مطالب مرتبط

اشتراک گذاری

ایده‌های جذب مشتری برای فروشگاه بدون نیاز به سرمایه

تیم محتوا سلدان
نوشته شده در تاریخ February 15, 2022

جذب مشتری یک فرآیند است. متخصصان این حوزه از تکنیک‌‌های خاص برای جذب کاربر و ترغیب مشتریان بالقوه به بالفعل استفاده می‌کنند. هیچ کمبودی به لحاظ تاکتیک‌های مارکتینگی برای صاحبان کسب‌و‌کار و مشاغل کوچک وجود ندارد. اما متاسفانه برخی از این تکنیک‌ها کارایی لازم را ندارند. با توجه به محدود بودن بودجه‌ی بازاریابی، دیگر فرصت اشتباه برای صاحبان کسب‌وکار نمی‌ماند. اگر تبلیغات یا شبکه‌سازی را امتحان کرده اما موفق نبوده‌اید شاید باید کمی هوشمندانه‌تر عمل کنید. در این مقاله قصد داریم به نقل از Forbes برخی از تکنیک‌های جذب مشتری را معرفی نمائیم:


ایده‌ها و ترفندهای جذب مشتری

۱) شراکت با کمپانی‌هایی که محصولات یا خدمات شما را تکمیل می‌کنند.

جذب مشتری تا حدود زیادی به میزان اعتماد او بستگی دارد. شراکت با شرکتی که مجموعه‌ای از محصولات و خدمات مرتبط اما غیر رقابتی را ارائه ‌می‌دهد، یکی از راه‌های اعتمادسازی و جلب مشتری است. گاهی اوقات می‌توانید با شرکتی شریک شوید که حتی به کاری که انجام می‌دهید مرتبط نیست اما مخاطبانی مشابه مخاطبان شما دارد.

۲) با یک موسسه‌ی خیریه‌ی محلی شراکت کنید.

شراکت با موسسه‌ی خیریه ایده‌ی خوبی است. این موسسات، بیشتر از شرکت‌‌ها تمایل به شراکت دارند. کسب‌و‌کارها برای رویدادهای گروهی ممکن است با خیریه‌ها شریک شده و مشتریان جدید بیشتری جذب می‌کنند.

۳) به مشتریان هدیه رایگان ارائه‌ بدهید.

رایگان‌‌ها همیشه برای مشتری جالب توجه بوده‌‌اند از این رو یک ترفند راهبردی برای جذب مشتری محسوب می‌شوند. اگر ارائه‌ی رایگان برای کسب‌و‌کارتان پرهزینه است آن را به یک تاریخ خاص در سال موکول کنید.

۴) میزبان رویدادهای مجازی باشید.

یکی از بهترین‌ راه‌ها برای استفاده از پتانسیل نمایشگاه‌ها، برگزاری ایونت‌ّ‌ها و رویدادهای مجازی‌ست که افراد را قادر می‌سازد تا محصول خود را با قیمت کمتری به صورت آنلاین خریداری کنند. به عنوان مثال یک راه خلاقانه برای به دست آوردن مشتریان جدید در بحران کووید ۱۹، میزبانی رویدادهای مجازی آن بود.

۵) بازاریابی دهان به دهان را به حداکثر برسانید.

تبلیغات دهان به دهان یکی از قدیمی‌ترین شکل‌های بازاریابی است که هنوز هم از موثرترین روش‌ها برای کسب‌و‌کارهای کوچک محسوب می‌شود. این روش یکی از مقرون به صرفه‌ترین راه‌ها برای جذب مشتری محسوب می‌شود.

۶) خلاق و متمایز باشید.

همانطور که می‌دانید رقابت سخت است به خصوص برای مشاغل کوچک که با کسب‌و‌کارهای بزرگ در رقابت هستند. صاحبان فروشگاه‌های کوچک احساس می‌کنند زمان و بودجه‌ی محدودتری نسبت به رقبایشان دارند. متمایز بودن مهارتی است که نیاز به مدرک یا هزینه‌ی کلان ندارد اما سهم بسزایی در جذب مشتری ایفا می‌کند.

۷) محتوای ارزشمند و آموزشی ارائه دهید.

ارائه‌ی پیشنهادات ارزشمند و آموزشی، تعامل بیشتری را نسبت به کانال‌های فروش مستقیم ایجاد می‌کند. تجربیات متخصصین نشان می‌دهد که کسب‌وکارها برای رسیدن به تعامل حداکثر با مشتریان بالقوه‌ی خود باید تولید و عرضه‌ی محتواهای آموزشی را از نظر کمی و کیفی ارتقاء دهند.

۸) یک شخصیت تجاری قدرتمند بسازید.

یک شخصیت منحصربه‌فرد برای کسب‌و‌کارتان بسازید. شخصیت و هویت یک کسب‌و‌کار وزنه‌ی سنگین‌تری نسبت به محصول یا خدمات ارائه‌ شده است. با صرف زمان برای مدیریت شهرت تجاری خود از طریق توسعه‌ی محتوای با کیفیت، نمایه‌سازی تخصص شرکت و تعامل با رسانه‌های اجتماعی می‌توانید مشتریان بالقوه‌ی جدیدی را جذب کنید و روابط معتبری ایجاد کنید.

۹) بر مزایا و ویژگی‌های محصول تمرکز کنید.

امروزه مخاطبان حق انتخاب‌های گسترده‌ای دارند. بنابراین یکی از راه‌های خریدِ توجه مشتریان، شفاف بودن در خصوص مشکلات و به اشتراک‌گذاری سخاوتمندانه‌ی ایده‌هاست تا اعتمادسازی انجام شود. فهرست کردن ویژگی‌ها و مزایا راهی مستقیم برای برقراری ارتباط با مشتری است. باید به آنها نشان دهید با انتخاب محصول و خدمات شما قرار است چه چیزی را به‌دست آورند تا در نهایت بستری برای تبادل ارزش و جذب مشتری مهیا شود.

۱۰) با مشتریان ایده‌آل مصاحبه کنید.

از افرادی که فکر می‌کنید مشتری ایده‌آل شما هستند دعوت کنید و در کانال یا پادکست‌تان با آنها مصاحبه‌ای ترتیب دهید. این راهی شگفت‌انگیز برای ایجاد روابط با مشتریان است.

۱۱) روزانه با افراد جدید ارتباط برقرار کنید.

سعی کنید روزانه ملاقات با افراد جدید را در برنامه‌ی خود بگنجانید حتی اگر گفتگو یا بحث در مورد چیزی به غیر از کار باشد. گسترده‌تر شدن دایره‌ی روابط و ورود به مجامع گوناگون فرصت‌های زیادی را پیش رویتان قرار می‌دهد.

۱۲) مجموعه‌ای از مشتریان را بدون هیچ هزینه‌ای قبول کنید.

به تعدادی از مشتریان جدید بدون دریافت هیچ هزینه‌ای خدمت‌رسانی کرده یا محصولی را به آن‌ها ارائه دهید، سپس بازخورد آن را جویا شوید.

۱۳) از مشتریان راضی بخواهید شما را معرفی کنند.

یکی از ترفندهای موثر در جذب مشتری این است که از مشتری‌های راضی و خوشحال بخواهید تا شما را معرفی کنند. هیچ‌کس بهتر از کسی که تجارت شما را می‌شناسد برای معرفی کسب‌و‌کارتان مفید و موثر نخواهد بود.

۱۴) به گروه‌های اجتماعی بپیوندید.

گروه‌های اجتماعی در فیسبوک و لینکدین راهی برای تعامل با جوامع و گروه‌های نزدیک به شماست. می‌توانید خدمات خود را در این گروه‌ها ارائه دهید یا با تبلیغات هدفمند مخاطب مناسب خود را جذب نمایید.

۱۵) از چت آنلاین در وبسایت خود استفاده کنید.

امروزه بسیاری از مشاغلِ مبتنی بر اینترنت از چت آنلاین به عنوان یک استراتژی جذب مشتری استفاده می‌کنند. همچنین چت آنلاین به ساده‌تر کردن ارتباط و پشتیبانی مشتری کمک می‌کند. نمایندگان چت آنلاین می‌توانند با درگیر کردن بازدیدکنندگان از طریق گفتگوی فعال، شانس تبدیل بازدیدکننده به مشتری را افزایش دهند.

۱۶) از لندینگ‌های بهینه شده برای وبسایت‌‌های خود استفاده کنید.

یک صفحه فرود موفق با ارائه‌ی اطلاعات خاص و ارزشمند که کاربر را وادار به انجام نوعی اقدام می‌کند و آن‌ها را به سمت محصول یا خدمات شما هدایت می‌کند از روش‌های موثر و مفید در جذب کاربر و تبدیل آن‌ها به مشتری است. طراحی بهینه صفحات فرود و استفاده از CTAهای مناسب بر کارایی این لندینگ‌ها تاثیر می‌گذارد.

۱۷) سئوی سایت خود را بهبود ببخشید.

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. این روش در واقع نتایج جستجوی گوگل را با توجه به موارد مرتبط بهینه می‌کند تا در صفحه‌ی اول نتایج جست‌وجو ظاهر شود. یکی از ترفندهای داشتن یک سئوی خوب این است که در گام اول یک کلمه‌ی کلیدی مرتبط با حوزه‌ی کاری خود را انتخاب کنید. سپس با شیوه‌ای درست و اصولی از آن در عنوان صفحه، هدر، url، توضیحات تصویر و … استفاده کنید.

۱۸) ایمیل‌ها را برای تعامل بهتر شخصی‌سازی کنید.

بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین‌ راه‌‌ها برای ارتباط با سرنخ‌ها و مشتریان فعلی است. به عنوان مثال می‌توانید لیستی از ایمیل‌ها را تهیه کنید و یک محتوای ارزشمند را از طریق آن با کاربرانتان به اشتراک بگذارید و به صورت هدفمند جذب مشتری نمایید.

۱۹) مشتریان خود را بشناسید و تبلیغات هدفمند انجام دهید.

تبلیغات همیشه سهم بسزایی در جذب مشتری و افزایش میزان فروش داشته است. برای اینکه از تبلیغات نتیجه‌ی بهتر و موثرتری بگیرید در درجه‌ی اول لازم است که مشتریان خود را بشناسید تا بدانید از کدام ابزارهای تبلیغاتی بیشتر استفاده می‌کنند تا بتوانید تبلیغات هدفمندتری ارائه دهید.

۲۰) نام تجاری خود را در انجمن‌ها و پست‌های مهمان معرفی کنید.

با حضور در انجمن‌های مبتنی بر پرسش، و پاسخ دادن به سوالات مشتریان و صحبت در مورد محصولات و خدمات خود می‌توانید به عنوان یک پیشرو در صنعت خود باشید. چنین کاری در ظاهر ممکن است اتلاف وقت به نظر برسد اما در واقعیت این‌طور نیست. چرا که به اشتراک گذاشتن دانش به‌طور رایگان در اختیار کاربران، بر شهرت و اقتدار شما می‌افزاید و به عنوان منبع پاسخ شناخته می‌شوید و مشتریان به سمت شما جذب خواهند شد.

۲۱) محصولات یا خدمات مکمل و مرتبط ارائه دهید.

با ارائه‌ی محصولات و خدمات مکمل و مرتبط، می‌توانید پتانسیل بیشتری برای کسب‌و‌کارتان ایجاد کنید و گروه‌های بیشتری را مورد هدف قرار دهید.

۲۲) یک بیانیه‌ی مطبوعاتی منتشر کنید.

با انتخاب یک موضوع هیجان‌انگیز، یک بیانیه‌ی مطبوعاتی را به مطبوعات گزارش دهید! به گفته‌ی برخی RiskPlayWin، با تولید یک مقاله‌ی رسانه‌ای می‌توانید شانس این را داشته باشید که مشتریان بالقوه بیشتری را به سمت فروشگاه‌ خود جذب کنید.

۲۳) گزینه‌‌های تامین مالی پیشنهاد دهید.

چنانچه محصولاتی که ارائه می‌دهید گران‌قیمت است می‌توانید با ارائه‌ی آن‌ها به صورت اقساط، شانس جذب مشتری را افزایش داده و فروش بیشتری را تجربه کنید.

۲۴) نسخه‌ی آزمایشی رایگان برای خدمات و محصولاتتان ارائه دهید.

استفاده از نسخه‌ی آزمایشی یا دسترسی به یک اکانت رایگان در جذب کاربر نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین به افزایش نرخ تبدیل کاربر کمک می‌کند.

ارائه‌ی نسخه‌ی آزمایشی باعث می‌شود که مخاطب بتواند محصول شما را بدون نگرانی از پرداخت هزینه تجربه کند. همچنین باعث افزایش اعتماد مشتری‌های بالقوه به محصول شما و در نتیجه افزایش خرید می‌شود.

۲۵) تضمین بازگشت وجه بی قید و شرط را در فروش خود بگنجانید.

در بسیاری از مواقع یکی از دلایل اصلی خرید نکردن مشتریان، عدم ضمانت خرید است. ترس از دست رفتن هزینه‌ی پرداخت شده، سالم نبودن محصول یا ارسال اشتباه آن از دلایلی است که موجب می‌شود تا مشتریان با احتیاط بیشتری در این مسیر گام بردارند یا در خیلی از مواقع از خرید صرف نظر کنند.

۲۶) تا حد ممکن فرآیند سفارش و پرداخت را تسهیل کنید.

شواهد نشان داده مبالغ هنگفتی در سبد خرید مشتریان اینترنتی رها شده است که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن پیچیده بودن فرآیند خرید است. بنابراین لازم است تا حد امکان فرآیند خرید و پرداخت را برای مشتری تسهیل نموده و از گرفتن اطلاعات بی‌مورد وغیرضروری بپرهیزید.

با بهترین فروشگاه ساز رایگان، کسب و کار خود را آنلاین کنید.

30 روز ضمانت بازگشت مبلغ

با نرخ پایین فروش آنلاین خود خداحافظی کنید!

تیم محتوا سلدان
نویسنده تیم محتوا سلدان
تاریخ انتشار: February 15, 2022 February 15, 2022

مطالب مرتبط با ایده‌های جذب مشتری برای فروشگاه بدون نیاز به سرمایه

مطالب مرتبط با ایده‌های جذب مشتری برای فروشگاه بدون نیاز به سرمایه