهترین مکانها برای تبلیغ وبسایت خود را کاوش کنید و مشتریانی را که واقعا علاقهمند هستند، جذب کنید.
با خود و خوانندگان خود صادق باشید:
تنها راه موفقیت شما به عنوان یک بازاریاب وابسته این است که بتوانید اعتماد مشتریان را جلب کنید. در این صورت مشتری از طریق پستها و بازنشرها، اخبار را در مورد محتوای شما منتشر میکند. اگر مشتری احساس کند محصولی را تبلیغ میکنید که به آن اعتقادی ندارید یا فقط برای منافع مالی خودتان این کار را انجام میدهید، کانال شما را ترک میکنند و دیگر برنمیگردند. بنابراین فقط محصولاتی را تبلیغ کنید که فکر میکنید واقعا برای مخاطبان شما مفید است. همچنین میتوانید روابط خود را با شرکت یا مکانی که تبلیغ میکنید فاش کنید، زیرا مخاطبان شفافیت و صداقت را دوست دارند.
محتوای معنادار ایجاد کنید:
محتوا پادشاه است. اگر محتوای شما قوی باشد، قطعا خوانندگان زیادی را به صفحهی شما وارد میکند. بنابراین مهم است دو چیز را به خاطر بسپارید: یکی اینکه محتوایی بنویسید که مرتبط باشد. دیگر اینکه از وبلاگهای جدید خود به وبلاگهای قدیمیتر لینک دهید و وبلاگهای قدیمیتر را بروز کنید. نوشتن محتوای مفیدی که خواننده را به فکر وادار کند و تغییرات مثبتی را در زندگی او ایجاد کند.
تصمیمات تجاری عاقلانه بگیرید:
فقط به این دلیل که یک افیلیت مارکتر هستید دلیل نمیشود تا هر چیزی را تبلیغ کنید. محصولاتی را تبلیغ کنید که در آن زمینه تخصص بالایی دارید. این در دراز مدت به شما کمک میکند زیرا میتوانید به راحتی محتوای خوب را از بد متمایز کنید. زیرا بینندگان تخصص شما را در این زمینه تشخیص میدهند و برای محتوای شما ارزش قائلند.
از ابزارهای مختلف استفاده کنید:
ابزارهای مختلفی وجود دارد که به شما کمک میکند تا به یک بازاریاب وابسته کارآمدتر تبدیل شوید. ابزارهای آنلاین مانند گوگل آنالیتیکس به شما امکان اندازهگیری و در صدر نتایج ماندن کمک شایانی میکند.
مزایا و معایب بازاریابی وابسته کدامند؟
هر سرمایهگذاری با ریسک همراه است. از اینرو قبل از اینکه به عنوان یک بازاریاب وابسته شروع بهکار کنیم باید از خوب و بد آن اطلاع داشته باشیم:
جوانب مثبت افیلیت مارکتینگ
- هزینهی راهاندازی این سیستم درآمدی پایین است.
- مجبور نیستید محصول یا خدماتی برای عرضه داشته باشید.
- در هر مکان و زمانی میتوانید فعالیت کنید.
- اگر استراتژی درستی برای آن داشته باشید میتوانید درآمد خوبی برای خود متصور شوید.
- به عنوان یک منبع درآمد مازاد برای افرادی که صاحب مشاغل خانگی یا یک وبسایت هستند عمل میکند.
اما همه چیز به این سادگی نیست و همیشه جوانب منفی هم برای هر کاری وجود دارد.
جوانب منفی افیلیت مارکتینگ
- مشتریان بد میتوانند به اعتبار و روابط شما آسیب برسانند.
- ممکن است برای تبلیغ یک محصول هیچ نتیجهای نداشته باشید.
- با توجه به هزینه و سرمایه کم برای راهاندازی، رقابت در آن بسیار بالاست.
- ایجاد ترافیک و مشتری ممکن است زمانبر باشد.
با بهترین فروشگاه ساز رایگان، کسب و کار خود را آنلاین کنید.
30 روز ضمانت بازگشت مبلغ
با نرخ پایین فروش آنلاین خود خداحافظی کنید!
جوانب مثبت افیلیت مارکتینگ چیست؟
- هزینهی راهاندازی این سیستم درآمدی پایین است.
- مجبور نیستید محصول یا خدماتی برای عرضه داشته باشید.
- در هر مکان و زمانی میتوانید فعالیت کنید.
- اگر استراتژی درستی برای آن داشته باشید میتوانید درآمد خوبی برای خود متصور شوید.
- به عنوان یک منبع درآمد مازاد برای افرادی که صاحب مشاغل خانگی یا یک وبسایت هستند عمل میکند.
جوانب منفی افیلیت مارکتینگ چیست؟
- مشتریان بد میتوانند به اعتبار و روابط شما آسیب برسانند.
- ممکن است برای تبلیغ یک محصول هیچ نتیجهای نداشته باشید.
- با توجه به هزینه و سرمایه کم برای راهاندازی، رقابت در آن بسیار بالاست.
- ایجاد ترافیک و مشتری ممکن است زمانبر باشد.