بهترین ایده های مشتری مداری در سال 2020

مشتری به چه معناست؟ در واقع اگر مشتری وجود نداشته باشد، بودن ما به چه معناست؟ در این جهان بزرگ که مشتریان گزینه های بی نهایتی برای خرید دارند، صادقانه باید اظهار کنیم که بابت حضورشان در فروشگاه مان از آن ها بسیار صمیمانه تشکر می نماییم. ما عاشق مشتریانمان هستیم.  چرا این جملات اهمیت بسیاری دارد؟ نکته در اینجاست: ممکن است که مشتریان از میزان علاقه ای که شما به آن ها دارید بی اطلاع باشند. بیش از یک سوم مشتریان این را به صراحت بیان می کنند که بر این باور هستند، هر برند و فروشگاهی که به آن علاقه مند اند، هیچ توجهی به آن ها نمی کند. این اصلا خوب نیست، زیرا روی دیگر سکه این است، هر مشتری ای که تعلق خاطر به تجارت شما داشته باشد، متوسط 66% بیش از مشتری که تعلق خاطر ندارد، زمان را در فروشگاه یا برند شما می گذراند.  به همین دلیل برقراری ارتباط با مشتری و همچنین نمایش اینکه برای او اهمیت قائل هستید، بسیار حائز اهمیت می باشد.  اینجاست که روز قدردانی از مشتری فرا می رسد. روز قدردانی از مشتری روزی است که در آن باید مشتریانتان را دور هم جمع کنید و و هدایایی به آن ها تقدیم کنید تا به آن ها ثابت کنید که برای شما بسیار اهمیت دارند. می توانید جشنی بزرگ ترتیب دهید و یا بسیار ساده آن را برگزار کنید. به هر حال در اینجا ایده هایی برای این کار در اختیار شما قرار داده ایم.

قدردانی از مشتری، 9 ایده ی جذاب برای اینکه به خریداران نشان دهید به چه میزان برای شما اهمیت دارند

1. یادداشت هایی با مضمون تشکر از مشتری

یادداشت تشکر ایده ی بسیار جذابی است، که می توانید از آن در طول سال و برای مشتریان ثابت خود بهره ببرید؛ اما اگر در طول سال این کار را انجام نمی دهید، پس روز تقدیر زمان مناسبی برای این کار می باشد.  یادداشت های تشکرآمیز باید برای مشتریانی ارسال شود که واقعا شما را می شناسند و مشتریان ثابت شما هستند. فروشنده برای نشان دادن خود، می تواند درباره ی کالاهای خریداری شده در گذشته سوال کند و پیگیری کند که آیا کالای خریداری شده به خوبی کار می کند یا خیر. این یادداشت ها که با برند فروشگاه نیز همراه است، می تواند میزان اهمیتی که فروشنده برای مشتری قائل است را در معرض نمایش قرار دهد.  یکی از نمونه های مورد علاقه ی من از این نوع تشکر مربوط به چای تی وی می باشد؛ این فروشگاه در سن فرانسیسکو واقع شده است. من بارها از آنجا خرید کردم و در آخرین مرتبه، یادداشت شیرین و دلچسبی دریافت کردم که مضمون آن به این شکل بود:"اوه خدای من، سلام فرانچسکا! بسیار دلپذیر است که نام شما را نیز در بین مشتریان خود می بینیم! دل ما برای شما بسیار تنگ شده است اما شما همیشه شاهکار بوده اید! " این حرکت بسیار جذاب و دوست داشتنی بود؛ چیزی که در جاهای دیگر و خرده فروشان دیگر آن را ندیده بودم(حتی در جاهایی که به طور دائم از آن جا خرید می کنم). به همین خاطر، چای تی وی همیشه جزء گزینه های اصلی من برای خرید چای به شمار می رود.

نکته: برای پیاده سازی این ایده حتما اعتبارسنجی کنید؛ بدین معنا که این پیام را به تمام مشتریان خود ندهید و تنها مشتریان ثابت خود و کسانی که دفعات زیادی از شما خریداری می کنند باید این پیام تشکر را دریافت کنند. اگر این کار را برای همه انجام دهید، ممکن است نتیجه ی کاملا عکس دریافت کنید.

برای مثال، سال ها پیش از یک فروشگاه خرید کوچکی داشتم و با کسی به جزء صندوقدار نیز صحبت نکردم اما یک ماه بعد به طور غیر قابل باوری یک نامه ی تشکر از آن ها دریافت کردم. با وجود اینکه از زمان گذرانده در آن جا، از من تشکر شده بود اما من هیچ تصویر ذهنی ای از آن شخص نداشتم. این تشکر بدون اینکه دو طرف هیچ ایده ی ذهنی از دیگری داشته باشند فرستاده شده بود و نشان دهنده ی آن بود که چه قدر ارتباطات برقرار شده در آنجا بسیار کم و ناچیز بوده است.

2. فیلمی برای انتشار در فضای مجازی بسازید

آیا به دنبال ایده ی دیگری هستید؟ راه دیگری که برای تشکر از مشتریان وجود دارد آن است که دور هم جمع شوید و فیلمی تهیه کنید و آن را در فضای مجازی منتشر کنید. این کار بسیار آسان است. تنها تمام کارکنان خود را دور هم جمع کنید و در مقابل دوربین از مشتریان خود تشکر کنید. می توانید با دیدن این ویدئو، ایده ی جذابی برای خود بیابید. این ویدئو توسط شرکت نرم افزاری Constant Contact تولید شده است.  اگر ابزار تولید فیلم را دارید، پس آن ها را آماده کنید و داستان خود را روایت کنید. ایده ای که در این باره وجود دارد آن است که از چیزهای جالبی که برای مشتریانتان رخ داده است، بگویید و تجربه های آن ها را به اشتراک بگذارید. به طور مثال یک تولید کننده ی وسایل ورزشی می تواند از مشتریان خود بخواهد تا از تجربیات استفاده از ابزاری که خریداری کرده اند بگویند و در نهایت نیز با تشکر از همه ی مشتریان بابت خریدشان فیلم خود را به پایان برسانید. نرم افزار حسابداری ژیرو (Xero) هنگام رسیدن به یک میلیون کاربر چنین کاری را انجام داد. آن ها با برخی از مشتریان اصلی خود مصاحبه کردند و نظرات برخی از مشاوران تجاری را نیز گرفتند و فیلم خود را با این جمله به پایان رساندند: "بسیار سپاسگزاریم از اینکه ما را به این قله رساندید، میلیون ها تشکر تقدیم به شما"

3. عکس ها و استوری هایی از مشتریان خود منتشر کنید

اگر فکر می کنید توانایی ساخت یک فیلم را ندارید، می توانید از مشتریان خود بخواهید تا با محصول شما عکس بگیرند و آن را در روز تقدیر از مشتریان در فضای مجازی خود منتشر کنید. این کار را می توانید به صورت مداوم و به صورت سریالی انجام دهید. سالن آرایش تگزاس بیس که برند معروفی در حوزه ی زیبایی می باشد، این کار را با "کاربران هفته" انجام می دهد و مشتریان وفادار خود را در حساب کاربری اینستاگرام خود معرفی می کند. شما هم می توانید چنین کاری را برای بیزینس و تجارت خود انجام دهید.

4. تبلیغات با تم و مضمون مشتری

تبلیغ " X% تخفیف برای روز تقدیر از مشتری" . اگر به دنبال تم بعدی برای تبلیغ خود هستید، تشکر از مشتری می تواند گزینه ی مناسبی باشد. حتی می توانید تبلیغات ویژه ای برای مشتریان وفادار خود در نظر بگیرید. فروشگاه Habitat for Humanity چنین کاری کرده است و 15% تخفیف با نام هفته ی تقدیر از مشتری، ایجاد کرده و همچنین تخفیف ویژه ای برای اعضای طلایی خود در نظر گرفته است. اگر می خواهید گامی فراتر از این بردارید، یک تبلیغ شخصی بسازید که در آن به هر یک از مشتریان خود نشان دهید که شما می دانید آنها چه کسانی هستند. آنچه که می خواهید انجام دهید کاملا شخصی و بستگی به ایده ها و خلاقیت شما دارد، اما در اینجا چند ایده ساده در اختیار شما قرار می دهیم:
تبلیغات شخصی سازی شده: اگر تکنولوژی های در دسترسان این اجازه را به شما می دهد که بتوانید برای هر مشتریتان تبلیغ کالای مورد علاقه اش را بفرستید، حتما این کار را انجام دهید. اگر هم به طور خودکار قادر به این کار نیستید، تعدادی از بهترین مشتریان خود(به طور مثال 10 تا 50 نفر) را برگزینید و تبلیغ کالای شخصی و مورد علاقه ی آن ها را انجام دهید.
تبلیغ گسترده وفاداری: شما می توانید این کار رو به طور خاص و منحصر به فرد انجام دهید و این هم تنها با یک بازاریابی خوب و قوی امکان پذیر است. حال چه کنیم؟ در ابتدا باید ایمیل خود را در بالاترین سطح ممکن شخصی سازی کنید. در نظر بگیرید که این پیام را برای مشتریان وفادارتان ارسال کنید و پیام تان نیز می تواند با این محتوی همراه باشد: "نام مشتری، با کلمات نمی توان توصیف کرد که چه قدر از شما بابت این x سالی که مشتری ما هستید سپاسگزاریم. برای تقدیر از شما بابت این وفاداری صمیمانه x% تخفیف برای شما در نظر گرفته ایم." سپس می توانید بازتاب آن را در وب سایت خودتان نشر دهید تا مشتریان متوجه آن شوند که ایمیل های ارسالی به آن ها کاملا شخصی بوده است.
کیویکو که یک شرکت تجاری در حوزه ی کودکان می باشد، همین کار را انجام داده است. این شرکت موضوع ایمیل خود را اینگونه یادآور شده است: بابت وفاداری شما به کیویکو از شما بسیار سپاسگزاریم! در متن ایمیل هم ضمن تشکر از مشتریان خود، بسته های تخفیف مخصوص آن مشتریان را به آن ها هدیه داده است.  ساخت یک تبلیغ عمومی همراه با دوستان و خانواده ها در سراسر فروشگاه و در روز تقدیر از مشتری در نهایت هم ارائه ی تخفیفات ویژه به مشتریان وفادار: در اینجا خیلی نمی توانید تبلیغات خود را مطابق با مشتریان وفادار، شخصی سازی کنید اما این کار هم به نوعی تشکر از مشتریان می باشد. مهم ترین مزیت این کار آن است که موجب جذب مشتری برای ثبت نام در بخش مشتریان وفادار می شود.

5. ارسال بسته های هدیه

آیا می خواهید کاری غیرقابل پیش بینی انجام دهید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، پس هدیه ای برای بهترین مشتریان خود ارسال کنید. به نظر، هیچ تشکری به زیبایی این نیست که بسته ای مملو از شکلات های توت فرنگی برای مشتریان وفادار خود ارسال کنید. اما حواستان کاملا جمع باشد که بسته هایی که انتخاب می کنید، به تبلیغ برند شما کمک کند. می توانید از کارت های هدیه ی مخصوص فروشگاه خود نیز برای این کار استفاده کنید.

6. امتیاز ویژه برای مشتریان وفادار

مسیر دیگری که می توانید برای روز تقدیر از مشتری در نظر بگیرید آن است که به مشتریان وفادار خود، امتیازات ویژه ای تخصیص دهید. بهترین راه تخصیص امتیاز به هر مشتری با توجه به میزان وفاداری می باشد. همچنین می توانید با توجه به خریدهای آن روز شخص، امتیازهایی برای او درنظر بگیرید؛ اما این کار را خیلی توصیه نمی کنیم.

انواع مشوق ها مانند کارت هدیه، کوپون ها، کدهای تخفیف، آفر ها و بازی ها در فروشگاه ساز سلدان


7. برگزاری یک مهمانی برای اعضای وفادار حتی به صورت آنلاین

اگر می خواهید روز تقدیر از مشتری را برگزار کنید، حتما این مهمانی را برای اعضای وفادارتان برگزار کنید. می توانید آن ها را دور هم جمع کنید و از آن ها پذیرایی کنید و آن روز را با موزیک های فوق العاده جشن بگیرید. می توانید به بهانه ی روز تخفیف مشتریان وفادار این مهمانی را برگزار کنید. افتتاح شعبه ی جدید و یا هر چیز دیگر نیز می تواند دلیل شما برای برگزاری این مهمانی باشد. بهانه ی شما هر آنچه که هست، باید برای حضور مردم قانع کننده باشد. در پایان هم به هر کدام از افراد حاضر در این مهمانی هدیه ای اهدا کنید.

نکته: اگر در طول همه گیری ویروس کرونا این مقاله را می خوانید، تا پایان محدودیت های مربوط به این ویروس نباید این کار را انجام دهید. همچنین در این دوران به دنبال آن باشید که آیا می توانید رویدادهای خود را به صورت آنلاین برگزار کنید یا خیر.

8. گودی بگ ها یا بسته های فروشگاهی

اگر نمی خواهید یک مهمانی اساسی برگزار کنید، پس در روز تقدیر از مشتری به هر کدام از خریداران خود بسته ی مخصوص دهید. بسته هایی که برند شما بر روی آن هک شده است. همچنین این بسته ها را با قرار دادن کارت تخفیف، هیجان انگیزتر کنید. حتما این نکته را با یک پیام متذکر شوید که هر بسته حاوی یک کارت تخفیف می باشد و تخفیف ها از x% تا y% می باشد.

9. کمک مالی با نام مشتری

برندهای های لوکس ممکن است به این نتیجه برسند که ارائه تخفیف، محصولات شان را بی ارزش می کند و مخاطبان مورد نظر شان را نیز برای خرید از آنها تحریک نمی کند. در این حالت می توانید با نام مشتری تان به یک موسسه خیریه، کمک مالی کنید. این یک روش هوشمندانه برای ابراز تشکر از مشتری می باشد.

نتیجه گیری

روز تقدیر از مشتری، تنها به سبب ابراز این موضوع که مشتریان برای شما اهمیت دارند، می باشد. حال اگر می خواهید تنها یکی از 9 راه پیشنهادی را بر گزینید و یا بیشتر آن ها را اجرا کنید، این را نیز در نظر بگیرید که مشتریان تان باید در صف اول و در مرکز توجه باشند؛ این کار آن روز را برای همگان جذاب می کند.


محاطبین نوشته های قدردانی از مشتری چه دسته از مشتریان هستند؟

یادداشت های تشکرآمیز باید برای مشتریانی ارسال شود که واقعا شما را می شناسند و مشتریان ثابت شما هستند.

اگر امکان ساخت فیلم قدردانی از مشتری فراهم نبود چه روش جایگزینی وجود دارد؟

اگر فکر می کنید توانایی ساخت یک فیلم را ندارید، می توانید از مشتریان خود بخواهید تا با محصول شما عکس بگیرند و آن را در روز تقدیر از مشتریان در فضای مجازی خود منتشر کنید.

بهترین هدیه برای تقدیر از مشتریانم چیست؟

اما حواستان کاملا جمع باشد که بسته هایی که انتخاب می کنید، به تبلیغ برند شما کمک کند. می توانید از کارت های هدیه ی مخصوص فروشگاه خود نیز برای این کار استفاده کنید.

چه راهی مناسب تخصیص امتیاز به هر مشتری است؟

بهترین راه تخصیص امتیاز به هر مشتری با توجه به میزان وفاداری می باشد. همچنین می توانید با توجه به خریدهای آن روز شخص، امتیازهایی برای او درنظر بگیرید؛ اما این کار را خیلی توصیه نمی کنیم.



🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

تیم محتوا سلدان نویسنده: تیم محتوا سلدان
تاریخ انتشار: July 17, 2020 07:38
تاریخ آخرین بازنویسی: July 21, 2020 05:10







برترین استراتژی بازاریابی ایمیلی که اوباما را هم رئیس جمهور کرد

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

• استراتژی بازاریابی ایمیلی چیزی ورای تاکتیک های ایمیل نویسی است. در این مقاله 5 استراتژی را به همراه نمونه های واقعی برایتان شرح دادیم و از موفقیت آمازون، هاب اسپات و باراک اوباما در استفاده از بازاریابی ایمیلی گفتیم.

موثرترین روش ارسال ایمیل برای ترغیب مشتریانتان به خرید

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

دوست دارید کاری کنید که مشتری دستش را طرف دکمۀ «دیلیت» نبرد و ایمیل هایتان را پاک نکند؟ امروز چند استراتژی خلاقانه بهتان معرفی می کنم که با استفاده از آن ها می توانید آن هایی که مشترک ایمیلتان شده اند را با برندتان همراه کنید.

معجزه معرفی دهان به دهان در فروش اینترنتی

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

بازاریابی ارجاعی روشی فوق‌العاده برای بهبود وضعیت جذب مشتری است. در واقع امروزه در دنیای بازاریابی بسیار مرسوم است که افراد به جای استفاده از انواع دیگر تبلیغات به پیشنهادات آشنایان توجه می‌کنند.

چگونه فروشگاه اینترنتی برای صفحه اینستاگرام خودم بسازید؟

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

در این مقاله قصد داریم بهترین روش ساخت وبسایت فروشگاهی برای صفحه اینستا را به شما معرفی کنیم. با خواندن این مقاله شما نیز دقیقا مسیر افرادی را طی خواهید کرد که همین الان فروش بسیار بالایی دارند.

اَبَر چالش های کسب و کارهای آنلاین که باید آنها را بدانید!

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

در این مقاله به بررسی مهم ترین چالش هایی که کسب و کارهای کوچک و متوسط در فضای آنلاین با آنها دست و پنجه نرم می کنند می پردازیم

اهمیت ارزش طول عمر مشتری (CLTV) در فروشگاه های اینترنتی

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

اهمیت ارزش طول عمر مشتری در جذب و افزایش کاربران و مشتریان سایت یا نتورک اینترنتی است، مخصوصا برای افزایش درآمد از فروش اینترنتی.

افزایش درامد خرده فروشان با عبور از کرونا، رفتار مشتریانتان تغییر کرده است!

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

پاندمی و همه گیری ویروس کرونا، یکی از اتفاقات تعیین کننده در زمان ما خواهد بود که عواقب اقتصادی آن تا سال ها و برای همیشه بر روی رفتار و ذائقه ی مشتری ها تاثیر می گذارد.

با جدیدترین استراتژی های بازاریابی فروشگاه های آنلاین آشنا شوید

🧡 پسندیده: 0

💡 تشویق: 1

در این مقاله 13 استراتژی موثر برای بازاریابی تجارت الکترونیکی را پیدا کردیم که هر فروشنده مجازی می تواند برای بهبود فروش خود در سال 2020 و درآینده از آنها استفاده کند.