بک لینک، شاه کلید دیجیتال مارکتینگ

بک لینک‌های مفید چگونه میتوانند بازاریابی شما را بهبود دهند؟


آیا میدانید 55.24% وبسایت ها بک لینک ندارند؟ مطمئنا دوست ندارید حتی یکی از صفحات وبسایت تان هم جزئی از این آمار باشد. چرا؟ چون حضور در این گروه به این معنی است که از مزایای بک لینک ها در امور بازاریابی خود بهره مند نمیشوید.زمانی بک لینک ها شاکله اساسی سئو بودند اما امروز میدانیم که این حرف دیگر درست نیست با این وجود بک لینک ها هنوز هم یکی از مهمترین بخش های بازاریابی دیجیتال هستند. اگر میخواهید بدانید بک لینک ها چه تاثیری بر سئوی سایت میگذراند به خواندن این نوشتار ادامه دهید.

1. بک لینک چیست؟

در ابتدا برای اینکه متوجه شویم بک لینک ها بر امور بازاریابی شما چه تاثیری دارند بهتر است مفهوم آنها را درک کنیم. بک لینک ها، لینک هایی از یک سایت دیگر هستند که در سایت شما قرار میگیرند. با اینکه این بک لینک ها امروز هم مهم هستند اما در ابتدای سئو از اهمیت بالاتری برخوردار بودند زیرا در آن زمان الگوریتم های گوگل تنها بر بک لینک های وبسایت ها متکی بودند. از نظر گوگل تعداد بالاتر بک لینک های وبسایت مساوی بود با بهتر بودن آن و به دست آوردن بک لینک بسیار راحت بود به همین دلیل امروزه چندین عامل دیگر هم بر رتبه صفحات سایت ها تاثیرگذارند. البته باید از دو نوع بک لینکی که در ادامه بیان کردیم آگاه باشید.

بک لینک های فالو(دنبال کردن)

شما میتوانید بک لینک ها را نوعی رای اعتماد از طرف دامنه ای که به شما لینک شده بدانید. وقتی که دامنه ای به شما لینک میدهد یعنی به شما اعتماد دارد. به صورت پیشفرض همه بک لینک ها مدل فالو(دنبال کردن) هستند. به این معنی که گوگل آن لینک ها را به عنوان اعتباری برای سایت شما محسوب کرده و در نتیجه بر رتبه بندی سایت شما تاثیر خواهد داشت.

بک لینک های نوفالو(دنبال نکردن)

شما میتوانید با اضافه کردن چند کد، بک لینک ها را به حالت نوفالو تبدیل کنید. این کار به گوگل اعلام میکند که آن لینک را بخشی از اعتبار سایت محسوب نکرده و یا لینک را دنبال نکند. این ویژگی برای بخش نظرات وبسایت ها مناسب است چون مثلا در این بخش ها کاربران میتوانند لینک وبسایت های خودشان را قرار دهند و با توجه به اینکه منظم کردن همه نظرات کار دشواری است وبسایت ها از ویژگی نوفالو برای همه لینک های این بخش بهره میبرند.

2. بک لینک ها چگونه میتوانند بر سئو موثر باشند؟

حالا که با معنی بک لینک ها آشنا شدیم ببینیم که چه تاثیری بر سئوی وبسایت دارند، بالاخره بک لینک ها یکی از اصلی ترین عوامل موثر بر جایگاه وبسایت هستند. همه چیز با اعتباری که آن بک لینک برای شما به ارمغان می آورد شروع میشود:

اعتبار دامنه

تا حالا اسم لینک جویس link juice به گوشتان خورده؟ لینک جویس همان ارزش یا اعتباری است که لینک ها از وبسایت های دیگر به سایت شما منتقل میکنند. هر چقدر کیفیت وبسایت مقابل بیشتر باشد ارزشی که به وبسایت شما منتقل میکند هم بالاتر خواهد بود. این ارزش به اعتبار دامنه ی شما می افزاید. گوگل شما را هم رده یا نزدیک به سطح وبسایتی که بک لینک شما را قرار داده، فرض میکند. به همین دلیل است که شما باید دقت کنید که میخواهید به چه وبسایت هایی لینک بدهید. البته این تاثیرات زمانی اعمال خواهند شد که بک لینک ویژگی فالو را داشته باشد. در غیر این صورت موتور جستجو آن را بخشی از رتبه بندی شما محسوب نمیکند.

شهرت یا اعتبار آنلاین

استفاده از بک لینک ها تاثیر چشمگیری بر شهرت شما نیز دارند. پیشتر اشاره کردیم که بک لینک ها نشان رای اعتماد وبسایت های دیگر به شما هستند. اگر آن وبسایت ها اعتبار و رتبه اعتماد بالایی داشته باشند در نتیجه شما هم همچون آنها قابل اطمینان خواهید شد و البته این قابل اطمینان شدن علاوه بر ربات ها، در خصوص مخاطبان نیز صدق میکند. اگر آنها پیش از این درباره برند شما نشنیده باشند زمانیکه لینک وبسایت‌تان را در یک سایت مشهور و معتبر ببینند در نظر آنها قابل اطمینان میایید. بالاخره وبسایتی که به آن اعتماد دارند که لینک مخرب یا غیر معتبر نمیگذارد درسته؟ بک لینک ها میتوانند اثر مخرب نیز داشته باشند. برخی از وبسایت ها از هر فرصتی برای به دست آوردن بک لینک استفاده میکنند و بدون بررسی مرتبط یا معتبر بودن وبسایت هر بک لینکی را به کار میبرند. فرض کنیم شما در صنعت مد و فشن فعالید و بک لینک هایی از وبلاگ های غذایی و پزشکی دارید، این چنین لینک هایی اصلا منطقی نیستند و تاثیر مخربی بر شهرت و اعتبار شما دارند زیرا اینطور نشان میدهند که شما برند قابل اعتمادی نیستید.

رتبه بندی ارگانیک

گوگل به وبسایت هایی که محبوب مردم هستند، علاقه دارد بنابراین محبوبیت بالا و اعتبار دامنه خوب به این معنی است که در نظر موتور جستجو کارآمد هستید. اینها همه نشانه هایی هستند برای افزایش رتبه صفحه شما هستند. وقتی که وبسایت های زیادی به شما لینک میدهند(یعنی لینک شما را در وبسایت خود میگذارند) به این معنی است که محتوای شما کیفیت و ارزش لینک شدن را دارد. از نظر گوگل، محتواهایی که از نظر کاربران ارزشمند است مناسب قرار گرفتن در صفحه نتایج موتورهای جستجو هم هست. البته که عوامل دیگری هم بر رتبه بندی سایت شما موثرند. انکر تکستِ بک لینک(متن قابل کلیک)، اعتبار دامنه های لینک شده، تعداد صفحات لینک شده، سن دامنه لینک شده و مواردی همچون اینها نیز بر روی رتبه صفحه شما تاثیر دارند.

شاخص‌گذاری صفحه

گوگل با استفاده از کراولرهای وب، وبسایت ها را شاخص گذاری میکند. کراولرها وبسایت ها را پیدا میکنند، آنها را شاخص گذاری میکنند و این شاخص گذاری آنها را در جای مناسب خودشان روی نقشه قرار میدهد. اگر صفحه پیدا نشود، لغات کلیدی آن رتبه بندی نخواهند شد. برای شاخص گذاری شدن توسط گوگل راه های بسیاری وجود دارد که یکی از آنها بک لینک ها هستند. وقتی که ربات های گوگل وبسایت هایی که به شما لینک داده اند را بررسی میکنند، آن لینک را دنبال کرده و صفحه را پیدا میکنند. ممکن است پیدا کردن صفحات جدیدتان توسط خود گوگل کمی طول بکشد. بدون بک لینک ها هیچ جاده ای به این صفحات ختم نمیشوند، در واقع این صفحه یک نقطه نامشخص روی نقشه است بنابراین قبل از اینکه کسی آنجا توقف کند پیدا کردنش کمی سخت و زمانبر است. این زمان نشان دهنده اولویت شما در نگاه گوگل نیز هست. بک لینک ها به شما اجازه میدهند به اول صف بروید. این روش، بسیار سریعتر از اتکا به روش های سنتی شاخص گذاری است. به این صورت اصلا لازم نیست که منتظر کراولرها بمانید. فقط کافی است لینک خود را در نقاط قابل مشاهده ای همچون وبسایت هایی معتبر قرار دهید. گوگل هر روزه چنین وبسایت هایی را بررسی میکند و همین به شما شانس بیشتری برای کشف شدن میدهد. زمانی که کراولرها جاده را کشف کردند خیلی زود شاخص گذاری میشوید. (ایندکس)

ترافیک با کیفیت

جاده هایی که درباره آنها حرف زدیم فقط برای هدایت ربات ها به وبسایت شما موثر نیستند، بلکه قادرند کاربران دیگری را نیز به وبسایت شما هدایت نمایند. ترافیکی که به وسیله بک لینک ها ایجاد شده است ترافیکی قابل ارجاع است. هر چقدر اعتبار دامنه وبسایت بالاتر باشد مخاطبان بیشتری نیز دارد. بسیاری از مردم لینک شما را میبینند و آن را دنبال میکنند و در نتیجه ترافیک خوبی در سایت شما ایجاد میگردد. به همین دلیل است که باید بک لینک های معتبر و از وبسایت های مرتبط بگیرید. اگر لینک، به موضوعی که مخاطب به آن علاقه دارد مرتبط باشد احتمال اینکه بر روی آن کلیک کنند افزایش می یابد. در نهایت، شانس این را دارید که این کاربران را به مشتری بالقوه و بالفعل تبدیل کنی، البته که این موضوع متفاوتی است اما بالاخره این شانس را دارید. زمانی که گوگل صفحه شما را تشخیص میدهد ترافیک ارجاعی را هم به حساب می آورد. تعداد بالای بازدیدکنندکنندگانی که از طریق بک لینک به سایت شما هدایت شده اند نیز به گوگل نشان میدهد که شما محتوای ارزشمندی دارید و وقتی که افراد زیادی این لینک را دنبال میکنند باید قابل اعتماد باشد.

3. کیفیت در مقابل کمیت

افراد زیادی در خصوص کیفیت و کمیت به بحث نشسته اند. آیا باید به دنبال بک لینک های با کیفیت بود یا در جهت هر چه بیشتر بک لینک گرفتن تلاش کرد؟ از نظر بسیاری، شما باید بیشتر بر کیفیت تمرکز کنید تا کمیت. تمرکز بر کمیت، شما را به سمت مزارع لینک هدایت میکند، یعنی وبسایت هایی که برای بک لینک ساختن، لینک های بسیاری را در اختیار دارند. این باعث میشود گوگل شما را جریمه کند. یک لینک با کیفیت، از یک وبسایت معتبر به دست میاید. با توجه به اینکه بک لینک ها نشانه اعتماد سایت به شما هستند گوگل هم رای یک وبسایت با اعتبار دامنه بالا را به عنوان کیفیت بالاتر به حساب می آورد، کاربران نیز به وبسایت های معتبر بیشتر اعتماد میکنند، یعنی احتمال اینکه آن لینک ها را دنبال کنند بیشتر است. بک لینک های با کیفیت میتوانند به شما کمک کنند اعتبار دامنه و شهرت خوبی بسازید. البته میتوانند بر رتبه شما هم تاثیر غیر مستقیمی داشته باشند

. نکته مهم این است که کسب بک لینک های معتبر، سختتر نیز هست. وبسایت مقابل نیز باید به شما و محتوای وبسایت تان اعتماد کند. فرض کنید چطور باید یکی از نویسندگان وبسایت فوربز را قانع کنید تا به وبسایت شما لینک بدهد.  فرض کنید بک لینک های با کیفیت بسیار اندکی دارید آیا این به این معنی است که باید به جای کیفیت بر کمیت متمرکز شوید؟ بی شک تعداد زیادی بک لینک از وبسایت های با اعتبار سطح پایین تا متوسط هم بر سئوی شما موثرند. این لینک ها همچنان تعداد دامنه هایی که به شما لینک داده اند و تعداد کل بک لینک ها را افزایش میدهند و هر دوی اینها از نظر گوگل خوب هستند. هر چند، زمانی مشکل ایجاد میشود که شما بک لینک هایی را از مزارع لینک ها میپذیرید. چنین لینک هایی به رتبه و سئوی شما صدمه میزنند بنابراین باید خیلی حواستان را جمع کنید. خلاصه اینکه لینک های با کیفیت، بسیار با ارزش تر هستند اما لینک های با کیفیتِ کمتر هم ارزش خودشان را دارند. شما باید استراتژی ساخت لینکی داشته باشید که هر دوی اینها را تحت پوشش قرار دهد. البته از وبسایت های مخرب و اسپم هم دوری کنید.

4. چگونه بک لینک های با کیفیت بگیریم

شاید الان بپرسید چگونه میتوانید بک لینک های با کیفیت به دست بیاورید؟ همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم به دست آوردن بک لینک های با کیفیتِ بالا، تلاش زیادی میطلبد اما امری غیر ممکن نیست. نکات زیر را دنبال کنید تا پروفایل بک لینک های خود را ارتقا بخشید.

محتوای اصیل و اورجینال

بک لینک دادن با در اختیار داشتن محتوای با کیفیت آغاز میشود قطعا هیچ وبسایتی نمیخواهد به صفحه ای که برای خودش یا خوانندگانش بی ارزش است، بک لینک بدهد. پیش از اینکه فرایند بک لینک دادن را شروع کنید لازم است که چیزی برای ارائه داشته باشید. شما میتوانید محتوا را به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی محتوای خود تهیه کرده و یا میتوانید با هدف به دست آوردن بک لینک آن را توسعه دهید. داشتن محتوای اصیل و بدون کپی کاری شما را در این بازار مطرح میکند. این محتوا میتواند یک نقطه نظر، یک راهنما(مثل همین متنی که میخوانید) و یا دیدگاهی نسبت به یک موضوع مرتبط باشد. این محتوا باید چیزی باشد که در وبسایت های دیگر پیدا نشود و به همین دلیل سایت های دیگر مجبور شوند وقتی به این مطلب ارجاع میدهند، به آن بک لینک بدهند. یکی از بهترین روش ها برای به دست آوردن بک لینک، پست های وبلاگ‌هایی که تحقیقاتی مرتبط انجام داده اند، هستند. دیگر پست ها از آن به عنوان یک منبع استفاده میکنند به همین دلیل بک لینک های شما افزایش می یابد. نکته مهم این است که محتوا هم باید اورجینال باشد و هم ارزشمند. میتوانید در خصوص این محتوا به مدیران وبسایت ها بگویید و آنها را آگاه کنید که این محتوا را نمیتوانند جای دیگری پیدا کنند. البته میتوانید اجازه دهید امور به صورت طبیعی پیش بروند، بالاخره هر طوری شده دیگر نویسنده ها پست شما را پیدا میکنند. در این صورت میتوانید بدون انجام هیچ کار اضافه ای از بک لینک ها بهره ببرید.

گردآوری اطلاعات

شما همچنین میتوانید پست هایی را تدارک ببینید که اطلاعات را از سرتاسر اینترنت جمع آوری میکنند. توجه کنید که مخاطبان شما میخواهند چه مطالبی بدانند و بعد داده های مرتبط را از منابع مختلف، در یک محتوا گردآوری کنید. این باعث میشود مخاطبان درباره یک مطلب بهتر یاد بگیرند. درست است که چنین محتوایی اصیل و بدیع نیست اما همچنان ارزشمند و کمک کننده است. ارزش این مطلب به حدی است که مخاطبان شما برای به دست آوردن داده ها و اطلاعات مورد نیاز خود، احتیاج به چک کردن منابع دیگر ندارند. البته با توجه به اینکه شما مستقیما منابع دیگر را کپی نمیکنید، این مطالب اصیل و نو هستند در واقع اصلا از منابع دیگر دزدی نمیکنید و یا آنها را بازنشر نمیدهید. بلکه فقط اطلاعات مرتبط را کنار هم قرار میدهید تا دسترسی به آنها برای کاربران راحتتر باشد. در نهایت سایت های دیگر ترجیح میدهند به جای لینک دادن به چند سایت متفاوت، تنها به شما لینک بدهند.

پست های میهمان

یکی دیگر از راه های بک لینک گرفتن این است که یک پست آماده کنید تا به سایت خودتان لینک شود. یعنی شما محتوا را آماده میکنید اما به جای اینکه آن را در وبسایت خودتان منتشر کنید آن را روی وبسایت دیگری قرار میدهید سپس لینک سایت خودتان را در آن قرار میدهید و یک بک لینک خوب میگیرید. در واقع این حرکت رابطه ای برد-برد است زیرا وبسایت میزبان بدون پرداخت هزینه محتوا به دست میاورد و شما هم بک لینک میگیرید. البته وبسایت هایی که اعتبار دامنه بالایی دارند در این خصوص استانداردهای خاصی نیز اعمال میکنند. محتوای شما باید به اندازه کافی برای وبسایت آنها خوب باشد و همچنین به سایتشان نیز مرتبط باشد. در اکثر موراد آنها پیش از انتشار، باید پست را تائید کنند. با اینکه این مدل بک لینک گرفتن ممکن است موجب سوءاستفاده شود اما هنوز هم یکی از بهترین راه ها برای ارتقای بک لینک هاست. به همین دلیل است که گوگل مدتی پیش اخطاریه ای در خصوص تولیدِ بیش از حد پست های میهمان منتشر نمود. شما باید پست های میهمانی ایجاد کنید که خودتان هم بخواهید و بتوانید در وبسایتتان منتشر کنید. این محتوا باید با کیفیت بوده، با تحقیقات کافی شکل گرفته باشد و به خوبی نوشته شده باشد، بدون این ویژگی ها هیچ وبسایت مشهوری مطلب شما را منتشر نمیکند.

نتیجه‌گیری

بک لینک ها در واقع لینکی از وبسایت شماست که در سایتی دیگر قرار میگیرد. بک لینک ها تاثیر مثبت بسیاری بر رتبه شما در گوگل دارند به همین دلیل لازم است که توجه ویژه ای به آنها داشته باشید و اصلا آنها را سرسری نگیرید. سایتی که بک لینک ندارد همانند خانه ای است که هیچ جاده ای به آن ختم نمیشود در واقع هیچکس از وجود آن آگاه نیست. بک لینک ها بر سئوی سایت نیز تاثیر بسزایی دارند، مثلا بر روی اعتبار دامنه موثرند.




🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

تیم محتوا سلدان نویسنده: تیم محتوا سلدان
تاریخ انتشار: November 01, 2020 11:33
تاریخ آخرین بازنویسی: November 01, 2020 11:33







اعتبار دامنه در MOZ و نحوه بهبود آن

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

اعتبار دامنه MOZ عددی بین 0 تا 100 است که حدود رتبه یک دامنه در موتورهای جستجو را نشان میدهد. بنابراین میتوان اعتبار دامنه را با پیج رنک یا رتبه صفحه مقایسه کرد،

8 قانون ساده برای نوشتن توضیح محصولی که منجر به فروش میشود

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

وقتی سخن از تبدیل مخاطب به مشتری به میان میاید، توضیحات محصول بخش بسیار مهمی از فروشگاه آنلاین شماست. اما، با وجود قدرت تاثیر بالای این بخش، نوشتن یک توضیح خوب برای محصول میتواند به شدت سخت باشد

قیمت گذاری درست محصول، فروش بیشتر

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

یکی از سختترین تصمیم های یک شرکت در هنگام عرضه محصولات، تعیین قیمت آنها است. استراتژی های قیمت گذاری بسیاری در جهان کسب و کار وجود دارند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار،در دنیایی پر از مدل های قیمت گذاری باید بهترین و مناسبترین آن را برای خود برگزینید.

چک لیست انتخاب بهترین نرم‌افزار پایانه فروش برای کسب‌و‌کار شما

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

نرم افزارهای پایانه فروش دائما تغییر یافته و تکامل می یابند و صندوق های دریافت پول نقد به تنهایی توانایی پاسخگویی به نیازهای متغیر را ندارند.

راهکارهای عملی برای آنلاین کردن سریع فروشگاه فیزیکی

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

اگر یک فروشگاه سنتی دارید و قصد دارید وارد فضای آنلاین شوید با خواندن نکات زیر به سرعت می توانید فروش اینترنتی را آغاز کنید

انبارگردانی راحت تر: 10 توصیۀ عملی برای شمارش فیزیکی موجودی های انبار

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

اگر خرده فروش هستید، لابد شما هم از انبارگردانی بیزارید! شمردن تک تک کالاها کار عذاب آوری است که می تواند ساعت ها وقت شما را بگیرد و خیلی وقت ها هم مجبورید مغازه را موقتا برای انجام این کار تعطیل کنید.

انواع گزارش موجودی و فروش برای خرده فروشی ها

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 0

برای تحلیل داده ها و گزارش گیری موجودی کمک لازم دارید؟ ما اینجا شش نوع از مهم ترین گزارش ها را نام می بریم که برای هر خرده فروشی لازم هستند. در نرم افزار مدیریت انبارتان دنبال این گزارش ها بگردید.

با رعایت این نکات در نوشتن توضیح محصول، فروش خود را افزایش دهید

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

اگر تعداد بسیار زیادی محصول دارید که باید برای همه آنها توضیحاتی درج کنید، این کار میتواند به شدت کسل کننده به نظر بیاید. به همین دلیل ما نوشتن توضیحات محصول را به 8 قانون بسیار ساده تقسیم کرده ایم که به شما کمک میکند توضیحاتی درباره محصول بنویسید.